עוד שבוע וחצי לדרקוניקון 2019
עוד שבוע וחצי דרקוניקון 2019, יומיים של משחקים וכיף והשנה יש לנו המון דברים טובים - קודם כל מפגש פונדקאים, אבל גם המון משחקי תפקידים, השקה ישראלית של פאת'פיינדר 2 ועוד. אם עדיין לא נרשמתם בהרשמה המוקדמת, מוזמנים להירשם כעת, או בקופות ביום הכנס.
http://www.dragoncon.co.il/games.aspx

פרויקט יצירת שפה

פורום הקהילה שלנו, כאן תוכלו לדבר על כל נושא שעולה על לבכם. אז שימו את המעיל בצד ובואו להתרווח אצלנו
שלח תגובה
סמל אישי של משתמש
הח׳אן הטטרי
הודעות: 4873
הצטרף: 07 אפריל 2017, 15:53
מיקום: יוּרטה במונגוליה

פרויקט יצירת שפה

שליחה על ידי הח׳אן הטטרי » 14 אוגוסט 2019, 12:47

לאחרונה סיימתי פרויקט שבצורה זו או אחרת התחלתי איפשהו בתחילת יולי - יצירת שפה. השפה עברה שני שלבים - בפעם הראשונה המצאתי אותה ''מהאוויר'' ובלי שום הדרכה אמיתית, כך שהיא יצאה מסורבלת מאוד, מלאה חורים, חסרת ריאליזם בעליל ודומה באופן מחשיד לערבית ספרותית. בפעם השנייה נעזרתי בסדרת הסרטונים המעולה והמומלצת של היוטיובר Biblaridion - ''איך לעשות שפה'' - וכך הצלחתי ליצור שפה שאולי היא לא הכי טובה שבעולם (היי, אני מתחיל בתחום!) אבל דבירה בהחלט ובעלת דקדוק, תחביר ופונולוגיה מסודרים, מלאים והגיוניים. כמו כן, בגרסה השנייה יצרתי אותה בצורה שונה - קודם יצרתי שפת פרוטו בסיסית עם מילים שרובן מורכבות מהלחמה (נניח המילה עבור נהר היא בתכלס מים-נחש), ואז העברתי אותה בסדרה של שינויים פונולוגיים ודקדוקיים כדי להעניק לה צביון משלה, מילים ריאליסטיות והשלמה של חורים בדקדוק.

השפה נקראת ''קוסאית גבוהה'' (או לֵזֵ'ן קוֹסָאִיסָאאל כמו שהדוברים מכנים אותה, כלומר ''לשון קוסאי''), והיא נוצרה עבור עולם ספק כתיבה, ספק מערכה וספק סתם בשביל הכיף של ליצור עולם - עולם שכולל בין השאר את הערים זינדאר וקוסאי החדשה שהופיעו כמה פעמים בסיפורים שפרסמתי. פנים סיפורית, השפה התפתחה באימפריית קוסאי הישנה - אימפריה אדירה שלא היתה כמוה, קצת כמו האימפריה הרומית באירופה או שושלת האן במזרח - והגיע לשיא הפיתוח שלה בתור הזהב, אז היא הפכה לשפת המדע, המתמטיקה, השירה, הספרות והחוק. היום השפה מתה, אבל משמשת כשפה בינלאומית אצל המשכילים, וכל חיבור רציני (מרפואה ועד שירה לירית) מתפרסם בה. כמו כן, היא השפה האם של השפות הקוסאיות, שמדוברות בכמעט חצי מהיבשת (קצת כמו היחס בין לטינית לשפות רומאניות). המצאתי לה גם כתב שאני מקווה שתמונות שלו אוכל להעלות לכאן.

הדוקס - אשמח לביקורת, רצוי בונה:
קוסאית גבוהה - גרסה 2.0 - Google Docs

עריכה - תמונה של הכתב וטקסט לדוגמה:
אבג'ד.png
אבג'ד.png (621.48 KiB) נצפה 78 פעמים
כתב.png
כתב.png (411.49 KiB) נצפה 78 פעמים
There, where I have passed, the grass will never grow again.

Vae victis.
סמל אישי של משתמש
lonewolf
הודעות: 381
הצטרף: 07 אפריל 2019, 16:52
מיקום: בבית או מחוץ לבית. מה זה מעניין אתכם?
יצירת קשר:

פרויקט יצירת שפה

שליחה על ידי lonewolf » 14 אוגוסט 2019, 14:16

נראה יחסית דומה לערבית... הכתב לפחות.
אחרי קריאה מרפרפת- אני לא אמשיך לקריאה שנייה מהסיבה הפשוטה שרק חצי מהמושגים שם אני מבין. זה נראה מאוד נחמד.
ביקורת בונה- המילון טיפה מצומצם. אני הייתי פותח מילון שלם בעברית, מעתיק את המילים לדוקס וכותב את המקבילה שלהם בקווסאית.
בסך הכל זה נשמע טוב ומעניין, יהיה צריך לפתח יותר את אוצר המילים.
"תקשיבו, זה מדהים."

-זאב בודד, ממש עכשיו.
סמל אישי של משתמש
הח׳אן הטטרי
הודעות: 4873
הצטרף: 07 אפריל 2017, 15:53
מיקום: יוּרטה במונגוליה

פרויקט יצירת שפה

שליחה על ידי הח׳אן הטטרי » 14 אוגוסט 2019, 14:33

תודה רבה!

כן, המושגים באמת מסובכים. אני ממליץ לך פשוט לדלג לטקסט, אולי גם להיסטוריית הכתב אבל היא כנראה פחות מעניינת.


הכתב דומה לערבית, למרות שדרך ההתפתחות שלו ושל הערבי שונות לחלוטין (גם בשביל הכתב יצרתי פרוטו-כתב הירוגליפי ואממנו פיתחתי כתב ביניים). זה כנראה כי החלטתי לעשות את הכתב מחובר (בהרבה שפות כשרוצים לכתוב מהר ובצורה שוטפת יוצרים כתב מחובר - נניח רוסית, אנגלית, ערבית וכו'). השפה עצמה נשמעת שונה לחלוטין מערבית, למרות שיש דמיון בחלק מהצלילים.

בנוגע למילון - כן , הוא די מצומצם. בכל מקרה תודה על העצה אבל זו דרך לא כל כך טובה ליצור מילים, כי בעצם מפריחים אותן מהאוויר ולא יוצרים אותן בצורה דמוי-טבעית (קודם יוצרים בשפת הפרוטו, ואז מעבירים בכל שינויי ההגיה - ככה נניח המילה ל''לבוא'' בשפת הפרוטו, phaiisa, הפכה ל-waas בקוסאית גבוהה), וזה גורם לשפה להישמע מלאכותית וגם עלול לגרום למילים להישמע לא מקוריות - ניסיתי את זה בגרסה 1.0 ויצא שחצי מהמילון נשמע כאילו לקחתי מילים בערבית ושיניתי אותן קצת, אם בכלל.
There, where I have passed, the grass will never grow again.

Vae victis.
סמל אישי של משתמש
הח׳אן הטטרי
הודעות: 4873
הצטרף: 07 אפריל 2017, 15:53
מיקום: יוּרטה במונגוליה

פרויקט יצירת שפה

שליחה על ידי הח׳אן הטטרי » 14 אוגוסט 2019, 15:27

אחרי מחשבה, החלטתי להסביר כמה המושגים, כדי לתת מושג כללי בנוגע לשפה.

פונולוגיה - תורת ההגה בעברית, תחום המקיף את כל נושא הצלילים בשפה.
הטבלה למעלה היא טבלת העיצורים, שבעצם מציגה את כל העיצורים (צלילים שבהם האוויר נחסם - נניח b, p, k) בשפה. הטבלה כתובה ב-IPA, הכתב הבינלאומי שכולל כל צליל שקיים בשפה האנושית, יחד עם האותיות בגרסת הלטיניזציה שלהן למטה בכתב נטוי (לטיניזציה - הצורה שבה הן נכתבות בכתב לטיני / אנגלי). העיצורים שיש סיכוי שלא הבנתם מה הם אמורים להביע:

θ - הצליל שמוכר לנו מאנגלית במילה think. נכתב בלטיניזציה של השפה כ-th.
ð - הצליל שמוכר לנו מאנגלית במילה this. נכתב בלטיניזציה כמו שהוא, ð.
ʃ - הצליל של האות שי''ן או במילה האנגלית shake. נכתב בלטיניזציה כ-ś.
ʒ - הצליל של הזי''ן הגרושה במילים הצרפתיות ז'אק ו-ז'ורנל. נכתב בלטיניזציה כ-ź.
j - לא, זה לא ג'ימל, זה למעשה הצליל הפונטי ליו''ד עיצורית (כמו ב-יאק או יש). נכתב בלטיניזציה כ-y.
χ - הצליל של חי''ת וכ''ף בעברית מודרנית. נכתב בלטיניזציה כ-c.
ʁ - הצליל של רי''ש עברית מודרנית. נכתב בלטיניזציה כ-rh. יש גם r רגילה שהיא מתגלגלת כמו בספרדית, איטלקית, רוסית וערבית.
ħ - חי''ת גרונית, כמו בערבית או בהגייה תימנית. נכתבת בלטיניזציה כ-kh. אם כתוב k'h, אז קוראים את זה כ-קהְ ולא כ-ח'.
tʃ - הצליל של צד''י גרושה, כמו בצ'יף וצ'ק. נכתבת בלטיניזציה כ-ć.
ʤ - הצליל של גימ''ל גרושה, כמו בג'ורה, ג'ק וג'ימייל. נכתב בטיניזציה כ-j.

התנועות (כלומר, צלילים בהם האוויר נע, כמו e ו-a) גם עלולות להיות לא ברורות. בעיקרון הן בדיוק כמו בעברית, אבל הסימון עלול להיות מוזר (ה-a נכתב עם שתי נקודות מעליו, נניח), ותנועות ארוכות מסומנות בנקודותיים אחרי האות (:a זה aa). בלטיניזציה תנועות ארוכות מסומנות פשוט באות כפולה - שימו לב ש-ee זה לא הצליל של i, ו-oo זה לא הצליל של u.

פונוטקטיקה - זה בעצם הצורה שבה בנויה המילה וכיצד היא נהגית. מבנה ההברה הוא cvc, כש-с מייצג עיצור ו-v תנועה, אז בכל הברה יכולים להיות עד שני עיצורים. נניח, המילה brzo לא יכולה להתקיים. הטעמה זה בעצם על איזו הברה נותנים דגש (השוו חורש וחורש). ההטעמה בשפה היא על ההברה האחת לפני האחרונה, כמו באיטלקית נניח, אלא אם ההברה האחרונה כוללת תנועה ארוכה ואז היא המטעמת.

תחביר - הצורה שבה בנוי המשפט. סדר המשפט הוא פועל-נושא-נשוא, ואם זה לא אומר לכם כלום - כמו בעברית תנ''כית (''ברא אלוהים שמים'', לא ''אלוהים ברא שמים''). שמות תואר, מילות עזר ומילות יחס, כולם מגיעים אחרי שם העצם (גם בעברית התארים מגיעים אחרי שם העצם); פועלי עזר (כמו have ו-make באנגלית - I have to eat, I make you eating) מגיעים אחרי הפועל הראשי, למרות שלא ממש משתמשים בהם בגרסה המודרנית של השפה; בעל שייכות מגיע אחרי מושא השייכות, כמו בעברית (תלמיד המורה).

דקדוק - לא מספיק לדעת לחבר מילים למשפט, צריך לתת להן להעביר מידע - נניח זמן, מין ומספר.
ריבוי מגיע בשתי דרכים - דרך רגילה עם סיומת has-, ודרך בלתי-רגילה בה לוקחים את המילה המקורית בשפת הפרוטו, נותנים לה ריבוי בשפת הפרוטו ורק אז מעבירים בכל שינויי ההגייה.

זמני פועל מגיעים בכמה דרכים - עבור יחיד ועבור רבים; עבור זכר ועבור נקבה; בכמה זמנים - עבר, הווה, עתיד קרוב (יש גם בעברית - ''אני עומד לעשות משהו'', כלומר אעשה משהו ממש בקרוב) ועתיד רגיל; ובצורה מושלמת (כלומר, שהפעולה הושלמה - I ate the cake) ומתמשכת (I was eating the cake).

שינוי ערך הפועל - זו בעצם הדרך להפוך פועל לסביל (אני אוכל את העוגה -> העוגה נאכלת על ידי) או לסיבתי (אתה קופץ -> אני מקפיץ אותך).

תוויות הן בעצם הדרך לסמן פועל. תווית מוגדרת היא בעצם יידוע (the cat), ותווית לא מוגדרת מוכרת לנו מאנגלית אך לא קיימת בעברית (a cat).

גדלים דקדוקיים - הם בעצם הדרך לומר שמשהו גדול או קטן. יש הגדלה, שמשמשת גם כדי לתאר משהו כמכובד ומעורר יראה; הקטנה, שמשמשת גם כדי לתאר משהו כחמוד או כנלעג, תלוי בקונטקסט (''יא ילדון, מפחד אה?'' לעומת ''איזה אפון חמוד יש לתינוקי הזה!''). יש גם ''הכי, ביותר'' שאני לא מכיר מונח פורמלי בשבילו, והוא בעצם פועל כמו הסיומת האנגלית est-, ואומר שהדבר הוא ''הכי...'' או ''ה... ביותר''.

מצבים דקדוקיים (מודוס) - מדבר על מעמדו של מצב או אירוע בתודעת הדובר. ואם ההסבר הזה מויקיפידיה לא ברור, אז יש בקוסאית גבוהה כמה מודוסים: ציווי (לך, אכול, קפוץ לי); איסור (אל תלך, אל תאכל, אל תקפוץ לי); יוסיבי, שבעצם מביע משאלה או הצעה (אולי תלך, מוטב שתאכל, הלוואי ותקפוץ); היפותטי, שבעצם מבטא התרחשות או מצב שיכולים להתקיים במציאות אם ישתנו התנאים הקיימים (אולי אם היית הולך, אם תקפוץ); ואביליטיבי, שמבטא את היכולת לעשות משהו (מסוגל ללכת, יכול לאכול, בעל היכולת לקפוץ).

יחסות דקדוקיות - מיוצגות בעברית במילות יחס (את, של, ב-), אבל בהרבה שפות מיוצגות בצורה שמובנת במילה. בקוסאית גבוהה יש יחסות שמייצגות את הביטויים העבריים ''את...'', ''בעזרת, באמצעות...'', ''ב...'', ''ל...'', ''של...'' ופנייה - בעברית מיושנת יש את המילה ''הוי'', בערבית יש ''יא''.

הסכמים בין אישיים - קיימים בעברית מיושנת, במילים כמו אָהָבְתִיך (אני אהבתי אותך), ובעצם מאפשר לקחת משפט קצר ולדחוס את כולו למילה אחת. זה די נדיר, וקיים בעיקר בשפות שמיות.

מילון - אין יותר מדי מה להסביר. אם במקרה שמתם לב לקיומן של מילים גסות משהו...
נראה לי שזה PG13הצג
המילה ל''איבר נשי'' נוצרה בשפת הפרוטו כדי לסמן נקבה דקדוקית (לעזאזל, המילה ''נקבה'' היא מלשון ''נקב'', והיא העניקה לרוב הטיות הנקבה העבריות את הסיומת ''-ה'').
המילה לשגל נוצרה בשפת הפרוטו כדי ליצור את המונח ''סוס הרבעה'', אותו כללתי במטאפורות המקובלות בשפה כסמל לכוח ולגבריות - אין מטאפורות מושגיות בקוסאית הגבוהה כרגע, אני צריך ליצור.
טקסטים - אין מה להסביר כל כך. ממליץ להציץ כדי לקבל מושג כללי על איך שהשפה נשמעת.

כתב - תיאור ההיסטוריה של הכתב. אם מעניין מישהו, שיקרא.
There, where I have passed, the grass will never grow again.

Vae victis.
סמל אישי של משתמש
The oldman
The Rainbow Archmage
הודעות: 18300
הצטרף: 09 נובמבר 2002, 19:21
תשובות: 12
מיקום: Somewhere over the rainbow
יצירת קשר:

פרויקט יצירת שפה

שליחה על ידי The oldman » 19 אוגוסט 2019, 23:37

שמע, לשון ודקדוק אף פעם לא היה הצד החזק אצלי. כל הכבוד, נראה מושקע בטירוף ושלמדת הרבה על איך בנויה שפה.
בעלים, הפונדק הוצאה לאור
מנחה: פאת'פיינדר (מורדי הגיהנום - מערכה של פאת'פיינדר)
משחק: מבוכים ודרקונים 5 (גלגול גורלי), משחקי לוח בכל הזדמנות :)
סמל אישי של משתמש
הח׳אן הטטרי
הודעות: 4873
הצטרף: 07 אפריל 2017, 15:53
מיקום: יוּרטה במונגוליה

פרויקט יצירת שפה

שליחה על ידי הח׳אן הטטרי » 24 אוגוסט 2019, 22:54

תודה רבה!

נ.ב.: בינתיים הכנתי גם שפה-אחות לקוסאיית הגבוהה, אבל אני מניח שחפרתי לכם מספיק.
There, where I have passed, the grass will never grow again.

Vae victis.
שלח תגובה
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה