• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 [מו"ד 5] היועץ - מודל נכלולי חדש

Arkadius

פונדקאי פעיל
היועץ - מודל נכלולי חדש

הפונדקאי הרים את ראשו, בשמעו את חריקת דלת הפונדק. אדם גבוה, עטוי בברדס שחור משחור, עומד בפתח הפונדק. האדם מוריד את ברדסו, והפונדקאי מחייך, היות וזיהה את האדם. הפונדקאי עצמו משמש כאיש קשר עבור האדם, מנהיגה של גילדת גנבים מרכזית. "ובכן, לאיזו צרה נקלעת הפעם, ארקדיוס?" הוא שואל את האדם, ובד בבד מורה לאחת מהנערות העובדות לפונדק להכין לשניים חדר שקט.

בין אם הוא פונדקאי, שומר או בעל מלאכה, היועץ משמש כאיש הקשר של מנהיג הכנופייה, או לפחות אדם בכיר בה. היועץ, כשמו כן הוא, הוא האחד אשר מייעץ לבכירי כנופיית הנוכלים על פעולותיהם, אף על פי שלרוב אינו לוקח חלק פעיל בפעולותיהם. היועץ הוא בעל בריתם הסודי, המנטור שלהם, וברשותו נמצא הידע. הוא משמש כקול ההיגיון של הכנופיה (או החבורה), והוא הוא האחד שהכי ירצה בהצלחתה, בין אם משום שבן טיפוחיו נמצא בקרב הקבוצה, או שיש לו אינטרסים אחרים, עמוקים יותר, שקשורים בהצלחתה של הקבוצה.
אומנם, לרוב היועץ יסתתר באחד מבתי המרזח של העיר, או יפעיל עסק משלו, חבוי לעיני כל, שדרכו הוא יוכל לסייע לחברי הקבוצה. ואף על פי כן, לעיתים קרובות היועצים יוצאים להרפתקאות משלהם, בין אם על מנת להשיג פיסת מידע חשובה שעשויה לסייע לכנופיה, או מתאוות הבצע. היועץ לרוב ישמש כנוכל הקלאסי של החבורה, אך ביכולתו גם לסייע לחבריו במשימותיהם, דבר שהופך אותו לחבר יקר-ערך בקבוצה.

כיועץ, אתה מקבל את מאפייני המקצוע הבאים:
שליטות נוספות - כאשר אתה בוחר במודל הנכלולי הזה בדרגה 3, אתה שולט בשתי מיומנויות נוספות, לבחירתך מבין דת,טבע,מאגיה,היסטוריה,הישרדות ורפואה.
ייעוץ מקצועי - החל מדרגה 3, ביכולתך לייעץ לדמות כאשר היא פועלת, ובכך לסייע לה ולהכווין את פעולותיה. כאשר ייצור שאתה מסוגל לראות במרחק 5 רגל ממך מקיים בדיקת יכולת, ביכולתך להשתמש בתגובה שלך על מנת לבצע את פעולת הסיוע. הטווח גדל במידה ויכולת כזו או אחרת מאפשרת לך לסייע ליצור הנ"ל ממרחק רחוק יותר.
אתה מסוגל להשתמש ביכולת הזו מספר פעמים השווה למתאם התבונה שלך. אתה משחזר שימושים משומשים כאשר אתה גומר מנוחה קצרה.
יועץ מומחה - החל מדרגה 9, אתה הופך למומחה בכל הנוגע לייעוץ. כאשר אתה משתמש בפעולת הסיוע באמצעות היכולת ייעוץ מקצועי, מטרת הפעולה מקבלת תוסף של +1 לבדיקת היכולת, בנוסף ליתרון הרגיל שבא מהפעולה.
כאשר אתה עולה לדרגה 17, התוסף גדל ל+2.
רב אומן - בדרגה 13, הפכת למיומן בכלל המקצועות והעיסוקים. אתה שולט בערכת הסוואה ובערכת זיוף. בנוסף, בכל פעם שאתה מסיים מנוחה ארוכה, ביכולתך לבחור להחליף את הרקע שלך, על המיומנויות, הכלים, השפות והיכולת שהוא מקנה לך, במיומנויות, הכלים, השפות והיכולת שרקע אחר מקנה, לבחירתך.
הסוד ילך איתי לקבר (נוצר על ידי [mention]המפקד האלמוני[/mention]) - החל מדרגה 17, ביכולתך להשתמש בפעולה שלך על מנת לשכנע יריב המעוניין לפגוע בך כי יש לך מידע חיוני עבורו, חיוני עד כדי כך שאם אתה תמות אותו יריב ינזק מאוד מאי הידיעה.
על היריב להצליח בגלגול הצלה תבונה מול ד"ק של 8 + תוסף השליטה שלך + מתאם התבונה שלך, או שהספקות ינקרו בו עד שישלים מנוחה ארוכה, והוא יהסס לתקוף כך שהוא יסבול מחיסרון בגלגולי הפגיעה שלו נגדך, אתה תהנה מיתרון לגלגולי הצלה נגד יכולות מיוחדות של היריב הנ"ל ומעמידות (חצי נזק) לכל סוגי ההתקפות שלו.
הנך חייב להשלים מנוחה ארוכה כדי להשתמש שוב ביכולת זו.

טוב, אז זה היועץ. מוזמנים להגיב על הרעיון הפלאפי והמכאני כאחד - אני אישית לא יודע עד כמה מאוזן יצא התוכן המכאני, בגלל שלא מצאתי באינטרנט מדריך יעיל ליצירת ארכיטייפ לנוכל. מקווה שאהבתם את הרעיון הפלאפי.

תודה רבה :beer:
 
בסך הכל נראה סבבה, קצת מזכיר את המאסטרמינד בקטע של העזרה, אבל יש כמה דברים שמבדילים בינהם.
יש לי כמה הערות.

חבוי לעיני כול

אתה נוכל בדרה 9 כבר, אתה בדרגה 2 קיבלת את היכולת cunninug acation שנתנה לך לעשות את זה כבר, אז כאילו זה יכולת שלא נותנת לך כלום, בנוסף זו יכולת דרגה 9 והייתי מצפה שהיא תהיה ייחודית יותר, אין לי הצעות כרגע מלבד לתת לו להסתתר גם כשאין מחבוא או משהו כזה, אבל כרגע זה יכולת שכבר קיבלת בדרגה 2.

Arkadius אמר/ה:
-שוב זה יכולת סולידית וסבבה, אבל זו דרגה 13, זה יכולות שאמורה להיות קרובה לקאפ ולהיות די חזקה ומגניבה, אני לא אומר שזה יכולת רעה, אני אומר שהיא קצת חלבית ביחס לדרגה שלה. ומהצד השני, היא אולי חזקה יותר מידי כי יתרון ב4-5 בדיקות נפוצות באופן תמידי זה די חזק.

Arkadius אמר/ה:
- יש לי 2 בעיות איתה, הראשנה שהיא מגיעה משום מקום, איך ממישהו שיודע דברים אתה עכשיו מסוגל להיות מטיל לחשים, כאילו אין לזה בילד אפ לדעתי וזה הבעייה, אם לאורך הדרגות היית מקבל יותר יותר יכולות שמזכירות לחשים ואזז זה היה הגראנד פינאלה- אז זה היה נהדר.
הבעייה השנייה היא שהשיכולת חלשה מידי, לקבל שני לחשונים זה משהו שיכולת לעשות הרבה קדום עם לקחת דרגה אחת כאשף ולא לחכות לדרגה 17 בשביל זה, ולהטיל פעם ביום לחש מדרג 3... זה ממש נחמד אבל זה לא יכולת קאפ מגינבה שהיית רוצה שלנתיב שלך יהיה. הייתי שוקל או להפוך את כל הנתיב ליותר "אשפי" ולתת לו יותר יכולות מאגיות שמגיעות נטו מתורת נסתר וידע אסור שהוא יודע, או להחליף את זה ליכולת אחרת שכן מתחברת לפלאפ של "אני יועץ, אני יודע דברים ואני יודע לעזור לכם עם הדברים האלה."

שוב, בסך הכל זה חמוד, אבל מרגיש לי שזה לא ממוקד מספיק לנתיב, שזה אפשרות מעניינת לנסות לייצר נתיב שעושה יותר מדבר אחד, אבל אני לא בטוח שזו המטרה שלך.
 
תודה רבה על התגובות!

חשוב לי לציין שבמידה מסויימת היועץ כרגע הוא אבטיפוס. הרעיון הפלאפי והיכולות של דרגה 3 הם כן יכולות שהשקעתי בהם זמן ומחשבה, אבל היכולות האחרות הם יותר יכולות שחשבתי עליהם בו בזמן, ופחות מלוטשות.
אני חושב יותר על ללכת לכיוון של נוכל-מיסטיקן, ככה שהיכולת מג נחות היא יכולת שאני כן מתכוון להשאיר. אני מבין שהבעיה העיקרית עם היכולת הזו היא שהלחשים שהיא נותנת נם חלשים מדי לדרגה שלה, ולכן פה אני קצת חסר אונים - אני לא יודע מה כמות הלחשים האופטימלית לדרגה.
בקשר לחבוי לעיני כול, כנראה נעלם מעיני, כמה רשלני מצידי...
liorgonen3 אמר/ה:
שוב זה יכולת סולידית וסבבה
פה אני נוטה שלא להסכים. אולי הרקע ליכולת באמת קצת חלבי, אבל היכולת נותנת יתרון לבדיקות מאוד ספציפיות, לשחזור מידע על מפלצות, אותו הדבר שהסייר מקבל בדרגה 1, ואני חושב שבגלל ההבדלים בין הדרגות והעובדה שהסייר מקבל גם תוסף לגלגולי התקפה, למרות שרק נגד סוג אחד של מפלצות, היכולת מאוזנת למדי.
 
Arkadius אמר/ה:
אותו הדבר שהסייר מקבל בדרגה 1,
בדיוק, זה יכולת שסייר מקבל בדרגה 1, ולכן אם אני נוכל ואני רוצה אותה, אני פשוט לוקח דרגה בתור סייר במקום לחכות לדרגה 13 בשביל היכולת הזו, נתיבים אמורים לתת לך משהו שקשה מאוד להשיג, לצורך העניין אם אני רוצה להשיג את היכולת סגנון לחימה אני אקח דרגה כלוחם בשבילה במקום לחכות לדרגה 13 (נגיד וזו הייתה היכולת של דרגה 13) בשביל לקבל אותה.

יכול להיות שאני זה שטועה, אבל כשאני כותב נתיבים אני בדרך כלל שאול את עצמי "האם יש דרך קלה להשיג את היכולת הזו בלי להגיע לדרגה הזו?" ומאחר וזו יכולת דרגה 13, שרוב המשחקים לא מגיעים לשם, אני בהחלט רואה מישהו שרוצה אותה פשוט לוקח דרגה בתור סייר בשבילה.
 
הבעיה היא שהסייר מקבל את היתרון רק עבור יצורים ספציפיים. הנוכל הנ"ל מקבל אומנם את היכולת בדרגה גבוהה יותר, אבל אין לו מגבלה אמיתית על היכולת.
 
כמה שינויים קטנים שהייתי מכניס, אולי. היכולות של דרגה 3 סבבה, אבל לאלה של 9, 13 ו-17 הייתי אולי נותן את אלה כדי לחדד את האיפיון שלו כ"יועץ"

דרגה 9: עצת אחיתופל
היועץ יכול לתת עצות טובות לחבריו ועצות ממש גרועות לאלו שהוא חפץ ברעתם. אם היועץ מקדיש זמן של מנוחה קצרה לשיחה עם מישהו, הוא יכול לגלגל 1ק20 עבור אותו שותף לשיחה ולבחור אם לשמור עבורו את התוצאה. מאותו רגע ועד שהשותף לשיחה ישלים מנוחה ארוכה, הרעיונות הנכונים (או הכוזבים) שהיועץ גרם לו לפתח עשויים לבוא לידי ביטוי - לבחירת היועץ, הגלגול שנשמר מהשיחה יחליף את אחד הגלגולים של אותו שותף לשיחה במהלך זמן זה. היועץ יכול לבחור מתי להשתמש ביכולת אבל לפני שהוא יודע אם הגלגול המקורי של המושפע הצליח או לא.

דרגה 13: נירנור (gas-lighting)
היועץ יודע לעוות ולשבש את תפיסת המציאות של אלו שהוא משוחח איתם ולגרום להם לחשוב שמה שהם רואים לא קרה או להיפך. החל מ"אתה רק מדמיין את זה, אין שם כלום" דרך "אתה סתם זוכר לא נכון, זה לעולם לא קרה" ועד "אתה חולם, תחזור לישון, אני בכלל לא פה". על מי שהיועץ מנסה לתעתע בו להצליח בגלגול הצלה תבונה מול ד"ק של 8 + תוסף השליטה של היועץ + תוסף התבונה של היועץ, או להיות מושפע מהכזבים שהיועץ רוקם סביבו עד שישלים מנוחה ארוכה.

דרגה 17: הסוד ילך איתי לקבר
כפעולה, היועץ משכנע יריב המעוניין לפגוע בו כי יש לו מידע חיוני עבורו, חיוני עד כדי כך שאם היועץ ימות אותו יריב ינזק מאוד מאי הידיעה. על היריב להצליח בגלגול הצלה תבונה מול ד"ק של 8 + תוסף השליטה של היועץ + תוסף התבונה של היועץ, או שהספקות ינקרו בו עד שישלים מנוחה ארוכה והוא יהסס לתקוף כך יסבול מחיסרון בגלגולי הפגיעה שלו נגד היועץ, היועץ יהנה מיתרון לגלגולי הצלה נגד יכולות מיוחדות של יריב זה ומעמידות (חצי נזק) לכל סוגי ההתקפות שלו. היועץ חייב להשלים מנוחה ארוכה כדי להשתמש שוב ביכולת זו.
 
אהבתי מאוד את הרעיונות, אבל המכאניקה שלהם קצת בעייתית לטעמי...

המפקד האלמוני אמר/ה:

פה במיוחד התקשתי, כי למרות הרעיון הנהדר, המכאניקה של העצה קצת מסורבלת. הבעיה העיקרית היא פרקטית - אין מגבלה לשימוש, וזה עשוי להיות מעיק לשחקן שמשחק את היועץ לשמור על כל התוצאות של כלל האבשלומים. במידה ותוסיף מגבלה לשימוש, זה יהפוך אותו לחלש מדי ולא מתאים לדרגה. במקרה של היכולת בדרגה 9, אני אחשוב על זה בשבת, ואני מניח שאני אשחזר את המכאניקה במוצש, כמובן ברגע שאני אמצע את הכפתור של העריכה...

המפקד האלמוני אמר/ה:

הבעיה פה, לטעמי, היא שהיכולת מאוד פתוחה, דווקא לא מסורבלת. היועץ יכול להשתמש בכזבים שלו כראות עינו, והם מוגבלים רק על ידי היצירתיות של השחקן. אם עכשיו נשווה את היכולת הזו ללחש, הייתי נותן לה דרג 5 לפחות, ואם נתחשב בזה שהמכשף מסוגל להטיל לחש מדרג 4 ללא שימוש ביחידות לחש רק מדרגה 15, היכולת פשוט חזקה מדי. אני אחשוב גם על זה בשבת, אבל אני חושב שהאפשרות להשתמש ביכולת הזו פעם אחת ביום או עד שתסיים מנוחה קצרה היא קצת יותר מאוזנת. מה אומרים?

המפקד האלמוני אמר/ה:
הסוד ילך איתי לקבר

היכולת הזו מדהימה, שאפו. אהבתי מאוד את המאפיינים של היכולת, ובמיוחד את החיזוק של תבונה בתור היכולת השנייה בחשיבותה של היועץ. אני כנראה אעשה לה עריכה פלאפית, כי הרעיון של "הסוד ילך איתי לקבר" פחות מתאים ליועץ כמו שאני מדמיין אותו. אבל סביר להניח שאערוך את היכולת להודעה הראשית, עם קרדיט, כמובן.

------------------

אגב, אני אישית שאבתי את הרעיון ממעין שילוב של הדרואידים בסדרת הטלוויזיה "זאב צעיר" ושל אברפורת' בהארי פוטר, בנוסף לכמה דמויות פחות מרכזיות מיצירות אחרות. אילו דמויות מסרטים וספרים אתם יכולים לתאר כנוכלים?
 
דמויות של "קונסיליירי"? כל ספר/סרט מאפיה ממוצע.
דמויות של נוכלים שהם יותר thief-style? אלאדין, וכמובן אביו הקולנועי - הגנב מבגדד:

Thief_Of_Bagdad_%281940%29.jpg
 
דווקא פחות חשבתי על יועצים כעל נוכלים, יותר כמו גרסאות כאלה ואחרות של מרלין שעומד מאחורי הכס ולוחש באוזן.
למשל, המפלצת האחרונה באתגר הכתיבה שעשיתי לעצמי של "חיות ומפלצות" היא ז'אר, תנין תבוני, קוסם ויועץ לכל מני נבלים - רק שהעצות שלו לא תמיד מוצלחות:
https://www.pundak.co.il/forums/viewtopic.php?p=735289#p735289
 
רק שהיועץ האשף מתאים רק לעולמות מערכה מאוד מסוימים, כמו העולם של המכשף או האגדה על מרלין. וכנ"ל לגבי כל השאר. אני מעדיף לא להסתכל על הנוכל כנוכל לכל דבר, למרות האזכורים הרבים של כנופייה וכדומה, אלא יותר כסייר אורבני.
לפחות ככה אני בונה נוכלים.
או שאולי זוהי קריאת אתגר? לבניית יועץ-אשף?😁😁
 
היועץ-קוסם הוא סטריאוטיפ נפוץ, כי לקוסם יש דרכים להשיג מידע שלאף אחד אחר אין.
אבל היועץ-הנוכל הוא דמות עם רזומה ספרותי וקולנועי ארוך משלה, כל ה"קונסיליירי" מסרטי מאפיה למיניהם.

אפשר לעשות ארכיטיפים של יועצים גם למקצועות אחרים, למשל:
כוהן-יועץ: פרשן או קרדינל (קצת כמו רישלייה?)
נזיר-יועץ: גורו?
פייטן-יועץ: שאער (משורר מערב הטרום-אסאלמית)
לוחם-יועץ - קמ"ן?
 
לכן ציינתי את מקורות ההשראה, שהכי התאימו לי לנוכל.
בשבת חשבתי על אפשרות נוספת לפתח את היועץ, על חשבון היכולות חבוי לעיני כול וידע מסתורי (היכולת מג נחות, כאמור, תוחלף על ידי היכולת "הסוד ילך איתי לקבר", של המפקד האלמוני)

הרעיון הוא לתת ליועץ את היכולת יועץ מומחה, בדרגה 9, שמעניקה לו תוספים לפעולת הסיוע ככל שהוא עולה בדרגות. בנוסף, הוא מקבל את היכולת רב-אומן בדרגה 13, שנותנת לו שליטה בערכת הסוואה וערכת זיוף, בנוסף ליכולת לשנות את הרקע, על השליטות, הכלים, השפות והיכולת, בסוף כל מנוחה ארוכה.

מה אומרים?
 
חזרה
Top