• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 [מה' 5] אני קורא מכריכה לכריכה את אברון: תקומה מהמלחמה האחרונה

ההרפתקה באמת חמודה, ואני חושב שהיא טובה הרבה יותר מההרפתקה שהייתה מצורפת לעולם המערכה במהדורה 3.5.

מיקודי המערכה לא ממש נותנים קמפיין בנוי, אלא רקע כללי, נקודות למחשבה, ואז פסקאות שמציגות נבלים אפשריים, דב"שים קשורים אחרים, קרסי עלילה והצעות כלליות לאלמנים שכדאי לשלב במשחק.
לדוגמה, מיקוד המערכה "המלחמה האחרונה" מציע לוודא שדמויות השחקן עצמן נפגעו מהמלחמה, מציע לזגזג בין הרפתקאות שקשורות לסכסוכי הגבולות הפעילים ובין אלו שקשורות למלחמה הקרה, ומציג ארכיטיפים אפשריים לנבלים - פושע מלחמה, נבל שמסתתר בחורבת וממשיך לתקוף כאילו המלחמה לא הסתיימה, או מישהו שבאמת נפגע במלחמה (אולי אפילו חבר בפלוגה של הדמויות) ומנסה לנקום באחראים. יש גם פסקה על דרכים להתחיל את המשחק בזמן המלחמה או לשחק פלאשבק שחוזר אליה.
מיקוד המערכה "יורשי דהאקאן" דומה יותר לקו עלילה ומציע לשלב כבר בהתחלה פשיטות של גובלינים - אבל הם מאורגנים טוב מדי ומצוידים טוב מדי בשביל גובלין ממוצע. בהמשך כדאי לשלב משלחת לאיזה חורבה עתיקה - ולפגוש שם במפתיע בגובלינים מאורגנים שמשפצים את החורבה ומחזיקים בכלי נשק איכותיים. בשלב מסוים יתחילו החדשות על פעילות צבאית גלויה, ואז ההרפתקנים יצטרכו להביס את הכוח הצבאי או להנהיג כוח משלהם, ואולי יש להם סיכוי לכרות ברית עם אחד השבטים כדי למנוע את המלחמה.
 
פרק 5: אוצרות
  • פרק קצר, ישר ולעניין. הוא מורכב מארבעה חלקים.
  • החלק הראשון מציג את רסיסי הדרקונים - אלו משאבי טבע קסומים שמשמשים כמרכיבים בהטלת לחשים וביצירת חפצי קסם באברון. הרסיסים נחשבים לדם של שלושת הדרקונים הקוסמיים. רסיסי אברון הם גבישים אדומים שנמצאים באדמה, קרוב לפני השטח, והם מרכיב של לחשי מאגיה. רסיסי קהייבר הם גבישים כחולים כהים שניתן לחצוב ממעמקי האדמה והם מועילים במיוחד בקסמים שכובלים או כולאים יצורים או נשמות, למשל כדי ליצור קמע-ליץ'. רסיסי סיבריס הם גבישים צהובים שמתרסקים במטאוריטים מהטבעת שמקיפה את העולם, והם מעצימים את היכולות של הגזעים הנושאים סימני דרקון.
  • החלק השני מציג רשימה של חפצי פלא ברמות שכיחות שבין "נפוץ" (רמה שלא קיימת בחוקי הבסיס של המשחק!) ל"אגדי" (יש חפץ אחד כזה). חפצי הקסם השכיחים הם חפצים פשוטים יחסית, אבל לא בהכרח זולים, כמו פנס שמכיל אש תמיד או רגל מחושלת שמתחברת על הגדם של יצור קטוע-רגל. חלק מחפצי הקסם פועלים רק לדמויות עם סימני דרקון, חלק מהם פועלים רק עבור דמויות מחושלים, וחלק מהחפצים הם סימביונטים - חפצים חיים שנוצרו בימי קדם ויש להם רצונות משלהם.
  • אני רוצה להתעכב רגע על הסימביונטים. במהדורה 3.5 הם היו מפלצת, עם נק"פ, תכונות וכן הלאה - שגם יכלה לפעול כחפץ קסום תבוני, כזה שבכל יום עושה בדיקות אגו מול הלובש כדי לראות אם החפץ משתלט על בעליו. הגישה הפעם שונה. קודם כל - הסימביונטים אינם תבוניים. יש להם התנהגות, אבל היא אינסטיקטיבית ולא מתוחכמת. מצד שני, ברגע שלובשים אותם הם מסרבים להתנתק. לחשי הסרת קללה גורמים לסמיביונט להתנתק מייד מהדמות. הטוויסט הוא שחלק מהסימביונטים מגיעים עם חיסרון מגניב כלשהו, שבדרך ככל לא בא לידי ביטוי אבל יכול לעשות הבדל במשחק. לדוגמה "כתר העיניים" נותן יכולות חזקות בצורה מגוחכת, אבל האדון העתיק שיצר את הכתר מביט דרכו ורואה תמיד מה הדמות שלכם עושה. הג'לי של קראזין שוחה בתוך הגוף של הדמות ונותנת לה עמידות לרעל, אבל אם הדמות מתה כשהוא בפנים, הוא אוכל אותה בתוך דקות ספורות והופך למפלצת מסוג פודינג שחור. יאאממי.
  • החלק השלישי של הפרק מציג מבנים קמאיים. אלו חפצי קסם שהם לא בדיוק חפצים - הם מקומות. הם לא "אוצר" להרפתקנים. התפקיד שלהם להיות כלי עלילתי. בדרך כלל הם דורשים צוות שלם שיפעיל אותם, או שהם פועלים רק בזמן ובמקום מסוימים. יש כמה דוגמאות למבנים קמאיים - כמו הכור שיוצר מחושלים.
  • החלק האחרון בפרק עוסק ברכישה וביצירה של חפצי קסם. באברון, דמויות שחקן יכולות לרכוש חפצי קסם שהשכיחות שלהם "נפוץ", במחירים די זולים למען האמת (חפץ שכיח עולה 20-80 מטבעות זהב). בנוסף, דמויות יכולות ליצור בעצמן חפצים שכיחים. אפשר לנסות ליצור גם חפצים שאינם שכיחים, אבל זה לוקח יותר זמן, כסף, ויש גם טבלת סיבוכים שאפשר לבחור ממנה או לגלגל בה באקראי - לדוגמה "העבודה שלך בבית המלאכה מושכת את תשומת ליבו של ארגון כלשהו" או "סידור הירחים אינו מתאים לקסם היצירה. תצטרך לחכות שבועיים עד שהמזלות יהיו במקומות הנכונים בשמיים".
  • סך הכל פרק חמוד. יש טעות עריכה בתיאור החפץ "שרביט עץ מישורי", שם מצוין בטעות כי "מטיל לחשים יכול להשתמש בכדור זה כמוקד הטלת לחשי מאגיה". החפצים השכיחים נראים ממש אחלה.
 
פרק 6: יריבים ובני ברית
התגעגעתם למכאניקה? כן! :D אז יש גם פרק מפלצות. היה פרק על גזעים ועם מקצוע חדש, אז גם לשה"מ מגיע לקבל אהבה.
  • זה פרק קצר אבל צפוף. יש פה נתונים של 38 יצורים ודב"שים. דירוגי האתגר מתפרשים על טווח גדול מאוד, החל ב-0 ועד 28(!)
  • אנשים. יש נתונים אופייניים של בני הגזעים החדשים לדמות שחקן (לדוגמה חייל לשעבר מגזע המחושלים) וגם נתונים של בעל מלאכה מאגי (Magewright) ממוצע. בנוסף יש כמה פסקאות נתונים ומידע על דמויות ללא-שחקן שיכולות להיות נבלים או בני ברית. לדוגמה: מתנקש עם סימן דרקון משוקץ. דירוגי האתגר של אנשים באברון נעים בין 0 (בעל המלאכה המאגי) ל-5 (אביר העצם - חבר מסדר צבאי שפורק ונפל מגדולתו).
  • חיות מבויתות. באברון יש דינוזאורים. הם נחשבים חיה רגילה. מוצגים הנתונים של שני דינוזאורים שהם בהמות vרכיבה העיקריות של הזוטונים (לחובבי אברון - מדובר בדינוזאורים Clawfoot ו-Fastieth; לחובבי דינואורים - אלו בערך דיינוניכוס ולאלינזאורה).
    בנוסף יש נתונים של חיות ולנאריות. אלו בעצם חיות-ציד רגילות (כלב ציד, סוס רכיבה ונץ בזאים) ששימשו את האלפים במשך מאות שנים והפכו דומות לבעליהם. במהדורה 3.5 אלו היו פשוט חיות רגילות עם תכונות גבוהות יותר. במהדורה 5 הם קיבלו את סוג היצור "פיה", כמו האלפים, ויש להם תכונות מיוחדות (לדוגמה השפעה תמידית של לחש צעד ללא עקבות. כל החיות בדירוגי אתגר נמוכים, של 1/8 עד 1.
  • דאלקיר ותפלצות. הדאלקיר הם אדוני הטירוף והבשר. הם לא לובשים בגדים: הם לובשים מפלצות. התכשיטים שלהם זוחלים מעצמם ומשריצים עוד תכשיטים. וכל אחד מהם מתנהג כמו אומן מיוסר שלא מבין למה כל הגובלינים האלו בורחים: הוא זקוק לחומר גלם עבור היצירה הבאה שלו. באברון, הדאלקיר נחשבים למי שיצרו את הרוב המוחץ של מפלצות מסוג Aberration - שרי-עין, מצליפי-מוחות, מלמלוענים וכל יתר מרעין הבישין המגעילים - וגם את הסימביונטים, שפגשנו כבר בפרק הקודם. הדאלקיר כלואים מתחת לאדמה, והמשרתים שלהם עובדים במרץ כדי לשחרר אותם.
    במהדורה 3.5 היו נתוני קרב של "דאלקיר גנרי", בדרוג אתגר 20. כאן יש לנו תיאור קצר של ארבעה דאלקיר כלואים ידועים שונים, ואת הנתונים של שני דאלקיר כלואים ידועים נוספים - בדרוגי אתגר 22 ו-24. יש גם נתונים של שתי מפלצות שמשרתות את הדאלקיר - דולגרים (דרוג אתגר 1/2) ודולגאונט (דרוג אתגר 3). שניהם לא מאוד מעניינים מבחינה מכאנית.
  • יצירי כפיים וכלי משחית. אז אברון הוא עולם אחרי מלחמה ועם שימוש נרחב בקסם וביצירי כפיים קסומים. לכן יש שני סוגים של הומנקולוס, קבוצה של יצורים מוזרים בשם "לחשים חיים", שהם לחשים עם אזור השפעה שקיבלו בטעות חיים משלהם ועכשיו ההשפעה שלהם מטיילת להנאתה ועושה נזק (הם מגיעים עד דירוג אתגר 7) וגם סוג של גולם מצור מכאני בשם Warforged Titan, ואת הגרסה המשופרת שלו - הקולוסוס - שגם מצוידת בתותחים קסומים והיא גדולה כל כך עד שבפרק 4 הייתה מפה של אחד כזה שנהרס ומשמש כמבוך. כשהיא פועלת, הקולוסוס היא מפלצת בדרוג אתגר 25 שאתם רוצים למנוע מהנבל הראשי להשתלט עליה). נבל מתאים הוא אדון הלהבים, מטורף שמנהיג כת מחושלים והנתונים שלו מובאים גם כן.
  • קוארי - הסיוטים החיים. הקואורי הם סיוטים תבוניים שזוממים לשלוט בעולם בני התמותה. בדרך כלל הם לא יכולים להגיע באופן פיזי אל העולם, אלא רק לרדוף את בני התמותה הישנים, אבל יש להם סוכנים פסיונים שדרכם הם מתגשמים בעולם. הם קשורים לגזע הקאלאשטאר, שהם בעצם חלומות טובים שנמלטו מעולם הסיוטים. למרות שהם לא יכולים להתגשם באברון, הקוארי כן מתאימים להרפתקה בתוך עולם החלומות! ואולי המזימה שלהם מאפשרת להם סוף סוף לדרוך בעולם. במהדורות הקודמות היו 7 סוגים של קוארי, וכאן מובאים שלושה מהם, בדרוג אתגר 7 עד 19 (עבור ה-Halaraq, שהוא המקבילה של הקוארי לבאלור או לשטן-תהום).
    במהדורה 3.5 הקוארי נחשבו Outsider, סוג היצור שהתפצל במהדורה 5 ל-Celestial ול-Fiend. למרות זאת, סג היצור שלהם עכשיו הוא Aberration מסיבה לא ברורה. אני חושב שהם עובדים טוב יותר כ-fiend. לשיקולכם.
  • צאצאי קהייבר. נכון אמרנו בפרק 1 שמהדרקונית הקוסמית קהייבר נולדו כל מני שדים? אז יש כאן רקשסה לוחם בדרוג אתגר 5 (שנועד לשרת את הרקשסה המכשף ממגדיר המפלצות), הנבל הספציפי מורדכש "להב הצללים", שהוא מצביא של הרקשסה, וגם שני אדוני רקשסה מחרידים בדירוג אתגר 28 כל אחד. שניהם כלואים מתחת לאדמה והדרקונים שומרים שלא ייצאו, אבל משהו עלול להשתבש במשחק שלכם. תנסו שלא ישתבש, כי בקרב הזה כנראה שימותו דמויות.
  • אל מתים. אז יש גם שלושה סוגים של אל-מתים - המתים המכובדים של האלפים, שהן מומיות-אלפים חכמות שממשיכות להדריך את האלפים החיים (יש חייל ויש חבר מועצה של עיר המתים) וגם חייל אל-מת של ממלכת קרנאת', שהוא סוג של שלד משודרג. הקוסמים בממלכת קרנאת' טוענים שהשלד מקבל תבונה מהרוח הפטריוטית של תושבי הממלכה עצמם, אבל רוב תושבי הממלכה חושדים שהשלד הזה מקבל תבונה ממקורות מפוקפקים שלא בדיוק מתעניינים בתושבים החיים. חשודה אפשרית היא מלכת המתים ליידי אילמארו, שהיא ליץ' בדרגה 22.
  • מפלצות אחרות. ויש גם סוג חדש של מכשפה, ומלאך שנפל ונשברו לו הכנפיים. שניהם הגיעו מספרי אברון של מהדורה 3.5 (המכשפה העיוורת הגיעה מספר עולם המערכה, והמלאך שבור הכנפיים מהספר Sharn: The City of Towers) אבל שניהם לא באמת מרגישים קשורים במיוחד לעולם המערכה. מלאך שנפל יכול לעבוד כמעט בכל משחק מבוכים ודרקונים. אמנם קיימת באברון מכשפה עיוורת מסוימת (אחת משלוש המכשפות "הבנות של סורה-קל", שמנהלות מדינה לכל דבר, למרות ששאר השליטים מסרבים להכיר בה), אבל אם יש גזע שלם של מכשפות עיוורות זה קצת פוגם בייחוד של המכשפה המיוחדת סורה תרזה. מצד שני, למכשפה העיוורת יש כמה כוחות מאוד מוצלחים, אז בטח תמצאו למפלצת הזו שימוש במערכה שלכם בעולם הממלכות הנשכחות.
 
אישית אני לא ממש מחבב את הדאלקיר אפילו שניסו להפוך אותם למפלצת אייקונית של אברון. משהו בה לא מרגיש לי מספיק שונה או מיוחד.
הקוארי תמיד היו מגניבים ומעניינים, ואפשר גם להתאים אותם לעולמות מערכה אחרים, אם כי אז מאבדים את הקשר לקאלאשטאר.
 
אני חושב שהנתונים של הדאלקיר כן עובדים מצוין בשביל נבל רציני לסיום מערכה. אפשר להשתמש בנתונים שלהם גם עבור אשף תהפוכה\הקסמה אגדי או עבור התגלמות של אל או חצי אל.

מבחינת הרקע שלהם, אני מסכים שיש לדאלקיר בעיה - הבעיה היא שכמעט כל התפלצים המוכרים של מבוכים ודרקונים מאבדים את הרקע המסקרן שלהם בשביל להיות סתם חיילים של הדאלקיר. מצליפי מוח? הם טובים מספיק בשביל להיות הנבל העיקרי של Baldur's Gate 3 לדוגמה, אבל כל הרקע שלהם לא קיים באברון. באברון הם סתם קצינים שמפקדים על הדולגרים והדולגאונט.

הקוארי לעומת זאת נכנסים כנבל מוצלח לאללה ולא על חשבון מפלצות שאנחנו אוהבים. אז הם עובדים טוב מאוד באברון, וגם בכל עולם מערכה אחר שתרצה לשלב אותם. כל מה שצריך זה לקבוע שקיים עולם חלומות, שהתודעה של בני התמותה מטיילת אליו ומשפיעה עליו כשהם חולמים, ויש חלומות שרוצים להשפיע על עולם החומר בחזרה באמצעות הסוכנים האנושיים שלהם.
 
פלדריק אמר/ה:
הדאלקירי דווקא נשמעים מגניבים מאוד, נשמע שכדי שלא ירוקנו מתוכן את שאר המפלצות צריך לא לתת לשאר הלצות.לחפור אותם אלא דווקא לפחד מהם
זה יכול לעבוד אם אתה מביא את הדאלקיר לעולם מערכה אחר, או כמובן אם אתה משנה את הסיפור במשחק אברון שלך (שזה ממש בסדר והספר אפילו מעלה בכמה הזדמנויות הצעות ואז אומר שהשה"מ יחליט מה מוצא חן בעיני עבור ה"קאנון" של המשחק שלו).

אבל הרקע הרשמי של הדאלקיר הוא שהם האחראים הישירים ליצירה של רוב התפלצים המוכרים ממגדיר המפלצות (למעט המפלץ השחום והאבולת') ושהתפלצים הללו - ככלל - משרתים אותם בנאמנות וסוגדים להם. זה בכל זאת אברון שהרעיון הבסיסי שלו הוא שאין חד וחלק, אז תמיד יש אפשרות של מצליף מוח עצמאי שהחליט להתמקם לבד באיזו עיר ולהקים ארגון פשע כדי לחיות בהדוניזם על המוחות המקומיים... אבל אתה עדיין מאבד את הרקע הדי מעניין של מצליפי מוח בגרייהוק\ספלג'אמר\הממלכות הנשכחות, כי הם "סתם" קצינים שהדאלקיר יצרו לעצמם במלחמה נגד האימפריה הגובלינית האחרונה.
 
the Nerubian אמר/ה:
הקוארי לעומת זאת נכנסים כנבל מוצלח לאללה ולא על חשבון מפלצות שאנחנו אוהבים. אז הם עובדים טוב מאוד באברון, וגם בכל עולם מערכה אחר שתרצה לשלב אותם. כל מה שצריך זה לקבוע שקיים עולם חלומות, שהתודעה של בני התמותה מטיילת אליו ומשפיעה עליו כשהם חולמים, ויש חלומות שרוצים להשפיע על עולם החומר בחזרה באמצעות הסוכנים האנושיים שלהם.

לא יודע למה, אבל זה מזכיר לי את פרדי קרוגר (בסרט השלישי בסידרה גם משחקים במו"ד!)
 
חזרה
Top