• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ממלכות נשכחות (יותר מהן ממה שחשבתי)

בעקבות הקורונה יצא לי לקרוא את המדריך לחוף החרבות (ספר הרחבה לדנד מהדורה 5 שעוסק בחלק מעולם המערכה ממלכות נשכחות) והוא עורר בי את הרצון לקרוא ספרים שמתרחשים באותו עולם. בין השאר מכיוון שיש מקומות שמתאורים בצורה כזאת שברור שיש ספר שלם שמדבר על אותו איזור או מה גרם למקום להיות כמו שהוא עכשיו.
אז התחלתי ללמוד קצת על הזמנים המודרניים של ממלכות נשכחות, עם ההנחה שהעובדה שקראתי את כל הספרים שתורגמו לעברית מהממלכות אני פחות או יותר מעודכן במה שקרה, או לפחות עד המהדורה הרביעית.

טעיתי, מסתבר שהספרים האחרונים שתורגמו לעברית נכתבו ב199X ושאני צריך להשלים חיסרון של בערך 20 שנים בעולם האמיתי ו100 שנים בטוריל.

מהבדיקה שלי נראה שהסדרה The Sundering היא זאת שמעבירה את ממלכות נשכחות למהדורה 5 וללתקופה הנכוחית הממלכות. (זאת שבה מתרחשות ההרפתקאות שיוצאות למהדורה 5 על ידי מכשפי החוף)

רשימת הספרים שצריך לקרוא בתור רקע לסדרה
נראית די רחבה, אבל רוב הספרים די דקים ואני לא ממהר (או בכלל יכול לצאת) לשום מקום.

אני סקרן לדעת אם יש מישהו בפורום שעוקב/עקב אחר קו הזמן של ממלכות נשכחות (ואם מישהו עקב והפסיק, למה) והאם יש לאנים המלצות על ספרים טובים שנכתבו בעולם ולאו דווקא קשורים לSundering או לתקופה מסוימת.
 
קראתי, כמוך, הרבה מהספרים שיצאו בשנות התשעים. כמובן את סדרת האלף האפל עד הטרילוגיה השלישית או משהו כזה. כמה ספרים של הרפרים (שיר אלף וצלל אלף מצוינים) ועוד כמה, כולל איזה חמישייה אחת.
את הספרים החדשים יותר לא קראתי... בעיקר כי לאחרונה אני קורא לרוב בעברית וגם לא יצאו עוד ספרים וגם כי העולם רחב-היקף מדי בשביל, יותר מדי דברים קורים בו שקשה לעקוב לעתים.

מבחינת ידע על העולם, קראתי חלק מהספרים של מהדורה שלוש והם היו אחלה לגמרי. שים לב שבמהדורה חמש יש עוד תוכן מעבר למדריך לחוף החרב (לא חרבות) - בהרפתקאות יש הרבה פעמים תיאור של איזור ההרפתקה, כמו למשל בהרפתקה ב chult (למרות שבמקור מגרייהוק) או בספר של water deep וגם באוורנוס יש תיאור של באלדור גייט.
 
אני עשיתי את המהלך ההפוך ועברתי לקרוא ספרים באנגלית, פנטזיה בעיקר מרגיש לי מוזר לקרוא בעברית (תרגום של שמות מאנגלית לעברית אף פעם לא נשמע טוב כמו המקור)
העולם בהחלט גדול, אבל רוב הספרים כתובים כך שתוכל להבין מה קורה גם בלי לדעת את כל מה שקרה בעולם לפני כן (קצת כמו סרטי מארוול שמציגים גיבורים בודדים)
(ושוב, אני מתכוון להתחיל מרתון של כמה עשרות ספרים כדי להבין מה קורה בעולם)

לאיזה ספרים אתה של מהדורה שלישית אתה מתכוון? (מעבר למדריך לעולם המערכה)
אני מודע לכך שיש הרבה מידע בהרפתקאות, אבל אני לא חושב שהן שוות את המחיר שלהן עבור מי שלא מתכוון להריץ אותן.
 
תמיד עדיף לקרוא ספרים בשפת המקור שלהם, במקרה הזה אנגלית. אבל כשמתרגלים, ובתנאי שהתרגום הוא טוב, זה לא נורא. יש ספרים עם תרגום נוראי לעברית.
אני מסכים שרוב הספרים הם די Stand-alone, בניגוד למשל לרומח הדרקון או דריזט.

בנוגע לספרים של מהדורה 3 עם ידע על העולם, אז:
ספרים על האלים: Faiths & Avatars, Demihuman Deities, Powers & Pantheons
ספרים על נבלים: The Drow of The Underdark
ויש עוד איזה תריסר ספרים נוספים.
גם הספר הזה מגניב: https://www.pundak.co.il/misc-reviews/533-ed-greenwood-elminster-forgotten-realms
 
אני אנסה לבדוק אם יש דרך להשיג את הספרים האלה, אני מניח שהדרך היחידה תהיה בצורה דיגיטלית.
אני בהחלט מקווה שאד גרינווד טוב יותר בכתיבת עולמות מאשר בכתיבת ספרים עלילתיים, בגלל שסיימתי בחג לקרוא את elminster in myth drannor והספר רע, רע, רע.
אני לא חושב שמישהו יכול להגדיר אותי כאנין טעם, אני מסוגל להנות מספרים קלישאתים וקיצ'יים,(למרות שייקח עוד כמה שנים עד שאוכל לקרוא סיפור שעוסק בגיבור צעיר שצריך לעזוב את החווה של המשפחה שלו ולצאת להרפתקאה למען כוחות האור) אבל בין-
-עשרות עלילות משנה שמתחילות ונגמרות בלי להתקשר לעלילה הראשית או להוסיף משהו לספר.
-עלילה ראשית שהייתה מתקדמת באותה צורה בדיוק אם הגיבור לא היה נוכח.
-גיבור שלא מחליט שום דבר בעצמו (ברצינות, לפחות שלוש פעמים כשהוא נתקל בבעיה הוא בכה לאלה שלו ששלחה לו חיזיון שהראה לו בדיוק מה הוא צריך לעשות)
-חוסר עקביות ברמת כוח של דמויות. (אז הגיבור לא יכול להביס חבורה של 20 אורקים אבל מביס בקלות 10 אלפים לוחמים-קוסמים עם המון חפצי קסם? אוקי)
-אלפים שמתוארים בצורה שמתאימה יותר לבני אדם, או לדרו. (האם ידעתם שאלפים נהגו להשתלט על מוחות של אלפים אחרים וגרמו להם לבצע את המקבילה הקסומה של ניתוח פלסטי כדי להראות מיניים יותר? גם אני לא)
-מיניות בצורה הזולה ביותר שלה.
-חוסר עקביות בהתנהלות של דמויות.
-דמויות שמופיעות כדי לקדם את העלילה ונעלמות ברגע שהן ביצעו את תפקידן.
-המון דמויות בעלות שמות ארוכים עם אותיות דומות ובעלות בקושי מימד אחד.

זה היה מאוד מאתגר לסיים את הספר, ואני חושב שאוותר על שאר הספרים של אד גרינווד.
 
לא קראתי את הספר האמור, אבל קראתי את קורמיר שגם הוא שלו, ואני זוכר בגדול ספר שהוא בעיקר משעמם, מעין ניסיון לקחת סגנון של ספר היסטוריה. אני חושב שרוב ספרי הקריאה שלו הם כאלה, פחות ספרים עלילתיים אלא יותר ספרים היסטוריים.
אם אתה קורא את הטור של אד גריווד ב Enworld כך הוא גם מתאר את יצירת העולם, בתור ערב-רב של רעיונות שהוא גיבש יחדיו וגם התאים והוסיף לשחקנים שלו.

בכל מקרה, אני גם לא מעריץ גדול של ממלכות נשכחות באופן כללי - יש שם איים של מצוינות אבל אין באמת קו מקשר אחד לעולם. אבל למי שמחפש רעיונות למשחק שלו, יש שם המון רעיונות, זה די Sandbox אחד ענק של דברים. לדעתי גולאריון מזכיר אותו, אבל גולאריון הוא עולם שמצד אחד פחות אפי ועם פחות דברים מגניבים אבל מצד שני יותר מגובש.
 
חזרה
Top