חמישה צעדים לגיבור אגדי – טכניקה לשחקן

חמישה צעדים לגיבור אגדי – טכניקה לשחקן

פורסם ב21 נובמבר 2013
נכתב על ידי האיש הזקן
תגיות: טכניקה , כתיבה , גיבור , 28 , 231 , 292

Raistlinבמשחקי תפקידים אנו רואים דמויות שונות ומשונות – הגיבור הקרבי שמביס את כל המפלצות, הדיפלומט שיודע לשכנע כל אחד, חוקר העל-טבעי שמשתמש בשכלו החריף וכך הלאה. מאמר זה ינסה לעזור לכם לשפר את הדמויות שאתם יוצרים, בין אם אתם משחקים מבוכים ודרקונים או עולם האפלה, לא רק כדי שאתם תהנו לשחק אותן – אלא גם בכדי המנחה ויתר השחקנים יהנו ממנה.

מאמר זה מיועד לגיבורים, אם אתה מנחה שרוצה ליצור דב"שים מגניבים יותר - קרא את הכתבה על בניית נבל מטיל אימה.

1) צרו סיפור משותף. לפני שאתם מתחילים את המשחק, דברו עם השחקנים האחרים, נסו למצוא תכונות משותפות לדמויות שאתם יוצרים (רקע, מקצוע, גזע וכך הלאה), ונצלו אותן בכדי ליצור סיפור משותף. לעתים קרובות הדבר הפשוט הוא להגיד ששתי דמויות נולדו באותו הכפר, אבל לעתים הרבה יותר מגניב ליצור נקודות מפגש. לדוגמא, יוהן המהנדס עשה עבודה קודמת ביחד עם לוקאס הסייר, ואילו לוקאס פגש את מייגן הנוכלת כששניהם היו במרוץ להשיג את התוכניות של אב-הטיפוס של מחשב ה-HAL 9000.

בשיטת הנוסע (Traveller) הטכניקה לעיל משולבת ביצירת הדמות בצורה הדוקה, וכך גם ברוב האיטרציות של שיטת גורל (Fate).

2) דעו מאיפה באתם. יצירת דמות כוללת תמיד את יצירת הרקע של הדמות, אבל הדבר שהופך אותו מסתם עוד רקע למשהו שמשתלב ממש במשחק הוא קשירתו לעולם והפיכתו לדינאמי. כחלק מכך, חשוב לשלב ברקע מספר קרסי עלילה משלכם, שיאפשרו למנחה וליתר השחקנים להתייחס אליהם.
למשל, תארו את הדב"ש ששימש כמורה הדרך של הדמות, שעדיין חי ומסתובב לו בעולם. תארו את בית הספר לקוסמות שבו הדמות למדה ואת חייה שם – זהו מקום שעדיין קיים במשחק, ושניתן יהיה לשלבו במשחק לאחר מכן. ניתן גם לקבוע שהדמות קיבלה בירושה דבר מה – טבעת, חרב, רובוט... הדמות לא יודעת מה החפץ עושה או מהיכן הגיע – את זה המנחה יקבע.
אינטראקציה בין הדמות לבין הרקע זה שם המשחק – הרקע צריך להיות דינאמי ומשתנה מהרפתקאה להרפתקאה.

3) ...ולאן אתם הולכים. צרו מטרות לדמות, ונצלו הזדמנויות לפתח את הדמות ולהשתנות עם המשחק. גם כאן הדגש הוא שהדמות צריכה להיות דינאמית. אם שחקן אחר רוצה להשיג את כתר הבזלת, ניתן לדבר עם המנחה ולהגיד שגילדת הארגמן, הארגון אליו הדמות שייכת, מעוניינת בכתר גם היא.

המטרות צריכות להשתלב עם המטרות של שאר הדמויות. אם לכל אחד מהדמויות במשחק מטרות שונות, זה עלול לגרום לחיכוך מיותר או לגרום לכל השחקנים להתעלם מהמטרות, בכדי לא לצ'פר שחקן אחד על חשבון האחרים. לכן יש לשלב את העתיד של הדמות שלכם עם זה של יתר הדמויות.
אם לוקאס הוא סוכן של המגיסטיקה בחיפוש אחר הנבל שמאיים על שלמות המארג, השחקן של יוהן יכול לשלב את המטרה שלו, מציאת הרוצח של אביו, ולגלות שבעצם הרצח היה חלק מאותה המזימה.

4) דמיינו פינה משלכם בעולם. אחרי שיצרתם את הרקע של הדמות, קבעתם מטרות ויצרתם סיפור משותף – קחו עוד צעד קדימה וצור משהו משלכם בעולם המערכה. ארגון, מקום, אמונה וכו'. זה לא צריך להיות משהו שלא היה קיים קודם – גם למסדר של אבירי סולמאניה יש הרבה מאחזים עלומי שם – אבל זה צריך להיות משהו שיצרתם אתם, שאינו הדמות עצמה. שתפו פעולה עם המנחה, הוא יוכל להציע מה בעיניו מתאים לדמות, או לחילופין ניתן להמציא משהו משל עצמכם.
אמנם כשחקן זה לפעמים לא ברור, אבל המנחה משקיע זמן רב בכדי לגרום לעולם המערכה להרגיש אמיתי – עם מגוון של מקומות לבקר בהם, אנשים לדבר עמם ומעסיקים שישלחו אתכם להרפתקאות. באופן זה אתם גם מסייעים למנחה וגם מעמיקים את הקשר שלכם ושל הדמות שלכם עם עולם המערכה.

5) שחקו את הדמות. עד עכשיו התייחסתי בעיקר ליצירת הדמות, אבל בעצם כל זה לא שווה הרבה אם אתם לא משחקים אותה! הרבה פעמים ראיתי שחקנים יוצרים דמויות מפוארות, אבל בזמן המשחק עצמו הם אט-אט משחקים את הדמות הטיפוסית שהם אוהבים. לכל שחקן יש סגנון ברירת מחדל, בין אם של לוחם עוצמתי, של מכשף מסתורי או של דבר מה אחר.

בתור שחקנים, אחד האתגרים הגדולים הוא להיות נאמנים לדמות שיצרתם – מותר לדמות להשתנות, וזה אף רצוי אם אתם לא מתחברים למשהו בדמות שנראה מוצלח בהתחלה אבל התברר כפחות מוצלח עם הזמן. אבל חשוב לזכור את הרקע, המטרות והאופי של הדמות. לכן אני ממליץ להכין דף דמות מסודר, שמעבר למאפיינים המכאניים של השיטה יכיל גם את המידע שלעיל ומספר מצביעים לאופן התנהגות הדמות.
בנוסף, כדאי לרשום על דף הדמות (אפשר גם בפתקים או בטאבלט) דברים שקורים במהלך ההרפתקאה, רמזים שיכולים להשתלב עם הרקע והמטרות של הדמות וכך הלאה – אם אתם זוכרים את מה שקרה ואת מה שהדמות מנסה להשיג, תשחקו בהתאם. אם אתה לא טורחים לעקוב אחרי ההתרחשויות בהרפתקאה, אל תתפלאו אם הדמות שלכם הופכת לקישוט קרבות ותו לא.
אם הדמות שלכם אגדתית מספיק, אולי היא תהפוך לאגדה - כמו הגיבור של Terry Phillips - ששיחק את Raistlin בהרפתקאה המקורית של רומח הדרקון.. 

אז קדימה, ההרפתקאה מחכה!

אודות האיש הזקן

שחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק.

מאמרים נוספים של כותב זה

האיש הזקן