• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הכה את הפונדקאי 31 - בן שלום

Ferenheit

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
1. מי אני

בן שלום, משחק משחקי תפקידים יותר מ-30 שנה, מאז 18.9.1988 בדיוק. כמעט תמיד הייתי מנחה. הייתי פעיל בקהילה ואחראי משחקי תפקידים באייקון, בעבר הייתי גם מנהל בפורום הפונדק.
תרגמתי את מגדיר המפלצות של מהדורה 3.5, והשתתפתי בצוות התרגום של המהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים וגם של "הנשגבים". שיחקתי עם אנשים מגיל 4 ועד יותר מ-70, ואני חושב שזה התחביב הכי טוב בעולם.
בתקופת לימודי המשפטים עבדתי בפריק והייתי אחראי על התוכן. בין היתר עשינו קמפיין מרובה-משתתפים בעולם של וורקראפט (MMO שולחני).
יחד עם ערן אבירם וגיל ברגר, הקמתי אתר אינטרנט שנקרא "התעשייה הגובלינית", שהתארח על רשת הפונדק וכלל הרבה תוכן מקורי לשיטות ק20. האתר המקורי ירד לצרכי שיפור ומעולם לא חזר לאוויר. גרסה חלקית ומשוחזרת שלו זמינה ברשת הפונדק.
בשנת 2003 כתבתי את "הנמוכים והאמיצים" שהיתה חוברת ההרחבה הראשונה שפורסמה בעברית. אני העורך של רשומון איי הסערה ושל ההרפתקאה מגילות העוצמה, כתבתי חלק מהמפלצות ב-"אל תוך האפלה", אסופת המפלצות של איי הסערה – כולם בהוצאת הפונדק.
הייתי חלק מהקבוצה המקורית של קמפיין "לב הקריסטל" של ערן אבירם המהמם שיצא כבר במימון המון כספר מערכה ל-Savage Worlds (מי שיש את הספר יכול לראות ציור של הדמות שלי בעמוד 15, עבודה של אביב אור המדהימה).
השתתפתי בתחרות יצירת הדב"שים של מונטה קוק, והדב"ש שלי, Chloris, the Bloody Claw, פורסם בספר Legacy of Dragons (ראה עמ' 134).
השתתפתי גם בתחרויות הנחיה אולימפית והנחיה מיתית, וזכיתי בסך הכל 3 פעמים.

2. באילו משחקי תפקידים הוא משחק היום? מה הן שיטות המשחק האהובות עליו?

לאחרונה סיימנו את "מתוך האפלה" ואני מקווה שיצא לי שוב לשחק את הדמות שלי, קוזון, דרואיד(פטריות)\ברברי\לוחם. היום יש לי קמפיין Crystal Hearts שבו אני משחק את דוק וויט, קשיש עם שאיפות. במקביל אני עומד לסיים את "קבר הזוועות" עם עורב שחור – זד פייטן שאין כמותו. יש לי יותר מדי מה לשחק, אבל אני מצליח לקדם לפחות חבורה אחת או שתיים, כמעט כל שבוע.
שיטות המשחק האהובות עלי הן מו"ד (3.5, 5 ופת'פיינדר גם נכנסת מבחינתי לאותה קטגוריה) והנשגבים (Exalted) שלפני זמן רב הייתי מאוד פעיל בלהפיץ אותה, גם בפורום שפתחנו כאן בפונדק. אני אוהב עוד הרבה דברים.

3 סיפור משעשע / מיוחד על הפורום או התחביב ו/או חוויה מגניבה מהחיים האמיתיים. אתם יכולים לבחור אחד מהשניים או לכתוב שני סיפורים.

א. צרפתי הרבה אנשים לתחביב. לפני הרבה זמן פנו אלי מתוכנית "עושים חשבון" עם מנחם הורוביץ. מנחם שיחק גמד לוחם. את התוצאה אפשר לראות כאן.
שווה בדיקה: משחקים למבוגרים: N12 - שווה בדיקה: משחקים למבוגרים

ב. ביום הראשון שבו בן הדוד שלי (שמו בן שלום, זו לא טעות, גם הוא מנחה אולימפי) סיפר לי על מבוכים ודרקונים, שיחק איתי קצת והלך הביתה, התחלתי לכתוב רעיונות ולצייר ציורים. עם זאת לא ידעתי מה זה אלף, ולכן ציירתי את החייזר מהסדרה ALF. ביום השני כבר ראיתי חוברת אדומה, למדתי מה זה כילף וקניתי פרדה.

4. שאלה מיוחדת מהאיש הזקן
מה אתה הכי נהנה לקרוא בספרי משחקי תפקידים (חוקים, מפלצות, עולמות, הרפתקאות...) ומה אתה הכי אוהב לכתוב?

עולמות ומפלצות. השילוב של תוכן סיפורי ומכניקה מאוד מושך אותי. כשאני קורא או כותב מפלצת אני מדמיין אותה בסצינה אחת או יותר - אני נהנה מתוכן שיש לו שימוש פרקטי - התקלות שאפשר לשלב בכל עלילה, יצור מעניין שאפשר לשלב בכל מיני סיטואציות. הורסטיליות של התוכן במשחקי תפקידים לא חייבת לבוא מהתוכן המוכן, אפשר לשלב הכל בהכל. יש ציטוט מפורסם של עליזה בארץ הפלאות, שבו היא לא מבינה את שיר האי-גיון על הגבריק (Jabberwok) אבל אומרת ש-"הוא ממלא לי את הראש ברעיונות". התוכן הכי איכותי הוא כזה שממלא את הראש שלנו ברעיונות. "משני צורה", לדוגמה - כמה רעיונות עולים רק מצמד המילים?

5. שאלה לקהל
במקום שאלה לקהל, אני אשמח אם חברים שצפו בהרצאה שנתתי בכנס "מעבר למסך" האחרון בנושא "אמון מנחה שחקן" , ויביעו את דעתם על הנושא. בקצרה, הטענה שלי היא שאמון הוא משאב מנוהל. המנחה מרוויח אמון כשהוא נותן תוכן, עקביות, היגיון והגינות לעולם המערכה, והוא שורף אותו כשהוא בוחן את גבולות השחקנים. אם רוצים למתוח את הגבולות (וזה שווה) - דרוש אמון.
 
tkhag1 אמר/ה:
בתור אדם בעל שורשים עמוקים במשחק, מה דעתך על גרסה 4?

הי,
מהדורה 3 עשתה מהפכה. מהדורה 5 עשתה צעד בריא אחורה ממה שפת'פיינדר הפכה להיות - מורכבת מדי.
ביניהן, מהדורה 4 עשתה שורה של טעויות ואני לא נהניתי ממנה.

אין לי בעיה עם הסיסטמיזציה של הקרב כלומר פעולות מוגדרות שניתן לתרגם אותן ישירות למשחק מחשב (מרחקים במשבצות, 2 צעדים, התקפת נשק, השפעה משנית וכו'). אני גם מניח שמי שיודע לשחק יודע שהחוקים הם תמיד בגדר המלצה. עם זאת, בתור שיטה שאמורה היתה להפוך את המכניקה לזהב, אני חושב שמדובר באי הצלחה.

דברים טובים: הפיכת הלחשים לריטואלים או כוחות מאזנת מאוד את מקצועות מטילי הלחשים המובהקים מבחינת כמות האפשרויות שבפניהם בניגוד למקצועות אחרים.
גם ריבוי יכולות שאפשר להשתמש בהן על פי רצון הן שיפור. דמויות לא אמורות לעסוק כל הזמן בניהול משאבים.

א. אני בעד ריבוי יכולות (ויכולת בכל דרגה - ללא דרגות "ריקות"), אבל הרבה מאוד יכולות במשחק הן שוליות או פסיביות או גם וגם (בונוס לפרץ ריפוי, לדוגמה), ובכל מקרה לא מאוד גמישות בשימוש שלהן. אפילו במוד"מ, חלק גדול מהלחשים היו הפיכים (ריפוי פצעים -> גרימת פצעים). גם כוחות יומיים לא עושים השפעות דרמטיות. כוחות התקלות אוזלים במהירות, וההשפעה שלהם מוגבלת ממילא - התקפה נגד כמה מטרות.

ב. החלוקה של היכולות ליומיות\התקלות\חופשי, וההפרדה מכוחות שימושיים (Utility) מלאכותית מאוד. זה נכון גם לגבי פרצי ריפוי. הגיוני שיש כוחות שניתן להשתמש בהן מספר מוגבל של פעמים, אבל ההגבלה למפגש וליום - לכל אורך השיטה - מרגישה מלאכותית (באקזלטד זה עובד הרבה יותר טוב) אני לא רואה סיבה שכוהן יוכל לברך או לרפא פעם ביום, אם ההשפעה היא שולית גם ככה. לרוב היכולות מוקדשות 2 שורות פלאפ, שמתקיימות בנפרד מההשפעה המכנית הסטרילית. זה מעודד חשיבה דיכוטומית - פלאפ מול קראנצ', דרמה מול נזק.

ספרי הבסיס של מהדורה 4 לא כתובים היטב לדעתי. מכניקה לא אינטואיטיבית, פלאפ שולי, יכולות לא מגרות ומוגבלות שהאפקטיביות שלהן ומספר השימושים המוגבל בהן מסיט את המשחק.

בקיצור - לדלג.
 
o_O
An elder god has awoken from his slumber! Shudder before the might of the Black Goblin!

קודם כל, הרשו לי לחזור על מה שאני אומר בכל הזדמנות שאפשר - הנמוכים והאמיצים זה ההרחבה הכי טובה למהדורה 3.5 בעברית, נקודה. לצערי לא יצא לי להשתמש בה במשחק, אבל הקריאה בה (שוב ושוב) עוררה בי השראה אינסופית.

לא ראיתי את ההרצאה (אנסה לצפות בהמשך), אבל נושא של אמון הוא קריטי לחלוטין, והייתי אומר אחד הדברים החשובים ביותר לקבוצה מתפקדת. הוא רלוונטי לא רק ליחסי המנחה-שחקנים, אלא גם ליחסים בין השחקנים - הדוגמא הכי פשוטה זה בחלוקה שווה של אור הזרקורים, שכאשר מישהו עושה משהו חשוב ומגניב, הוא סומך על כולם שיתמכו בפעולה שלו, וכולם סומכים עליו שכשיסיים יפנה את הבמה למישהו אחר.
 
Ferenheit אמר/ה:
איך אתה זוכר את התאריך ?.. חשוד.... חשוד מאוד.
ואיך אתה לא זוכר את קמפיין הנשגבים שלנו ?? :(

מה דעתך על Out of the Abyss (משער שאתה מתכוון להרפתקה ולא למגדיר המפלצות שכתבנו :) )? אני מחפש הרפתקה טובה לחמש, ומתלבט לגביה. היא נראית מאוד ממוקדת ת'מה.

מסכים לגבי 4, בכך שהיא הפכה את הכוחות הלא-קרביים לשוליים מדי, וגם שהספרים של הקראנץ', היו מלאים ביותר מדי קראנץ'. עם זאת, לדעתי היא אחלה שיטה למי שאוהב את מה שהיא מציעה (דגש על המשחק הטקטי)
 
פלאפי אמר/ה:
o_O
An elder god has awoken from his slumber! Shudder before the might of the Black Goblin!

קודם כל, הרשו לי לחזור על מה שאני אומר בכל הזדמנות שאפשר - הנמוכים והאמיצים זה ההרחבה הכי טובה למהדורה 3.5 בעברית, נקודה. לצערי לא יצא לי להשתמש בה במשחק, אבל הקריאה בה (שוב ושוב) עוררה בי השראה אינסופית.

לא ראיתי את ההרצאה (אנסה לצפות בהמשך), אבל נושא של אמון הוא קריטי לחלוטין, והייתי אומר אחד הדברים החשובים ביותר לקבוצה מתפקדת. הוא רלוונטי לא רק ליחסי המנחה-שחקנים, אלא גם ליחסים בין השחקנים - הדוגמא הכי פשוטה זה בחלוקה שווה של אור הזרקורים, שכאשר מישהו עושה משהו חשוב ומגניב, הוא סומך על כולם שיתמכו בפעולה שלו, וכולם סומכים עליו שכשיסיים יפנה את הבמה למישהו אחר.

פלאפי, תודה מקרב לב. שימחת אותי.
 
ואוו, פונדקאי VIP רציני!

אני מחזיק בעמדה של פלאפי - אמון הוא משאב מנוהל, אבל הוא לא משאב של המנחה בלבד.כמו בכל אינטרקציה חברתית אחרת, זה משאב שיש לכולם, גם לשחקנים. במובן מסוים, האמון משחק תפקיד עוד קודם למשחק: בבחירה עם מי לשחק, מה לשחק, מי ינחה.

שאלה:
מי הנבל המוצלח ביותר בנשגבים, מבין שורת האיומים המאיימים על הבריאה - ומה המפלצת האהובה עליך במבוכים ודרקונים, פרט לגובלין?
 
תודה נרוביאן. אני מסכים איתכם לגבי ההדדיות של אמון, ולא רק במשחקי תפקידים.

הנבל המוצלח ביותר בנשגבים:
היוזי דרקון העלטה (Ebon Dragon) הוכיח תושייה רבה והשפעה ישירה על הבריאה. אם הכוונה היא למי מוצלח יותר מבחינה עלילתית, אז קג'ופ קג'אק (Chejop Kejack) והסיידריאלים בכלל הם לא נבלים מוחלטים אבל יש להם פוטנציאל להפוך לנבלים טובים - ואולי דווקא משום כך. הסיידריאלים תמיד היו אהובים עלי ביותר, והרעיון שכוח משחית הוא קו עלילה מעניין ומאתגר.

המפלצת האהובה עלי:
1. שאלה קשה ביותר. ראשית, אני אוהב דרקונים. שנית, אני אוהב גובלינים.
2. מהמפלצות של איי הסערה אני הכי אוהב את הרודון הקיסרי, למרות שהוא מהדורה רביעית, וזה אומר הרבה.
3. (ומאלה שהאיש הזקן הרשה לי לכתוב, אני הכי אוהב את שד הדיו).
3. המפלצת שהכי נהניתי מהתרגום שלה היא המלמלוען.
4. אני אוהב חדי קרן ולא מתבייש להגיד את זה.
5. אני אוהב מכשפות ופיות. ואת כל דמויי האדם עם ראש חיה או אוזניים מחודדות.
6. בקיצור הנה מפלצת:

רפש רושף
"נכנסנו לספרייה. אמרתי בקול רם שהכל חלוד ועתיק אבל חלק מהספרים נראים חדשים. אחר כך יצא היצור הזה מתוך המדף, בלי להזיז את קורי העכביש, ווהציג את עצמו. טעיתי בשם שלו והוא נתן לי הרצאה."

זהו גוש יהיר-במקצת של רפש שקוף שעננים של דיו מסתחררים בתוך גופו ובמרכזו בוערת להבה קטנה ירוקה. היצור המכונה גם "רשפן" הוא למעשה יצור מכושף ויעיל ביותר שנועד לשמש כספרן ואוגר ידע. הרפשים זורמים בין כתבי יד וספרים, על מדפים או רצפות, מעיינים בהם, מקטלגים אותם ומשמרים אותם לנצח עבור מי שחפץ ידע באמת. ספריה ענקית יכולה להיות מתוחזקת על ידי מאות יצורים.
הרפש הרושף מעריך מאוד השכלה, ידע ושמירה על דקדוק מושלם והגייה מדויקת.
ביבליופיל. הרפש הרושף נוצר על ידי המלכים הדרקונים כשומרים של ספריה עתיקה של ידע אסור, שנועדו לשמש גם כמנגנון השמדה במקרה הצורך. לפיכך הם נוצרו כך שפגיעה בהם תגרום לשריפה ולהשמדת הכתבים שעליהם הופקדו. לאחר נפילתם של המלכים הדרקונים, שמרו הרפשים הרושפים על תפקידם הנצחי כמשמרים של כתבים עתיקים, והם אוספים בשמחה כל טקסט שהוא.
הרפש הרושף מקדיש את כל קיומו לאיסוף מידע כתוב. הרפש הרושף הוא יצור ביורוקרטי ומאורגן. הם שקולים ושונאי סיכון במובן הרציונלי של המילה, אבל מחויבותם להגן על כתבי יד היא מוחלטת. הם אינם הרפתקאנים ונדיר שהם מגיחים ממאורתם כדי לאתר ולאסוף יצירות חדשות, אבל מקרים נדירים עשויים לגרום להם לפעול בכל דרך אפשרית כדי למלא את ייעודם.
גיבוי, גיבוי, גיבוי. לרפש הרושף יש בעיקר זמן פנוי, שכן רוב הזמן אינו מוקדש לקליטת כתבים חדשים למאגר, והוא משתמש בו לשכפול ויצירת עותקים של ספרים וכתבים קיימים בכמויות אינסופיות. הרפש הרושף מסוגל להפריש מגופו ביעילות ודייקנות נוזל דמוי דיו ולהטביע כתב (או ציור), בעד 77 גוונים, בשטח של עמוד אחד בדקה. הם יודעים להעריך תכנים ואינם טיפשים, אולם הם רואים ערך גם בשימור של יצירות גרועות במיוחד, כמו התפסן בשדה התירס, היצירה הלירית "אני אני", והחוברת "הנמוכים והאמיצים". הרפשים הרושפים מעניקים עותקים עודפים למבקרים, ושמחים להעתיק ספרים מכל סוג למאגר שלהם.
נפיץ. מכיוון שהרשף הרושף סופג בעצמו את הנזק מיכולת הנפיצות שלו, הוא יימנע משימוש בה אם סביר שהדבר יגרום למותו. היכולת לעולם אינה יכולה להיות מופעלת בטעות או באופן רפלקסיבי, והיצור לעולם לא ישתמש ביכולת אם הדבר יפגע בעותק, מסמך או ספר שהוא יודע שהם העותק המקורי או האחרון שנותר.
טראנס ההיזכרות. רשף רושף הוא גם מנגנון השמדה עצמית של מאגרי ידע. טראנס ההיזכרות הוא טקס מדיטטיבי שבו הרשף הרושף רוטט בקצב הולך וגובר תוך שהוא מצטט באקראי מתוך כתבים שהעתיק במשך קיומו. כשהוא במצב זה אפשר לשאול את הרשף שאלות לגבי כתבים כאלה, הרשף הרושף חייב לענות, והסיכויים שלו לשחזר קטע משמעותי מתוך כל כתב שעיין או העתיק גבוה מאוד (10+ לגלגולי ידע, או יותר אם הרשף עסק בכתבים המתאימים). הטראנס יכול לשמש כדי לחלץ מידע מרשף רושף, לעיתים מידע אסור או אבוד, אבל הרשף הרושף אינו יכול להפסיק את הפעולה ואם הוא מסיים אותה הוא יתפוצץ.

רפש רושף
רפש קטנטן, סדר ניטרלי
דירוג שריון 13
נקודות פגיעה 18 (4ק4 + 8)
מהירות 4.5 מ' (20 רגל)
כח 8 (1-) זריזות 16 (3+) חוסן 15 (2+) תבונה 14 (2+) חכמה 11 (0+) כריזמה 10 (0+)
הצלות תבונה 4+, כריזמה 2+
מיומנויות היסטוריה 10+, טבע 10+, דת 10+, מרפא 4+, שכנוע 8+
רגישות לנזק אש
חסינות להשפעות עיוורון, חרשות, תשישות, נפילה
חושים ראיית חושך 9 מ' (עיוור מעבר למרחק זה), אבחנה פסיבית 12
שפות מדוברת, 5 שפות נוספות
דירוג אתגר 1/4 (50 נק"ן)

חסר צורה. רפש רושף יכול לעבור דרך חרכים ברוחב סנטימטר אחד בלי להידחק. הרפש מסוגל להפריש עיסת נייר ירקרקה בקצב של עמוד ליום והריר שעל גופו יוצר שכבת הגנה על כריכות עשויות חומר אורגני.
משכיל. 6+ לכל מיומנויות הידע.
נפיצות. רפש רושף שסופג נזק מהתקפה שאינה הורגת אותו, יכול, כפעולת תגובה, לשחרר מתוך גופו פיצוץ של אש ירוקה. כל יצור בטווח 1.5 מ' (משבצת אחת) צריכים להצליח בהצלת זריזות (ד"ק 14) או לספוג 1ק6 נקודות נזק אש. חפצים סופגים את הנזק באופן אוטומטי. ספרים וניירות סופגים נזק כפול ונדלקים. גם הרפש הרושף סופג את הנזק, ללא הצלה.
טראנס ההיזכרות (ריטואל). רשף רושף יכול להפעיל את יכולת הנפיצות שלו באופן רצוני אם הוא נכנס לטראנס (ראה תיאור), פעולה הדורשת ריכוז ואורכת 10 דקות. בתחילת הסיבוב הבא, הרשף מתפוצץ וגורם 4ק6 נזק אש ליצורים ונזק כפול לחפצים, בטווח 3 מ' (2 משבצות), הצלת זריזות (ד"ק 14) לחצי נזק.

פעולות

מחוש. התקפת נשק קפא"פ: 5+, הישג 1.5 מ', מטרה אחת, פגיעה: 1 (1ק4 -1) נזק מוחץ.
יד הקוסם. כמו הלחש מדרג 0 (Mage Hand).
תיקון. כמו הלחש מדרג 0 (Mending).
 
חזרה
Top