• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פורסם תוכן העניינים של Eberron: Rising from the Last War

כמה אנשים כבר קנו את הספר (שיוצא רשמית לחנויות הרגילות עוד כמה ימים) והם חולקים את הרשמים שלהם בטוויטר, למשל כאן: https://twitter.com/KatoKatonian/status/1195560057645219841
והנה תוכן העניינים של הספר:
last-war-toc.jpg
אני מאוד מרוצה מהמבנה של הספר - נראה שרוב הדגש הוא על העולם ותוכן חדש שמתאים לו. מי שלא משחק באברון, בספק ששווה לו לקנות את הספר - אלא אם הוא ממש רוצה פטרונים לחבורה שלו, למרות שגם אלו שבספר הם ספציפיים לעולם. אני מעריך ששנה הבאה נראה ספר הרחבה עם פטרונים "גנריים" (או של ממלכות נשכחות, שזה די גנרי).
80 עמודים על העולם זה מגניב, לגמרי, למרות שזה לזכרוני פחות מכמות העמודים שיש לאברון (מה' 4) אני חושד שזה יהיה יותר צפוף.
אבל ההילייט הוא הדגש על המשחקיות, בפרק הרביעי, שנראה שמנסה פשוט לבנות כמה שיותר רעיונות למערכות והרפתקאות. אמנם זה ניחוש, כי לא קראתי את הספר, אבל זה נראה הכיוון.

יש גם פרק מפלצות - אני לא אוהב את הפרקים הללו בספרי מערכה, אבל מצד שני זה ספר ענק יחסית של 320 עמודים, באותו מחיר של כל יתר הספרים שלהם (50 דולר) כשהם לרוב נעים באזור ה-200 וקצת עמודים. אני חושב שהכי גדול קודם היה 256 עמודים. אולי זה עדות להצלחה של מבוכים ודרקונים, שמשתלם להם כלכלית להוציא ספר גדול יותר באותו מחיר, כי הם מעריכים שימכרו יותר עותקים.

בכל מקרה, אם לא היה לי את מהדורה 4 של אברון על המדף, זה בהחלט היה Auto-buy.
 
נראה ממש מצוין.

5 גזעים חדשים ונראה שגם תתי גזע לחלק מהאחרים (אלפים, ננסים, בני-מחצית ואורקים -שקיבלו 2 עמודים כל אחד ולכן נשמע לי שזה יותר מאשר מידע על הגזע בעולם המערכה). אם מישהו רוצה מידע על הגזעים, בכיף.
סימני-הדרקון - פורסם איך הם בנו את המכאניקה הזו הפעם? זה תת גזע? זה כשרון?
מקצוע חדש - הארטיפיסר הוא המקצוע המיוחד של אברון מאז שעולם המערכה התפרסם לראשונה. מה שמפתיע אותי קצת (לטובה!) זה שאין לו רשימת לחשים. למעשה אני לא רואה לחשים חדשים חדשים בספר. במהדורה 3.5 הארטיפיסר היה מטיל לחשים עד דרג 6, אבל נראה שהפעם הוא לא מטיל לחשים. אני מנחש שהוא מקבל רשימה הולכת וגדלה של הטמעות שהוא יכול להלביש על חפצים לזמן מוגבל, או עד סכום הטמעות שפועלות במקביל.
פטרונים לקבוצה - נראה שהרשימה של הפטרונים היא גנרית. אין כאן את "אוניברסיטת מורגרייב" אלא פשוט "אוניברסיטה". לדעתי זה יהיה משהו שקל יחסית לאמץ לעוד עולמות מערכה, אבל זה מתאים במיוחד לאברון, שהסגנון שלו תמיד היה פחות גיבורים שמצילים את העולם לבד, ויותר גיבורים שעובדים עבור מישהו, לפחות עד המערכה האחרונה של ה...מערכה.
מידע על עולם המערכה ועל העיר שארן - כ-80 עמודים. נראה לי ממש אחלה. העיר שארן היא סוג של ניו-יורק בשנות ה-20, חוץ מזה שהיא בעולם מערכה שדומה יותר למאה ה-18 פלוס קסם.
מה שיותר מפתיע בעיני זה 80 העמודים הבאים, איך בונים מערכה באברון שזה רעיון מצוין, כי ככה מציגים למנחה ולשחקנים עקרונות בהנחיה ודגשים במשחק ובעולם, וכל מני קרסי עלילה, שהם ייחודיים לאברון ולא קיימים בתפיסה הגנרית של מבוכים ודרקונים - שלא יהיה מצב שאתם מתחילים לשחק באברון וזה נראה כמו "מכרות פנדלבר האבודים" אלא יותר כמו "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון", רק עם רקשסות במקום נאצים.
פרק האוצרות נראה נחמד מאוד, ומסתמן שמוסיפים בו רמה נמוכה חדשה של חפצי קסם (Everyday Magic Item) בנוסף לרמות הרגילות שמתחילות עם Common עבור שיקויי ריפוי וממשיכות עם Uncommon ונדיר יותר עבור כל השאר בערך. באברון הייתה מהפכה טכנולוגית, אבל במקום מנועי קיטור ופחם משתמשים במנועי קסם, אז הגיוני שיהיו כל מני חפצים קסומים שהם כן בהישג ידו של מי שיש לו מספיק כסף כדי להשיג מחרשה חדשה במקום השוורים בחווה.
פרק המפלצות נראה סוף הדרך וכולל את כל היצורים שהופיעו בפרק המפלצות של אברון 3.5, פלוס עוד כמה, פלוס 7 (!) נבלים ייחודיים שמתאימים כיריב הסופי בסיום מערכה (ליידי אילמארו, שר הלהבים, שני דלאקיר ייחודיים, וכן שני אדוני אבק ייחודיים ומורדאכש, שיכול לעבוד עבורכם או לפעול בעצמו). חוץ משני הדינוזאורים ושלוש החיות הולנאריות, הכל נראה מגניב לאללה.
 
נראה ממש נהדר האמת היא! האם מתוכנן שהוא יהיה ספר רשמי שיכנס למשחקי ליגה? (אני ממש בונה על זה, כי כבר בוער לי לבנות ננס ארטיפיסר שרכוב על כלב הפלדה שלו מאז הפלייטסט).


מעניין שביטלו את הטלת הלחשים, ומקווה שנתנו משהו שווה ערך בתמורה (אולי פוקוס חזק בהרבה על ההשקעות בחפצקים כמו שנרוב הציע?), אבל בעיקר מקווה ששימרו את הייחודיות של מחשל הקרב - תבונה לשימוש בנשק, וכמובן את מכאניקת המלווים הכללית שהייתה פשוט נהדרת וממש ייחדה את הארטיפיסר כמקצוע.

נחמד לראות שיפטרים, צ'יינג'לינגז ומחושלי קרב נכנסים למהדורה באופן רשמי!


בכללי, ממש מצפה לספר, מקווה שיהיה מוצלח כמו שנראה :)

ובמחיר הזה, אולי אפילו אקנה...
 
במבט חוזר, שמתי לב שיש שלושה יצורים שהיו באברון 3.5 אבל לא נמצאים כאן: אין פה סימביוטים. באברון, יש די הרבה סוגי סימביוטים שנוצרו על ידי הדאלקיר (מפלצות ייחודיות - כאן קיבלנו שניים מהם). ייתכן שהם יופיעו כפס צד במידע על הדאלקיר, או שלא יופיעו בכלל וייחשבו לחלק מסט היכולות של דאלקיר.
 
yds אמר/ה:
האם מתוכנן שהוא יהיה ספר רשמי שיכנס למשחקי ליגה?
בטוח שכן, כל ספר רשמי נכנס לספרי הליגה.

בקשר לסימני דרקון, קראתי איפשהו ש Greater Dragonmarks קשורים להטלת לחשים. לא קראתי בעצמי את הספר, אבל יש מרמור שזה מגביל אותם כנראה למקצועות של מטילי לחשים (לא בטוח איך זה היה קודם).

ולכל מי שקונה/הזמין - מי כותב סקירה? :)
 
The oldman אמר/ה:
בקשר לסימני דרקון, קראתי איפשהו ש Greater Dragonmarks קשורים להטלת לחשים. לא קראתי בעצמי את הספר, אבל יש מרמור שזה מגביל אותם כנראה למקצועות של מטילי לחשים (לא בטוח איך זה היה קודם).
במהדורה 3.5 אלו היו כשרונות והם נתנו יכולות דמויות לחש. במהדורה 4 היה כשרון לסימן הבסיסי, ונתיב מופת לסימן המוגדל (13 נתיבים עבור 12 הסימנים - לסימן הצללים יש שני בתים ולכן גם שני נתיבי מופת).

אני חושב שיש הגיון בלהצמיד את הסימן המוגדל למטילי לחשים, כי בתכלס לברברי לצורך העניין מעולם לא היה משתלם להשקיע בסימני דרקון. אם הדמות רוצה להתמקד ביכולות של סימן הדרקון, הגיוני שזה יכלול השקעה בקסם, כי זה מה שזה - זה קסם עם בסיס גנטי. אפשר היה אפילו לפרש את זה כדרגות במקצוע ה-sorcerer.
 
The oldman אמר/ה:
yds אמר/ה:
האם מתוכנן שהוא יהיה ספר רשמי שיכנס למשחקי ליגה?
בטוח שכן, כל ספר רשמי נכנס לספרי הליגה.

בקשר לסימני דרקון, קראתי איפשהו ש Greater Dragonmarks קשורים להטלת לחשים. לא קראתי בעצמי את הספר, אבל יש מרמור שזה מגביל אותם כנראה למקצועות של מטילי לחשים (לא בטוח איך זה היה קודם).

ולכל מי שקונה/הזמין - מי כותב סקירה? :)


לא תהיה לי בעיה לכתוב קריאה פןמבית, סקירה...מי יודע? :mrgreen:


בכ''מ, אם זה נכנס לליגה - האם יאפשרו ריבילד מלא לכל הטיירים כמו שהיה כששחררו את זאנת'אר?
 
חזרה
Top