אתגרי מיומנויות: המלצות לשימוש

פורסם ב20 ינואר 2009
נכתב על ידי האיש הזקן

מי שמכיר את המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים, יודע שאחד החידושים המרגשים בה הוא השימוש באתגרי מיומנות - מדובר בסדרה של בדיקות מיומנות שמטרתן להשיג מטרה או להשלים משימה מחוץ לקרב (או לעתים גם בתוך הקרב).

במהותו, זהו המנגנון המכאני שמעניק לפעולות של משחק-תפקידים של הדמויות שלכם את אותה חשיבות (מבחינת נק"ן) כמו לקרבות. כלומר לפעמים יותר שווה לדבר ולחקור מאשר להרביץ לכל דבר - מבחינת נק"ן. אבל, למרות הפוטנציאל המבטיח, אני מוצא שהמדריך לשה"ם מסביר את אתגרי המיומנות בצורה מוגבלת שאיננה מפתחת את משחק התפקידים. במאמר זה אציג את משנתי לשימוש באתגרי מיומנות, טיפים לשיפורם  ועצות איך אפשר ליהנות מהם הכי הרבה.


1. אתגרי מיומנות נועדו לקדם משחק-תפקידים בדמויות שלכם. כלומר, לא מספיק שהשחקן אומר "דיברתי איתו, יצא לי בדיפלומטיה 22, מה קורה עכשיו?" כדי להשלים אתגר מיומנות.
זאת הדרך הלא נכונה להתייחס לאתגרי מיומנות - למעשה אם השחקן לא מתאר את מה שהוא עושה, הוא לא צריך לקבל אפשרות לגלגל בדיקת מיומנות. קודם כל מתארים, ורק אז מגלגלים. כמובן, שככל שהתיאור מגניב יותר (או פחות) אפשר ורצוי להעניק בונוס (או מחסר) לגלגול של הקוביה.
הפורמט שבו מוצג הנושא במדריך לשה"ם הוא מבלבל - מכיוון שמופיעים רק שם המיומנות, הד"ק ומה קורה שמצליחים, קל לפספס את המטרה האמיתית - לשפר את האיכות וההנאה ממשחק התפקידים על-ידי מתן נק"ן למשחק תפקידים מוצלח.
אז זכרו, כדי ליהנות מאתגר מיומנות, צריך קודם לשחק ואז לגלגל.

 2. אתגר מיומנות יכול להיות סצנה בדידה במשחק או יכול להיות להתפרש על מספר סצנות. אם החבורה שלכם נמלטת מהעיר, אזי הנוכל מתצפת מגגות הבניינים למצוא דרך החוצה, שר המלחמה משכנע את הרוכלת בשוק להסתיר אותם בעגלה, המכשף מזמן ענני סערה בטקס כדי להעניק להם מחסה וכך הלאה... מדובר בסדרה של אירועים שבזמן משחק מתרחש בדקות או שעות ספורות. אין הפרעות באמצע. 
לשכנע את המלך שהיועץ שלו הוא למעשה שד יכול להתחיל בראיון ראשון עם המלך, להמשיך במסע למבוך בצפון שם הדמויות צריכות להלחם בשלל יצורים, להמשיך משם למגדלו של המג ולמלא עבורו משימה או שתיים, לחזור לעיר וליצור קשר עם נסיך הכתר ולגייס אותו לצד החבורה ולבסוף לצאת למסע קצר למאורה של היועץ בשאול. רק לאחר שהחבורה עשתה כל זאת היא מסיימת את אתגר המיומנות. ייתכן שהדמויות מבצעות רק שתי בדיקות בכל מפגש שמקדמות את אתגר המיומנות, שמתפרש על מספר סצנות בהרפתקה.
לכן אין חוקים קשיחים שאתגר מיומנות צריך להגמר ב-20 דקות. אין גם חוקים ברורים שאתגר מיומנות יקבע את גורל הממלכה. הההחלטה בידיכם ובידי השחקנים שלכם. זרמו עם זה. לי היה בחבורה אתגר מיומנות שארך סשן וחצי כדי לאתר אדם חטוף. מאידך, היו לי אתגרי מיומנות של 30 דקות בשביל אותו דבר בדיוק.

3. באותו מובן, לא כל אתגר מיומנות הוא בעל אותה משמעות שמצליחים או נכשלים בו. לעתים כשלון באתגר מיומנות משמעו שהחבורה מאבדת את דרכה ביער ומגיעה במקום זאת למאורה של דוב-אימים בו היא נלחמת (מבלי לקבל נק"ן כמובן, זה מחיר הכשלון). לפעמים הכשלון יכול להתבטא, כמו אחד הסשנים בחבורה שלי, בכך שהדמויות לא מצילות דמות אחת בחבורה והיא הופכת לערפד. העיקרון הקבוע היחידי הוא שאם נכשלים, לא מקבלים נק"ן. החיים קשים.

4. זרמו עם השחקנים שלכם; אלתרו הרבה - אתגר מיומנות הוא משהו שבבסיסו מתאר משחק-תפקידים, הסבירות ששחקנים שלכם יפתיעו אתכם גדולה בהרבה מאשר בקרב. זרמו איתם. אני אישית מתכונן מראש לאתגר מיומנות על-ידי תיאור כל המצבים שאני יכול לחשוב עליהם במשפט אחד לכל מצב, כדי לדעת מה יקרה אם השחקנים נקלעים אליהם, ולדעת אילו מיומנויות יעזרו להם (לאתר את מיקום הטקס המרושע, מאגיה; ללמוד על המג שמטיל את הטקס, היסטוריה וכך הלאה). אבל אם הם מעלים רעיונות מגניבים, קל ורצוי לאלתר ולזרום איתם. באתגרי מיומנות לא צריך להכין מפלצות לקרב, פשוט לתת להם להגיד את התיאור המגניב והמפוצץ לפעולה שהם עושים, לגלגל קוביה ולראות מה קורה.
אלה הסשנים שמהם תהנו הכי הרבה, שכולם עובדים ביחד וכולם נהנים.

5. לזרום, לזרום, לזרום. כדי ליהנות מאתגר המיומנות, לפחות אלו הממוקדים שמתבצעים ברציפות, צריך לזרום. לא צריך לעצור - אם נכשלים, נכשלים. פשוט מתקדמים הלאה לכיוון חדש - אי אפשר לגלגל שוב ושוב דיפלומטיה כנגד ראש המשמר. זה לא כיף ולא הוגן. לפעמים גם יש רעיונות נחמדים לשחקנים שלא ממש קשורים לאתגר עצמו - במקרה הזה אני ממליץ לאפשר לשחקן לגלגל אבל להודיע שזה "גלגול עזר" - אולי זה יתן טיפ לשחקנים, אולי זה יתן תוסף לגלגול הבא, אבל זה לא אחד מהגלגולים שיקדם את האתגר לשלב הבא.

6. טיפ קטן לסיום שראיתי באתר בחו"ל - כדי לספור את ההצלחות מומלץ להשתמש בעזר, בין אם אלה קוביות מצבע אחד להצלחות ומצבע אחר לכשלונות, ספירה על-ידי סרגל נע או כל דבר אחר. זה נחמד וזה לא שובר את רצף המשחק כמו להכריז בקול "יש לכם שתי הצלחות וכשלון אחד" בכל פעם שמשהו משתנה.

אז לסיכום, אתגר מיומנות בא להפוך את החלק של משחק-התפקידים ליותר כיף ולבעל תגמול הולם בדמות נק"ן. אבל לא מספיק לגלגל. גם לא תמיד צריך אתגר מיומנות - אחרת זה מאבד את הכיף במשחק... כשיש אתגר מיומנות הוא צריך להיות מיוחד.

נתראה בפעם הבאה :-)

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.