• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פתפיינדר מול מוד 5

אני יודע שזו שאלה מאוד כללית, אבל-

אני וחברים שלי, שעד עכשיו שיחקו איתי רק ואנור הפשוט והנהדר,החלטנו לשחק שיטה יותר מורכבת. בתור מי שלפני ואנור היה שהם ב3.5 די הרבה שנים יש לי כמובן מקום חם בלב עבורה, אבל בעיות האיזון הקשות שלה והשעמום בלשחק לוחמים די הופך אותה ללא שחיקה, ולכן הנטייה הטבעית שלי הייתה לתהות לגבי פתפיינדר, שיש לה SRD די נרחב ותכלס גם משאירה הרבה מספרי ההרחבה שלי מ3.5 שמישים למדי להבנתי.

אבל השחקנים קצת מסתבכים כרגע עם כמות האפשרויות העצומה, ולכן אני מתחיל לשקול שימוש בחמש, שמהמבט המהיר שהעברתי על הSRD בעברית, נראית הרבה יותר רזה ונוחה, אבל פחות מעניינת.

מה אתם אומרים? מה יותר מהנה ומגניב? עד כמה הפישוט מוריד את ההנאה וכמה מהירה עקומת הלמידה בכל אחד מהם?

אגב, שווה חומר שכרגע אני לא אקנה אחד מהספרים כנראה(לא עד שנסגר על שיטה), אז אני משתמש בעיקר במה שיש באינטרנט, אז אפשר גם להתייחס למבחר כפקטור
 
אתה מציין בדיוק לדעתי את ההבדלים הגדולים בין השיטות.
בפאת'פיינדר יש המון אפשרויות, וזה היתרון והחסרון שלה. אפשר להתמודד עם זה על-ידי הגבלת התוכן שהם יכולים לקחת או פשוט לבנות איתם דמויות פשוטות. כמו ב 3.5, אם השחקן לא מתחכם ולאחר בניית הדמויות, זה זורם. למעשה פאת'פיינדר פישטה חלק מהמכאניקות המעצבנות של 3.5, אך לא את כולן.
אני עכשיו לקראת סיום של קמפיין מורדי השאול בפאת'פיינדר, והיה כיף. מבחינת השחקנים, חצי מהם לא היו משחקים חמש, כי זה לא מהנה מבחינתם.
דרך-אגב, לדעתי בקמפיינים קצרים היתרון של פאת'פיינדר בא פחות לידי ביטוי, כי יש פחות אופציות לבחור.

חמש היא מהדורה נהדרת בכללי, ולדעתי שיטה יותר טובה מפאת'פיינדר, אבל בנקודות. וזה בעיקר ענין של העדפה. אני הרצתי בחמש וכמנחה זה אחלה, כי צריך פחות להתעסק עם החוקים. השאלה זה אם מעניין לשחקנים... אם כן, אז לך על חמש.

אבל, לפני הסוף, הייתי בודק גם את פאת'פיינדר 2. היא הרבה יותר מתודית ומסודרת מאשר פאת'פיינדר 1, ומהקריאה שלי בה (עוד לא יצא לי לשחק בה) היא עדיין מציעה המון אפשרויות. למה שאתה מתאר, נראה לי שהיא יכולה להתאים בול.
שים לב שגם לפאת'פיינדר 2 וגם ל-1 יש SRD כמעט מלא ברשת, בעוד זה של מהדורה 5 הוא מנוון בהרבה.
 
כדאי לציין גם - "בעיות האיזון הקשות" של מהדורה 3.5 הן דבר שנהנה ומצטבר על פני ספרי הרחבה. זה לא משהו שמרגישים אם משחקים רק עם ספר הבסיס ועוד ספר הרחבה אחד או שניים בלבד. המקצועות השבורים הם האשף, הדרואיד והכוהן, משום שרשימת הלחשים הידועים שלהם (ורשימת הצורות של הדרואיד) אינה מוגבלת ולכן כל ספר הרחבה נותן להם עוד ועוד אפשרויות שיכולות להשתלב זו עם זו בדרכים בלתי צפויות שלא תוכננו כשכתבו אותם.

Having said that, השאלה בין מהדורה 5 ובין פאתפיינדר היא באמת השאלה בין פשוטות יחסית (לכל דמות יש רק נתיב אחד, אפשר לשחק ללא כשרונות, יש פחות לחשים ואין לחשים נוספים למטילים עם ערך תכונה גבוה...) ובין פתח הרבה יותר גדול לעיצוב ולגיוון הדמות, באמצעות כשרונות מקצוכות, מקצועות יוקרה, מאפיינים אופציונליים ועוד.
 
לדעתי חמש מעניינת רק אם מכניסים את משחק הדמות למשחק באופו מורגש. הרצתי לחברים לא מנוסים בכלל מהדורה חמש, ולא רק שהם התעכבו על כל חוק, המשחק התחיל לשעמם לאחר כמה מפגשים, והפסקנו לשחק.
אז אם השחקנים שלך הם שחקנים מוכשרים שיודעים להכניס משחק דמות לתוך ההרפתקה, ואתה מוכן לזרום איתם על כל מיני שינויים, יהיה ממש מהנה לשחק במהדורה חמש. לפחות לדעתי.
 
את מו"ד 3.5/פאת'פיינדר לא כל כך אהבתי, כי נראה היה שעיקר ההתעסקות שם היא בדף הדמות ולא בעולם המשחק.
מו"ד5 ממש מצאה חן בעיני, כי יש בה הרבה פחות התעסקות. המכניקה די פשוטה ואינטואיטיבית מצד אחד, אבל מכסה מספיק נושאים מצד שני. אה, והמכניקה של יתרון/חסרון היא דרך אלגנטית וגאונית להפוך משהו לקשה או קל יותר בלי חישובים של רכבות תוספים.
 
חזרה
Top