• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מערכה / עולם באווירה קדמונית

אני חושב שהוויכוח שלנו גלש למקום אחר,כי כבר התחלנו להתווכח על כמה כיף לשחק בעולם שמבוסס על תקופת האבן.אגב,בלי גניבות מהארי פוטר.זה חוק קדוש
 
Darki:
א. מצטער שהעלבתי. הכוונה היתה שמה שאמרת לא נכון, אבל הייתי אמור לנסח את זה יותר טוב. לא התכוונתי לפגוע. סליחה.
ב. לא, אני מדבר על תקופת עידן הקרח וכו', כשבני האדם כבר התפתחו לבני אדם במלוא מובן המילה (אם מקבלים את תיאוריית האבולוציה).

עלה לי רעיון למשחק בסגנון תקופת האבן, ייתכן שאריץ אותו. (טוב, למעשה הרעיון היה של פלדריק אבל שכללתי אותו קצת)
 
משחק בתקופת אבן פנטסטית, לא חייב להיות שחזור של החיים בין העידן הפליאוליתי לניאוליתי. אפשר לקחת אותו לכיוונים לגמרי דמיוניים כמו בסרט הפנטזיה-אקשן-פח "10,000" שיש בו קטעים של בניית פירמידות בעזרת ממותות, או להכניס שינויים והמצאות מסוגים אחרים.

למשל - דינוזאורים. בהרבה סרטים וספרים, אנשי המערות מסתובבים עם דינוזאורים מבוייתים או נלחמים בהם וצדים אותם.

כמו שבעולם פנטזיה יש הרבה גזעים דמויי אדם, כך גם בתקופת אבן פנטסטית זה יכול להיות - מאנשי-זוחלים (אנשי-דינוזאור??) דרך קופים תבוניים וחיות-אדם (שאפשר לפגוע בהם רק עם נשק מזכוכית געש כי אין עדיין את מתכת הכסף) וכלה בדברים ממש מוזרים כמו עצים תבוניים ורצחניים, דינוזאורים אל-מתים (הם נכחדו, אבל...) ומפלצות שהגיעו מהחלל כדי להלחם בדינוזאורים (הייתה פעם להקת רוק אירופית מפוקפקת שזה היה סיפור הרקע לכל השירים שלה ולתחפושות של הזמרים).
 
אישית, אני חושב שדינוזאורים ופירמידות גורעים מהחוויה והאווירה של עידן הקרח.
מצד שני, תקופת האבן זה גם האינקה והאצטקים...
 
מצד שני, זה לא שעולם פנטזיה דמוי-ימי-הביניים באמת דומה לימי הביניים.
אז גם בעולם של אנשי מערות אפשר לוותר על טהרנות. אפילו ב"שבט דוב המערות" הגיבורה שומרת על שיער בלונד מטופח ובשום מקום אין אזכור לזה שהיא כנראה לא עושה שחי ורגליים. למעשה, הדבר היחיד ששווה צפיה בסרט הנוראי שעשו ממנו הוא רגליה החטובות של דריל האנה.
 
בספרים אכן יש עיסוק רב בהגיינה כמו שימוש בשורשים מעוכים במקום סבון (בספר הרביעי הם גם מגיעים לשבט שהמציא סבון אמיתי מאפר ושומן, והגיבורה וחבר שלה מוצאים לסבון עוד שימושים מגוונים ומגונים), צחצוח שיניים באמצעות זרדים לעוסים, שימוש בעלים וארנבות במקום נייר טואלט ודיון בין הגיבורה לאיזה מישהי משבט ציידי הממותות על היתרונות והחסרונות של תחבושות הגייניות מעור עז לעומת פדים מחרא מיובש של ממותה וכל זה בזמן שהן יושבות על אסלות מגולגולות של ממותות.

אבל הנחת היסוד בספר היא שאנשי המערות מצליחים לשמור בקלות על רמת טיפוח מערבית.
להבדיל, בסרטים מאוחרים יותר תראה שלאנשי מערות וכיו"ב יש ראסטות, א - כי זה באופנה ונראה מגניב ופרימיטיבי, וב- כי זה מרגיש יותר הגיוני בעולם בלי קונדישינר.

דריל האנה נראית יותר כמו מישהי מהאייטיז שקצת מרחו עליה איפור של לכלוך מאשר על מישהי שגדלה במערה בעולם בלי מים זורמים, חשמל, מספרות וקוסמטיקה:

cavebearclan_i.jpg
 
אם במציאות, רק גזע אחד של אדם (זן של הומו ספיאנס) שרד, במערכה קדמונית יכולים להתקיים כמה וכמה (מניאנדרתלים, זנים אחרים של הומו ספיאנס, הומו ארקטוס ואפילו זנים של אוסטרלופיטקוס רובוסטוס/בויזיאי ענקי), שלכל אחד מהם יש קסמים שאמאניסטים וקישורים לתופעות מאגיות משל עצמם.
 
אפילו אם נניח שיש שבט פרהיסטורי שהמציא שמפו, סבון ומרכך צמחיים, הורדת שיער בדונג דבורים ומשחת שיניים צמחית, אין סיכוי שרמת הניקיון והטיפוח שלו זהה לזו של האדם המודרני - פשוט כי מקלחת הרבה פחות זמינה עבורם, וסביר להניח שרוב השבוע הם מסריחים מזיעה ועשן. וזה עוד לפני שדיברנו על מחזור (בתקופת הקרח לא היה בד, אז לא היו גם פדים).
גם מטיילים מודרניים, עם מלוא הזמינות למוצרי פיתוח, חוזרים מטיולים מסריחים.

גזעי אדם שונים זה מעניין, אבל אישית אני לא רואה הבדל גדול בין הומו ארקטוס וניאנדרטל, נגיד, לא הבדל כזה שישנה הרבה לשחקנים.
 
גם אם יש להם נחל ליד המערה, זה להתרחץ במים קרים - שפשוט מורידים לכלוך הרבה פחות טוב מאיך שמים חמים ממיסים על הדרך שומן ולכלוך.

זה לא שאנשי מערות יתלכלכו יותר מאשר הרפתקני מו"ד טיפוסיים, תרמילאים (חבורה מסריחה למדי) או חיילים (השיא שלי בלי להתקלח - 22 יום, לא מבחירה) אלא שיהיו להם הרבה פחות אפשרויות זמינות להתנקות מהלכלוך הזה מתישהו.
 
ההבדלים בין הומו ארקטוס לניאדרתל הם לא מאוד משמעותיים לעין לא מקצועית (מלבד מראה וכו'). אבל כאן נכנס הדמיון שלך ככותב.

ההומו ארקטוס נחשב לאב הקדמון ממנו התפצלו הקופים ובני האדם. אולי יש לו יכולות מטאמורפזה לצורת קוף/אדם/היבריד?

על פי תיאוריות מודרניות, ציד התמדה (ציד באמצעות מרדף בידיים חשופות אחרי טרף) היה הדרך שבה ההומו סאפיינס התעלה על שאר ''תתי הגזע'' האנושיים. אולי לבני האדם יש כוחות שקשורים לריצה/סיבולת?

אפשר בקלות לדמיין את גזעי האדם הנמוכים יותר כבני מחצית, את הגדולים יותר כאורקים/עוגים...קח את הקיים, ותשדרג אותו
 
אפשר במקום לרדת לדקויות כמו כל תת-מיני האדם השונים במשך מליון שנה, או לחלק אותם בחלוקה גסה לשלוש קטגוריות של "ארוכי ראש", "עגולי ראש" ו"שטוחי ראש" ולהוסיף לזה חצי-קטגוריה של אנשי קוף שהם רמה טכנולוגית אחת מתחת ועדיין גרים על עצים או משהו.

כדי לנטרל את הפוטנציאל הגזעני שמסריח כמו ספרים חשודים מהמאה ה-19, אפשר לומר שבקרב כל הקטגוריות יש מגוון של צבעי עור ושיער, שרוב התכונות שלהן הינן תרבותיות ונרכשות ולא מולדות, ושבני תערובת בדרך כלל מקבלים את סט היכולות והתכונות של התרבות בה הם גדלו או בחרו להתחנך.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אפילו אם נניח שיש שבט פרהיסטורי שהמציא שמפו, סבון ומרכך צמחיים, הורדת שיער בדונג דבורים ומשחת שיניים צמחית, אין סיכוי שרמת הניקיון והטיפוח שלו זהה לזו של האדם המודרני - פשוט כי מקלחת הרבה פחות זמינה עבורם, וסביר להניח שרוב השבוע הם מסריחים מזיעה ועשן.
צריך לזכור כמה דברים:
1. הציידים לקטים חיו בצפיפות הרבה יותר קטנה, אז היה להם הרבה פחות סיכוי להידבק ממחלות מבני אדם אחרים.
2. הם לא בייתו בעלי חיים, אז לא הייתה סכנה שהם יידבקו מטפילים שהתאימו את עצמם לבני האדם בגלל המהפכה החלקאית.
3. יש כמה דברים בגוף שבאופן טבעי מטופלים מעצמם, כמו גזירת ציפורניים - כששורטים ומטפסים הציפורניים נשחקות.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
גזעי אדם שונים זה מעניין, אבל אישית אני לא רואה הבדל גדול בין הומו ארקטוס וניאנדרטל, נגיד, לא הבדל כזה שישנה הרבה לשחקנים.
יש הבדלים משמעותיים בין, נגיד, הומו סאפיינס, הומו ניאנדרטל והומו ארקטוס. למשל, התכונות (להומו סאפיינס יכול להיות בונוס בתבונה ובכריזמה או חוכמה אבל מינוס בכוח, להומו ניאנדרטל בונוס בתבונה ובחוסן או בכוח, להומו ארקטוס אני לא בטוח מה יהיה לו אבל לא בונוס לתבונה), יכולת שימוש בחפצים (הומו סאפיינס והומו ניאנדרטל טובים בשימוש בחפצים, הומו ארקטוס גרוע) ומבנה חברתי (רק הומו סאפיינס יכול לדבר).
 
ברוך הבא לפורום!

1) היה להם סיכוי לא רע לחטוף וירוסים בחורף או באביב (תלוי באזור מחייה - בצפון אירופה המחלות מתפרצות רק אחרי שהשלג נמס), אחרי שבחורף הם היו מכווצים כולם במערה לא מאווררת במיוחד. יש גם את עניין קדחת הנסיעות - נוודים לא מספיקים להתרגל לחיידקים המקומיים, ולכן יש להם סיכוי לחטוף מחלות מדי פעם, כשהם עוברים במקום חדש. וכמובן שיש מחלות טרופיות או כאלו שנובעות משתיית מים מזוהמים (ונניח באזור הדלתא של הנילוס קשה למצוא מים ראויים לשתייה, אלא אם מעבירים אותם בהרתחה, מה שלא תמיד היה ידוע שעוזר).

2) נכון. זה לא עזר להם כשהם פגשו אנשים שכן בייתו בעלי חיים...

3) ובמקרה הכי גרוע כוססים או משהו.

בכל מקרה, מן הסתם שלא דיברתי על הומו ספיינס (ולא יודע למה שיהיה לו מינוס כוח, פגשתי בחיי כמה בני אדם חזקים למדי). ניאנדרטלים כנראה יקבלו בונוס לכוח, אבל קשה להגדיר אותם כחכמים מאוד - צורת הציד שלהם היתה להסתער על בעל החיים בקפא''פ (וזו כנראה הסיבה שהם נכחדו, כי להומו ספיינס היו שיטות ציד עדיפות).

נ.ב.: אתה מושפע מיובל הררי במקרה?
 
Pixie אמר/ה:
הציידים לקטים חיו בצפיפות הרבה יותר קטנה, אז היה להם הרבה פחות סיכוי להידבק ממחלות מבני אדם אחרים.

מצד שני, הם יכלו לחטוף שילשול כל פעם שהם שתו מים במקום חדש, מי שנפצע קצת או חלה ולא יכל להמשיך לנוע ולצוד היה פשוט מת מרעב או ננטש, ואם לא היה להם מה לצוד - הם היו בצרות.

Pixie אמר/ה:
הם לא בייתו בעלי חיים, אז לא הייתה סכנה שהם יידבקו מטפילים שהתאימו את עצמם לבני האדם בגלל המהפכה החלקאית

הם יכלו להידבק בטפילים מחיות שצדו. בעיקר אם הם לא יכלו לבשל את הבשר כמו שצריך הם יכלו לחטוף כל מיני מחלות (גם כיום בשר חזיר נא הוא מקור לטפילים לא נעימים) או להיחשף לדם נגוע על פצעים (ככה האיידס עבר מקופים לבני אדם לפני מאה שנה בערך).

Pixie אמר/ה:
יש כמה דברים בגוף שבאופן טבעי מטופלים מעצמם, כמו גזירת ציפורניים - כששורטים ומטפסים הציפורניים נשחקות.

או נשברות ואתה חוטף זיהום. מה שכן, תזונה נטולת דגנים יותר בריאה לשיניים. מצד שני, ציידים מלקטים בדרך כלל לא חיו מספיק זמן כדי לפתח בעיות שיניים.
 
קודם כל תודה.
אני חושב שכדאי לעשות מינוס לכוח אצל הומו סאפיינס בגלל שיחסית למיני אדם אחרים, נראה לי שהוא די חלש (למשל הוא יותר חלש מניאנדרטל, ואני מניח שגם יותר מרוב שלבי הביניים בין השימפנזה לבן אדם, כמו הומו ארקטוס, בגלל ששימפנזה חזק הרבה יותר מהומו סאפיינס).
הבונוס אצל הניאנדרטלים לתבונה זה בגלל שיש להם מוח יותר גדול מלנו, אז יש כאלה שחושבים שהם היו יותר חכמים מאתנו. אגב, אפילו שיטת הציד של חיות היא הרבה פעמים לא סתם להסתער על חיות. ותזכור שאפילו שימפנזים (שכנראה הרבה פחות חכמים מכל בן אדם) משתמשים במקלות ואבנים ככלים.
לגבי המחלות, אז בהנחה שכבר יש להם אש הם יכולים לבשל את הבשר די טוב (אבל זה באמת עדיין מקור למחלות). לגבי הידבקות מבני אדם אחרים, אז אפילו שאולי הם חיו בקהילות סגורות יחסית (אני לא כל כך בטוח שסגורות יותר מאיתנו) הייתה הרבה פחות צפיפות - ותזכרו שישראלי ממוצע שחי בתל אביב פוגש בסביבות 50 בני אדם ביום (אולי אפילו יותר) ויש לפחות 500 בטווח של הידבקות ממחלות (דרך האוויר). לגבי הידבקות מגורמי מחלה כמו מים, אז אני לא חושב שהחיידקים בכל נהר הם כל כך שונים, ואם שותים כל החיים מים די מזוהמים, אז מפתחים עמידות. למשל, מים לא מינרליים מקניה יכולים לגרום קלקול קיבה רציני למישהו מהמערב, אבל זה בסדר גמור למישהו מקניה לשתות אותם.
בנוגע לפציעות, זה באמת היה סכנה רצינית למוות. אבל גם הייתה להם תזונה הרבה יותר טובה - הם אכלו הרבה יותר מגוון ובדיוק את מה שהם התפתחו לאכול.

נ.ב. בנוגע ליובל הררי - קראתי חלק מהספר 'תולדות האנושות', כולל כל החלק על המהפכה הלשונית וכל מה שיש שנוגע לציידים-לקטים. אני מקבל את רוב הדברים שהוא כותב עליהם, כי הם נשמעים הגיוניים, אבל אני לא מקבל את זה שהחיים שלהם היו מעין "גן עדן קמאי" - הם בכל זאת מתו הרבה יותר מוקדם ובקושי הייתה להם טכנולוגיה, כולל רפואה, הם האמינו בהמון אמונות טפלות ועוד כל מיני דברים.
 
ניאנדרטל - הם לא מסוגלים לדבר, ושיטות השגת המזון שלהם פרימיטיביות. נראה לי מגיע להם כוח וחוסן, פיזית הם מזכירים גמדים... ואם כבר דיוק היסטורי, הם לא מסוגלים להאמין במה שהררי מגדיר ''מיתוסים'', כך שכל מקצוע שמערב קסם או דת פסול בשבילם. גזע די מעפן...

הם יכולים לבשל בשר טוב, אבל לא תמיד זה קורה מכל מיני סיבות (הפשוטה ביותר - מי שמבשל לא מנוסה כל כך. קרה לי, ואני חושב שגם לכם, לטגן קציצה ובסוף כל הבפנוכו שלה יצא נא).

הם בהחלט יכלו להידבק מחבריהם לשבט, כשהם כולם מכווצים במערה בחורף ומתחבקים כדי להתחמם.

אם שותים מים מזוהמים כל החיים, מתים, לא מפתחים עמידות. מחלות מעיים כאלו הפילו על ימין ושמאל עד לא מזמן. בכל מקרה בתקופת הציידים רוב המים באו מנחלים ונהרות, ולא היה סביר שיהיו מזוהמים במיוחד, למרות שאני מניח שזה משתנה מאזור לאזור (באזור מורד הנהר סביר יותר שיהיו בו דברים לא נעימים).

תזונה - זה מאוד תלוי במקום. באזורים פוריים וממוזגים 80% מהתפריט היה צמחי, בקוטב הצפוני התפריט האינואיטי נראה כאילו נוצר כדי לנגח טבעונים (50% בשר, 49% דגים, 1% צמחים). בהשוואה לחקלאים המוקדמים, הם בהחלט אכלו טוב. מצד שני, בניגוד לחקלאים המוקדמים, לא היו להם מאגרים לחורף, והכלכלה לא אפשרה צמיחת אוכלוסיה, וכל הבריאות שלהם לא עזרה כשהאיכרים השכנים באו להילחם בהם.

בנוגע ליובל הררי - מדובר בהיסטוריון צבאי שהחליט להפוך את עצמו גם לביולוג, אנתרופולוג, תיאולוג וחוזה עתידות, ואת כל עבודת השרלטנות הזו הוא עושה בביטחון מוחלט שמאוד משכנע במבט ראשון וקורס לגמרי במחשבה שנייה. הוא בא בספר שלו עם אג'נדה, והוא מעוות את העובדות כשהן לא מתיישבות איתה. גם אין לו כל כך עקרונות, ע''ע נושא טראמפ ופוטין בספר האחרון שלו בתרגום לרוסית. אם מישהו רוצה לדבר על זה - עדיף בפרטי.
 
קודם כל, אני מדגיש שכל מה שאני אומר הוא בגדר הצעה בלבד - אתה תהיה זה שתחליט בסופו של דבר איך עולם המערכה שלך יראה.

לגבי העמידות והמחלות: בהנחה שיש לך מערכת חיסונית שפועלת כרגיל, זה טוב להיחשף (כמובן שבמידה מסויימת) לזיהום ולטפילים - זו בדיוק הסיבה שנותנים חיסונים. וכדי להידבק מחבר שבט, צריך שאיכשהו אחד מהשבט יידבק. ותזכור שבגלל שאין להם מאגרי מזון לחורף אז צריך עדיין לצוד, ללקט ולעקוב אחרי בעלי החיים הגדולים, אז הם לא "מכווצים במערה בחורף ומתחבקים כדי לתחמם". אני לא חושב שהרפואה שלהם הייתה הרבה יותר גרועה מאשר בימי הביניים, כשחשבו שכספית ואבני אודם מותכות יכולות לרפא פצעים.

אם אתה לא מרוצה מהחלוקה לגזעי בני אדם שונים, אין לי הרבה מה להציע לך. ואני גם לא כל כך מבין מה אפשר לעשות עם תחום הרפואה.
 
חזרה
Top