• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

"אתגר ראט" - דמות מו"ד עם תכונות נמוכות

בגרסאות העדכניות של מו"ד/פאת'פיינדר, קביעת התכונות היא יחסית סלחנית, ומכוונת יותר לתכונות גבוהות יחסית.

במוד"מ2 וקודמותיה, הגישה הבסיסית (היו איזה שש טכניקות אופציונליות לגלגל תכונות, חלקן נתנו תוצאות גבוהות יחסית) הייתה שאתה מגלגל 3ק6 לפי הסדר של התכונות בדף הדמות, ותקוע עם מה שיצא. זה יצר לא פעם דמויות עם תכונות נמוכות, וכדי לעודד את השחקנים, מחברי ספר השחקן הציגו בתור דוגמא דמות בשם "ראט", שהתכונות שלו לא משהו, והציעו הצעות לבנות אותו בצורה מעניינת, איזה אופי נגזר מהתכונות שלו (עם שתי אפשרויות - מלומד ביישן או פרחח מעצבן) ואיך להוציא ממנו את המיטב.

אז להלן האתגר. אני מצרף כאן את התכונות של ראט המקורי, ואתם מוזמנים לבנות לו דמות במהדורת המו"ד/פאת'פיינדר החביבה עליכם - לא רק לעשות אותו מעניין מבחינת אישיות וסיפור, אלא גם לספק לו מקצוע וכשרונות שיהפכו אותו לדמות שחיקה, בעל שרידות סבירה בהרפתקאות ואפילו מוצלחת במקצועה:

ראט:
כוח: 8
זריזות: 14
כושר: 13
תבונה: 13
חוכמה: 7
כריזמה: 6
 
רעיון מגניב לגמרי!
עכשיו הזכרת לי את הדמות הזאת, אני זוכר שקראתי עליה בזמנו. לדעתי היא גם מאוד עיצבה את תפיסת עולמי לגבי דמויות במו"ד ובכלל במשחקי תפקידים - דמות עם חסרונות זה בדרך כלל דמות הרבה יותר מעניינת (ולא רק חסרונות 'נוחים'). זו תובנה שלצערי הרבה מהאנשים ששיחקתי איתם ממש לא היו שותפים לה. זה נותן לי חשק יום אחד להריץ קמפיין מו"ד הארדקור, כשמגלגלים תכונות לדמויות (לא מכיר מישהו שעוד עושה את זה).

בכיף אני אנסה את כוחי באתגר, אבל שכחת לספק פרט מסוים, והוא באיזה דרגה הדמות הזאת. אין הרבה מקום ליצירתיות כשיוצרים דמות בדרגה ראשונה, לעומת דמות בדרגה בינונית או גבוהה. אז תגיד בבקשה איזה דרגה מתאימה מבחינתך לאתגר הזה. ואם אפשר, גם תציין מה המגבלה על מקורות כשיוצרים את הדמות הזאת. כי תיאורטית, גם מסט תכונות כזה אפשר ליצור דמות סטייל פאן פאן, שיכולה לעוצמה בלתי מוגבלת בלי תלות בתכונות שלה, אם יש לך גישה למספיק מקורות חוקים. אני יודע שזה לא אתגר מנצ'קיני, אבל עדיין בלי להגדיר איזה מקורות מותרים ואיזה לא, קשה להיות מאותגר באמת.
 
אממ... כדי שזה יהיה יחסית פשוט - שימוש בספר הכללים הבסיסי בלבד, דמות מתחילה - ז"א דרגות 1-4. אם ממש בא לך לאתגר את עצמך, אפשר לבנות אותו כמה פעמים - כהרפתקן מתחיל, כגיבור דגול (דרגות 10-12) וכאגדה (דרגה 20).

איכשהו יותר מסתדר לי בראש שמישהו שיצא להרפתקאות וירצה להיות גיבור זה מישהו כמו ראט על כל מגבלותיו, לא נער פוסטר סחי כמו לנסלוט.
 
ראט הוא לוחם מיומן שגדל בשבט בני-אנוש מרוחק בארצות הגובלינים. כבר מילדותו הוא לא הסתדר בחברת אנשי השבט שלו, ונחשב למוזר ומוקצה עקב תחומי ענייניו. הוא תמיד היה מופנם וממעיט בדיבורים, אך מרבה במעשים. ראט הוא בחור סקרן עם נטייה להסתבך בצרות. כשהיה נער הוא אהב לשוטט ולהתגנב למקומות אסורים, אליהם הצליח להשתחל בזכות גמישותו ומבנהו הצנום. כשהיו תופסים אותו, אביו היה צריך לבוא ולשכנע את האנשים או הגובלינים לא לפגוע בו, כיוון שראט היה גרוע מאוד במציאת תירוצים משכנעים. ועם זאת, הוא כן הצליח לעשות רושם על מספר גובלינים בזכות יכולותיו הפיזיות ויכולתו ללמוד מהר. הם אימצו אותו תחתיהם ולימדו אותו חרשות גובלינית וטכניקות לחימה גובליניות. כך פיתח ראט את שיטת הלחימה שלו, המסתמכת על הטלת נשקים וקלות-רגליים בשדה הקרב. כשהגיע לבגרות, החליט לא להמשיך להתפתח כלוחם בשבט שלו, שגם ככה לא הבין אותו, אלא לצאת ולחקור את העולם.

ראט
בן אדם ברברי דרגה 1\לוחם דרגה 2
כוח: 8
זריזות: 14
חוסן: 13
תבונה: 13
חוכמה: 7
כריזמה: 6
דרג"ש: 17 (נטוע במקומו 15, מגע 12)
נק"פ (ממוצע): 26
מהירות: 40 פיט
יוזמה: 2+
הצלות: קשיחות 6+, תגובה 2+, רצון 2-
תה"ב\היאבקות: 3+\2+
שפות: מדוברת, גובלינית (לא יודע קרוא וכתוב)
יכולות מיוחדות: זעם 1\יום, מהירות
סקילס (32): מלאכה (הכנת נשקים) 7+, טיפוס 4+, קפיצה 8+, לוליינות 6+, תנועה שקטה 4+, שחייה 0+
פיטים (5): Point Blank Shot, Rapid Shot, Precise shot, Quick draw, Weapon Finesse
ציוד (2700 מ"ז): חולצת שרשראות 1+ (5+ דרג"ש, מחסר שריון 1-) (1250 מ"ז), גרזן הטלה מ"מ (300 מ"ז), 6 גרזני הטלה, 6 חניתות הטלה, 6 פטישים קלים, 4 פגיונות (סה"כ 70 מ"ז), שיקוי כוח שורX4 (1200 מ"ז).
הערה: מכיוון שהכח של ראט הוא 8, הוא לא באמת יכול להסתובב כל הזמן עם כל הציוד שעליו ועדיין להיות במשא קל. כרגע הגמשתי קצת את המגבלות נשיאה כך שהוא נחשב כאילו יש לו משא קל. אם מתחשבים במגבלות נשיאה, אז הוא לא יישא איתו את כל הנשקי הטלה כל הזמן, אלא רק מספיק כדי שלא יעבור את המשא הבינוני (ואז מהירותו גם תרד ל-30 פיט, ומחסר השריון יגדל ל3- במקום 1-). בכל מקרה בעת שהוא בזעם או כשהוא משתמש בשיקוי כוח שור, הוא לא עובר את המשא הבינוני גם עם כל הציוד שכתוב. אפשר להניח שבהמשך הדרך הוא ירכוש אשפה של אהלונה או התיק של הווארד שיאפשרו לו לשים בפנים את כל נשקי ההטלה וזה ישקול רק 5 פאונד. וכמובן, כפפות כוח עוג לא יזיקו.

משחקיות: ברברי עם כוח 8 זה לא דבר שגרתי, אבל בזכות הזריזות הגבוהה שלו החלטתי שהוא יכול להיות מטיל נשקים מצוין. בתוספת כמה דרגות לוחם, יש לו מספיק כשרונות כדי להיות מאוד יעיל בהטלה לטווחים קצרים. כל עוד הוא מטיל לטווח פחות מ-30 פיט, הוא מקבל +1 להתקפה ולנזק מהכשרון Point Blank Shot, שבעצם נוגד את המחסר לנזק שיש לו מהכוח ומשאיר את הנזק על 0+ (ובנוסף נהנה מ1+ להתקפה). ובכל מקרה אין לו טעם להטיל לטווח יותר רחוק, כיוון שנשקי הטלה הם מראש עם טווחים קצרים. הנשק העיקרי שלו הוא גרזן הטלה (טווח 10 פיט), איתו הוא גם נלחם בקפא"פ כשיש צורך (יש לו גרזן הטלה מ"מ אחד למטרה זו, שניתן להטיל בעת הצורך). אם הוא רוצה להטיל רחוק, הוא משתמש בחניתות הטלה (עם טווח של 30 פיט) או פטישים קלים (20 פיט). הכשרון Quick draw בשילוב עם Rapid Shot נותן לו להטיל שני נשקים במקום אחד בתמורה למחסר 2-. אם הוא לא משתמש באופציה הזאת (פעולת סיבוב מלא), הוא יכול להטיל נשק כהתקפה רגילה, ואז לתזז במהירות על פני שדה הקרב באמצעות המהירות הגבוהה שלו ושימוש בלוליינות (שלה הוא מקבל תוסף שילוב 2+ מהסקילים שיש לו בקפיצה). כמו כן, יש לו גם סקילים בקפיצה, טיפוס, ושחייה, כך שהוא די אפקטיבי בלהתנועע לאיפה שצריך. יש לו גם תוסף מכובד בתנועה שקטה, שנותן לו גם יכולת להתגנב על אנשים ולהטיל עליהם מתוך מארב. וכמובן הוא חייב גם את Precise shot, כדי להטיל על אויבים שנמצאים בקפא"פ עם ידידים.
כרגע יש לו זעם רק פעם ביום, שאותו הוא יכול לנצל כדי להעלות את הכוח שלו ל-12 (או אפילו 16 אם הוא לוקח שיקוי כוח שור לפני כן), ואז לעשות יותר נזק עם נשקי ההטלה והקפא"פ שלו. כמובן שהזעם גם נותן את שאר היתרונות הרגילים, במיוחד עוד נק"פ, אבל יש לזה גם חסרון – הוא לא יכול להשתמש בלוליינות בזמן שהוא זועם. לזמנים שהוא לא זועם יש לו את הכשרון Weapon Finesse כדי שהוא יוכל להשתמש בתוסף הזריזות שלו כשהוא נלחם בקפא"פ (לכן הוא מתמקד בנשקים קלים). בהמשך ההתקדמות שלו הוא הולך לשפר את הזריזות ל-15 בדרגה 4, ואז בדרגה 6 לקחת לחימה בשני כלי נשק, כך שהוא יוכל להחזיק שני גרזני הטלה ולהילחם איתם.
יש לו סקיל יוצא דופן לברברי (ולדמויות בכלל) – מלאכה (הכנת נשקים). זה גם תוספת נחמדה לרקע, וגם סקיל אפקטיבי לדמות שמתמחה בלהטיל נשקים (לפעמים אין זמן לאסוף את כל הנשקים שהטלת בקרב, אז צריך לחדש את המלאי). עם הסקיל הזה הוא יכול לייצר לעצמו כמויות גדולות של נשקי הטלה בעלות מופחתת. הוא יכול לחשל נשקים במשך שבוע ולקחת 10 בשביל תוצאה של 17 בבדיקת מלאכה. זה מספיק כדי לייצר נשקים פשוטים (ד"ק 12) או נשקים רגילים (ד"ק 15). אם, לדוגמא, הוא כל השבוע מייצר נשקים רגילים, על פי חוקי מלאכה הוא יכול לייצר נשקים בשווי של 25 מ"ז, בעלות של כ-9 מ"ז. זה מספיק כדי לייצר 3 גרזני הטלה, או 25 פטישים קלים. באותה מידה, הוא יכול לייצר 20 חניתות הטלה או 10 פגיונות בשבוע.

עריכה: עכשיו חשבתי על זה, ובעצם אין סיבה שהוא לא ישתמש במגן (אולי חוץ מעניין הסחיבה).
 
שוקל להמיר את התכונות ל-TRAVELLER, שם התכונות הבסיסיות נעות בטווח של 2-12 ולא של 3-18, ולהריץ את זה ביצירת הדמות שם. מעניין אם ישרוד; יש סיכוי טוב שכן. המרת התכונות - בעיקרון הכפלתן בשני שליש ועיגול למספר השלם הקרוב ביותר.

תכונות ב-TRAVELLER:

כוח: 5
זריזות: 9
כושר: 9
תבונה: 9
השכלה: 4
מעמד חברתי: 4

UPP: 599944. דמות לא רעה.

משתמש בגרסה הקלאסית הבסיסית.

בואו נראה. מנסה להתגייס לצי הסוחר. נכשל. מגויס לחיל הסיור (Scouts). למזלו הכושר שלו יהפוך את סיכויי ההישרדות לנסבלים יותר.

תקופת שירות ראשונה: שרד! מקבל אוטומטית מיומנות טייס חלל-1. מיומנויות נוספות: רכב מכונף (מטוסים ומסוקים)-2. יכול להתגייס לעוד תקופת שירות.

תקופת שירות שנייה: שרד! מיומנויות: חליפת חלל-1, רכב מכונף-3. יכול להתגייס לעוד תקופת שירות.

תקופת שירות שלישית: שרד! מיומנויות: רכב מכונף-5. יכול להגייס לעוד תקופת שירות אבל פורש בשיא כי עדיין, זו קריירה מסוכנת.

מענקי שחרור - יש לו שלושה גלגולים: כרטיס טיסה במחלקה תחתונה (בהקפאה קריוגנית), חללית סיור (!!!), 30,000 נקודות אשראי.

דמות סופית:
סייר בדימוס מארק "ראט" ראטסקי, 599944, גיל 30, 3 תקופות שירות, 30,000 נקודות אשראי
טייס חלל-1, רכב מכונף-5*, חליפת חלל-1. (להזכירכם: במהדורה זו יש לכל ההרפתקנים מיומנות-0 - הכשרה בסיסית - בכל כלי הנשק הבסיסיים)
כרטיס טיסה במחלקה תחתונה, חללית סיור!

* זו מיומנות ברמה מאוד גבוהה, רק כדי לסבר את האוזן עם מיומנות 1 אפשר לקבל עבודה בתחום, עם מיומנות 3 כבר ממש אנשי-מקצוע. הוא הטייס האטמוספרי הכי טוב בתת-הסקטור או אף בסקטור כולו.

ראט נולד במושבות, להורים ממעמד הפועלים והוא מצוי בתחתית המדרג החברתי של הקיסרות. הוא תמיד הפגין שכל חריף וזריזות-ידיים, וגם היה מילדותו - שאותה בילה בספר הפראי של המושבה - טיפוס קשוח (אם כי לא חזק מבחינת כוח גולמי). מצד שני, עקב מעמדו החברתי הירוד, הוא זכה להשכלה גרועה, ונאלץ לעזוב את לימודיו בסוף ההשכלה היסודית בכדי ללכת לעבוד במכרות ולסייע בפרנסת משפחתו. הוא תמיד חלם להיות סוחר-חלל ולהתעשר, ולכן ביום הולדתו ה-18 הוא טפס טרמפ על משאית שהובילה עופרות-מתכת והגיע לנמל-החלל של המושבה, ושם הגיש בקשה להתגייס לצי-הסוחר. עם זאת, שם חיפשו מישהו שיעבוד בבטן המטען של ספינות-הסוחר, וגופו הכחוש לא עניין אותם. אך מי שמנסה להתגייס לשירות קיסרי אחד ונכשל בקבלה, מגויס לפי צרכי הקיסרות, ובאותה העת הקיסרות הייתה זקוקה נואשות לסיירים שיסיירו באזורי-הספר.

בחיל הסיור, ראט מצא לראשונה את ייעודו - התגלה כשרונו הרב בטיסה בתוך האטמוספרה, תולדה של שכל חד ושל רפלקסימים מהירים. הוא אמנם למד באקדמיית הסיור להטיס חלליות, אבל המקום בו הוא הרגיש את עצמו טוב יותר מכל היה בזרמי האוויר ובין העננים, כשהוא אוחז בהגאי המטוס או המסוק האטמוספירי. הוא גם למד כמה דברים על חליפות חלל, אבל כאמור - את רוב שירותו בילה במשימות-סקר בכוכבים מרוחקים מעבר לספר, כשהוא מטיס מטוס\מסוק TILT ROTOR, ששימש רבות את חיל הסיור במקומות נידחים אלו מאחר והיה קל בהרבה לתחזקו מאשר מטוסיות אנטי-כבידה. בסופו של דבר, בגיל 30, הוא פרש בשיא מהשירות, ואף זכה להערכה מספקת בכדי שחיל הסיור יעמיד לרשותו - תבורך הקיסרית ירום-הודה - חללית סיור משלו. הוא מתכנן, כמובן, לרכוש מסוק קטן ולהחליף בו את מטוסית האנטי-כבידה שבאה עם חללית הסיור, כי לדעתו הרוטור מגיב הרבה יותר טוב לטייס מאשר יחידות הרחף המגנטיות של המטוסית.

חרף שירותו המזהיר, ראט לא התקדם בסולם החברתי, והרגיש כי מקומו הוא בכוכבים המרוחקים, ולא בציביליזאציה הקלוקלת שלמרות מיומנותו המדהימה בטיס, רואה בו עדיין פרובינציאלי בור מן המושבות. כל מה שחסר לו הוא צוות - ובעיקר מהנדס, נווט, ותותחן לחללית הסיור, והוא יוכל לחזור את הספר הכה-אהוב עליו...

(אגב לא "רימיתי" בכלום. ככה הגלגולים יצאו... גלגלתי מלא פעמים "1" בטבלאות המיומנות שזה אומר מיומנות רכב, שלקחתי בה תמיד מיומנות רכב מכונף).
 
אכן יכולה למות. אבל מצד שני יצירת הדמות מאוד מהירה, אז הדמות מתה? לא נורא, הפסדת 3 דקות, תיצור עוד דמות. הסיכון המוות מהווה תמריץ שלילי להתקדמות רבה מידי ביצירת הדמות ולצבירת כמות מוגזמת של מיומנויות; הרבה פעמים תרצה לפרוש בשיא כדי להימנע מסיכון זה במקום לנסות להגיע לגיל פנסיה לפני תחילת המשחק (ובדרך למות).
 
rui אמר/ה:
זה ההבדל העיקרי בין Traveller ובין כוכבים אין-ספור, או שיש עוד?
יש הרבה מאוד הבדלים. מציע עם זאת לפתוח עץ נפרד על זה כדי לא לחטוף את העץ של ראט :D

אבל נתחיל עם זה שכא-ס זו שיטה שמבוססת על מו"ד ישן בהרבה תחומים ויש לה מקצועות, דרגות וכו', בעוד ש-TRAVELLER מבוססת מיומנויות בלבד ללא מקצועות ודרגות דמות.
 
אממ לגבי הנושא המקורי של הדיון. כמה שאני מנסה לראות את עצמי כלא שחקן מיינ סטרים..
"ראט' הוא לא... יהיה כוס התה שלי.
כן. לפעמים זה יכול להוסיף למשחק דמות, אבל בעירר עלולה ל יות לך תחושה של החמצה.
כדי לשרוד אתה צריך להיות סוס ים באוקינוס החוקים, והתחושה תהיה שהכול בגלל קוביה סוררת.


מהצד השני... כשגגלנו לדמויות במוד"מ אתה יודע באישה מתח היומחברים שלי?
יש לי חבר שנראה כמו שרק, רק אחב וגבוה יותר בערך שפשוט צייץ כמו ילדה קטנה.
יודע איזה צווחות שמחה הוא צווח כשיצא לו 18? (עשינו את שיטת 3 מתוך 4(

לאחרונה נסיתי שוב להנחות לו. אמרתי לו- תן כמה תכונות שנראה לך מתאים לדמות.
הוא היה הרבה יותר רגוע, והרבה יותר פנוי להתרכז במשחק דמות- שהקוביות לא איימו להרוס.

אז לא יודע.. בתיאוריה זה נחמד.. בשטח זה לאניני טעם ממש.
 
זה בהחלט תלוי בסגנון המשחק של כל אחד. ובתכלס גם אני בדרך כלל מעדיף לא לשחק בתלות מוחלטת במזל. אבל זו כן תפיסה שכדאי שלשחקנים תהיה, כי אחרת כל פעם שהמזל לא ילך לצידם הם יתבאסו ממש. צריך להבין שלפעמים מזל רע זה פתח למשחק יותר מעניין.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
מצד שני, אחרי שראיתי שחקנים שבטוחים שלדמות פשוט חובה שיהיה 18 (ומעלה) בתכונה העיקרית למקצוע שלה, אני חושב שהגישה הישנה והחינוך שלה לצניעות הם משהו ששווה להחזיר לתודעה.
יאפ. בשלב הזה אני כבר לא טורח בכלל להגיד משהו על מטילי לחשים שלוקחים 18 בתבונה\חוכמה\כריזמה, או לוחמים עם 18 כוח. יותר מזה, בקבוצה הנוכחית חסכתי לעצמי כאב ראש ומראש נתתי להם סט תכונות של 18,16,14,12,10,8, מתוך הנחה שה-18 ילך לתכונה הראשית, וכך לא יבכו לי. וכמובן שברגע שזה המצב, כל שיפור תכונה בכל דרגה רביעית אוטומטית הולך לתכונה הזאת, בלי שאלות בכלל.

עוג ברברי - זה לא שזה דבר רע, פשוט הצורך העז לשים 18 בתכונה הראשית לא נובע אף פעם מבחירה סיפורית, אלא מפאוור גיימינג. פאוור גיימינג זה לגיטימי, אבל זה לא צורת המשחק היחידה, ולפעמים זה פחות כיף לשחק עם אנשים שרק מעוניינים לעשות מינמקסינג לדמות.
 
חזרה
Top