• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

The Mandalorian - בעד / נגד?

אז, הסדרה החדשה של מלחמת הכוכבים כבר זמינה בדיסני+, ולמעט כל מיני כתוב על תקלות טכניות בשירות של דיסני בהתחלה, לא שמעתי אף אחד מדבר על הסדרה - לא בקרב החברים שלי וגם לא במקומות אחרים.
אז מי צפה ויכול להמליץ? האם זה ברוח של הסרטים המקוריים או שזה יותר "נפילה" כמו חלק מהסרטים החדשים?
 
האמת בדיוק לפני 4 דקות סיימתי את פרק 3 ומאז אני בדיון עם חבר על הסדרה... אני מאוד נהנה ממנה, היא סוג של מנסה לקחת את הקסם של סרטי מערבונים ולהכניס פנימה את מלחמת הכוכבים, אבל היא עושה את זה בצורה שגם אם אתה לא צופה נלהב של הסדרה אתה אמור להבין ולהינות מהסיפור, לפחות לדעתי.
 
חוץ מלהתקיים באותו עולם ולהעמיס בנוסטלגיה ורפרנסים, אין לזה הרבה קשר ז'אנרי לסטאר וורס (לפחות לא עד פרק 3 של הסדרה). אני מקווה שעד סוף העונה הזאת אני אצליח להבין איזה תרומה יצירתית יש לסדרה הזאת לעולם של סטאר וורס.

לגבי התיאור של זה כמערבון בעולם של סטאר וורס - כל סטאר וורס מבוסס בחלקו על מערבוני ספגטי, שבתורם שואבים השראה מסרטי סמוראים מתקופת קוראסווה, שמבוססים בעצמם על סרטי מערבונים ישנים מאוד. ותזרוק לקלחת גם אופרות חלל משנות השישים, וספרי פנטזיה. סטאר וורס זה שעטנז של מלא השפעות שונות מז'אנרים שונים, ולתאר את זה רק כמערבון זה מאוד מגביל וגם מטעה.
ממליץ להתייחס לסדרה כעומדת בפני עצמה ולא לנסות לבסס את ההנאה ממנה על איזה מוטיבים היא מעתיקה בהצלחה מז'אנרים אחרים.
 
אני חושב שהסדרה טובה. מאוד נהניתי מהפרקים הראשונים, ואני מקווה שהיא תמשיך ככה.
יכול להיות שזה ספויילר, אז:
אחד הדברים שאהבתי ברעיון הכללי של הסדרה הוא שסוף סוף אנחנו מקבלים מידע על המנדלוריאנים ועל התרבות שלהם, מעבר למה שהיה בסדרה המצויירת "מלחמת המשובטים" והדברים שהיו במלחמת הכוכבים המורדים. מראים את המנדלוריאנים אחרי נפילת האימפריה, כחברה שלא נמצאת על הכוכב שלה ונמצאת בשולי הגלקסיה.
בכללי אני חושב שהמנדלוריאנים הם מאוד מגניבים, וסדרה שהדמות הראשית שלה היא צייד ראשים קשוח ומגניב? כן בבקשה.
אבל אני מחזק את מה שפלאפי אמר - לא כדאי להשוות את הסדרה כל רגע לכל הז'אנר של סטאר וורס, אלא פשוט ליהנות מהחוויה. אני דווקא כן חושב שהיא מרחיבה על דברים מסויימים בעולם של סטאר וורס, אבל זה אולי כי כמעט ולא קראתי את הלג'נדס, לכן אני לא יודע אם משהו שהופיע בסדרה אולי הופיע בלג'נדס (כמו שחלק מהאנשים מאמינים שזה מה שעשו עם פלפטין - לקחו את מה שקרה לו בלג'נדס והכניסו את זה ל9, אם הוא בכלל יהיה בסרט).
 
האמת שהמנדלוראינם מקבלים פה קמבאק, כל התרבות שלהם קשורה לתקופה שנקראת "הרפובליקה הישנה" ששם הם תפסו תפקיד די גדול כשהם פתחו לבדם במלחמה מול כל הרפובלקיה דאז וכמעט ניצחו, מה שהיה קטליטסט לאחד הסיפורים היותר מוצלחים בעולם של מלחמת הכובים, שהוצג במשחקי המחשב knight of old republic וknight of old republic2. זו אחת הסיבות שהסדרה הזו יחסית הייתה עם ציפייה גדולה. בסופו של דבר ניתן להגדיר את התרבות הזו כ"ספרטא, אבל בחלל" וכנראה זה אחד הדברים שגם הפך אותה לדי מיוחדת.

בכל מקרה אני מסכים עם הדברים שנארמו שלא צריך לחבר את זה לעולם הראשי של SW, לדעתי דיסני מנסים כרגע לבדוק האם הם יצליחו לעשות סדרה שבה הגיבור לא ג'די/לא מופעים ג'דים ושעדיין הסיפור יצליח, עקרונית ברוג 1 ובסולו זה עבד פחות טוב...

סתם כאנדטוקה, סדרה נוספת בעולם של SW נמצאת בפיתוח ואמורה להתמקד באובי וואן קנובי.
 
צפיתי בחמשת הפרקים הראשונים של הסדרה וממש נהנתי. מסכים עם כל מה שנאמר שזה לא ברוח של הסרטים, אבל זה בהחלט מרגיש לי כמו מלחמת הכוכבים בת׳מה - פשוט סגנון אחר. אם כבר שה קצת מזכיר לי את פיירפליי, רק סולו ולא צוות (בינתיים)
זה גם אפוף באווירה של מסתורין, אני באמת לא יודע למה לצפות בפרק הבא.
 
הגעתי לפרק 7 ואני חושב שאפשר כבר להכריז על המנדלוריאן כהצלחה מוחלטת. בייבי יודה מהווה חלק נכבד מההצלחה הזאת, כמובן (מאז BB8 לא היה עיצוב כל כך נאהב לדמות), אבל אפשר גם לדבר על הסדרה כיצירה שעומדת באומץ ביעדים שהיא מציבה לעצמה. בתחילת העונה חששתי שיש פה משהו מאוד אפיזודיאלי שמגשש באפילה ומנסה כל מיני סגנונות ועלילות קלישאתיות, רק בעולם של סטאר וורס. מן מעבדת סיפורים כזאת. אבל לקראת סוף העונה אני מבין שכן קיים פה ארק וכן קיים פה סיפור שמנסים לספר, גם אם תוך כדי קורים דברים שהם יותר פיתוח אנכי מאשר אופקי שלו. מה שמאוד יפה זה שהסדרה זאת לא מנסה לקפוץ מעל הפופיק ולהכניס דברים שאינם נוגעים לתמות בהם היא עוסקת. נעשתה החלטה אומנותית של איזה סוג של עולם היא מתקיימת בו, וההחלטה הזאת נשמרת. מדי פעם מגיחים פריטים נוסטלגיים מעולמות סטאר וורס המוכרים יותר, אבל הם ממלאים את התפקיד הראוי שלהם של לתת עושר לעולם, ולא מעמיסים יותר מדי.
לוקח זמן להבין את המקום של הסדרה הזאת בעולם של סטאר וורס, אבל עכשיו אני רואה את המקום הזה. כמו שרוג וואן נתן לנו הצצה על מה שקורה בשוליים של המחתרת, הרחק מהסיפורים האפיים של משפחת סקייווקר והקיסרות, המנדלוריאן מראה לנו מה קורה בשאר העולם הגריטי של סטאר וורס. מה אנשים רגילים צריכים לעשות כדי לשרוד, ואיך מלחמות מרוחקות מהדהדות את השפעתן על שאר הגלקסיה בצורה עקיפה ביותר.
אני אשמח מאוד אם הפרק האחרון של המנדלוריאן יהיה הפרק האחרון של הסיפור הספציפי הזה, ולא שימשיכו לגרור אותו עוד עונות נוספות. עדיף שהסדרה הבאה תעסוק באנטי גיבור אחר, שנמצא במקום אחר בגלקסיה, ומהסיפור שלו אפשר ללמוד עוד על העולם של סטאר וורס. אני לא אופטימי, כי ההצלחה של הסדרה הזאת בוודאי תביא לחידוש לעונה נוספת כמו שתמיד קורה. אבל עם פאברו על ההגה והיכולת שלו להזניק סיפורים שבאמת נוגעים באנשים, אני פחות חושש מהעתיד.
 
מי אהב את BB8 ? :ninja:
בייבי יודה אכן מגניב. למרות שההערצה אליו קצת מוגזמת לטעמי... בכל מקרה גם אני אהבתי את מה שראיתי בחמשת הפרקים הראשונים. לא בטוח אבל (מבלי לראות את פרקים 6 ו-7) שהעונות הבאות צריכות לעסוק באנטי-גיבור אחר, גם אם נשים בצד את השם של הסדרה, פשוט כי בינתיים זה עובד אחלה. גם לא ראיתי בשום מקום שזה ה"קונספט" של הסדרה (בניגוד למשל לפחמן מותמר).
 
ואי איך הזכרת לי את פחמן מותמר. הסדרה הזאת השאירה עליי כל כך מעט רושם ששכחתי שראיתי אותה. לא אחזור לעונה 2 כנראה.

אתה צוחק לגבי BB8? הוא אייקוני לגמרי. אנשים בנו מודלים שלו רק על בסיס השלוש שניות שהוא הופיע בטריילר הראשון לפרק 7. ראיתי עשרות סרטונים של אנשים שמתלהבים מהעיצוב שלו ומנסים לבנות אחד מתפקד בשלל טכנולוגיות. אני חושב שהוא עדיין אחד הצעצועים היותר פופולאריים שיצאו מהסרט הזה, ומהטרילוגיה באופן כללי (פורגים כנראה מקום שני, אבל בינתיים הם די נשכחו). אבל כמובן שבייבי יודה לוקח בהליכה.
 
ונגמרה העונה. מעניין שהתחלתי את העונה די אדיש, אבל דעתי השתנתה במהלכה ולפרק הסיום כבר חיכיתי די בהתרגשות. בסה"כ מוצלח ביותר, אם כי נראה שהסיפור הזה ימשיך עם עונה נוספת אחת לפחות. אני מקווה שהסדרה לא תסתחרר למחוזות רחוקים מדי ותהפוך לעמוסה ומחופפת בהמשך. גורלן של הרבה סדרות עם עונה ראשונה מוצלחת, נקבר עם עונות מתקדמות מאכזבות.

כיוון שהסתיימו להן יחדיו גם הטרילוגיה השלישית של סרטי סטאר וורס הראשיים, וגם של סדרת הספינאוף הזאת, אני חושב שאפשר להשוות ביניהן ולהבין למה המנדלוריאן עובדת הרבה יותר טוב. טרילוגיית הסיקוולים ניסתה לקחת סיפור שכבר היה אפי וגדול מהחיים ולהפיח בו חיים מלאכותיים כדי לסחוט את המותג הזה לעוד כמה שנים. היא ניסתה לעשות הכל גדול יותר ובומבסטי יותר מהסרטים המקוריים, תוך כדי שהיא לא ממציאה שום דבר חדש (מלבד כמה הברקות בפרק 8, שבסה"כ לא הועילו הרבה), אלא מתבססת רק על ידע מבוסס מהטרילוגיות הקודמות ופרטי נוסטלגיה. והמקומות שהיא כן ניסתה לעשות משהו חדש זה המקומות בהם היא נראתה לא אמינה וכשוברת מוסכמות ותיקות גם של המטאפיזיקה של העולם של סטאר וורס, וגם של נראטיבים שהיו מקובלים וסופיים (למשל, סיפור חייו של פלפטין). בקיצור, אלו סרטים שנשענים בכבדות על קודמיהם ומתקיימים בצילם, ומנסים לאכול את כל העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

המנדלוריאן, לעומת זאת, מציג סיפור כל כך צדדי שהוא חף מהמחויבות לשמר את הנראטיבים של העלילה הראשית, ולכן יש לו חופש לחקור סגנון סיפורי אחר. כמו שאמרתי בהתחלה, זה לא ממש סטאר וורס. בשום שלב המנדלוריאן לא הייתה סדרה אפית גדולה מהחיים שעוסקת בגורל העולם ובמלחמת הטוב והרע. זה בסה"כ סיפור של כמה אנשים והצרות שלהם, שלא אכפת להם מרוב העולם ולרוב העולם לא אכפת מהם. המילה ג'דיי מוזכרת שם רק בדרך אגב בפרק האחרון, וגם כשזה קורה אף אחת מהדמויות הראשיות לא מייחסת לכך חשיבות. הforce קיים, אבל רק כמשהו די מזדמן ולא מובן, ואף דמות לא חושבת עליו ברצינות כגורם משמעותי בחייה.
כל המאפיינים האלו הופכים את המנדלוריאן לסיפור יותר משוחרר, קטן ומכיל את עצמו. יש בו זמן להכיר את הדמויות ולפתח מערכות יחסים ביניהן, להבדיל מהסרטים התזזיתיים. ולא רק בגלל שזו סדרת טלויזיה - למעשה, עם 8 פרקים שכל אחד בממוצע 35 דקות, זמן המסך הכולל שלה קצר הרבה יותר משל טרילוגיית הסיקוולים. ובכל זאת, היא מצליחה לספר סיפור קוהרנטי הרבה יותר, שנבנה בהדרגה, וכל זה בלי לוותר על הרפתקאות וסיקוונסים ארוכים של אקשן ומתח מבויימים היטב.
איכשהו הם גם הצליחו להביא למסך דמות ראשית הרבה יותר אנושית ושקל להזדהות איתה מאשר כל הדמויות בסיקוולים, אפילו בזמן שאנחנו לא רואים את הפנים שלה בשום שלב (למעט רגע קטן וסמבולי בסוף). המנדלוריאן, כמו ריי, גם הוא דמות עם עבר מסתורי וטרגי שנאלץ לשרוד בעולם אכזר, ונסיבות החיים מביאות אותו למקומות שלא ציפה ולעשיית מעשי גבורה שלא חשב שהוא מסוגל להם. להבדיל מריי, הוא דמות עגולה ומובנת, שהמניעים שלו באים מתוכו ולא מתוך כל מיני מאסטרים וסית'ים שדוחפים אותו חיצונית להגשים איזה גורל מלאכותי שנכפה עליו. גם היכולות (המאוד מרשימות) שלו, מגיעות משנים של אימון והתמחות, ולא מתגלות כה לפתע ברגע המתאים דרמטית. ובנוסף לכל, רואים כבר מההתחלה שהוא פגיע ולא מושלם. הוא יכול להפסיד, וכשהוא ניצב מול אתגרים גדולים מדי, הוא בורח. כשהוא מנצח זה לא בגלל שהתסריט הכתיב את זה או נתן לו שריון עלילה, אלא כי הוא מוכשר וחכם יותר מהאויבים שלו, ומוצא דרכים מתוחכמות להתגבר עליהם. וכל זה אפילו בלי להשתמש בforce כתירוץ!

אני אוהב את סטאר וורס דווקא כן בגלל האפיות והגורליות של הסיפורים שם. זה סיפורי פנטזיה בחלל, בסה"כ. אני חושב שהמנדלוריאן הוא לא חלק עיקרי מהקאנון של סטאר וורס, ולא מייצג איזשהו אידיאל שסטאר וורס צריך לשאוף אליו (כמו שחובבי הגריט בטח יגידו). הוא פשוט סדרה מוצלחת שמספרת סיפור טוב, שמתרחש בתוך אותו עולם. זה מראה בצורה יפה שסטינג הוא דבר נפרד מתמה, וז'אנר זה לא אותו דבר כמו סגנון. אני מקווה שבדיסני יש עוד מפיקים עם ביצים שלא מפחדים לייצר תוכן שחוקר רעיונות חדשים במקום למחזר מה שכבר היה. היו ניצנים לכך בפרק 8, אבל הבעיה שם זה שריאן ג'ונסון נכנס באמצע של מיתוס קאנוני וניסה להפוך אותו למשהו שונה מדי. אומרים שבדיסני החתימו את ג'ונסון על טרילוגיית סטאר וורס משלו, ואני מאוד מקווה שזה יקרה. זה ייתן הזדמנות לסרטים שמתרחשים באותו עולם, אבל לא מחוייבים לנראטיבים הקיימים. אולי נראה סוף סוף משהו מקורי בעולם של סטאר וורס. המנדלוריאן זה צעד טוב בכיוון.
 
גם אני סיימתי לצפות בעונה הראשונה של המנדולריאן, ואכן זו סדרה טובה מאוד.
מה שאהבתי שבדומה למרטין, לא מפחדים להרוג את הדמויות בסדרה והיא שומר באופן הזה על אמינות - למרות שלצערי הקלות שבה מחסלים חיילי סער חוזרת על עצמה יותר מדי, שלא לדבר על קרב של אדם מול חללית שמסתיים בנצחון האדם, בסגנון עלייתו של סקייווקר רק בלי הכח.

הדמויות בסדרה מעולות - אפילו שצפויות, אבל זה מערבון בחלל אז זה ברור. אישית, לא התחברתי כלכך לבייבי-יודה, אבל מבין למה אנשים מתים עליו.
אישית אני צופה שהסדרה כן תלך לכיוון האפי, גם רואים את זה בדגש על בייבי-יודה והשימוש ההולך ומתגבר שלו בכוח.
 
חזרה
Top