אם נשווה חצאי אלפים ווריאנט, אז:
כדי להיכנס לאיך הוא מאוזן צריך לזכור שהאפשרויות החוקיות לתכונות הם גלגול או החלוקה הסטנדרטית (חלוקת נקודות זה חוק אופציונלי). גלגול הוא אקראי, אז אין מה לדבר על זה יותר מדי, חוץ מזה שהממוצע זהה לחלוקה הסטנדרטית (שוב, זה לא אומר הרבה), אז בוא נראה איך משפיעה החלוקה הסטנדרטית (15,14,13,12,10,8) בהנחה שאנחנו מנסים לאפטם:
אם נשתמש בחלוקת הנקודות אז סביר להניח שבאיפטום גם לוריאנט יהיו 2 תכונות ב-16, אבל בואו נדבר על מקרי קיצון בהם אחד השחקנים ממש רוצה לאפטם את הדמות ושה"מ שאישר 3 חוקים אופציונליים ונתלונן על העבודה של מעצבי השיטה.
אם באמת רוצים, אז המקסימום שצריך לעשות זה לא לאשר לקחת את הכישרונות היותר חזקים ברשימה בדרגה הראשונה (אחרי הכל לפי החוקים זה תלוי שה"מ) וגם כאן אני לא באמת חושב שיש צורך. זה חזק, כנראה שאפילו חזק מאוד בדרגות הראשונות, אבל לא הייתי מחשיב את זה כשבור.
עקרונית, כל מה שצריך לעשות כדי להפוך את הוריאנט ללא יעיל זה חושך. להסתובב עם לפיד/מנורה מגביל את הוריאנט ליד אחת ולכן את השימוש שלו בכישרונות שהבאת פרט למזל וכל מה שהשה"מ צריך לעשות זה לדחוף מדי פעם לילה, מערה או ביוב לא מוארים...
בנוגע לזה שמדובר "במשחקים עם מכניקה מורכבת ושממוקדים בקרבות", אני לא מסכים שזה היה התכנון (רצו שהפוקוס יעבור לסיפור) ומאחר וכבר דיברנו על זה פעם אני לא רואה טעם לחזור על זה שוב. כלומר אני מסכים עם הטענה שבמו"ד 5 זה פחות משנה.
- שניהם מקבלים: +1 ל-2 תכונות | מיומנות | מדוברת | בחירת שפה
- זה משאיר לחצי אלף: +2 כריזמה | ראיית חושך | שושלת פייה | מיומנות |אלפית
- ולוריאנט: כישרון
כדי להיכנס לאיך הוא מאוזן צריך לזכור שהאפשרויות החוקיות לתכונות הם גלגול או החלוקה הסטנדרטית (חלוקת נקודות זה חוק אופציונלי). גלגול הוא אקראי, אז אין מה לדבר על זה יותר מדי, חוץ מזה שהממוצע זהה לחלוקה הסטנדרטית (שוב, זה לא אומר הרבה), אז בוא נראה איך משפיעה החלוקה הסטנדרטית (15,14,13,12,10,8) בהנחה שאנחנו מנסים לאפטם:
- הוריאנט (בהנחה והוא לוקח אחד מרשימת הכשרונות החזקים): 16 תכונה ראשית, 14 תכונה משנית ו-14 תכונה שלישית.
- חצי אלף (בהנחה שכריזמה ראשית): 16 ראשית, 16 משנית ו-14 שלישית + יתרונות גזע (ראיית חושך, שושלת פייה, מיומנות ואלפית).
- גזע נורמלי: 16 ראשית, 16 משנית ו-13 תכונה שלישית + יתרונות גזע.
אם נשתמש בחלוקת הנקודות אז סביר להניח שבאיפטום גם לוריאנט יהיו 2 תכונות ב-16, אבל בואו נדבר על מקרי קיצון בהם אחד השחקנים ממש רוצה לאפטם את הדמות ושה"מ שאישר 3 חוקים אופציונליים ונתלונן על העבודה של מעצבי השיטה.
אם באמת רוצים, אז המקסימום שצריך לעשות זה לא לאשר לקחת את הכישרונות היותר חזקים ברשימה בדרגה הראשונה (אחרי הכל לפי החוקים זה תלוי שה"מ) וגם כאן אני לא באמת חושב שיש צורך. זה חזק, כנראה שאפילו חזק מאוד בדרגות הראשונות, אבל לא הייתי מחשיב את זה כשבור.
עקרונית, כל מה שצריך לעשות כדי להפוך את הוריאנט ללא יעיל זה חושך. להסתובב עם לפיד/מנורה מגביל את הוריאנט ליד אחת ולכן את השימוש שלו בכישרונות שהבאת פרט למזל וכל מה שהשה"מ צריך לעשות זה לדחוף מדי פעם לילה, מערה או ביוב לא מוארים...
בנוגע לזה שמדובר "במשחקים עם מכניקה מורכבת ושממוקדים בקרבות", אני לא מסכים שזה היה התכנון (רצו שהפוקוס יעבור לסיפור) ומאחר וכבר דיברנו על זה פעם אני לא רואה טעם לחזור על זה שוב. כלומר אני מסכים עם הטענה שבמו"ד 5 זה פחות משנה.