• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

כמה מחשבות על קסם

אני עכשיו מסיים את "מוזת הסיוטים" ספר מצוין אף על פי שהוא ממשיך במגמה שנתקלתי בה בספרים אחרים: הרעיון שלקוסם יש יכולת אחת שבה הוא מתמחה על פני טווח של יכולות על טבעיות. נתקלתי כבר ברעיון דומה בסדרת "המחוננת" ובסדרת "מגי האבקה", ולמען האמת, לא אהבתי אותו. האם יש כאן אמירה (שאינה מודעת) שהחברה שלנו נוטה להתמחות יתר כך שאפילו בעלי כישורים מאגיים אינם יכולים להיות אנשי אשכולות אלא מומחים לדבר אחד? אף פעם לא אהבתי צרות אופקים יותר מדי. נדמה לי שזה גם קל יותר לכתוב אותם - אני יודע, מניסיון, שלכתוב דמות עם טווח של יכולות יכול להיות קשה כשאתה לא מבין איך הדמות תתמודד עם הסיטואציה מולה.

אז מה עדיף: קוסם מומחה לדבר אחד או קוסם בעל טווח של יכולות?

איפה עובר הגבול בין קסם בסגנון מסוים שנוטה לכיוון מסוים - כמו אלכימיה - לבין התמחות צרה יותר?
 
המ. הרפרנסים שלי לקוסמים זה גנדלף, הארי פוטר, רייסטלין, ווילו... כולם די מגוונים. הכי קרוב לקסם מומחה בדבר אחד שראיתי זה באוואטר, שם כל אחד יכול להשתמש רק באחד היסודות, אבל זה אילוץ שאף אחד לא בחר בו.
 
אני מעדיף את הקוסמים שלי מתמחים, או לפחות בעלי נטייה לתחום אחד. הדמות של קוסם שיכול לעשות כל דבר ( או לא יכול, בהתאם לצרכים של העלילה) תמיד מזכירה לי את דמות ה"מדען" בטלוויזיה שאיכשהו מתפקד כמתכנת, פיזיקאי, כימאי, מהנדס (כל הסוגים) ואלף ואחד התחומים הקטנים יותר שבין לבין, למרות שבתכלס הוא אמור להיות בכלל מיקרוביולוג שמתמחה בזן וירוס ספציפי.

אני לא רואה בזאת צרות אופקים אלא ריאליזם, אף אדם לא יכול להיות טוב בהכל, אפילו אם ניקח תחום פשוט למראית עין כמו ספורט או "הבאת הגוף למקסימום שלו" אתה לא תוכל למצוא אדם שמוצלח בכל תתי התחומים. (כוח, סטמינה, גמישות וכו')

זה לא אומר שקוסם לא יכולה להיות איש אשכולות, אבל זה אומר שהוא יהיה פחות טוב בכל תחום מאשר אדם שכן התמחה.
כמובן שההתמחות לא חייבת להיות מאוד צרה, אווטאר באמת יכול להחשב כדוגמה טוב ל"קוסמים" שלכל אחד יש סט כוחות מסוים (נרחב למדי) שפשוט אין לקוסמים אחרים, וישנה גם אפשרות להתמחות בתת תחום של אותו סט הכוחות (כשפות קיטור, קרח, דם, צמחים וכו')
 
האמת שסביר שקוסם יתמחה ברמה מסויימת בכמה תחומים, עם כאלו שהוא חזק בהם יותר ופחות. לדוגמה, אני מכיר מישהו שבנוסף להיותו תלמיד בית ספר (רמה בסיסית בכמה תחומי קסם) הוא מתכנת ומתמחה במכאניקה (רמה גבוהה יותר בשני תחומי קסם). לאנשים יש טווח מוגבל של תחומים להתמקצע בהם (עם יוצאי דופן כמו ליאונרדו דה וינצ'י), אבל הם לא מוגבלים לתחום אחד בלבד.
 
אני חושב שזה מוסיף עניין.
אם כבר הזכרנו אוואטאר, יש את טופ, שנחשבת (כנראה בצדק) לכשפית האדמה החזקה ביותר אי פעם, ואפילו פיתחה כשפןת מתכת.
אבל עם חול היה קשה לה להתמודד, כי הוא שונה מהותית מסוג האדמה שהיא רגילה אליה.
לסיפור ההוא, זה גם הוסיף מתח מסוים.

קוסם שמומחה להכול בלי גבול, מה בעצם מעניין בו?
ואם יש לך כמה דמויות חשובות, זה נותן את התחושה שאוביקטיבית דמות אחת עדיפה על השניה. (ואולי בגלל זה יש כל כך הרבה שונאי רון וויזלי. למרות שלטעמי הוא נועד ליצג את "הקוסם הממוצע")
התמחויות נותנות לך ליצור מגוון של דמויות שכל אחת יכולה לתרום, או ליצור בעיות שהדמות צריכ להתאמץ לפתור.
דוקא בערפילאים, הקונצפט די ביאס אותי.
יש סןג דמויות שיש להם את כל הכוחות והם די מומחים בהכול, מה שהופך את המהתמחים לזניחים ו"צרי אופקים".
אולי לדמות אויבת זה כוח טוב, אבל לדמות הראשית.. פחות.

כמובן שאם רוצים דמות על שאין שום אתגר גשמי עבורה, אז אפשר יהיה לספר על איך הוא מתמודד עם העולם, או העולם מתמודד איתו.
דוקטור מנהטן מווטצ'מן, סאיטאמה מוואן פאנצ'מן, במובנים מסוימים סופרמן..
אבל צריך כתיבה טובה לזה מאוד. ראיתי יותר פספוסים מהצלחות בז'אנר הזה.
 
אם לתת דוגמא מסדרת "מחוננת", היה שם מישהו שכל העל טבעי בו היה זכרון מושלם. לזה התכוונתי בהתמחות. לא התכוונתי לקוסם איש אשכולות אלא, בפשטות, לקוסם עם כמה טריקים בכובע לעומת קוסם עם טריק אחד - שהוא יודע היטב לעשות אותו - בתוך כובעו. האם ניתן להגדיר את בעל הזיכרון המושלם כקוסם?
חשבתי לטעון שזו זליגה מז'אנר גיבורי העל שם באמת לכל בעל כוחות-על ישנו סט ברור של כוחות על אבל זו נראתה לי טענה לא בדיוק מדויקת.
 
חזרה
Top