• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הסבר על מה זה חופשיטה?

בעיקרון - חופשיטה זה ''שיטה חופשית'', כלומר שיטה מינימליסטית מאוד (גלגולים וזהו בערך) או בלי שיטה בכלל. אין מה ללמוד.
 
בסך הכל, חופשיטה היא... לא שיטה. הרעיון הוא לשחק עם חוקים מאוד מופשטים, אם בכלל- ולתת הרבה יותר דגש על התיאורים. במשחק כזה, למנחה אין "רשת בטחון" שעוזרת לו לשמור על האיזון בין הדמויות, להכריע בוויכוחים ולהחליט על תוצאות ברגע, ככה שהוא דורש ממנו הרבה יותר יכולת אלתור ממשחק מסוגים אחרים.

חופשיטה היא לא דבר אחד ספציפי, אלא שם כולל לסגנון משחק שנע על ספקטרום בין שיטה מינימליסטית, גלגולי קוביה בלבד, ותיאורים נטו ללא שום מכאניקה. ככה שאין באמת מה "ללמוד".
ההנחייה של אחת היא חוויה שונה למדי מהנחיה של משחק בעל שיטה ומבנה, ויכולה להיות גם הרבה יותר קשה- בעיקר בגלל שלמנחה יש אחריות כמעט בלעדית על לשמור על ההנאה של השחקנים. עם זאת, היא בהרבה מקרים גם הרבה יותר אינוטיאטיבית למתחילים- חלקנו הגדול שיחק במשחקים כמו 'נדמה לי' או שאר סמי-משחקי-תפקידים לפני שהוא גילה את העולם של מבוכים ודרקונים, ככה שלספר סיפורים יחד בלי קוביות זה דבר שאנחנו מכירים.
 
lonewolf אמר/ה:
איך בונים דף דמות.

ברוב החופשיטה שאני ראיתי אין "דף דמות" במובן שאנחנו מכירים משיטות כמו מו"ד, כי אין מכניקה שדורשת תיעוד ומעקב.
מה שיש זו או כמה פיסקאות שמספרות מי הדמות (קצת כמו דף CV שמביאים לראיונות עבודה) או ממש סיפור שלם וניתוח פסיכולוגי - פעם הסתובבה בפורומים (לא אלה, פורומים שכבר לא קיימים) מישהי שהתפארה בזה שהיא כתבה 46 עמודי וורד ברווח כפול ובפונט בגודל 12 של רקע לדמות שלה. בהתחשב בזה שתזת המאסטר שלי הייתה 80 עמודים (ועוד 22 עמודי ביבליוגרפיה), אני תוהה מה לעזאזל היה לה לכתוב שם כל כך הרבה.

יש חופשיטה שבה מגלגלים קוביה כדי לשקף אקראיות, ויש כאלה שמסתפקים בה בתיאורים בלבד. מכיוון שאין מכניקה, אפשר לרדת יותר לפרטים בלי לחשוש שזה יסבך חישובים, או להמציא גיבורים, מיקומים ויריבים בלי להתחיל לכתוב להם נתונים ולתהות אם זה מאוזן.

אחת השאלות שעולות אצל שחקנים שמגיעים מרקע של מו"ד ושיטות דומות היא "אז מה עושים בקרבות", כשאין דירוג שריון, נק"פ וכיו"ב. עם אתגרים קרביים אפשר להתמודד בכמה דרכים - לזרוק קוביות זו אחת מהן, בלי חישובים ותוספות - רק מי גילגל גבוה/נמוך יותר לכל כמה מהלכי קרב או לכל הקרב עצמו, ולתאר את ההשלכות שנובעות מכך, כשמן הסתן להפרש בין 18 ל-4 יהיו השלכות הרבה יותר מטלטלות מאשר להפרש בין 12 ל-11.

במשחקי חופשיטה אחרים, אין גלגולי קוביה בכלל - המנחה והשחקן מחליטים ביחד על התוצאות של הקרב תוך כדי שהם מתארים מה הדמות ויריביה עושים. שחקני חופשיטה גם יגידו לך שאתה לא צריך לפחד שהמנחה שלך לא יהיה הוגן ו"ירמה" בקרבות, כי כשאין חוקי משחק אין גם רמאויות, ואם אתה לא סומך על המנחה שלך - למה לשחק איתו בכלל?
 
היתרון של חופשיטה הוא שבעיות איזון נפתרות בקלות - כשהשחקן בונה דמות שבורה (ואתה אישרת...) אתה תמיד יכול להביא עליו יריב שבור.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
בעיות איזון נפתרות בקלות

מכיוון שחופשיטה לא עושה שימוש בדרך כלל בכלים כמותיים, אין כאן מאזנים שניתן למדוד. אתה יכול לומר שבוב בריון הוא "חזק מאוד, מספיק חזק כדי לנצח חמור במשיכת חבל" אבל זה לא אומר הרבה על הכוח שלו ביחס לניר האדיר וקור הגיבור.

תסתכל לדוגמא על התמונה הזו, תתאר את האבירים שמופיעים בה ותנסה להמשיך את הקרב בדמיונך. אתה יודע כמה נק"פ ודרג"ש יש להם ומהו תוסף התקפה יש להם? כי גם אני לא.

knights.jpg
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
היתרון של חופשיטה הוא שבעיות איזון נפתרות בקלות - כשהשחקן בונה דמות שבורה (ואתה אישרת...) אתה תמיד יכול להביא עליו יריב שבור.

זהו ש...לא. אם כבר, אתה יכול לעשות את זה ככה במו"ד- זו לא בעיה.
הבעיה היא להגדיר מה זה "שבור". כי במו"ד ובשיטות אחרות, קל להבין מה חזק מדי ומה חלש מדי. בחופשיטה, הרבה יותר קשה לאזן דברים- כי הכל בסופו של דבר הוא בתיאורים. ככה שלמנחה יש פחות שליטה על כמה הדמות חזקה- כי מדובר נטו באיך שהשחקן מתאר את הדמות שלו. אין למנחה אפשרות לבנות לו אויבים מותאמים שיאתגרו אותו, כי אין לו יותר מדי על מה להסתמך.

זה למה חופשיטה הרבה יותר נשענת על אמון בין השחקן למנחה ממשחקים אחרים גם, שזו נקודה ששכחתי לציין קודם.
 
אני מריץ כאן בפורום משחק חופשיטה כבר זמן מה, ומאוד מרוצה ממנו. ההצלחה של המשחק, בדומה לכל משחק, באמת תלויה בבגרות השחקנים ובתיאום הציפיות איתם. בנוסף לזה, פורמט המשחק המקוון מאוד מקל את העסק - יש זמן לאלתור וליצירתיות שהסגנון דורש/מאפשר. אם אריץ משחק שולחני בעתיד, אני בספק אם זה יהיה בחופשיטה.

הסיבה העיקרית שבחרתי להריץ ללא שיטה היא דווקא בגלל מכאניקת קרבות. החוויה שלי היא שככל שהקרב (או כל היתקלות) מורכב יותר מכאנית, הוא מציאותי פחות. אתה יכול לראות תיאורים מדהימים של משחקי מו"ד כאן בפורום, אבל לא הייתי אומר שהם מהירים או חלקים. בחופשיטה, התיאור הוא הפעולות עצמן - כלומר, המשחק עצמו. לא תוספת אליו.
 
חזרה
Top