חלק ו' - התפתחות פונולוגית
כל השפות הטבעיות משתנות עם הזמן - חלקן מהר, חלקן לאט (זה תלוי בעיקר ברמת הבידוד של הדוברים), אבל שום שפה לא קופאת על שמריה. אם אתם רוצים ליצור שפה ריאליסטית עבור הדוברים הבדיוניים שלכם, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לדמות את השינויים הפונולוגיים (צליליים) שעברו עליה במהלך השנים.
הערה מקדימה - שימו לב שחשוב מאוד לעקוב אחרי הסדר שוב מופיעים השינויים, כיוון שזה יכול להיות קריטי מאוד לתוצר הסופי.
הערה נוספת - השינויים קורים בכל המילים, ללא קשר לדקדוק. אי אפשר להחליט שהתנועה/a/ נעלמת, אבל רק בשמות עצם.
הערה אחת אחרונה - הפרק הזה ממש ארוך. עמכם הסליחה. השתדלתי להזכיר כמה שיותר נושאים. בשביל לסדר אותם בצורה נוחה מספרתי כל סעיף.
אז... בואו נתחיל עם פיתוח השפה שלנו!
1
בתור התחלה, עיצור שנוטה פעמים רבות להיעלם, הוא /h/ - כמו שקרה בספרדית, צרפתית, כמה ניבים אנגליים, ואפילו עברית מודרנית. עבור השפה שלנו, בואו נגיד שהעיצור /h/ נעלם לחלוטין.
כך, לדוגמה...
2
מה אם נמאס לי מהעיצורים המנושפים שלנו בשפה (ph, th, kh)? ברוב המקרים, לעיצורים הללו קורה אחד משני הדברים:
הם יכולים להפוך לרגילים (ph -> p). זה לדוגמה מה שקרה בגרמאנית עתיקה ובלטינית.
הם יכולים להפוך גם לחוככים (ph -> f). זה מה שקרה, נניח, ביוונית.
לשפה שלנו, נבחר באפשרות השנייה. כאן אנחנו פוגשים לראשונה את המונח מעתק הגאים - מצב שבו הגיית צלילים מסויימים משתנה באופן עקבי בכל המילים בשפה. אנחנו עוד ניתקל הרבה במושג, אז כדאי לזכור אותו. מעתקי הגאים קל ונוח לייצג בטבלאות, ובמקרה שלנו:
הסימן /θ/ מייצג חוכך שיני אטום - כמו th במילה האנגלית think. הסימן /x/ מייצג חוכך וילוני אטום - כמו חי''ת במבטא ארגנטינאי.
בכל פעם שאתם מוסיפים צלילים לשפה, חשבו איך תכתבו אותם בכתב לטיני. x ו-f נמצאים במקלדת אז לא נסתבך במקרה הזה, /θ/ לצורך העניין ייכתב th - כמו באנגלית. וכך בשפה שלנו...
3
ממשיכים. במקרים רבים, בדיבור מהיר נעלמות תנועות - בעיקר בהברות לא מוטעמות (every, vegetables, intersting).
לצורך השפה שלנו, נגיד שתנועות נעלמות בין עיצורים אטומים (p, t, q, s...) בהברות לא מוטעמות (כי לא סביר שתשמיט הגייה של הברה מוטעמת, עליה אתה שם דגש). וכך לדוגמה...
שימו לב - בעזרת השינוי הזה שינינו גם את הפונוטקטיקה של השפה שלנו, והפכנו את מבנה ההברה שלה מ-CV ל-CVC, עם אפשרות לצרורות עיצורים (שני עיצורים שבאים ברצף)! שימו לב שמכיוון שהתנועות נעלמו רק בין עיצורים אטומים, רק עיצור אטום יכול לסגור הברה.
4
עכשיו, בואו נחזור קצת אחורה - זוכרים שהעלמנו מהשפה את העיצור /h/? כתוצאה מכך, הרבה תנועות באו במגע זו עם זו (qiusia, siawapa). ובכן, התנועות הללו יכולות להישאר כמו שהן (מה שקרה נניח ביוונית עתיקה), אבל בדרך כלל, תנועות במגע זו עם זו עוברות שינויים - אחד נפוץ במיוחד הוא שהן הופכות לעיצורים שיש להן זיקה אליהם (מונח קצת מסובך. בקצרה - לצלילים u-w, i-y יש זיקה, כלומר דמיון - השוו hai, hay). שימו לב שהתנועות הללו נוטות להישאר כפי שהן אם הן מוטעמות - לא סביר שתקצר הגייה של תנועה מודגשת, אחרי הכל.
אז בשביל השפה שלנו, בואו נגיד שהתנועות i, u הופכות בסמיכות לתנועות אחרות לעיצורים j, w (שימו לב ש-j מייצג צליל יו''ד עיצורית, לא גימ''ל גרושה) בהתאמה, כשאינן מוטעמות. וכך לדוגמה...
5
אז קיצרנו את המילים שלנו, אבל מה אם אנחנו רוצים להוסיף עוד צלילים לשפה שלנו, כאלה שלא היו לנו בשפת הפרוטו? לדוגמה, שימו לב שאין לנו הרבה עיצורים קוליים בשפה שלנו (j, w, l, m, n, r ו... זהו). אין עם זה בעיה עקרונית - הרבה שפות פולינזיות ואסיאתיות לא כוללות הרבה עיצורים קוליים - אבל במקרה הזה, אני רוצה להוסיף לשפה שלנו כמה.
צורה טובה לעשות את זה היא הידמות (מלשון דמיון) - תהליך בו צליל משתנה כדי להפוך דומה יותר לצלילים שסביבו. כשעיצור מופיע בין שני צלילים קוליים - לדוגמה, תנועות - יש סבירות גבוהה שהוא יהפוך לקולי כדי להיות דומה יותר לצלילים סביב ולהקל על ההגייה. התהליך הזה קורה בהרבה מאוד שפות מכל רחבי העולם - עברית, אנגלית, ספרדית וטורקית, בין השאר.
בשביל השפה שלנו, נניח שעיצורים פוצצים אטומים (p, t, k, q) הופכים לקוליים בין תנועות (b, d, g, ɢ). וכך לדוגמה...
6
ובכן, הוספנו לטבלת הצלילים שלנו עיצורים קוליים חדשים ונוצצים! אממ... לא בדיוק. בכך שהחלטנו שפוצצים אטומים הופכים לקוליים בין תנועות, בסך הכל שינינו את הצורה שבה צליל נהגה בהתאם לסביבה מסוימת, ולא באמת יצרנו משהו חדש. במונחים בלשניים, זה נקרא אלופון (alliphony). לא יכול להיות בשפה שלנו מצב של שתי מילים, epa ו-eba, שרק נושא הקוליות מבדיל ביניהן. וזה בסדר, אבל מה אם אנחנו מאוד-מאוד רוצים להוסיף את הצלילים הקוליים הנוצצים האלו לטבלה שלנו?
זכרו, שכשהעלמנו את התנועות בין עיצורים אטומים, הרבה פוצצים באו למגע אלו עם אלו (כמו במילים suqtu, yagqitki). אתם מוזמנים לנסות בעצמכם - לא כזה נוח להגות שני עיצורים פוצצים ברצף (אם כי מדובר במאפיין של עברית מודרנית - זה די נדיר בשפות אחרות). עקב כך, שפות רבות נוטות לשנות את הגיית העיצורים הפוצצים בצרורות (סמוך לעיצורים אחרים). יש כמה דרכים לעשות זאת...
לשפה שלנו, נבחר בשיטה האחרונה. ועכשיו, t, p, k ו-q כן יכולים להופיע בין תנועות - ובעצם, יכולות להיות שתי מילים, api ן-abi, שרק עניין הקוליות מבדיל ביניהן! יוהו! הוספנו רשמית צלילים קוליים לטבלה שלנו!
שימו לב, שתוך כדי הוספנו לטבלת התנועות שלנו את האפשרות של הארכת תנועה - תנועה שנהגת פעמיים מהאורך הרגיל שלה. זה קיים, בין השאר, באיטלקית ובערבית. תנועות ארוכות, במקרה שלנו, הן אלופוניות (יכולות להופיע רק לפני פוצצים אטומים), ולא יכולות להבדיל בין מילים.
נשאלת כמובן השאלה איך נסמן אותן... יש כמה דרכים - אפשר לכתוב פעמיים את האות (aa, ii, uu), אבל זה מעט מסורבל. אפשרות אחרת, נפוצה למדי בבלשנות, היא להוסיף להן סימן דיאקריטי (סימן שמשנה את משמעות האות) - בדרך כלל משתמשים בקו עילי (macron), וזו האפשרות שבה נשתמש. וכך יש לנו ā - a, ī - i, ū - u.
וכך לדוגמה בשפה שלנו...
7
שוב נחזור אל סעיף 3 - היעלמות תנועות בין עיצורים אטומים. כתוצאה מכך, נוצרו לנו הרבה צרורות עיצורים שלא כל כך נוח להגות... malapxa, yabiqfi. לא כל כך נוח להגות פוצץ ואחריו חוכך. עקב כך, דבר שקורה בהרבה שפות הוא שיכול הגאים (מטאתזיס בלעז), כלומר העיצורים מחליפים ביניהם מקום. כך נניח בעברית הבניין הרגיל הוא התפעל, אבל אנחנו אומרים השתכר, הזדקן, הסתפר כדי להקל על ההגייה.
אנחנו יכולים להחליט שזה קורה גם בשפה שלנו, כדי להקל על הגיית המילים. ואז...
8
בואו נסתכל לרגע על טבלת התנועות של השפה שלנו - דלה למדי, לא? 3 תנועות - u, i, a, וזהו. אנחנו יכולים להשאיר אותה ככה, אבל אם אני רוצה להוסיף לה תנועות - אך נעשה את זה? ובכן, יש כמה דרכים.
לצורך השפה שלנו, נשתמש בתזוזת תנועות. אנחנו נעזר לשם כך בטרפז התנועות:
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet_chart#Vowels
בשפת ההדגמה שלנו, בואו נגיד שהתנועה השנייה לאחרונה זזה לכיוון זו האחרונה. כמו הרבה מעתקים, גם את זה נוח לסכם בטבלה:
* הסימן /ɛ/ מייצג צליל אֵ, כמו בעברית. הסימן /ɔ/ מייצג צליל אוֹ. בשפה שלנו נייצג אותם בעזרת e ו-o בהתאמה.
והנה לנו שתי תנועות חדשות לשפה שלנו! בין השאר, המילים שלנו ישתנו כך...
9
תנועות הולכות לאיבוד בהרבה מקומות, ויותר מפעם אחת בהיסטוריית השפה. בשפה שלנו, בואו נגיד שתנועות נעלמות בין עיצורים אפיים לבין פוצצים / חוככים, בהברות בלתי מוטעמות. כך לדוגמה...
שימו לב, ששוב נקלענו לבעיות הגייה. לא כל כך נוח להגות ברצף עיצור מכתשי כמו /n/ ומיד אחריו עיצור וילוני כמו /g/, או שפתי כמו /f/. מסיבה זו, כמעט כל שפה שמתירה צרורות כאלו, נוטה למצוא לבעיה פיתרון אלגנטי שנקרא ''הידמות אפית'' - העיצור האפי ''עובר לעמודה'' של העיצור שאיתו בצרור. כך לדוגמה באנגלית אנחנו אומרים impossible למרות שהתחילית הרגילה היא in; וביפנית התחילית הרגילה היא san, אבל בצירוף עם המילה ban היא samban. וזה ללא ספק פיתרון אלגנטי, אבל יש אחד נוסף...
10
...פיצ'ר מעניין שקיים בהרבה שפות, ובהן לא מעט שפות רומאניות ואינדיאניות, ובראש ובראשונה - בצרפתית, הוא ''תנועות מאונפפות'' - תנועות שנהגות בחלקן מהאף (נסו עד שתצליחו, ועצה שלי - אל תכלילו בשפות צלילים שלא למדתם להגות). למקרה שלמדתם להגות אותן ובא לכם לכלול כמה בשפה שלכם - איך בדיוק נעשה את זה?
ובכן, בדרך כלל, תנועות הופכות למאונפפות כחלק מהידמות (הקלה על ההגייה) לפני עיצורים אפיים - כך לדוגמה vent הלטיני הפך ל-vẽnt הצרפתי (הסימן ~ מעל האות מסמן שהתנועה מאונפפת). בהרבה מקרים העיצור האפי שגרם לאנפוף נעלם מאוחר יותר, וכך נותרנו עם vẽt. אנחנו יכולים לכלול את השיטה הזו גם בשפה שלנו - וככה גם נפטרנו מהעיצורים האפיים שלא נוח להגות.
אנחנו יכולים להשתמש בשיטה הזו גם בשפה שלנו - תנועות הופכות למאונפפות לפני עיצורים אפיים, כשהעיצורים האפיים שגרמו לאנפוף נעלמים (אלא אם יש אחריהם תנועה, כי לא נוח להגות תנועה מאונפפת ורגילה ברצף).
בשפה שלנו, נסמן תנועות מאונפפות באמצעות ~ (טילדה) מעליהן, ואם הן ארוכות נכתוב את האות פעמיים (כי לא נוח לכתוב שני סימנים מעל האות). וככה...
11
שימו לב, ששפות נוטות לאבד צלילים ממש כמו שהן מקבלות אותם. בשפה שלנו, נניח שנמאס לי מהעיצורים הענבליים שלנו (q, ɢ). איך אני יכול להיפטר מהם? ובכן, יש שלוש דרכים אפשריות.
12
אז איבדנו עמודת צלילים שלמה, אבל מה אם אנחנו רוצים להוסיף אחת? ובכן, דרך מוצלחת לעשות את זה היא באמצעות חנכוך - מצב בו תנועה קדמית (i ולפעמים גם e) גורמת לעיצור שלפניה לזוז לכיוון החך כדי להקל על ההגייה. חנכוך יכול לנבוע גם מצרור בין עיצור כלשהו לעיצור /j/.
כך לדוגמה באנגלית, הצירוף /tj/ הפך ל-שי''ן, כמו בסיומת tion-. באיטלקית, הצירוף /kj/ הפך לצד''י גרושה, כמו בצ'או (ciau). ברוסית כל העיצורים מחונככים לפני תנועות קדמיות, ולכן יש לה מאגר עצום של עיצורים מחונככים (''רכים''), מה שגורם לכך שהיא נחשבת ל''חמודה'' בעיני חלק מהאנשים. בדרך כלל, בחנכוך:
עבור השפה שלנו נבחר באפשרות השנייה - יש חנכוך רק בצרור עם /j/, כשהעיצור עצמו נעלם. היתרון של השיטה הוא שהחנכוך הופך לצליל של ממש בשפה שלנו, לא בתור אלופון. אז עבור השפה שלנו, בואו נגיד ש:
והנה, הוספנו לנו שני צלילים חדשים ונוצצים לשפה! נסמן /t͡ʃ/ עם ch, ואת הצליל /ʃ/ נסמן כ-sh.
וככה אנחנו מקבלים...
13
אובדן תנועות נפוץ נוסף, שקורה בלא מעט שפות (בין השאר - רוסית מודרנית), הוא אובדן התנועה האחרונה. בואו נעביר אותו, ככה לסיום, גם על השפה שלנו - עם יוצא דופן של מילים חד הברתיות כמו ko:
ובכן, הנה זה! סיימנו את ההתפתחות הפונולוגית של השפה שלנו! בהצלחה לכם עם השפות שלכם, ואתם תמיד מוזמנים לבקש עזרה אם יש בעיה. בהצלחה!
נ.ב.: רק בשביל הקטע - בואו נשווה בין כמה מילים בשפת הפרוטו לאותן המילים בשפה המודרנית:
עריכה: הנה העיצורים והתנועות של השפה המודרנית:
כל השפות הטבעיות משתנות עם הזמן - חלקן מהר, חלקן לאט (זה תלוי בעיקר ברמת הבידוד של הדוברים), אבל שום שפה לא קופאת על שמריה. אם אתם רוצים ליצור שפה ריאליסטית עבור הדוברים הבדיוניים שלכם, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לדמות את השינויים הפונולוגיים (צליליים) שעברו עליה במהלך השנים.
הערה מקדימה - שימו לב שחשוב מאוד לעקוב אחרי הסדר שוב מופיעים השינויים, כיוון שזה יכול להיות קריטי מאוד לתוצר הסופי.
הערה נוספת - השינויים קורים בכל המילים, ללא קשר לדקדוק. אי אפשר להחליט שהתנועה/a/ נעלמת, אבל רק בשמות עצם.
הערה אחת אחרונה - הפרק הזה ממש ארוך. עמכם הסליחה. השתדלתי להזכיר כמה שיותר נושאים. בשביל לסדר אותם בצורה נוחה מספרתי כל סעיף.
אז... בואו נתחיל עם פיתוח השפה שלנו!
1
בתור התחלה, עיצור שנוטה פעמים רבות להיעלם, הוא /h/ - כמו שקרה בספרדית, צרפתית, כמה ניבים אנגליים, ואפילו עברית מודרנית. עבור השפה שלנו, בואו נגיד שהעיצור /h/ נעלם לחלוטין.
כך, לדוגמה...
qihuini -> qiuini
siha -> sia
ahi -> ai
ahu -> au
siha -> sia
ahi -> ai
ahu -> au
2
מה אם נמאס לי מהעיצורים המנושפים שלנו בשפה (ph, th, kh)? ברוב המקרים, לעיצורים הללו קורה אחד משני הדברים:
הם יכולים להפוך לרגילים (ph -> p). זה לדוגמה מה שקרה בגרמאנית עתיקה ובלטינית.
הם יכולים להפוך גם לחוככים (ph -> f). זה מה שקרה, נניח, ביוונית.
לשפה שלנו, נבחר באפשרות השנייה. כאן אנחנו פוגשים לראשונה את המונח מעתק הגאים - מצב שבו הגיית צלילים מסויימים משתנה באופן עקבי בכל המילים בשפה. אנחנו עוד ניתקל הרבה במושג, אז כדאי לזכור אותו. מעתקי הגאים קל ונוח לייצג בטבלאות, ובמקרה שלנו:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yjRKQcUZUIXgD0XcaJ8-SM9GlbpfWse01eQNA3Er0jY/edit?usp=sharing
בכל פעם שאתם מוסיפים צלילים לשפה, חשבו איך תכתבו אותם בכתב לטיני. x ו-f נמצאים במקלדת אז לא נסתבך במקרה הזה, /θ/ לצורך העניין ייכתב th - כמו באנגלית. וכך בשפה שלנו...
phusaku -> fusaku
khawi -> xawi
thaya -> θaya (ייכתב להבא כ-thaya, רק כאן לצורך ההדגמה הוא ייכתב עם הסימן מה-IPA).
khawi -> xawi
thaya -> θaya (ייכתב להבא כ-thaya, רק כאן לצורך ההדגמה הוא ייכתב עם הסימן מה-IPA).
3
ממשיכים. במקרים רבים, בדיבור מהיר נעלמות תנועות - בעיקר בהברות לא מוטעמות (every, vegetables, intersting).
לצורך השפה שלנו, נגיד שתנועות נעלמות בין עיצורים אטומים (p, t, q, s...) בהברות לא מוטעמות (כי לא סביר שתשמיט הגייה של הברה מוטעמת, עליה אתה שם דגש). וכך לדוגמה...
suqitu -> suqtu
rusuqi -> rusqi
fusaku -> fusku
ruhliku -> ruhlku (שימו לב שה-h אינה צליל ה''א, אלא חלק מצירוף האותיות hl, שמשמעותו צליל /ɬ/)
rusuqi -> rusqi
fusaku -> fusku
ruhliku -> ruhlku (שימו לב שה-h אינה צליל ה''א, אלא חלק מצירוף האותיות hl, שמשמעותו צליל /ɬ/)
4
עכשיו, בואו נחזור קצת אחורה - זוכרים שהעלמנו מהשפה את העיצור /h/? כתוצאה מכך, הרבה תנועות באו במגע זו עם זו (qiusia, siawapa). ובכן, התנועות הללו יכולות להישאר כמו שהן (מה שקרה נניח ביוונית עתיקה), אבל בדרך כלל, תנועות במגע זו עם זו עוברות שינויים - אחד נפוץ במיוחד הוא שהן הופכות לעיצורים שיש להן זיקה אליהם (מונח קצת מסובך. בקצרה - לצלילים u-w, i-y יש זיקה, כלומר דמיון - השוו hai, hay). שימו לב שהתנועות הללו נוטות להישאר כפי שהן אם הן מוטעמות - לא סביר שתקצר הגייה של תנועה מודגשת, אחרי הכל.
אז בשביל השפה שלנו, בואו נגיד שהתנועות i, u הופכות בסמיכות לתנועות אחרות לעיצורים j, w (שימו לב ש-j מייצג צליל יו''ד עיצורית, לא גימ''ל גרושה) בהתאמה, כשאינן מוטעמות. וכך לדוגמה...
qiusia -> qyusya
siawapa -> syawapa
au -> aw
ai -> ay
siawapa -> syawapa
au -> aw
ai -> ay
5
אז קיצרנו את המילים שלנו, אבל מה אם אנחנו רוצים להוסיף עוד צלילים לשפה שלנו, כאלה שלא היו לנו בשפת הפרוטו? לדוגמה, שימו לב שאין לנו הרבה עיצורים קוליים בשפה שלנו (j, w, l, m, n, r ו... זהו). אין עם זה בעיה עקרונית - הרבה שפות פולינזיות ואסיאתיות לא כוללות הרבה עיצורים קוליים - אבל במקרה הזה, אני רוצה להוסיף לשפה שלנו כמה.
צורה טובה לעשות את זה היא הידמות (מלשון דמיון) - תהליך בו צליל משתנה כדי להפוך דומה יותר לצלילים שסביבו. כשעיצור מופיע בין שני צלילים קוליים - לדוגמה, תנועות - יש סבירות גבוהה שהוא יהפוך לקולי כדי להיות דומה יותר לצלילים סביב ולהקל על ההגייה. התהליך הזה קורה בהרבה מאוד שפות מכל רחבי העולם - עברית, אנגלית, ספרדית וטורקית, בין השאר.
בשביל השפה שלנו, נניח שעיצורים פוצצים אטומים (p, t, k, q) הופכים לקוליים בין תנועות (b, d, g, ɢ). וכך לדוגמה...
hlaku -> hlagu
wapa -> waba
fita -> fida
* suqi -> suɢi
* העיצור /ɢ/ לא קיים ברוב השפות המוכרות. נסו לומר גימ''ל מאזור הענבל, או למצוא את ההקלטה שלו בויקיפדיה. זה נשמע כמו מעין גימ''ל גרונית. להבא, נסמן אותו בשפה שלנו כ-gq.
wapa -> waba
fita -> fida
* suqi -> suɢi
* העיצור /ɢ/ לא קיים ברוב השפות המוכרות. נסו לומר גימ''ל מאזור הענבל, או למצוא את ההקלטה שלו בויקיפדיה. זה נשמע כמו מעין גימ''ל גרונית. להבא, נסמן אותו בשפה שלנו כ-gq.
6
ובכן, הוספנו לטבלת הצלילים שלנו עיצורים קוליים חדשים ונוצצים! אממ... לא בדיוק. בכך שהחלטנו שפוצצים אטומים הופכים לקוליים בין תנועות, בסך הכל שינינו את הצורה שבה צליל נהגה בהתאם לסביבה מסוימת, ולא באמת יצרנו משהו חדש. במונחים בלשניים, זה נקרא אלופון (alliphony). לא יכול להיות בשפה שלנו מצב של שתי מילים, epa ו-eba, שרק נושא הקוליות מבדיל ביניהן. וזה בסדר, אבל מה אם אנחנו מאוד-מאוד רוצים להוסיף את הצלילים הקוליים הנוצצים האלו לטבלה שלנו?
זכרו, שכשהעלמנו את התנועות בין עיצורים אטומים, הרבה פוצצים באו למגע אלו עם אלו (כמו במילים suqtu, yagqitki). אתם מוזמנים לנסות בעצמכם - לא כזה נוח להגות שני עיצורים פוצצים ברצף (אם כי מדובר במאפיין של עברית מודרנית - זה די נדיר בשפות אחרות). עקב כך, שפות רבות נוטות לשנות את הגיית העיצורים הפוצצים בצרורות (סמוך לעיצורים אחרים). יש כמה דרכים לעשות זאת...
- הפוצץ הראשון בצרור עשוי ''לדהות'' לעיצור פוצץ סדקי (אל''ף עיצורית - /ʔ/). במקרה כזה, המילה suqtu תהפוך ל-/suʔtu/.
שימו לב שבמקרה כזה, העיצור /ʔ/ הופך לאלופון של פוצצים אטומים בסוף הברה. - הפוצץ הראשון יכול להיעלם, כשזה שאחריו מוכפל. נניח, במקרה כזה suqtu יהפוך ל-suttu. עיצורים כפולים לא קיימים כל כך בעברית, אבל נניח באנגלית יש את המילה unnamed.
- דרך נוספת היא היבדלות (מלשון ''הבדלה'', ההפך מ''הידמות''), כשהעיצור הראשון משתנה כדי שנוכל להבדיל אותו ביתר קלות מהראשון. הצורה הנפוצה לכך היא שהפוצץ הראשון בצרור יהפוך לחוכך (לדוגמה, p יהפוך ל-f). זה קרה, בין השאר, בכמה ניבים עבריים מזרחיים, כמו גם בדות'ראקית (כן, ממשחקי הכס).
- השיטה האחרונה והפשוטה ביותר, היא שהפוצץ הראשון בצרור פשוט... יעלם. שימו לב שבמקרה כזה סביר שהתנועה שלפניו תתארך, כי הזמן שהוקדש בעבר להגיית העיצור יוקדש כעת להגיית התנועה שלפניו.
לשפה שלנו, נבחר בשיטה האחרונה. ועכשיו, t, p, k ו-q כן יכולים להופיע בין תנועות - ובעצם, יכולות להיות שתי מילים, api ן-abi, שרק עניין הקוליות מבדיל ביניהן! יוהו! הוספנו רשמית צלילים קוליים לטבלה שלנו!
שימו לב, שתוך כדי הוספנו לטבלת התנועות שלנו את האפשרות של הארכת תנועה - תנועה שנהגת פעמיים מהאורך הרגיל שלה. זה קיים, בין השאר, באיטלקית ובערבית. תנועות ארוכות, במקרה שלנו, הן אלופוניות (יכולות להופיע רק לפני פוצצים אטומים), ולא יכולות להבדיל בין מילים.
נשאלת כמובן השאלה איך נסמן אותן... יש כמה דרכים - אפשר לכתוב פעמיים את האות (aa, ii, uu), אבל זה מעט מסורבל. אפשרות אחרת, נפוצה למדי בבלשנות, היא להוסיף להן סימן דיאקריטי (סימן שמשנה את משמעות האות) - בדרך כלל משתמשים בקו עילי (macron), וזו האפשרות שבה נשתמש. וכך יש לנו ā - a, ī - i, ū - u.
וכך לדוגמה בשפה שלנו...
yagqitki -> yagqīki
yaqku -> yāku
luqka -> lūka
malatki -> malāki
yaqku -> yāku
luqka -> lūka
malatki -> malāki
7
שוב נחזור אל סעיף 3 - היעלמות תנועות בין עיצורים אטומים. כתוצאה מכך, נוצרו לנו הרבה צרורות עיצורים שלא כל כך נוח להגות... malapxa, yabiqfi. לא כל כך נוח להגות פוצץ ואחריו חוכך. עקב כך, דבר שקורה בהרבה שפות הוא שיכול הגאים (מטאתזיס בלעז), כלומר העיצורים מחליפים ביניהם מקום. כך נניח בעברית הבניין הרגיל הוא התפעל, אבל אנחנו אומרים השתכר, הזדקן, הסתפר כדי להקל על ההגייה.
אנחנו יכולים להחליט שזה קורה גם בשפה שלנו, כדי להקל על הגיית המילים. ואז...
malapxa -> malaxpa
yabiqfi -> yabifqi
natsu -> nastu
ripsi -> rispi
yabiqfi -> yabifqi
natsu -> nastu
ripsi -> rispi
8
בואו נסתכל לרגע על טבלת התנועות של השפה שלנו - דלה למדי, לא? 3 תנועות - u, i, a, וזהו. אנחנו יכולים להשאיר אותה ככה, אבל אם אני רוצה להוסיף לה תנועות - אך נעשה את זה? ובכן, יש כמה דרכים.
- מעתק הגאים - פשוט להחליט שתנועה כלשהי הופכת לאחרת, בכל המקומות או רק בנסיבות מסוימות. כך לדוגמה בהתפתחות של העברית מפרוטו-שמית, התנועה /a/ הפכה בהברות בלתי מוטעמות ל-/o/. קרה במידה רבה באנגלית (great vowel shift, חפשו). דרך קצת עצלנית, לטעמי
- כיווץ - גם זה קרה בעברית, כשהצירוף aw הפך ל-o ארוכה (השוו - yawm בערבית, yom בעברית).
- תזוזת תנועות - קיים, בין השאר, בגרמנית. במהלך זה, התנועות במילה זזות כדי להתקרב לתנועה האחרונה במילה, או לחלופין לתנועה המוטעמת. כך נניח alu יהפוך ל-olu, ו-ina ל-ena. המהלך מתרחש כדי להקל על ההגייה.
לצורך השפה שלנו, נשתמש בתזוזת תנועות. אנחנו נעזר לשם כך בטרפז התנועות:
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet_chart#Vowels
בשפת ההדגמה שלנו, בואו נגיד שהתנועה השנייה לאחרונה זזה לכיוון זו האחרונה. כמו הרבה מעתקים, גם את זה נוח לסכם בטבלה:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/10xO6XLZQScJA8NH0oA4UqQ5qhkibzgZyQ0vqWyl_Hx8/edit?usp=sharing
והנה לנו שתי תנועות חדשות לשפה שלנו! בין השאר, המילים שלנו ישתנו כך...
qyubali -> qyubeli
xuyabi -> xuyebi
hlifa -> hlefa
lūka -> lōka
malaku -> maloku
ruhli -> rihli
xuyabi -> xuyebi
hlifa -> hlefa
lūka -> lōka
malaku -> maloku
ruhli -> rihli
9
תנועות הולכות לאיבוד בהרבה מקומות, ויותר מפעם אחת בהיסטוריית השפה. בשפה שלנו, בואו נגיד שתנועות נעלמות בין עיצורים אפיים לבין פוצצים / חוככים, בהברות בלתי מוטעמות. כך לדוגמה...
inugu -> ingu
hlumogu -> hlumgu
sinafa -> sinfa
hlumogu -> hlumgu
sinafa -> sinfa
שימו לב, ששוב נקלענו לבעיות הגייה. לא כל כך נוח להגות ברצף עיצור מכתשי כמו /n/ ומיד אחריו עיצור וילוני כמו /g/, או שפתי כמו /f/. מסיבה זו, כמעט כל שפה שמתירה צרורות כאלו, נוטה למצוא לבעיה פיתרון אלגנטי שנקרא ''הידמות אפית'' - העיצור האפי ''עובר לעמודה'' של העיצור שאיתו בצרור. כך לדוגמה באנגלית אנחנו אומרים impossible למרות שהתחילית הרגילה היא in; וביפנית התחילית הרגילה היא san, אבל בצירוף עם המילה ban היא samban. וזה ללא ספק פיתרון אלגנטי, אבל יש אחד נוסף...
10
...פיצ'ר מעניין שקיים בהרבה שפות, ובהן לא מעט שפות רומאניות ואינדיאניות, ובראש ובראשונה - בצרפתית, הוא ''תנועות מאונפפות'' - תנועות שנהגות בחלקן מהאף (נסו עד שתצליחו, ועצה שלי - אל תכלילו בשפות צלילים שלא למדתם להגות). למקרה שלמדתם להגות אותן ובא לכם לכלול כמה בשפה שלכם - איך בדיוק נעשה את זה?
ובכן, בדרך כלל, תנועות הופכות למאונפפות כחלק מהידמות (הקלה על ההגייה) לפני עיצורים אפיים - כך לדוגמה vent הלטיני הפך ל-vẽnt הצרפתי (הסימן ~ מעל האות מסמן שהתנועה מאונפפת). בהרבה מקרים העיצור האפי שגרם לאנפוף נעלם מאוחר יותר, וכך נותרנו עם vẽt. אנחנו יכולים לכלול את השיטה הזו גם בשפה שלנו - וככה גם נפטרנו מהעיצורים האפיים שלא נוח להגות.
אנחנו יכולים להשתמש בשיטה הזו גם בשפה שלנו - תנועות הופכות למאונפפות לפני עיצורים אפיים, כשהעיצורים האפיים שגרמו לאנפוף נעלמים (אלא אם יש אחריהם תנועה, כי לא נוח להגות תנועה מאונפפת ורגילה ברצף).
בשפה שלנו, נסמן תנועות מאונפפות באמצעות ~ (טילדה) מעליהן, ואם הן ארוכות נכתוב את האות פעמיים (כי לא נוח לכתוב שני סימנים מעל האות). וככה...
ingu -> ĩgu
hlumgu -> hlũgu
funu -> fũnu
hlumgu -> hlũgu
funu -> fũnu
11
שימו לב, ששפות נוטות לאבד צלילים ממש כמו שהן מקבלות אותם. בשפה שלנו, נניח שנמאס לי מהעיצורים הענבליים שלנו (q, ɢ). איך אני יכול להיפטר מהם? ובכן, יש שלוש דרכים אפשריות.
- אני יכול לומר שהעיצורים הענבליים פשוט נעלמים. פיתרון קצת עצלני ולא לגמרי סביר.
- אפשר לומר שכמו בערבית מצרית, העיצורים הענבליים הופכים לפוצץ סדקי /ʔ/ (אל''ף עיצורית).
- או מה שקרה בעברית - העיצורים הענבליים התמזגו בוילוניים (q -> k). זו השיטה שנבחר לשפת ההדגמה שלנו. וככה...
qyubeli -> kyubeli
yagqīki -> yagīki
yagqīki -> yagīki
12
אז איבדנו עמודת צלילים שלמה, אבל מה אם אנחנו רוצים להוסיף אחת? ובכן, דרך מוצלחת לעשות את זה היא באמצעות חנכוך - מצב בו תנועה קדמית (i ולפעמים גם e) גורמת לעיצור שלפניה לזוז לכיוון החך כדי להקל על ההגייה. חנכוך יכול לנבוע גם מצרור בין עיצור כלשהו לעיצור /j/.
כך לדוגמה באנגלית, הצירוף /tj/ הפך ל-שי''ן, כמו בסיומת tion-. באיטלקית, הצירוף /kj/ הפך לצד''י גרושה, כמו בצ'או (ciau). ברוסית כל העיצורים מחונככים לפני תנועות קדמיות, ולכן יש לה מאגר עצום של עיצורים מחונככים (''רכים''), מה שגורם לכך שהיא נחשבת ל''חמודה'' בעיני חלק מהאנשים. בדרך כלל, בחנכוך:
- /t/ ו-/k/ הופכים ל-/t͡ʃ/ (כמו ב-צ'ק).
- /d/ ו-/g/ הופכים ל-/d͡ʒ/ (כמו ב-ג'ק).
- /s/ ו-/x/ הופכים ל-/ʃ/ (שי''ן עברית).
- /z/ ו-/ɣ/ (חוכך וילוני קולי - קיים בספרדית) הופכים ל-/ʒ/ (כמו ב-ז'ק).
עבור השפה שלנו נבחר באפשרות השנייה - יש חנכוך רק בצרור עם /j/, כשהעיצור עצמו נעלם. היתרון של השיטה הוא שהחנכוך הופך לצליל של ממש בשפה שלנו, לא בתור אלופון. אז עבור השפה שלנו, בואו נגיד ש:
- /tj/, /kj/ -> /t͡ʃ/
- /sj/, /xj/ -> /ʃ/
שימו לב שעקב ההיסטוריה הפונולוגית של השפה שלנו, צרורות /dj/ ו-/gj/ לא יכולים להתקיים.
והנה, הוספנו לנו שני צלילים חדשים ונוצצים לשפה! נסמן /t͡ʃ/ עם ch, ואת הצליל /ʃ/ נסמן כ-sh.
וככה אנחנו מקבלים...
kyosya -> chosha
axya -> asha
syawaba -> shawaba
kyubeli -> chubeli
axya -> asha
syawaba -> shawaba
kyubeli -> chubeli
13
אובדן תנועות נפוץ נוסף, שקורה בלא מעט שפות (בין השאר - רוסית מודרנית), הוא אובדן התנועה האחרונה. בואו נעביר אותו, ככה לסיום, גם על השפה שלנו - עם יוצא דופן של מילים חד הברתיות כמו ko:
rispi -> risp
yōku -> yōk
kosu -> kos
rosha -> rosh
yōku -> yōk
kosu -> kos
rosha -> rosh
ובכן, הנה זה! סיימנו את ההתפתחות הפונולוגית של השפה שלנו! בהצלחה לכם עם השפות שלכם, ואתם תמיד מוזמנים לבקש עזרה אם יש בעיה. בהצלחה!
נ.ב.: רק בשביל הקטע - בואו נשווה בין כמה מילים בשפת הפרוטו לאותן המילים בשפה המודרנית:
qihupali -> chubel
khuyapi -> xuyeb
rusiha -> rosh
natisu -> nost
hlumaku -> hlũg
quphi -> kif
maku -> mog
khuyapi -> xuyeb
rusiha -> rosh
natisu -> nost
hlumaku -> hlũg
quphi -> kif
maku -> mog
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d3gE_Rjgn4C7r2U3fDsNVp89et-uLAQCtPauFZ1PdEc/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UiQOTyochqR50EC1yjWFypgL1mQpcYsfGvZ6I4QL3MA/edit?usp=sharing
ב-IPA, סימון נקודותיים מייצג שהעיצור / תנועה מתארכים. הסימון האדום פירושו שההארכה אופציונלית.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UiQOTyochqR50EC1yjWFypgL1mQpcYsfGvZ6I4QL3MA/edit?usp=sharing
ב-IPA, סימון נקודותיים מייצג שהעיצור / תנועה מתארכים. הסימון האדום פירושו שההארכה אופציונלית.