• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

תארי דרגה וגיבורים במו"ד של פעם

במהדורות ישנות של מו"ד (מו"ד המקורית, מוד"מ1 ומו"ד בקופסאות), לדרגות היו שמות. במו"ד בקופסאות אפילו הייתה הנחה שדמויות מציגות את עצמן בתואר הדרגה שלהן ומודעות אליו. למשל "אני מדמרטיגן הסייף" כש"סייף" זה התואר של לוחם בדרגה 3.

אבל מסתבר שהמקור של זה קדם למו"ד.

במשחק המלחמה "צ'יינמייל", היו לך יחידות לוחמים רגילות, אבל גם גיבורים. גיבור (Hero) נחשב לחזק כמו ארבעה לוחמים והוא היה האחרון שמת מבין הלוחמים ביחידה שהוא מפקד עליה. חוץ ממנו, היו גם גיבורי-על (SuperHero) - לא במובן של סרטי מארוול, אלא דמויות כמו קונאן הברברי, לנסלוט וכו'. גיבור על היה חזק כמו שמונה לוחמים רגילים, היה האחרון שמת ביחידה שהוא מפקד עליה ובכל התקפה שלו היה מסוגל להרוג שמונה חיילי אויב.

איך זה התגלגל למו"ד? בתקופה שבה עשו שימוש בתארי דרגה, הדרגה הרביעית של לוחם נקראה "גיבור" והדרגה השמינית "גיבור על". כמו כן, במהדורות הישנות היה חוק (שנשאר כחוק אפשרי גם במוד"מ2, לאישור שה"מ בלבד) לפיו לוחם שנלחם בהמוני יריבים עם פחות מקוביית פגיעה אחת (1-1 או חצי קוביית פגיעה. ז"א בעיקר קובולדים וגובלינים) יכול בסיבוב אחד לבצע מספר התקפות כנגד מספר יריבים שזהה לדרגה שלו - ככה שלוחם בדרגה 8 יכל להרוג שמונה יריבים "בדרגה 0" כמו בימי צ'ינמייל.

מאז, מו"ד התרחקה קצת ממורשת משחקי המלחמה שלה, התייחסות לדרגות נחשבת למטא-גיימינג ושמות דרגות התואר הפכו למקצועות, קיטים וארכיטיפים בפני עצמם. אבל עדיין, לוחם בדרגה 8 בערך חזק כמו 8 לוחמים בדרגה 1.
 
בהחלט בצ׳ינמייל היה שימוש בדרגות, ובמ״וד הוא הוזנח, נחשב למטא כי בעצם דרגות הוחלף עם מקצועות, למרות שיש כמה שממשיכים לעשות שימוש בדרגות לטעמי זה נוח כשיש לך הרפתקאה ממש ארוכה ואתה עתיד להחשף לדמויות רבות אז חשוב לתת גם את אפקט הסקאלה בדרגות, ככה תוכל להלחם בגובלין בתחילת הסיפור ואז בגובלין שוב בהמשך וזה לא יהיה קרב משעמם של 1ק6 ולא משנה מה יצא הוא מת, דרגות פשוט נתנו סוג של המשכיות.


כמובן שזה לא נהוג יותר במהדורות החדשות 3+ אבל הכל תלוי ב DM וכמובן כמה אתה רוצה למשוך את הסיפור מבחינת קלות בהמשך הדרך.
 
רד_ג׳ון אמר/ה:
בהחלט בצ׳ינמייל היה שימוש בדרגות, ובמ״וד הוא הוזנח, נחשב למטא כי בעצם דרגות הוחלף עם מקצועות, למרות שיש כמה שממשיכים לעשות שימוש בדרגות

godzillastroke.jpg

מה יהיה עם הבוטים הסינים האלה שמשתמשים בגוגל טרנסלייט?

dragonian אמר/ה:
זכרתי משהו על תארים של כוהנים, לא ידעתי את זה על לוחמים. טוב לדעת

במהדורות הישנות היו תארי דרגה לכל המקצועות. חלקם היו מאולצים משהו - למשל לאשליין (מקצוע נפרד במוד"מ1) בדרגה 5 קראו "קבליסט", או הכוהן שבדרגה 6 היה בישוף, בדרגה 7 הפך ללאמה ובדרגה 8 לפטריארך - כל אחד מהם תואר של זרם דתי אחר!
 
המחשבה על זה ש"גיבור על", דמות של לוחם אפי מקומיקס או ספר פנטזיה, אמור להיות "רק" בדרגה 8, גורמת לי לתהות איך יראה עולם מו"ד שבו מבחינה מטא-משחקית אין דרגות מעל 8.

זה די מחזיר אותנו לתפיסה שמו"ד במקור לא נועדה להיות משחק בדרגות גבוהות.
 
יש הומברוו די פופולרי ל3.5/פאת'פיינדר שנקרא E6, שהקונספט בו הוא שעובדים עם החוקים הרגילים אבל הדרגה המקסימלית היא שש - יש כמה הקלות בנוגע לדרישות כניסה למקצועות יוקרה, ממשיכים לקבל כשרונות על כל X נק''נ, ועוד כמה שינויים נחמדים - אבל בכללי זה אחלה הומברוו, שנופל מאוד יפה על הנקודה בה קרביים וקוסמים מאוזנים פחות או יותר.
 
בסדרת ספרי המשחק של הממלכות הקסומות (fabled lands) המצוינת, יש "דירוגים" עם תואר- אתה מתחיל כמנודה, ומסיים כדוכס. יש גם ספר משחקי תפקידים רשמי של השיטה, שהוסיף חמישה דירוגים חדשים (11-15) שמאפשרים לסיים כ"דמוי אל" ולמעשה מסבירים מעט יותר עליהם: אלה לא תארים, אלא הדבר הדומה ביותר לרמת הפרסום של הדמות. דמות בדירוג 1 מפורסמת כמו אדם שנודה מהחברה שלו, אף אחד לא מכיר אותה. דמות בדירוג 11 מפורסמת כמו נסיך של ממלכה, דמות בדירוג 14 מפורסמת כמו אגדה, וכך הלאה.
 
יש שיטה נחמדה בשם פנדרגון, שאין בה דרגות אבל יש בה נק"נ, רק ששם קוראים לזה תהילה.
ההנחה היא שתהילה הופכת אותך לגיבור גדול מהחיים, אביר אגדי שיכול לעשות דברים שסתם אבירים לא מסוגלים. לפיכך, על כל אלף נקודות נסיון, אתה יכול להוסיף 1+ לתכונה או כישרון, גם מעבר למקסימום הנורמלי. ללנסלוט למשל יש רמת כישרון של 39 מתוך 20 ברומח, מה שאומר שכל גלגול התקפה שלו בקרב רמחים הוא פגיעה קריטית והוא תמיד מנצח - הוא הגיע לרמה הזו עם 50 אלף נקודות תהילה.

א-ב-ל, לנסלוט יש רק אחד. האביר ההרואי ביותר בפנדרגון, יצבור לכל היותר 8000-9000 נקודות תהילה במשך כל הקריירה ההרפתקנית שלו.
 
חזרה
Top