• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מיתולוגיות סותרות?

SandChicken אמר/ה:
מלחמת הרומח טיפשית כי כל האלים שייכים לאותו פנתיאון, כי המלחמה היא בין טוב ורע וכי מקור המלחמה הוא האלים.

מלחמת טרויה - פרצה כי אחת האלות עזרה לאיזה בחור שהמיתולוגיה מתארת כגיילורד סיסי להעמיס בחורה שהייתה נשואה לערס. חלק מהאלים תמכו בצד אחד וחלק בצד השני. מצד שני, לערי המדינה של יוון היה אינטרס להיפטר מטרויה וההשפעה שלה בים השחור - שבמאות הבאות הפך למרחב אימפריאליזם והתנחלות אתונאי.
 
מרתוס אמר/ה:
בכוונה בחרתי בסיפור מלחמה בין שני אלים מכובדים ראשיים שככל הנראה נוצרה בזמן (או ממש לאחר) מאבק אמיתי בין חלקים שונים במצריים, ולא בין אל למפלצת.
אני לא מבין מספיק בתרבות מצרים, אז אשאל אותך - כיצד המלחמה נתפסה על ידי בני האדם? כמלחמה בשירות האלים? הצדדים לחמו זה בזה משום שאליליהם לחמו זה בזה? או שההפך - האלים לחמו זה בזה כי המאמינים שלהם לחמו זה בזה?

מרתוס אמר/ה:
הטענה ש"מקור המלחמות בעולם הפוליתאיסטי אף פעם לא היו האלים" קצת צורם לי. כמעט תמיד היו סיבות נוספות לכל מלחמה, אבל לומר שאף פעם אף אחד לא יצא למלחמה רק עבור האל שלו זה מאוד כוללני.
מה לעשות, מונולטריזם זו המצאה שלנו.

מרתוס אמר/ה:
אתה משנה את דברי, לא אמרתי שהאל ידאג שכל פרט יישאר זהה, אמרתי שהעקרונות החשובים יישמרו. אתה יכול לזרוק את המאמינים של אל הטוב, שמש וחיים לג'ונגל בנפרד מהכנסייה הראשית למשך אלף שנה, אבל הם לא יהפכו לברברים שאוכלים לבבות כי בפעם הראשונה שהם יעשו את זה הם יאבדו גישה ללחשי הריפוי שלהם.
ליתר דיוק, הם יכולים להפוך לברברים כאלה, אבל זה יהיה בעקבות שינוי הדת שלהם לזאת של אל נחש כולשהוא.
1) למה לא? מאיפה הוא יידע על כך? הוא כל-יודע? אין שום טענה שהאלילים כל יודעים בדתות הפאגניות ואפילו בתנ"ך זה לא חד משמעי (בלשון המעטה) שהאל היחיד כל יודע.
2) זה דווקא מעניין, אתה מציע פה סוג של סינקריטיזם. תחשוב על הפולחן הנוצרי בדרום אמריקה מול הפולחן באירופה (או באתיופיה).

מרתוס אמר/ה:
כמובן שגם בעולם האמיתי יש הבדל בין משהו נכון ללא נכון, השאלה מה בני אדם חושבים על משהו משנה אולי את ההתנהגות שלהם, אבל לא את העובדה. תאמין כמה שאתה רוצה שאתה יכול לעוף, אתה עדיין תמות אם תקפוץ מהגג.
אבל אנחנו מדברים על התנהגות של אנשים.

מרתוס אמר/ה:
לא טענתי שבעולם מו"ד בהכרח כולם יאמינו באותו סיפור בריאה ואפילו לא בכך שיהיו אנשים שבכלל לא יאמינו באלים (אני מנחש שהכמות שלהם תהיה דומה לזאת של המאמינים בארץ השטוחה, והם כנראה יהיו אותם סוגי טיפוסים), מה שאני כן טוען הוא שבעולם שבו ישנם אלים שמהווים כמעט התגשמות של רעיון/אידאל מסוים עם קיום משל עצמם (ולא רק קיום בראש המאמינים שלהם שיכול להשתנות בהתאם לזמן ולכמה מנהיגים כריזמטיים) מלחמה בניהם (ובהתאם מלחמה בין העוקבים שלהם) לא רק שהיא לא טיפשית אלא אפילו הכרחית.
הדיון התחיל בדיוק בזה - אמונה במיתולוגיות שונות. ובנוגע לתורף טענותיך - עובדה שבעולם האמיתי, יש מיתולגיות על אלים שאחראים על תחומים מסויימים ולפעמים אפילו על רעיון מסוים אבל הם לא נלחמים ביניהם על כך.

המפקד האלמוני אמר/ה:
מלחמת טרויה - פרצה כי אחת האלות עזרה לאיזה בחור שהמיתולוגיה מתארת כגיילורד סיסי להעמיס בחורה שהייתה נשואה לערס. חלק מהאלים תמכו בצד אחד וחלק בצד השני.
דוגמה מצוינת: מצא את ההבדלים בין מלחמת טרויה ובין מלחמת הרומח; במלחמת טרויה אף אחד לא נלחם בשירות האלים. לא הייתה שם מזימה של האלים לצבור כוח או משהו כזה, הם סתם לא ידעו לשחק יפה. ובסופו של דבר, האלים עזרו ללוחמים, לא להפך.

בקיצור, בעולם האמיתי האלים יוצאים למלחמה בשביל בני האדם*, לא להפך.

* אפילו במיתולוגיה היהודית שרו של עשו נלחם ביעקב כתחליף למלחמה בין יעקב לעשו - לא להפך.
 
במלחמת טרויה שני הצדדים התפללו לאותו פנתיאון, אבל האלים מאותו פנתיאון לקחו צדדים בסכסוך והתערבו בו - כולל בלחימה פיזית (סטננטור בעל קול הנחושת שהיה התגלמות של אתנה וכיו"ב). המלחמה גם התחילה בגלל סכסוך בין שלוש אלות על מי הכי יפה - סכסוך שהתעורר סביב התפוח של האלה אריס.

אבל ברוב המיתולוגיות, אם היו לאלים מלחמות ביניהם - זה היה די ברקע ולעיתים הוכרע לפני "תחילת ההיסטוריה". האלים היוונים נלחמו בטיטאנים ובגיגאנטים למשל, או הסכסוך בין סת לאוזיריס, שמיתג את סת כסוג-של-שטן למרות שהוא כנראה היה אל לגיטימי לגמרי של קבוצה מצרית אחרת מזו של עובדי אוזיריס.
 
חזרה
Top