• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שיטת הקסם שלי

שלום.
בזמן האחרון נהיה לי חשק לכתוב פנטזיה.. מעניינת יותר מהרגיל. אחרי שקראתי כמה ספרים של ברנדון סנדרסון והתמכרתי, החלטתי שזה הסגנון שמעניין אותי. אורקים ואלפים אף פעם לא היו תחום העניין הגדול שלי, ומעולם לא הצלחתי לסיים אף ספר או סרט מסדרות טולקין, עד היום.
אבל משהו בספרות המקורית והחכמה של סנדרסון גרמה לי כל כך להתעמק שעשיתי במשך חודשיים התערבות שאצליח לנחש את הסוף של הספר עד העמוד ה150 לפני הסוף, מבלי שיגלו לי אם צדקתי. (הצלחתי דרך אגב, אבל אחרי 2 סיוטים בשבוע אחד שבהם נזכרתי בהתערבות רק אחרי שעברתי את העמוד ההוא, והפסדתי).
ומאוד הושפעתי גם מהספרים של שם הרוח, ומשיטת הקסם שם.
בכל מקרה, אני מציג בפניכם קונספט לשיטה שחשבתי עליו במשך די הרבה זמן:
המרה הוא הכוח לקחת אנרגיה מאובייקט אחד לשני, ולהמיר אותו לאנרגיה אחרת.
סוגי האנרגיות:
אנרגיית חום - כמה חום יש באובייקט או באוויר באזור. אם מורידים מזה זה נהיה יותר קר.
(אנרגיה גרביטציונית) - האנרגיה של כוח המשיכה על אובייקט כלשהו. בעיקרון זה המסה של האובייקט. כשלוקחים ממשהו את הכובד שלו, או חלק מהכובד שלו, אז הוא נהיה קל יותר. הסיבה שזה בסוגריים היא שזה לא ממש אנרגיה, לדעתי. ומצד שני זה מוסיף כל כך הרבה לשיטה הזאת.
אנרגיה קינטית - האנרגיה של התנועה. כשמשהו זז, יש לו אנרגיית תנועה. ככל שהוא זז מהר יותר יש לו יותר אנרגיה. כשלוקחים ממשהו את כל אנרגיית התנועה שלו הוא נעצר, אבל אם לדוגמה הוא באוויר, אז הוא יתחיל מחדש את הירידה לרצפה.
(אנרגיה חשמלית) - האנרגיה של מכשירי חשמל. זה בסוגריים כי לא בטוח שהעולם יהיה מאוד מתפתח טכנולוגית.
אנרגיית קול - אנרגיה של מהירות גלי הקול. זאת אנרגיה קצת מורכבת כי יש המון מהירויות שונות בגלי קול. לדוגמה תדירות, המודדת את גובה הצליל, או לחץ הצליל, כלומר החוזק שלו, או מהירות הצליל, כלומר הזמן שמגיע לאוזן.
אנרגיה כימית - אנרגיה המקיימת את רוב היצורים החיים. האנרגיה הכי מסובכת להמרה, בגלל כל התגובות הכימיות השונות.
(אנרגיה אלסטית) - כמות האלסטיות בחומר כלשהו. שוב, לא ממש אנרגיה, וגם אין לי מושג איך להשתמש בזה בקסם.

חוקי הקסם:
1. אנרגיה לא משנה כמות, גם אחרי המרה.
2. כדי לקחת אנרגיה מאובייקט כלשהו, צריך להכיר אותו. לדעת את המבנה שלו, את המשקל, המראה, הטעם, הריח. לא חייבים את כולם אבל ככל שיודעים יותר ומכירים יותר כך ההמרה נקייה יותר ועם פחות הפרעות והפחתות אנרגיה. (האנרגיה לא יורדת מהכמות, פשוט הממיר [הקוסם בשיטה הזאת] יכול לקחת פחות אנרגיה)
3. ככל שאובייקט יותר מסובך, כך קשה יותר להכיר אותו. לדוגמה אבן מאוד קל להכיר, אבל קובייה הונגרית יותר, וצמח יותר, וחיה לא אינטיליגנטית יותר, וחיה אינטיליגנטית עוד יותר, ובני אדם הכי קשה.

עוד מושגים:
1. המרה - שיטת הקסם
2. ממיר - קוסם
3. מפעיל - קוסם שיכול לשאוב רק סוג אנרגיה אחד.

זאת בערך השיטה.
מה אתם אומרים? חסר משהו? משהו לא ברור?
בעיקרון יש לי כמה בעיות:
1. איך לדעת כמה אנרגיה האיש לקח מהאבן, ואיך מתרגמים את זה לשינויים בגלי קול (לדוגמה).
2. אין מחיר לממיר להשתמש בקסם. הוא יכול להשתמש בזה לנצח בלי בעיה.

עריכה: חשוב להזכיר שמדובר פה על שיטת קסם לסיפורים שאני רוצה לכתוב, לא לעולם משחקי תפקידים. לפחות לא כרגע.
 
אישית אני אוהב קסם מסתורי, מוזר ועתיק כמו בששאו''ק, זה נראה לי יותץר מדי ''מדעי''. אלב זה טעם אישי.
שאפו על ההשקעה!
 
זה מרגיש לי פשוט מדע עם שילוב של מעט קסם. נחמד.
1. זה יכול להיות תלוי בהטלת קוביה, או בתאור של השחקן, אם אתה מעדיף בלי קוביות.
2. האנרגייה עוברת דרכו? אן כן, היא שואבת קצת מהאנרגייה של הקוסם. אם לא, הקוסם צריך להקריב קצת אנרגייה משל עצמו בשביל לשלוט באנרגייה שסביבו.
 
גם בששאו"ק, מרטין יודע בדיוק איך מערכת הקסם עובדת (אני מקווה. הוא אמור).
ברנדון סנדרסון מגיש לקורא את השיטה לעומקה, אבל לא כל סופר עושה את זה - יכול להיות שבפועל הממירים יעשו דברים עם אנרגיה, אבל הקורא לא ידע בפועל מה בדיוק קורה שם.
אם אתה כותב ספר עם קסם ולא יודע איך הוא עובד... זאת בעיה.
 
תלוי איזה מין תפקיד משחק הקסם בעלילה.
בששאו''ק, לדוגמה, רוב הקסם מופיע ב''מזרח הקסום והמסתורי'', ואין סיבה ליצור עבורו מכאניקה שלמה (אני מניח שיש הסבר כלשהו לקסם של הכוהנים האדומים והאלים הישנים).
בהארי פוטר קסם הוא דבר מאוד מרכזי בחיי האנשים, ולכן צריך להסביר אותו, למרות שאני חושד שרולינג לא טרחה...
 
אם אתה בתור סופר לא מסביר לעצמך את ההגיון מאחורי הכל, יהיו חורים בסיפור. אם אתה לא ממציא מכאניקות קסם להכל (גם אם מאוד פשוטות, למשל, צריך שרביט בשביל להטיל קסמים ומילים ותנועות מאוד ספציפיות) אז הקסם ירגיש פחות מציאותי.
אני מניח שמרטין יודע בדיוק איך הקסמים אצלו עובדים, וגם רולינג. ככל שמערכת הקסם יותר "מדעית", הקסם ירגיש יותר אמיתי.
 
אז אני מבין שאתה בכיוון של שיטות קסם "קשות", כמו של סנדרסון, FMA ואווטאר. אתה בכיוון הנכון - לבחור כמה רעיונות בסיסיים ולמצוא דרכים לתמרן אותם. ממליץ לקרוא ולחשוב על חוקי הקסם של סנדרסון, במיוחד החוק השני: חולשות\הגבלות\מחירים מעניינים יותר מכוחות. כלומר: זה פחות מעניין מה הקוסמים יכולים לעשות מאשר מה הם לא יכולים לעשות. אולי אפשר להמיר מאנרגיה אחת רק לאנרגיה אחרת, או שצריך משאב מתכלה כלשהו (כמו מתכת בערפילאים), או שההמרה יכולה להתקיים רק דרך מוקדים מסוימים. הגבלות הן הדרך שלך לתת לדמויות אתגרים.

בקשר למה שהצגת בינתיים, כמה אתה רוצה להיצמד למדע? כי כל האנרגיות שהצגת הן בעיקרון רק 3 אנרגיות: אנרגיית כבידה (גרביטציונית), קינטית (חום, קינטית, קול) וחשמלית (חשמלית, כימית, אלסטית). אתה יכול להתעלם מזה, אבל אז תצטרך לשים לב איזה חוקים מדעיים אתה מכניס ואיזה לא, או שזה עלול לגרום לבעיות בהמשך.
נ.ב. קול, כמו כל גל, משתנה רק בתדירות ובעוצמה שלו. המהירות קבועה ותלויה בתווך (אוויר\מים\אבן) שבו הוא נע.
 
שיטת קסם המבוססת על חוק שימור האנרגיה מאד מקורי. עם זאת, אני חושב שנפלת למלכודת לה נופל כל מישהו שבונה שיטת קסם. הקטגוריות חשובות אבל יותר חשוב דרך ביצוע הקסם - האם מדובר בהטלה מנטלית או בהטלה באמצעות כלי עזר כמו שרביט קסמים? האם ממירים פועלים בגישה אינטואטיבית כמו מכשפים או שהם יושבים ולומדים את האובייקט כמו אשפים? האם מדובר ביכולת טבעית או יכולת שמוענקת ממקור כלשהו - מורשת מישות בעלת כוחות מולדים, אלוהות שמיים, רובד האנרגיה של המציאות וכדו''? האם האנרגיה שהממיר לוקח משנה את האובייקט שממנו היא נלקחת או שמוספת אנרגיה שמחליפה אותה? מה הטאבואים החברתיים של הקסם הזה? האם ייתכנו הבדלים בדרך בה תרבויות שונות יתפסו המרה במובן של צורות הטלה שונות, קטגוריות שונות, וכמובן, טאבואים שונים?

אנרגיה אלסטית זה הזכרון של החומר. כך חומר יכול לחזור ממצב ב' למצב א'.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אישית אני אוהב קסם מסתורי, מוזר ועתיק כמו בששאו''ק, זה נראה לי יותץר מדי ''מדעי''. אלב זה טעם אישי.
שאפו על ההשקעה!
מעניין, אני תמיד הרגשתי שחסר חוקיות בקסם, אחרת תוכל להגיד על הכל "ואז הוא עשה לחש וניצח את המפלצת", ולכן הדמויות הראשיות לא השתמשו בקסם הזה, אחרת זה היה משעמם.

lonewolf אמר/ה:
זה מרגיש לי פשוט מדע עם שילוב של מעט קסם. נחמד.
1. זה יכול להיות תלוי בהטלת קוביה, או בתאור של השחקן, אם אתה מעדיף בלי קוביות.
2. האנרגייה עוברת דרכו? אן כן, היא שואבת קצת מהאנרגייה של הקוסם. אם לא, הקוסם צריך להקריב קצת אנרגייה משל עצמו בשביל לשלוט באנרגייה שסביבו.
כן. קסם זה פשוט דרך להשפיע על העולם סביבך ולא בדרך הרגילה או המובנת מאליה, לדעתי.
1. תודה על ההערה, שכחתי להזכיר שזה לסיפורים ולא למ"ת. בכל זאת, זה לא מספיק. בתור אחד מהחוקים המרכזיים של השיטה, צריך שתהיה משמעות לחוק שימור האנרגיה.
2. זה רעיון שחשבתי עליו, אולי ההמרה עצמה לוקחת אנרגיה.

ת'ור אמר/ה:
אז אני מבין שאתה בכיוון של שיטות קסם "קשות", כמו של סנדרסון, FMA ואווטאר. אתה בכיוון הנכון - לבחור כמה רעיונות בסיסיים ולמצוא דרכים לתמרן אותם. ממליץ לקרוא ולחשוב על חוקי הקסם של סנדרסון, במיוחד החוק השני: חולשות\הגבלות\מחירים מעניינים יותר מכוחות. כלומר: זה פחות מעניין מה הקוסמים יכולים לעשות מאשר מה הם לא יכולים לעשות. אולי אפשר להמיר מאנרגיה אחת רק לאנרגיה אחרת, או שצריך משאב מתכלה כלשהו (כמו מתכת בערפילאים), או שההמרה יכולה להתקיים רק דרך מוקדים מסוימים. הגבלות הן הדרך שלך לתת לדמויות אתגרים.

בקשר למה שהצגת בינתיים, כמה אתה רוצה להיצמד למדע? כי כל האנרגיות שהצגת הן בעיקרון רק 3 אנרגיות: אנרגיית כבידה (גרביטציונית), קינטית (חום, קינטית, קול) וחשמלית (חשמלית, כימית, אלסטית). אתה יכול להתעלם מזה, אבל אז תצטרך לשים לב איזה חוקים מדעיים אתה מכניס ואיזה לא, או שזה עלול לגרום לבעיות בהמשך.
נ.ב. קול, כמו כל גל, משתנה רק בתדירות ובעוצמה שלו. המהירות קבועה ותלויה בתווך (אוויר\מים\אבן) שבו הוא נע.
כן, זאת הכוונה.
קראתי את החוקים, אעבור עליהם שוב.
הבעיה העיקרית שלי עם החוק השני הוא שקסם (מבחינה סיפורית/מכאנית, תלוי מה המדיום) היא דרך לפתור בעיות, בעזרת סט של יכולות / יכולת אחת, ולא בעזרת עוד חסרונות. אחרת למה שישתמשו בקסם?
אבל אני כן צריך להוסיף עוד מגבלות.
עד כמה מדע? זאת שאלה טובה. אני חושב שלא יותר מדי, כי אני לא פיזיקאי, וכל דבר שאעשה יהיה בעייתי מהבחינה הזו. אני מניח שאצטרך לחקור עוד קצת על נושאים לא ברורים.
זה בעיקרון 3 אנרגיות אבל אני לא מספיק מבין בזה... כרגע זה בשביל יכולות לקסם.
האמת שקול זה גם לא אנרגיה, אז בכל מקרה זה לא מדויק, אבל תודה על המידע.

הלדין אמר/ה:
שיטת קסם המבוססת על חוק שימור האנרגיה מאד מקורי. עם זאת, אני חושב שנפלת למלכודת לה נופל כל מישהו שבונה שיטת קסם. הקטגוריות חשובות אבל יותר חשוב דרך ביצוע הקסם - האם מדובר בהטלה מנטלית או בהטלה באמצעות כלי עזר כמו שרביט קסמים? האם ממירים פועלים בגישה אינטואטיבית כמו מכשפים או שהם יושבים ולומדים את האובייקט כמו אשפים? האם מדובר ביכולת טבעית או יכולת שמוענקת ממקור כלשהו - מורשת מישות בעלת כוחות מולדים, אלוהות שמיים, רובד האנרגיה של המציאות וכדו''? האם האנרגיה שהממיר לוקח משנה את האובייקט שממנו היא נלקחת או שמוספת אנרגיה שמחליפה אותה? מה הטאבואים החברתיים של הקסם הזה? האם ייתכנו הבדלים בדרך בה תרבויות שונות יתפסו המרה במובן של צורות הטלה שונות, קטגוריות שונות, וכמובן, טאבואים שונים?

אנרגיה אלסטית זה הזכרון של החומר. כך חומר יכול לחזור ממצב ב' למצב א'.
כל מה שאמרת קשור לבניית עולם. ברור שבסופו של דבר אצטרך לחבר את זה לבניית עולם, מבחינה סיפורית, חברתית וכו', אבל כרגע אני עובד על קונספטים והפיכתם לחומר עבודה.
כלומר, השיטה עצמה לא תשתנה מאוד אם יהיו הרבה אנשים שמשתמשים בה, או קצת. ואם כן, אשנה את זה בשלב ההוא במידת הצורך.
אנרגיה אלסטית היא זיכרון של החומר, (אני מניח שזה מוסבר במילים פשוטות, ולא מילולית זיכרון), ועדיין לא ממש הבנתי מה זה אומר. כלומר, אני יודע מה זה גומי, אבל לא ממש הבנתי את האנרגיה האלסטית. האם זה כמו אנרגיית גובה? אנרגיה פוטנציאלית?
אשמח להסבר על שניהם אם מישהו יוכל לעזור לי עם זה. שאלתי אנשים, גיגלתי ולא הבנתי.

תודה על כל התגובות! לא ציפיתי לכל כך הרבה מידע ורעיונות.
 
מה קורה לגוף אחרי שלקחת ממנו את האנרגיה? - נגיד לקחתי מקפיץ את כל האנרגיה האלסטית שלו או לקחתי מכדור הארץ את כל האנרגיה הגרביטציונית.

בנוגע להגבלות:
אם אתה רוצה להבין יותר טוב את החוק השני אני ממליץ לך לקרוא עליו בבלוג של סנדרסון (וגם את החוקים האחרים האמת) ואם אני לא טועה מישהו פעם פרסם קישורים להרצאות שלו המכילים הסברים על חוקי הקסם.

רעיון פשוט להגבלה קיבלתי מזה שהקסם "המרה" והקוסם "ממיר". המגבלה היא כמות האנרגיה שהקוסם יכול להעביר דרך גופו וההשפעות שלה על הגוף. למשל, אם מישהו מנסה לשנות את כוח הכבידה של איזה חפץ כוח המשיכה שלו עולה וחפצים מתחילים להימשך אליו. בעוצמה נמוכה זה לא ישנה הרבה, אבל כשחול יתחיל להיכנס לעיניים שלו וסלעים יתחילו לעוף לעברו... או נניח שבעת המרת חום הוא מסתכן בשינוי טמפרטורת הגוף שלו.

מגבלה אחרת שלא מופיעה בשום מקום היא מגע או מרחק מהחפץ, כי אם אפשר לקחת אנרגיה מחפץ שאני מכיר אבל לא רואה זה חזק. שים את האבן הכי פשוטה שיש במדורה חזקה ויש לך אנרגיית חום מתחדשת כמעט אינסופית, יודע מה שים חמישה אבנים בחמש מדורות שונות (ולקחתי אבן כי אמרת שזה ממש פשוט ומדורה כי לא משנה באיזה תקופה אתה משחק כמעט תמיד פשוט להכין אותם).


בנוגע למדע:
אם יש אנרגיות שאתה לא רוצה להכניס, אתה תמיד יכול לומר שאף אחד עדיין לא הבין את האנרגיה, אבל הפוטנציאל הזה קיים. זה יכול להיות קרס עלילתי טוב.

הדוגמה הכי פשוטה שאני יכול לחשוב עליה לאנרגיה אלסטית היא קפיץ. אם אתה מותח אותו הוא מנסה להתכווץ ואם אתה מכווץ אותו הוא מנסה להימתח ולחזור למצבו הטבעי. מה שנכון לקפיץ נכון לכל חומר בתלות במידת האלסטיות שלו (מודולוס וגבול המתיחה - אם אתה מותח קפיץ יותר מדי הוא יישאר מתוח).
 
kosem10 אמר/ה:
קסם (מבחינה סיפורית/מכאנית, תלוי מה המדיום) היא דרך לפתור בעיות
אני לא חושב שזו דרך טובה לחשוב על קסם, או לכל הפחות זו דרך שמתעלמת מהרבה שימושים נראטיביים אפשריים. קודם כל, "דרך לפתור בעיות" יותר מתאר את הקסם מנקודת המבט של הדמויות. מהבחינה הזאת באמת חשוב מה הקסם יכול לעשות, לא מה הוא לא יכול לעשות. אבל מבחינה נראטיבית לקסם יש תפקידים אחרים: הוא יכול לשמש כהסבר לפעולה מסוימת (איך היא אפשרית), לתת אופי שונה לפעולות מוכרות (זה לא קרב רגיל - זה קרב *קסום*!) או לשמש כמוקד העניין בעצמו (מושא ללימוד או מחקר). ויכול להיות שלעוד דברים, אלה השימושים שהצלחתי לחשוב עליהם.

בכל מקרה, כשאתה בא לספר סיפור, אתה חייב להחליט מה קסם *לא* יכול לעשות. כי "קסם" יכול להסביר הכל ולאפשר הכל - אבל כשהכל אפשרי, שום דבר לא מעניין. מה הקסם דורש? למה ההשפעה שלו מוגבלת? אלה המגבלות והמחירים של קסם שנותנים לו את האופי שלו.
הקסם של אווטאר מבוסס תנועות של אמנויות לחימה אך מלבד זה הוא חופשי, ומאפשר ליצור השפעות יסודניות מסוימות. מאוד מוגבל, מאוד מגניב. הקסם של הערפילאים מבוסס על שריפת מתכות מסוימות להשגת השפעות מאוד מסוימות. שוב מוגבל, שוב מגניב. הקסם של הארי פוטר יכול לעשות כמעט הכל, אבל מלא באינספור מגבלות ודרישות קטנות. פחות מגניב, אבל עדיין מעניין. הקסם של מו"ד מוגבל רק בכמות הפעמים ליום ובחוזק הלחשים שאתה יכול להטיל. יכול להיות כיף, אבל כמערכת קסם זה די משעמם.
 
חזרה
Top