• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אחרי קצת יותר מ 15 שנה חוזר לשחק (רק עם הילדים שלי)

the DM

פונדקאי ותיק
התייעצות כי בפעם הקודמת ששיחקתי מהדורה שלוש/שלוש וחצי בדיוק יצאו לאוויר וחצי מהדיונים בפורום כאן עוד היו ההבדלים בין ADND לבין מהדורה שלוש והנושא היה רחוק מלהיות סגור באותה תקופה.

עכשיו, אצו, רצו קרוב ל 15 שנה מאז הפעם האחרונה שהייתי פעיל בפורום הזה (ואני מאמין שחלק מהשחקנים כאן בפורום עוד לא נולדו כשאני כבר נחשבתי שחקן גיריאטרי) ומאז אני רואה שנהיה קצת סלט במהדורות, גירסאות ושיטות.

לעניין, אני מתחנן לרכוש עכשיו את כל מה שצריך בשביל להתחיל לשה"מ לילדים שלי (שמאוד מתלהבים מהרעיון) השאלה שאני שואל זה איזה ספרים לקנות. מהדורה רביעית, חמישית, פאט'פיינדר וכו' יש כאן אני רואה כל מיני דברים לא מחוברים אחד לשני ואני לא רוצה להתחיל לבלבל אותם. בקיצור, אני רוצה שיטה מוסדרת ומוגדרת שאני יכול לפתוח ספר שחקן, ספר שה"מ ואסופה ולהתחיל איתם בצורה נורמלית מהתחלה. אז אשמח לתגובות והמלצות (כמו כן איפה אפשר לקנות כי אני רואה שהאתר של כוכבי כסף לא פעיל ולא לצחוק עלי אני 15 שנה לא בעניינים) אז זהו. אשמח להמלצה מסודרת איך להתחיל איתם. מעדיף את השיטות החדשות כדי שאם בהמשך הם ירצו לשחק עם חברים זה לא יהיה לפי כללים של המילניום הקודם.

בברכה, שה"מ זקן בגיל של ההורים של רובכם שחושב שזה יהיה ממש קול לשחק עם הילדים שלי קצת D20 (אחרי שכבר חרשנו את קטאן, מיינקרפט ופורטנייט מכל זווית אפשרית)
 
אני אישית משתמש הרבה בואנור(+כמה פישוטים) כשאני עובד עם ילדים, כי זו שיטה ממש מגניבה ואווירתית אבל פשוטה, וגם דפי הדמות מאוד עוזרים לשחקנים חדשים לבנות דמויות.
מצד שני, היא לא D20.
מהצד של הd20 נראלי שמוד חמש הכי טובה ופשוטה, אם כי אני אישית מאוד אוהב את שלו וחצי עדיין
 
שיטות מו"ד הקיימות בשוק בישראל:
שיטות מוקדמות יותר - לא קיימות בשוק ולא מכיר. אם אתה רוצה לשחק עם הילדים שלך עדיף לדעתי בשיטה שהם יוכלו לשחק בהם אחר כך מומלץ לחפש בפורום https://www.pundak.co.il/forums/forums/25, מדי פעם מציעים שם למכירה חרסים עם חוקים של השיטה :D
מו"ד 3.5 - אפשר לקנות בעברית ביד שנייה בלבד, מאוד מסובכת. צריך לקנות את ספר החוקים לשחקן, המדריך לשה"ם ומגדיר המפלצות כדי לשחק.
פאת'פיינדר - מו"ד 3.5 משופר מהרבה בחינות. קיים בעברית, ויש שפע ספרי הרחבה באנגלית. מסובך. אם אנגלית היא מכשול, השיטה הזו הכי טובה לך. צריך לקנות את ספר הבסיס וספר המפלצות, 200 ש"ח לאחד.
מו"ד 4 - שיטה נחמדה, אבל לא ממש דומה לכל מה שהכרת, לכן לא ממליץ לך עליה. בנוסף, את הספרים שלה ניתן למצוא בעברית רק ביד שנייה.
מו"ד 5 - שיטה נחמדה מאוד, פשוטה להבנה וקלה מאוד ללמידה ולמשחק. ניתן לקנות את הספרים שלה בחנויות מתמחות למשחקי תפקידים, אבל השיטה לא תורגמה לעברית ולא תתורגם בעתיד הצפוי, אז אם אנגלית מפריעה לכם לא כדאי, אבל אם לא לדעתי זו שיטה מעולה ללמידה.
פאת'פיינדר 2 - השיטה יצאה היום ולא ידוע אם תתורגם לעברית. צריך לקנות את ספר הבסיס ואת ספר המפלצות וזהו. שיטה מאוד נחמדה לדעתי, אבל מסובכת יותר ממו"ד 5.

בקיצור, אם אתם מעדיפים שיטה פשוטה לכו על מו"ד 5, ואם אתם מעדיפים שיטה בעברית לכו על פאת'פיינדר.

לשאלתך איפה ניתן לקנות את הספרים?
בפורום https://www.pundak.co.il/forums/forums/25 ניתן לקנות ספרים יד שנייה
גם בכנס http://www.dragoncon.co.il/
בסטימצקי וצומת ספרים ניתן לקנות את הספרים של פאת'פיינדר, וגם קוביות למשחק
בחנויות ייעודיות למשחקי תפקידים: פריק בת"ר והממלכה בהוד השרון, ניתן לקנות גם ספרים באנגלית.
אפשר גם להזמין ספרים באינטרנט באתרים של ההוצאות, אם יותר נוח לך.

מגיב גם לפלדריק שכתב כאן בזמן שאני כתבתי - ואנור גם שיטה נחמדה,אבל היא לא מו"ד ולכן לא העליתי על דעתי להתייחס אליה פה לפני שראיתי את התגובה שלו. כמדומני שיש ספר אחד שנדרש בשביל לשחק, והוא זמין בחנויות הספרים בעברית.
 
ראשית תודה לשניכם.
לא יודע אם יש בי בגילי המופלג ללמוד שיטה חדשה מאפס, כשאתה אומר לא D20 למה אתה מתכוון?

אני לא אגיד שאנגלית היא בעיה, מבחינתי זה דווקה יכול להיות כלי לקדם אותם באנגלית (אני בזמנו למדתי אנגלית כדי לשחק בקופסה האדומה והכחולה שיש לי עד היום באנגלית) מצד שני הייתי רוצה שיהי להם איזה משהו בעברית שהם יוכלו להחזיק ביד.

השאלה המתקדמת בעקבות מה שרשמתם לי ומה שאני קורה ומנסה לעשות קצת סדר בראש סביב זה אני מבין שמו"ד חמש היא לא ממש שיטה עצמאית והיא יותר סוג של עדכון שמלמבישים על גרסאות אחרות. ואם אני מבין נכון (שוב יכול להיות שאני ממש מדבר שטויות)

אני ממש הלכתי לאיבוד כאן בתאימות, חשוב לי שיהיה להם משהו ביד בעברית ואז נגיד אני יכול לתרגם להם את ההתאמות ולהדפיס שיוכלו לשחק איתו ומצד שני חשוב לי שבעתיד יוכלו לשחק עם חברים בלעדי.

אצלי אנגלית היא שפת אם אז אני יכול לתרגם להם הכל, לצערי הם לא ירשו ממני את האנגלית, אבל אני באמת יכול לתרגם להם הכל.
אז מה הדרך הטובה ביותר.

לפי מה שאני מבין ממכם הכי כדאי לי זה לקנות ספר לשחקן של פאט'פיינדר או מוד 4 (אשמח להמלצה מי משניהם) ואז לקנות במקביל ספר לשחקן+ שה"מ + מפלצות של מו"ד 4 או ספר לשחקן, + שה"ם + מפלצות של מו"ד 5 ואז פשוט לתרגם להם את התבלאות ששונות בין הגרסאות וכך בעצם להחניס אותם לתוך מוד 5 בצורה יציבה?
 
the DM אמר/ה:
כשאתה אומר לא D20 למה אתה מתכוון?
השיטה משתמשת ב2ק6. ואנור שיטה די פשוטה ללמידה, אתה לא תסתבך עם ללמוד אותה מ0. גם מו"ד 5 די פשוטה למעשה.
the DM אמר/ה:
שמו"ד חמש היא לא ממש שיטה עצמאית
שיטה עצמאית לחלוטין.
the DM אמר/ה:
(שוב יכול להיות שאני ממש מדבר שטויות)
אם מישהו כאן דיבר שטויות זה אני. הרגע נזכרתי שיש אפשרות להוריד את החוקים הבסיסיים של מו"ד 5 כאן:https://www.pundak.co.il/dungeons-dragons/articles/842-download-dnd5-hebrew. אמנם אי אפשר לשחק רק עם זה, אבל זה יפשט לך את הסיפור קצת.

the DM אמר/ה:
לפי מה שאני מבין ממכם הכי כדאי לי זה לקנות ספר לשחקן של פאט'פיינדר או מוד 4 (אשמח להמלצה מי משניהם) ואז לקנות במקביל ספר לשחקן+ שה"מ + מפלצות של מו"ד 4 או ספר לשחקן, + שה"ם + מפלצות של מו"ד 5 ואז פשוט לתרגם להם את התבלאות ששונות בין הגרסאות וכך בעצם להחניס אותם לתוך מוד 5 בצורה יציבה?
אני אבהיר: כל אחת ואחת מהשיטות שהצגתי לעיל, היא שיטה העומדת בפני עצמה ואינה ניתנת לשילוב בשום פנים ואופן בכלל עם שיטות אחרות. יוצאות הדופן היחידות הן מו"ד 3.5 ופאת'פיינדר 1 שניתנות להמרה קלה מאוד מאחת לשנייה בלבד.

לכן אני ממליץ לך על מו"ד 5 אם אתה מעדיף חוקים פשוטים, ועל פאת'פיינדר אם אתה מעדיף עברית.
 
כהערת אגב, שיטה 4 התחילה את מלחמת המהדורות בינה לבין 3.5 (ואני מאמין שהמלחמה הזו היא הגורם המרכזי להצלחה של פאט'פיינדר) שלפי הצורה של 5 משקפת את הניצחון של 3.5.
אבל נראה שהמלחמה הזו הייתה קיימת בין הגרסה שלך ל3.5.
בכל מקרה אישית לי (ולעוד חלק גדול מהקהילה) 4 מזכירה במכניקה שלה משחק מחשב והיא הרבה יותר סגורה, היא שיטה טובה אבל לי היא לא מרגישה D&D.
במקרה שלך הייתי ממליץ על 5 עקב הפשטות שלה.
 
טוב, אם הבנתי נכון מה שעלי לעשות כדי לחבר את הילדים שלי כמו שצריך ושלא יהיה להם חסמים עתידים מול קבוצות אחרות ושדינוזאור כמוני יוכל להבין איך ליצור להם עולם מערכה מעניין וחווית משחק טובה אני צריך לקנות להם את פאט'פיינדר (הספר לשחקן ואסופת המפלצות, להוריד את המדריך ה PDF של מהדורה 5 ולקנות את המדריך לשה"מ באנגלית של מהדורה 5 לערבב הכל ביחד ואז תהיה לי שיטה קלה, נעימה ומוצלחת לילדים שלי.. (או ששוב אני מדבר שטויות)
 
לא, לפני שמערבבים קוצצים דק ומבשלים כל רכיב בנפרד. :D
אביעד אמר/ה:
אני אבהיר: כל אחת ואחת מהשיטות שהצגתי לעיל, היא שיטה העומדת בפני עצמה ואינה ניתנת לשילוב בשום פנים ואופן בכלל עם שיטות אחרות. יוצאות הדופן היחידות הן מו"ד 3.5 ופאת'פיינדר 1 שניתנות להמרה קלה מאוד מאחת לשנייה בלבד.
תבחר - או פאת'פיינדר או מו"ד 5. אי אפשר לערבב את שתי השיטות האלה בשום פנים ואופן.
אם אתה בוחר פאת'פיינדר תקנה את הספר לשחקן ואת ספר המפלצות
אם אתה בוחר מו"ד 5 תקנה את הספר לשחקן, את הספר לשה"ם, ואת ספר המפלצות.

אי אפשר לשחק עם חוקי הבסיס (הSRD) של מהדורה 5, מכיוון שהם לא מכילים את כל החוקים.

מגיב לוולף שכתב כאן הודעה תוך כדי שאני כתבתי.:
lonewolf אמר/ה:
לאו דווקא. אתה יכול להשתמש בשיטות כמו שהן. מוד 5 לא עד כדי כך מסובך.
זה לא "לאו דווקא". זה "לא". אי אפשר לשלב את שתי השיטות. אני מדגיש את זה כדי להוציא את שניכם מהטעות הזו.
אסביר רגע: החוקים של שתי השיטות לא מאפשרים המרה מהאחת לשניה - כלל התוספים עולים בצורה שונה, הלחשים עובדים בצורה שונה, ומערכת הפעולות בקרב שונה לגמרי בין שתי השיטות, וזה רק חלק קטן מההבדלים. זה לא שינוי קוסמטי - אלו שיטות נפרדות לחלוטין.

למשל נסה לשלב את אורלן וואנור - השיטות שונות מהותית וזה בלתי אפשרי.
 
או.קיי,
שימו בצד את נושא השפה, האנגלית והעברית

מה יותר פופלארי היום, בהנחה שהם ירצו אחר כך לשחק עם חברים ולהקים קבוצה או משהו בסגנון.
פאת'פיינדר או מו"ד 5 זה שאלה קשוחה, אבל אני לא נכנס לסוגיה של טעם, אני שואל מה ישרת אותם יותר ומה יותר פופולארי בזמן הקרוב. כנסים, חברים, בית ספר וכו'
 
קודם כל, כאן יש הסבר על כל המהדורות השונות - https://www.pundak.co.il/dungeons-dragons/articles/742-dungeons-dragons-editions

בקשר לאיזו מהדורה, שתי האופציות הזמינות הן פאת׳פיינדר בעברית ובאנגלית או מבוכים ודרקונים חמש באנגלית.
לא ציינת מה הגיל של הילדים, יש גיל מסוים נניח 10-12 שדווקא העושר המכאני וכל הקומבינות שאפשר לעשות בפאת׳פיינדר מתחילות להיות מגניבות.
מבוכים ודרקונים חמש היא פשוטה יותר, לטוב ולרע.

מה שפופולרי יותר בקרב ילדים הוא יותר 3.5/ פאת׳פיינדר כי זה פשוט מה שיש. עם זאת השוק הזה בארץ הוא מאוד fragmented. בקרב מבוגרים, חמש לדעתי היא דומיננטית ואחריה פאת׳פיינדר ואחרי זה כל היתר.

אם אתה קונה את חמש, הייתי ממליץ להתחיל עם ערכת התחלה או essentials kit, למרות שבניית הדמויות לא קיימת בראשון ומוגבלת בשני, זה מגיע הכל מוכן עם מה שצריך.

נ.ב. ללא קשר אתה יכול לבוא איתם לכנס דרקוניקון www.dragoncon.co.il
 
החשיבה שלי היא פשוטה.
גם ככה מי שילמד אותם את המשחק זה יהיה אני לכן.
אם מדובר בפאת'פיינדר אז יהיה להם את הספרים בעברית ביד שזה סבבה להמשיך הלאה עם זה אבל בשביל לפתח אז בכל מקרה כל הספרים הנוספים הם באנגלית ומי שילמד אותם לשחק זה אני.
ואם מדובר במוד 5 אז אני שוב פעם זה שמלמד אותם (ואז עברית או אנגלית זה לא משנה) ובשביל שיהיה להם משהו ביד להתייחס אליו אני מדפיס להם את הSRD בשביל שיהיה להם משהו ביד.

לכן השיקול שלי כרגע זה מה ישרת אותם יותר בהמשך הדרך מביחנת היכולת שלהם לשחק בלעדיי עם חברים ו/או בכנסים.
וכן, הוספה של הספרים באנגלית יעודד אותם ללמוד אנגלית טיפה יותר ולהחשף לצורת חשיבה אחרת ולספרי ההשלמה בהמשך.

אני גם חושב על זה שפאת'פיינדר גרסה 2 יצאה בדיוק עכשיו ולכן היא עלולה לחסל את הגרסה הישנה יותר.(אלא אם זה שדרוג ואז היא תרים אותה שוב) אתם ראיתם אתם יודעים מה קורה יותר טוב. (סורי שאני חופר, אבל כשאני הייתי ילד למו"ד היה חלק מאוד חשוב בהתפתחות שלי, היה רק ערוץ אחד בטלויזיה ועוד לא המציאו את האינטרנט אז.. ) ואני רוצה לתת להם משהו דומה

בקיצור עם מבט לעתיד. עם ההבנה פאת'פיינדר גרסה 2 בדיוק יצאה לאוויר. האם זה יעלים את גרסא 1 או שבעצם יחזק אותה לפי דעתכם. זה הפינה האחרונה של מידע שאני צריך בשביל לקבל החלטה סופית.
 
מבחינת החברים בבית הספר, פאת׳פיינדר 2 לא בהכרח תשפיע הרבה אם בכלל - לא ידוע לי שמישהו מתכוון לתרגם את השיטה לעברית.
מבחינת השוק בגדול, אז כנראה שחלק משמעותי משחקני פאת׳פיינדר יעברו - אבל 2 היא הבדל גדול מול 1 אז אני מאמין שעוד תמצא די הרבה אנשים שממשיכים לשחק וליהנות מפאת׳פיינדר 1

זו תשובה עמומה, אבל זו תחושת הבטן שלי.
 
או.קיי תודה רבה לכולם. רכשתי להם היום את פאת'פיינדר השאלה הבאה תעלה בפוסט נפרד שלא יהיה בלבול בנושאים וכדי שאחרים יוכלו גם להנות ממה. המון תודה לכולם. (וברור שאביא אותם לכנס בסוף החודש)
 
חזרה
Top