• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אין יותר "גזעים" במבוכים ודרקונים 5

הכתיבה העצלנית קשורה בקשר הדוק עם הנסיון שלו לרצות שחקני Farmville, פוקימון וילדים מפונקים ששונאים מורכבות ומעדיפים לנצח מהר בעלילה שהיא ריפ-אוף של גיבורי על. בוורקראפט, הכל היה קשור להכל. הם חיסלו את הבסיס שלהם של עולם קוהרנטי מבוסס על RPG כדי לפנות לקהלים חדשים.

אני בהחלט בעד כתיבה מורכבת והכנסת מורכבות לגזעים שונים. אבל מכאן ועד לשלול את מושג ה"גזע", או להכניס בכוח Diversity נוסח ניו-יורק לאלפים ולגמדים, הדרך ארוכה. אפשר אגב לשלב בין מורכבות ו"גזע" שיש לו מאפיינים כלליים, בלי שום בעיה. 'אלף ערבי' זו פשוט כתיבה עצלנית ורדודה, שבמקום לקחת גזע ולאפיין אותו לפי מה שהוא בעולם מערכה (ואז לשחק עם האפיון ולעשות לו חריגים והטיות שונות כדי ליצור מורכבות וקשת של אופציות), פשוט מלבישים עליו כמה סטריאוטיפים מבחוץ. מכאן הבעיה בו, ולא בגלל 'רגישויות' כאלו ואחרות.
 
1) לפני כמה שנים רציתי להריץ חד"פ באופל-תחתיות בו השחקנים משחקים אלפים אפלים. בניתי על כך שהשחקנים יכירו את המיתולוגיה הרלבנטית, אבל תכנונים לחוד ומציאות לחוד ובסוף מצאתי את עצמי מנחה לשני נערים צעירים, שחקן וותיק ועוד שחקן די מנוסה ואשתו.
"אשתו" הייתה חסרת ניסיון במשחקי תפקידים וגם אפרו-אמריקאית, הסברתי לה על רגל אחת את הקונספט של האלפים האפלים, ומצאתי שהתחמקתי מלתאר את מאפייניהם הפיזיים, אני גם חושב שהשתמשתי במילה DROW.
עכשיו, אני לא מחסידי התקינות הפוליטית, ודי "שזוף" בעצמי, אבל בשעת אמת - יש קישור בין גזע דמיוני מרושע לחלוטין ובין הצבע שלהם, בעוד שבעולם האמיתי יש גזע שמאופיין על ידי אותו צבע וסובל מגזענות.
אז כן, אני בהחלט רואה את החשיבות שבהכנסת מידה מסויימת של תקינות פוליטית למו"ד.
2) מצד שני, השוואה בין אורקים לבין ערבים (למשל) נובעת רק מצרכי תעמולה, ואם אתה נעלב מגזע ברברי ואלים שמאיים על התרבות האנושית אז כמו שהמורה שלי ביסודי אמרה "על ראש הגנב בוער הכובע".
רק כי אני רגיל למטומטמי פייסבוק: השורה לעיל בהחלט לא אומרת שערבים הם ברברים ואלימים.
3) קראתי על הויסטאני לפני הרבה מאוד שנים ב"ערפד הערפילים", לא היה זכור לי משהו שלילי לגביהם אבל כן שבתרגום קראו להם צוענים. לפי הבנתי אין זיהוי ישיר של הויסטאני עם הרומאני, וגם אין פסול בשימוש בכל מיני מוטיבים מוכרים של עם נודד כל עוד זה לא מקושר לאותו העם.
אני לא נעלב מהגזע תאב הבצע, המכוער וחומד הנשים שיש במסע בין כוכבים, וגם לא מהאדון של אנקין סקייוקר באימת הפנטום, למרות שהם מבוססים על סטריאוטיפים אנטישמיים. לעומת זאת, הוטרדתי מאוד מהסוחר מוונציה, למרות שהוא פחות גס. ההבדל הוא שבמקרים הראשונים הסטריאוטיפים נלקחו מהעולם האמיתי והושלכו לעולמות פנטזיה בלי שום קישור לעולמנו בעוד שבמקרה האחרון בהחלט מדובר בעולם שלנו.
4) אל-קאדים באמת היה עולם מאוד פרוגרסיבי, גם לנשים היה מעמד שווה לגברים ויש שאעיריות ושליטות חשובות. אומנם באחת ההרפתקאות המוכנות יש סוקובוס שמנסה לפתות את הדמויות אבל ניחא...
יצא לי להריץ כמה הרפתקאות באל-קאדים בשנים האחרונות, למרות כל הפרוגרסיביות של העולם, רצו כמה בדיחות קצת גזעניות מסביב לשולחן (וכיוון שהן היו קלות, ולא היה אף ערבי בשולחן - אפשרתי זאת). לאמור, הבעיה לא במשחק אלא בשחקנים.
5) אם גזעי הפנטזיה הנוסחתית כבר לא מקבלים ערכי תכונה מיוחדים, וכנראה מושפעים מהתרבות האזורית בעולם ולא מתרבות גזעית, אז הם הופכים בעיקר לקישוט קוסמטי. אני ממש סבבה עם זה ויצא לי כבר ליישם זאת, אבל צריך להבין שזו ההשלכה.
6) גארי גייגקס, רותם סלע או עמיר בניון הם אנשים שאני משלם להם כסף כדי ליהנות, לא ממש אכפת לי מה הדעות שלהם ואם הם בעד לחבק זוטונים או לצוד אותם. אני יכול להעריך אותם על היצירות שלהם ולהתעלם לחלוטין מהדעות שלהם עצמם לגבי היצירה שלהם או העולם החיצוני. אז לגייגקס אפשר להקדיש מאמר על היצירה שלו ולהשמיט לחלוטין את הכוונות שלו.
7) כהערת שוליים, זה הניצחון הגדול ביותר על מישהו, לקחת את המורשת שלו ולסלף אותה מאיך שהוא ראה אותה.
8) בחמה קודרת האלפים הבדואים לא רוכבים על גמלים או על כל דבר אחר, מתייחסים לכולם כאל רכוש ולא מכניסים אורחים בכלל, הם גם גנבים ושרלטנים ובכלל מבוססים על סטריאוטיפים שליליים של העמים הנוודים. אבל לא נראה לי שהצוענים או הבדואים באמת צריכים להיעלב מהם?
 
לא חושב שמצנזרים מישהו או מוחקים את הגזעים של מו"ד.
בסה"כ החליטו שכמו שכבר למעלה משלושים שנה לא מעליבים יהודים, כושים ואסיאתים, אז לא מציגים גם צוענים כגזע דמוי אדם של גנבים מסריחים וגם לא עושים להם רומנטיזציה על בסיס פנטזיות של אנשים לא-צוענים על נשים שחורות שיער ואקזוטיות שיכולות לגנוב לך את המוך מהטבור בלי שתרגיש.

ולגוון במוצרים רשמיים אלפים וגמדים מעבר לשבלונה הטולקינאית הוותיקה? זה יכול להיות ממש נחמד.
 
the Nerubian אמר/ה:
"מבוכים ודרקונים" הוא משחק פנטזיה אפית שיודע לטפל רק בעולמות מערכה שבהם זה לגיטימי לפתור בעיות באמצעות קריאה לחבורה של אנשים פרטיים עם כישורים מיוחדים, ולשלוח אותם להרוג יצור שמפריע לך, לעתים תבוני. המשחק עובד בהגיון מערב פרוע שכזה. אף אחד לא קרא לשנות את זה.
בהתאם, המשחק מכיל הרבה פעמים גם יצורים תבוניים שהם רשעים מטבעם. שדים, מצליפי מוח, ברוב עולמות המערכה גם דרקונים אדומים למשל - ולפעמים גם גנול, גובלינים, אורקים - זה בסדר גמור שהם יהיו "מפלצות" במשחק שלך.
הבעיה לא קיימת כאשר אורקים הם יצור מרושע שהאל גרואומש ברא כך שהם יהיו תמיד רשעים. מתי הבעיה כן קיימת? הטקסט מדבר על "playable folk" כלומר כאשר אורקים הם גזע שחקן חד-תרבותי.
מתברר שזה עבר קצת מתחת לרדאר, אבל ג'רמי קראופורד צייץ משהו שתומך בהשערה שלי - בתגובה לציוץ שמציין כי המפלצת gnoll כפי שמתוארת במגדיר המפלצות היא מרושעת מטבעה, ג'רמי משיב שמכשפי החוף אינם מתכוונים להעביר את הגנול טיפול כמו האורקים, אלא דווקא להגדיר אותו מחדש כיצור מהסוג fiend ולא מהסוג humanoid, למעט בעולמות מערכה שבהן הגנולים כן יכולים להיות גם טובים.
https://mobile.twitter.com/JeremyECrawford/status/1271498627215589376
 
להפוך את כל הGOONS שבדרך כלל רשעים לשדים שפשוט נוצרו כאלה זה פיתרון נוח אבל קל מידי. אישית, תמיד חשבתי שיהיה מגניב אם לצד כל המלאכים/פלדינים שנפלו יהיו גם שדים ושטנים שחזרו בתשובה.

זכור לי שבסרטים ומשחקי מחשב שבהם לא רצו שהגיבורים יכסחו יריבים שהם אנשים עם תודעה ואישיות, היו שולחים אותם לפוצץ חייזרים דמויי חרקים, רובוטים או, אם אני זוכר נכון את הפרק וחצי של פאוור ריינג'רס שראיתי לפני שלושים שנה בערך- גלמי חימר שנוצרים כדי להילחם ומתפרקים מהר.

אגב גנולים - בעבר המאוד רחוק של מו"ד הישנה (ונשאר עד מו"ד בקופסאות) נטען שגנולים הם "הכלאה בין ננס לטרול שביצע קוסם אכזרי וסוטה".
 
זה ברמה של הערת אגב, אבל כן - במקור זה היה חצי ננס חצי טרול, אבל המאייר עשה משהו שנראה קצת כלבי ובמהדורה לאחר מכן הם הפכו לאנשי צבוע אבל עם פרווה ירקרקה ובהמשך לאנשי צבוע סתם.

אני באופן אישי עושה סגירת מעגל וקורא להם במשחקים שלי "רולים", על שם שד המדבריות הטורפני غول (שהוא המקור למילה ghoul אבל האל-מתים התרחקו ממנו). בעיני זה מסתדר מצוין כי לצבועים מיוחסות במיתולוגיה תכונות שיש גם לרול, ובמהדורה 4 של מו"ד אפילו נתנו לחלק מה-gnolls: דברים כמו חיקוי קולות או צחוק מהפנט.

המפקד האלמוני אמר/ה:
להפוך את כל הGOONS שבדרך כלל רשעים לשדים שפשוט נוצרו כאלה זה פיתרון נוח אבל קל מידי.
תמיד אפשר להשתמש בשודדים או חברי כת מרושעת או בחיילים של אימפריית הרשע. פשוט הם יכולים להיות אורקים, או בני אנוש, או גמדים...
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
אני תוהה האם לקחת את נאום ה"מה זה לעזאזל רול במתולוגיה הבדווית" לשרשור חדש או לשים אותו כאן.
כן! שרשור חדש!

מממ... אמר/ה:
בכול הספרים שיש לי קוראים לזה נול
כאמור, המילה GNOLL היא הלחם של GNOME ו-TROLL.
באנגלית מבטאים GNOME ללא השמעת ה-G: נום, ולכן גם המילה GNOLL מבוטאת כ-נול.

מאידך, המקור של המילה GNOME מלטינית (https://en.wiktionary.org/wiki/gnome#Etymology_2) ובשפה זו ה-G כן נשמעת. אז אם אתה מדבר עם דוברי אנגלית או קורא בקול רם ספר באנגלית, אמור נול. אבל בעברית אין סיבה להיתקע עם ההגייה הקלוקלת של האנגלית.


אם אנחנו בענייני הغول, ה-ע' בראש המילה נשמע דומה ל-ר, אבל באנגלית זה מתועתק ל-ג (כמו עזה->GAZA) ובעברית אנחנו מבטאים כ-ע רגילה. כך שיוצא הלחם קצת שונה GROLL. אבל נראה לי שגם הנרוביאן וגם המפקד האלמוני בקיאים ממני בערבית.
 
אני עוד זוכר שזה תורגם כננול, בתקופה שהוא עוד היה ננס+טרול. הרבה מהמפלצות של מו"ד עברו כל מיני שינויים מוזרים. למשל, היום קובולדים הם אנשי-דרקון קטנים, אבל פעם הם היו גובלינואידים עם ראש של כלב, זנב של עכברוש וקול נבחני.

the Nerubian אמר/ה:
תמיד אפשר להשתמש בשודדים או חברי כת מרושעת או בחיילים של אימפריית הרשע. פשוט הם יכולים להיות אורקים, או בני אנוש, או גמדים..

כן, אבל הרבה כותבים לא מרגישים נוח עם זה שה"רשעים שצריך להרוג" הם בני אדם, או דמויי-אדם שעוברים דה-הומניזציה. אז הרבה יותר נוח ליצור אותם מלכתחילה בתור יצורים שמעולם לא היו אנושיים בשום דרך (ולכן אין פה בעיה של דה-הומניזציה). זה הרבה פחות רצחני לפרק עשרות גלמי חימר חסרי מוח, דחלילים או רובוטים (או חייזרים דמויי חרק, עד שכתבו את ה"משחק של אנדר"), או לשנוא ולהרוג שדים מהגהינום שנוצרו בקסם אפל כדי לעשות רק רע.

SandChicken אמר/ה:
מאידך, המקור של המילה GNOME מלטינית (gnome - Wiktionary) ובשפה זו ה-G כן נשמעת.

במקור הלטיני גנום היה בכלל סוג של יסודן אדמה, אבל אאל"ט זו הנפצה של האלכימאי הסלבריטאי פרצלזוס מהעת החדשה המוקדמת. כמו כן, גם ברוסית הG נשמעת וגם בה גנום נשמע כמו גנום (מונח שמתייחס לגמד מהאגדות). בנוגע לתעתיק ערבי.. זה מסובך ודי מזעזע. שלא לדבר על זה שבלהגים שונים אותיות שונות נשמעות אחרת לגמרי (האות ק נשמעת כמו א' אצל הפלסטינים וכמו ג אצל הבדואים והמצרים). הערבית שלי די פח דרך אגב, רק הגרמנית שלי גרועה ממנה.

אגב, גזענות במוצרי משחק לא חייבת להתבטא בדימוי שלילי ומבזה. ספר הכללים "אוריינטל אדוונצ'רס" משנות השמונים נחשב לדי פוגעני בימינו למרות שהוא די מתלהב מיפן ומזרח אסיה - או לפחות מגרסא של פנטזיה גיקית על איך יפן ומזרח אסיה צריכות להיות.
 
מכשפי החוף פרסמו דיסקליימר באתר dmguild לכל הספרים הדיגיטליים הישנים - זה לא בספר עצמו אלא באתר. נראה לי כמו אחלה צעד שמשלב מצוין בין שימור ההרפתקאות הישנות כמו שהן והתייחסות לכך שהן נכתבו בעידן אחר.
We recognize that some of the legacy content available on this website, does not reflect the values of the Dungeon & Dragons franchise today. Some older content may reflect ethnic, racial and gender prejudice that were commonplace in American society at that time. These depictions were wrong then and are wrong today. This content is presented as it was originally created, because to do otherwise would be the same as claiming these prejudices never existed. Dungeons & Dragons teaches that diversity is a strength, and we strive to make our D&D products as welcoming and inclusive as possible. This part of our work will never end.
 
אני מסכים שמדובר בצעד חיובי. אנחנו מסתכלים בכעס/עצב על תרבויות שניסו למחוק/לערוך חלקים שהם לא אהבו בהיסטוריה וטוב שיש לחלק מהאנשים בדור הזה את המודעות לא לעשות ככה.
אם אנחנו לא אוהבים את זה שיש לנו רק את הגרסאות המצונזרות/ערוכות של ספרים שהנצרות החליטה שצריך לערוך אותם, בוא נדאג שלדור הבא לא תהיה אותה בעיה בגלל האידאל שכרגע אנחנו מאמינים בו.
 
חזרה
Top