• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 3/3.5 למה אומרים שהשיטה שבורה?

Cesc

פונדקאי ותיק
מקווה שמדובר בשאלה לגיטימית ושהיא במקום הנכון, מצטער מאוד אם לא.

אני קורא לעיתים (למשל פה) שמו"ד 3.5 "שבורה" או "לא מאוזנת".

מתוך שילוב בין סקרנות לנוסטלגיה (שיחקתי לפני שנים רבות, ומאוד נהניתי להיכנס למספרים ולפירוט על יכולות שונות, אבל אף פעם לא הייתי מתחכם יתר על המידה) - אשמח ממש לשמוע כמה שיותר דוגמאות מדוע השיטה "לא מאוזנת", וכיצד ניתן לנצל ספרי הרחבה (בעיקר המדריכים השלמים ללחומה/מאגיה/קודש/הרפתקן, אם אני לא טועה ואלה השמות של הספרים שיצאו בעברית, בנוסף לנמוכים והאמיצים) כדי ליצור דברים חזקים בצורה לא סבירה.

תודה מראש, ושוב - מקווה שהשאלה נמצאת במקום הנכון.
 
אישית לא הרגשתי שהיא שבורה מדי בשנים ששיחקתי בה, אבל כן - יש שילובים חזקים בספרי ההרחבה. זה תלוי בשחקנים שלך.
[mention]פלאפי[/mention] וגם [mention]פלדריק[/mention] יכולים כנראה להביא דוגמאות.
 
(כמעט נעלב שלא קראו לי גם)

בכל מקרה בקצרה, 3.5 הייתה עם כמות פסיכית של ספרי הרחבה שכנראה אף אחד לא בדק שדברים שלוקחים מהם יחד עם ספרים אחרים שוברים את המשחק, הרבה דברים שנראו פלאפים בלבד הפכו עם כישרון מספר אחר לבילד שבור בקטע רע, הדוגמה הקלאסית זה הקובלדים שעם כישרון מספר אחד הפכו להיות דרקונים, ובעזרת ספר שני יכולו עכשיו גם לקחת כשרונות אפים של דמויות מדרגה 21 ומעלה. או להטיל לחשים כאילו היו 3 דרגות יותר ממה שהם בפועל.

מקרי קיצון בצד, היו פשוט הרבה כשרונות שפשוט עבדו טוב מאוד יחד וזה שבר את המשחק.
 
liorgonen3 אמר/ה:
מקרי קיצון בצד, היו פשוט הרבה כשרונות שפשוט עבדו טוב מאוד יחד וזה שבר את המשחק.

יכול לתת דוגמאות מפורטות (כמו זו של הקובלדים, וגם שם - לא בדיוק כתבת אילו כישרונות)?
והאם מדובר על ספרי ההרחבה הבסיסיים (המדריכים השלמים), או ספרי הרחבה נוספים? אם נוספים, האם יש לך דוגמאות שמערבות רק את ספרי הבסיס + המדריכים השלמים?
 
הכישרון של הקובלוד היה dragonwrought kobold, הוא נתן לקובלדים להיחשב דרקונים וגם נתן להם טבלה של התקדמות בגילאים לפי הגילאים של דרקונים (מספר שנקרא races of the dragon הרחבה רשמית), בספר אחר היה כתוב שדרקונים אמיתיים נחשבים מי שיש לו טבלת התקדמות לפי שנים שנעה מעולל על ליטאי עליון ויש לו את תת-סוג הדרקון בגזע שלו, פתאום קובלדים היו דרקונים אמתיים (די בטוח שזה היה רשום בדרקוניקון -ספר אחר לגמרי שהוא הרחבה רשמית) וגם שם אאל"ט היה הקטע של לקחת כשרונות אפים, בספר אחר (שחכתי את השם שלו, טכנית הרחבה רשמית בעולם של אבררון על העיר עם הצריכים לדעתי) היה גזע מיוחד של דרקונים שאפשר להלביש על כל דרקון אמיתי אחר, הק"פ שלהם היה הופך לק10 (שאמור להיות ירידה בשביל דרקון שהק"פ שלו הוא ק12, אבל בפועל זה היה מחזק כל קובלוד מכשף שהיה לוקח אותו) ומעניק להם להטיל לחשים כאילו היו 2 דרגות מכשף גבווהות יותר מהמצב שלהם בפועל.... וכו' (זה ממשיך בצורה הרבה יותר ארוכה)

דוגמאות נוספות? התבנית "קדוש" מbook of exalted deads מוסיפה אתה מתאם החוכמה שלה לדרג"ש בתור תוסף כלשהו (שחכתי בדיוק איזה), מקצוע היוקרה "שומר שיבה" מoriental adventures מוסיף את החוכמה שלו להתקפה ולנזק, ונזיר מוסיף גם הוא את החוכמה לדרג"ש, פתאום 3 דברים שלא קשורים אחד לשני בשום צורה מתאדחים ללהוסיף את החוכמה לדרג"ש פעמיים, וגם להתקפה ולנזק, אה ויש כישרון שמוסיף את החוכמה להתקפה ולנזק גם הוא (כבר שחכתי את השם) ואז מוספים עוד.

כל ההרחבות היו רשמיות וספרים לכל רשמיים לכל דבר, הבעייה שאני חושב שהם פשוט נכתבו על ידי אנשים שונים ואף אחד לא חשב שהכישרון הזה +מקצוע היוקרה הזה+היכולת הזו עושים את הדמות שבורה, מניח שהיה לזה קשר לכך שב3.5 פשוט היו המון ספרים, אף אחד מהם לא הציג מקצוע "שבור" בפני עצמו, אבל היה בו שורה/כישרון/יכולת שפשוט עבד ממש טוב עם עוד דברים וכו'.
 
הבנתי, מעניין ממש :)

ואני יודע שזו שאלה טריקית, אבל האם יש לך בראש דוגמאות שכללו רק את ספרי הבסיס (שחקן/שהמ/מגדמ) + ארבע ההרחבות של המדריכים השלמים?
 
יש הרבה יותר מרק 4 מדריכים שלמים, פשוט רק 4 תורגמו לעברית, מעבר לזה שהיה עוד ספרי הרחבה כמו המדריך לשחקן 2 ועוד ספרים שהם לא נקודתיים אז הם גם אמורים להיות הרחבות שלכל שחקן יש גישה אליהם.

בקיצור רק ממה שתורגם לעברית אין לי, לא בגלל שהיו שם כאלה דברים גרועים אלא בגלל שבילד "שבור" של 3.5 דורש בדרך כלל משהו אחד מכל ספר.

או לשחק אשף/מכשף. זה בערך לשבור את השיטה גם עם משחקים רק עם הסל"ש...
 
witch-hunter אמר/ה:
מוסיף שאלה האם גם בפאת'פיינדר קיימים דברים כאלה?
פאת׳פיינדר יותר מאוזנת מאשר 3.5 בבסיס, אבל גם לה יש ערמות של ספרי הרחבה. אז אני משער שכן, אתה יכול לחפש בגוגל pathfinder broken build או בסגנון ולראות מה יוצא...
 
חזרה
Top