• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 [מהדורה 5] איך מריצים קרב בסיסי?

Nir the Collector

פונדקאי מהשורה
אני וחברים שלי התחלנו לשחק מבוכים ודרקונים לפני חודש, הרצנו כמה משחקים וכמה קרבות כמובן, אבל משהו תמיד הרגיש לא בסדר שם, אני לא בטוח אם אנחנו עושים את זה נכון
מה שאנחנו עושים כזה:
אני מביא להם אויב, לפעמים הם מנסים לשכנע אותו או משהו כזה אבל כשזה מגיע לקרב זה הולך ככה:
הן מטילים יוזמה, ואנחנו יוצאים סדר מהגבוה לנמוך ביוזמה
אחר כך הראשון בתור תוקף: הוא מטיל ק20 ואם הוא עבר את הדרג''ש של האויב הוא פגע, אחר כך הוא מטיל קוביה (נגיד ק8) לנזק עם הנשק שהוא בחר לתקוף איתו, ומה שיצא זה מספר נקודות הפגיעה שירדו לאויב, אחר כך מגיע התור של האויב, ואני מטיל קוביה כדי לדעת את מי אני תוקף (כי לבחור יראה קצת לא נעים) ואז שוב דרג''ש ונזק ואז התור של הבא בתור של היוזמה ואז שוב אני וככה זה הולך עד שהורגים את המפלצת/,מבריחים אותה
אני פשוט לא בטוח אם זה נכון כי זה לא מרגיש כל כך טבעי, הדרך שלי נכונה? אל לא, איך מריצים קרב?
 
התשובה הטובה ביותר
טוב, כה לי המחשב ממש לפני ששלחתי, אז אגיב בקיצור.
קודם כל, זה בסדר לא לדעת את חוקי הקרב, וזה בסדר לשאול אותם כאן, אבל זה לא תחליף ללקרוא אותם בעצמך. אני מבטיח לך שזה יקל עליך מאוד בהבנת הקרב (ואל תדאג, יום יבוא וגם אתה תענה כאן לשאלות בעצמך!)
מצרף כאן את הsrd (הוא לא תחליף לספר החוקים, אבל נוח) https://www.pundak.co.il/dungeons-dragons/articles/842-download-dnd5-hebrew
כמה הערות על ההיבט המכאני:
Nir the Collector אמר/ה:
הן מטילים יוזמה, ואנחנו יוצאים סדר מהגבוה לנמוך ביוזמה
1. גם המפלצות מטילות יוזמה
Nir the Collector אמר/ה:
הוא מטיל ק20 ואם הוא עבר את הדרג''ש של האויב הוא פגע
2. צריך להוסיף מתאמים - זה תוסף כוח לקפא"פ או זריזות לטווח, וגם את תוס השליטה אם אתה שולט בנשק שלך.
3. אתה לא צריך לעקוף את הדרג"ש, אתה צריך לפגוע בו. כלומר אם לאויב דרג"ש 14, אתה צריך...
קודם כל סים לב לפעולות בונוס תגובה ותנועה.
והיריב מטיל גם הוא יוזמה כך שיתכן שהוא יהיה לפני או בין הדמויות
מעבר לכך הקטע של בחירת מטרה רנדומלית נשמע מעוד לא פרקתי ומחליש מעוד את היריב, תבחר אאת המטרה לפי ההגיון שעומד מאחורי האויב, עם זו מפלצת בעלת בחנה בסיסית ביותר סביר להניח שהיא תתמקד ביריב החלש/הפצוע/הקרוב ביותר או האחרון שתקף אותה, תפעיל עבורה טקטיקה בסיסית.
עבור מפלצות עם יותר שכל תפעל בהגיון, עבור מפלצות חכמות מעוד שלב משהו יותר מעניין.
מעבר לכך נשמע כאילו אתה תמיד שם אותם מול יריב אחד, לפעמים הרבה יריבים קטנים עשויים להיות מסוכנים יותר מיריב אחד גדול.
 
קרב זה לא "אני מרביץ" בלופים עד שאחד הצדדים מת. קרב זה אתגר. דבר ראשון, לשחקנים שלך (וגם לרוב המפלצות) יש יותר דברים לעשות בקרב מאשר רק להרביץ - הם יכולים לנוע, הם יכולים לאגף, הם יכולים להטיל קסמים או להשתמש ביכולות מיוחדות. הם יכולים ליצור אסטרטגיה, לנצל את היכולות של כל אחד בצורה טובה יותר, להילחם מגניב...
יכול להיות שהבנתי אותך לא נכון, אבל המשחק זה לא רק למי יוצא יותר גבוה בקוביה.
אם אתה תוסיף יותר תיאורים ויחוד לכל קרב, תהפוך את האויבים מגוש של נק"פ, תוסף התקפה ונזק ליצור מעניין, מבחינות מכאניות וסיפוריות, ואם השחקנים שלך יוסיפו אסטרטגיה וישתמשו בכל מאגר האפשרויות שלהם - הקרבות ירכשו הרבה יותר מעניינים וטבעיים.
 
Dragonitzan אני קצת לא מבין למה אתה מתכוון באסטרטגיה ואיגוף אשמח להסבר על זה, ואיך זה יכול לעזור
וגם, אם האויב תוקף את אחת הדמויות ומצליח לפגוע, האם הדמות יכולה להתחמק? האם יש דרך לא לקבל נזק גם אם הגלגול יצא מוצלח?
 
טוב, כה לי המחשב ממש לפני ששלחתי, אז אגיב בקיצור.
קודם כל, זה בסדר לא לדעת את חוקי הקרב, וזה בסדר לשאול אותם כאן, אבל זה לא תחליף ללקרוא אותם בעצמך. אני מבטיח לך שזה יקל עליך מאוד בהבנת הקרב (ואל תדאג, יום יבוא וגם אתה תענה כאן לשאלות בעצמך!)
מצרף כאן את הsrd (הוא לא תחליף לספר החוקים, אבל נוח) https://www.pundak.co.il/dungeons-dragons/articles/842-download-dnd5-hebrew
כמה הערות על ההיבט המכאני:
Nir the Collector אמר/ה:
הן מטילים יוזמה, ואנחנו יוצאים סדר מהגבוה לנמוך ביוזמה
1. גם המפלצות מטילות יוזמה
Nir the Collector אמר/ה:
הוא מטיל ק20 ואם הוא עבר את הדרג''ש של האויב הוא פגע
2. צריך להוסיף מתאמים - זה תוסף כוח לקפא"פ או זריזות לטווח, וגם את תוס השליטה אם אתה שולט בנשק שלך.
3. אתה לא צריך לעקוף את הדרג"ש, אתה צריך לפגוע בו. כלומר אם לאויב דרג"ש 14, אתה צריך בקוביה (כולל מתאמים) 14 כדי לפגוע, ולא 15.
Nir the Collector אמר/ה:
אחר כך הוא מטיל קוביה (נגיד ק8) לנזק עם הנשק שהוא בחר לתקוף איתו, ומה שיצא זה מספר נקודות הפגיעה שירדו לאויב,
4. יש מקרים שצריך להוסיף מתאם תכונה גם לנזק, הם רבים אז לא אפרט, אבל מבטיח שזה יקצר את הקרב שלך.
Nir the Collector אמר/ה:
ואני מטיל קוביה כדי לדעת את מי אני תוקף (כי לבחור יראה קצת לא נעים)
5. זו לא טעות בחוקים, אבל זה כן טעות אסטרטגית שמשפיעה על קושי הקרב - המפלצת אמורה לפעול, בחלק מהמקרים, בצורה חכמה, ולמקד את ההתקפות שלה על דמות אחת. זה יותר יעיל
Nir the Collector אמר/ה:
לא מבין למה אתה מתכוון באסטרטגיה
6. אין לך סיכוי להבין אסטרטגיה בלי ללמוד את החוקים. קודם מתחילים הבנה בסיסית, ואז מתקדמים לאט לאט. כמו שאמרתי, יום אחד תהיה מומחה, אל דאגה.
Nir the Collector אמר/ה:
7. לא קיים במו"ד 5.
Nir the Collector אמר/ה:
וגם, אם האויב תוקף את אחת הדמויות ומצליח לפגוע, האם הדמות יכולה להתחמק? האם יש דרך לא לקבל נזק גם אם הגלגול יצא מוצלח?
8. יש יכולות מקצוע ודברים דומים, אבל הן ממש ספיציפיות וייחודיות, ואני יכול להעלות על דעתי לפחות 10 כאלה, אבל כל אחת שימושית רק במקרה ספיציפי מאוד (למשל רק למי שמשחק אשף עם מסורת מגננה), ולכן אני לא ממש יכול לפרט אותן - בכל מקרה לא תשתמש ברובן המוחלט ואני לא זוכר את כולן בכל רגע נתון לצערי. אבל אל תדאג - כשתיתקל באחת אתה תדע לזהות אותה לבד.

מבחינה תיאורית, כמו שניצן אמר - אתה צריך להוסיף חיים למפלצות - זה לא בלוק סטטים שאומר לשחקנים למחוק מספריםן מהדפ"ד, זה אדון הלחשים, האשף הנורא שרוצה ליצור גזע שלם של עבדים במעבדה שלו. אתה לא צריך להגיד סתם ביובש "הדובלין גלגל 14, רפאל, תחטוף 2 נזק" או "אדון הלחשים מטיל עליכם מכת ברק. לאונדרו, אתה בטווח ההתקפה, גלגל הצלת תגובה ד"ק 14." עדיף לומר "הדובלין זועק את שמו של מאגלובייט בזמן שמנחית את גרזנו על מיכלאנג'לו, מרסק את עצמותיו. מכילאנג'לו, תוריד 12 נזק" או 'אתם מצליחים לפרוץ את המנעול שעל דלת חדרו של אדון הלחשים, אך הוא לא מופתע לראות אתכם. "באמת חשבתם שתוכלו לעצור אותי?" הוא אומר לכם, מרים את המבט מכדור הבדולח שלו, ומגחך: "אני כבר אראה לכם מה קורה למי שמתעסק איתי." הוא מלחשש מילים קסומות, והאנרגיה הקסומה מקבלת צורה של נחש ברקים שפונה לעברכם במהירות. לאונרדו ודונטלו, אתם בטווח ההתקפה, גלגלו הצלת תגובה ד"ק 14.' התיאור מוסיף אווירה אחרת לגמרי למשחק, בלי קשר לאסטרטגיה אפילו.

ממש ממש בהצלחה!
 
התשובה הטובה ביותר
זה לא "לא הוגן" להחליט את מי היריב תוקף - הוא יתקוף את מי שהוא יכול להגיע אליו, ויקבל החלטה את מי לתקוף לפי מי שהכי עיצבן אותו או שנראה לו שהכי מאיים עליו כרגע. אם עכשיו עומד ליד הדובלין נוכל שלפני תור אחד כמעט הרג אותו בהתקפת פתע, הוא כנראה יעדיף לתקוף אותו ולא ללכת 9 מטרים (תוך שהוא מפנה את גבו לגנב וחושף את עצמו להתקפה נוספת) עד למישהו שעומד שם ומחזיק גרזן. אבל אם במרחק של 9 מטרים עומד קוסם שמטיל לחש, אולי הדובלין יקח את הסיכון, ינתק מגע מהגנב וירוץ לפגוע בקוסם כי לך תדע מה הוא עלול לעשות בלחשיו.

כל זה בהנחה שהדובלין בכלל שם לב לקוסם או לגנב שבדוגמא, כן?

עוד פרט שכדאי לשים לב אליו, הוא הסביבה בה מתרחש הקרב. חדר ריק של 12 על 12 מטר שונה לגמרי מאותו חדר אם יש בו רהיטים ואמצעי תאורה, מלכודות, תנור בישול ועליו סיר מלא שמן רותח, חלון גדול שפונה לרחוב וכו'. גם היריבים וגם הדמויות יכולים לנצל את הסביבה לתועלתם וכנגד הצד השני.

כמו כן, קרבות לא בהכרח נמשכים עד המוות של אף אחד משני הצדדים - יריבים או דמויות יכולים להיכנע ולברוח, ומידי פעם גם כדאי שזה יקרה.

והערה אחרונה, אל תשתמשו במונח אסטרטגיה בהקשרים האלה! אסטרטגיה היא כל מה שקשור לניהול מערכה רחבת היקף ולמשך זמן. מה שקורה בקרבות זה טקטיקה.
 
הרבה מזה זה מיומנות נרכשת.

תגיד לשחקנים שלך שכולכם לומדים ומתמקצעים, אז זה בסדר אם יהיו כמה חריקות בהתחלה.

תתחיל ממצבים פשוטים, על בסיס דירוג אתגר. דירוג אתגר הוא לא מדע מדוייק, אבל דירוג אתגר של מפלצת אומר שהיא מסוגלת להתמודד עם חבורה של ארבע דמויות (בערך) בדרגה של דירוג האתגר שלה ולעלות להן ברבע מהמשאבים שלהן (נק"פ, לחשים, דמות אחת מתוך ארבע שמתה, וכו'). ז"א, שיריב שמתאים לדמות בדרגה מסויימת באחד-על-אחד, דירוג האתגר שלו הוא בסביבות רבע מהדרגה שלה.

אם יש לך חבורה בדרגה 1, תעשה קרב פשוט לתרגול המהלכים - גובלינים (ד"א 1/4) שמספרם כמספר הדמויות (יריב אחד לכל אחד). בהתחלה, תתרגל פשוט את המהלכים הבסיסיים - יוזמה, גלגולי פגיעה, נזק וכו'.
אח"כ, כל פעם שאתה מתכנן קרב, תעבור על מהלכים בספרי הכללים ותחשוב על דרך מעניינת לשלב אותם. למשל איגוף (מוזכר בספר השה"מ), או מצב שבו היריבים רבים וחזקים מידי והדמויות נאלצות לסגת תוך כדי לחימה (או לברוח ולהיחשף להתקפה מזדמנת) - כל פעם תוסיף סיבוך אחד ותתרגל אותו.

הקרבות האלה לא יהיו בהכרח מעניינים מאוד בהתחלה, אבל ברגע שהשימוש בכללי קרב יבוא לך חלק ואינטואיטיבי, תוכל להיעזר בהם להעברה של תרחישים מורכבים ויצירתיים יותר.
 
יש לכם לוח ומיניאטורות? מניסיון זה מאוד עוזר ומסדר מי באיזה מרחק ממי וכולי.
כששיחקתי בפת׳פיינדר לא חשבתי שזה מאוד ישנה, כולה כמה דמויות שברוב המקרים רק חלקית דומות לאיך שבאמת מדמיינים את השחקן...
אבל גיליתי שטעיתי, אפילו לוח בהכנה עצמית, מיניאטורות של טליסמן ופתיחות לשינוים יכולים לשפר פלאים. למרות שאין לנו הרבה מיניאטורות זה עזר לסדר הרבה דברים בקרבות כגון המהלכים של השחקנים והיריבים.
 
חזרה
Top