• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

רומח הדרקון - עולם למתחילים, אבל רק להם?

במבט ראשון, עולם המשחק של רומח הדרקון די דומה עד זהה בשטאנץ שלו לכל עולם פנטזיה גנרי אחר כמו למשל ממלכות נשכחות וגרייהוק.

אבל כמו שכל מי שהתחיל לשחק במשחקי תפקידים ובמקביל גילה את רומח הדרקון (אצל הדור שלי, שהתחיל לשחק בתחילת שנות התשעים, זה היה כמעט ברירת מחדל), בעוד שממלכות נשכחות וגרייהוק הם עולמות בהם הפנטזיה מבוססת מאוד ונמצאת בכל מקום, ב"רשומות רומח הדרקון" המסע של קרין לעולם הפנטזיה הגנרית קורה ביחד עם הקורא המתחיל.

תחשבו על זה - חמש דקות לפני תחילת העלילה ב"דרקונים של דמדומי סתיו" קרין הוא עולם שבו דרקונים הם אגדה, האלים לא בסביבה וכוהנים אינם קיימים, קוסמים הם משהו מוזר ומסתורי שמוחבא באיזה מגדל שאי אפשר למצוא ביער קסום שאף אחד לא נכנס אליו, גמדים ואלפים הם בדלנים מתבודדים שגרים בכל מיני חורים נידחים עד כדי כך שההרפתקן הגמד והחצי-אלף הם מספיק יחידים במינם כדי שיקראו להם "הגמד" ו"חצי אלף", אבירים הם משהו ששייך לעבר וקיים רק בארץ רחוקה, ורוב המפלצות הן בעיקר שמועה. כל זה משתנה ברגע שה"משחק" של חבורת הרומח מתחיל ואתה מגלה את הפנטזיה של העולם יחד איתם.

אם ממלכות נשכחות וגרייהוק מרגישים כמו חופשת הכל כלול בארץ הפנטזיה עם מסעדה שפתוחה 24 שעות, רומח הדרקון הוא הפעם הראשונה שבה עלית על מטוס וטסת ללונדון או משהו. כאן בדיוק הקסם, וכאן בדיוק החיסרון של עולם המערכה הזה.

ברגע שנכנסים לעומק קו הזמן של "רשומות רומח הדרקון", ובטח כשממשיכים אחרי זה, הוא הופך מהצגה ראשונית לעוד עולם פנטזיה גנרי מבוסס. זאת ועוד, אם אתה כבר מנוסה במשחקי תפקידים בכלל ועולמות פנטזיה בפרט, גם הקסם הראשוני הזה קצת לא קיים בשבילך.

לפיכך, אני חושב שאפשר לומר שרומח הדרקון, בהנחה שנשארים במסגרת הזמן-מרחב של "רשומות" הוא קודם כל ולפני הכל עולם היכרות למתחילים, אבל מיועד בעיקר להם. לפיכך, קשה לי להאמין שיוציאו אותו מחדש למו"ד5 במסגרת שהיא לא הרפתקה מורחבת אחת או חלק מערכת מתחילים.
 
אני חושב שזה רק חלק מהקסם של רומח הדרקון.
זה משהו שאני מנסה לפענח.
כידוע, התחלתי לעבוד על עולם מערכה בהשראה רוסית, עם אמירה על לאומיות ומחלוקות אידאלוגיות, ופיצ'רים יחודיים ובלה בלה.
אבל הבטתי פנימה, וגיליתי שאני רוצה להנחות באנסאלון.
ג'.ר.ר מארטין מצוטט בראיון שהוא לא רואה הרבה הבדל בין מדע בדיוני לפנטזיה- זאת רק תפאורה. "סיפור זה על המאבק של הלב"
וכן, לדעתי מה שרומח הדרקון מציע, זה החיבור הרגשי למסע הגיבור.
תאניס חצי אלף, וחצי אלף זה יותר מסטטיסטיקה בלשחק אותו.
אפילו משולש האהבה שלו לא כזה מעיק, כשלאורנה וקיטיארה מושכות אותו כל אחת לצד אחר בזהות שחו

סולמאנים אולי הם אבירים, אבל הם ממש נותנים רבדים, והרבה פעמים הסיפור הוא קונפליקטים עם העקרונות.

המסע של קוסם, הוא גם מסע מהפנט, למרות שאפשר לסכם שזה מסע אחר דרגןת נוספןת, אבל זה מבוצע *טוב*.
ובסטינג כזה, לדמויות דתיות יש עושר רגשי.
אפילוה"לוחם הטיפש' הקלאסי קראמון, מראה עומק. הוא רוצה להיות לצד אחיו וחבריו, מנסה להבין מה קורה ולא להשבר.
ועוד ועוד.
בסדרות מאוחרות יותר, שהם גם די מוצלחות לטעמי, כמו מלחמת הנשמר וענבר ואפר, ויתרו כבר על הקונצפט של חבורה והתמקדו בנקודות החוזק האלה של העולם.

ואולי אני עבד לנוסטלגיה, כי זה סוג של סדרת הפנטזיה הראשונה שקראתי.
 
אני חושב שזה היתרון שלו, בעולם שבו ליטרלי יש עשרות עולמות מערכה פנטזיה גנריים, הייחוד של רומח הדרקון זה לשחק בתקופת הרשומות או קצת אחרי.
להשוואה, גרייהוק כמעט ונעלם בדיוק בגלל שהוא לא מרגיש ייחודי או מציע ערך. אני חושב שיותר אנשים רוצים את רומח הדרקון.

מאידך, כיום לא ברור כמה הספרים והעולם פופולאריים בקרב הדור הבא, אני חושב שהוא בפרופיל נמוך בהרבה לעומת פעם.
 
לגרייהוק אין שום ערך מוסף בהשוואה לממלכות נשכחות חוץ מ"גארי גייגקס כתב אותו". אתה יכול להעביר הרפתקאות של גרייהוק לממלכות נשכחות (כמו שכבר עשו!) ואף אחד לא ישים לב.

היתרון של רומח הדרקון זה העלילה האפית בספרים שלו, וזה בדיוק החיסרון שלו - יש בעולם הזה בדיוק הרפתקה ממש גדולה אחת שמתאימה לחבורת מו"ד, ומישהו אחר כבר עשה אותה. עכשיו, אם אתה מתחיל בעולם הפנטזיה בכלל ובמשחקי תפקידים בפרט, אתה יכול לשחק את ההרפתקה הזו, אבל איך אומרים? בתולין אפשר לאבד רק פעם אחת.
 
חזרה
Top