• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פרקים למנחה שלא מיועדים לשחקנים? בעד/נגד?

בדיון ש [mention]Envinyatar[/mention] פתח על סיום כתיבת החוברת שלו - https://www.pundak.co.il/forums/threads/41851 הערתי בטבעיות שסדר הפרקים הוא כזה שמערבב בין תוכן לשחקנים לבין תוכן למנחים.
ואז עלתה בי השאלה המתבקשת, האם בכלל יש עדיין הגיון היום שיהיה תוכן לעיני המנחה בלבד בעולמות מערכה (למעט הרפתקאות כמובן)?
כמי שמשחק כבר עשרות שנים, זה משהו "טבעי" שגדלתי איתו.... אבל האם הוא נכון?
 
לחלוטין. לא חובה, כי יש עולמות שמעדיפים שייצרו מהם סיפורים כלליים, אבל חלק מהכיף בהנחייה זה ניהול של סודות ודברים מאחורי הקלעים. אין כל רע בעולמות שמספקים את זה.
 
לדעתי כן. למשל, אם אתה משהם במהדורה חמש, ואתה מציב מפלצת מול השחקנים שלך, ואז אחד מהם שולף ספר מפלצות שיש לו, בודק מה החולשות והחוזקות של המפלצת ופועל בהתאם. זה הורס את המשחק. זה אומנם לא תשובה לשאלה שלך, אבל הבאתי דוגמה למצב שבו זה מזיק.
עכשיו אני אביא דוגמה שעונה על השאלה שלך. בעולם מערכה שלי יש ארץ אחת שאמנם לא משפיעה על ההרפתקות, אבל אוצרת בתוכה סודות מאוד גדולים. אם אחד מהשחקנים שלי ידע אותו, ינצל אותו וישתמש בו, זה יהרוס את כל ההרפתקה.
 
הגיוני שצריך חומר לעיני המנחה בלבד - כמו שאלה לפני אמרו, אם השחקנים יודעים על כל התכניות של הנבל לפני שהם אמורים לדעת, הם יכולים להשתמש בזה לרעה. לא רק זה, זה גם הורס להם את הכיף.
וולף - הייתי שמח לראות את ההרפתקה שלך כשתצא. אתה מדבר במקרה על הארץ של האל-מתים?
 
אני חיייב להגיד שהתוכן למנחה חסר משמעות בעיני.לפחות לשחקנים בגילי "המופלג".רובנו יכולים להבדיל בין ידע שחקן לידע דמות,לא?
 
אבל זה הורס את הכיף, זה כמו ספוילרים.
אישית אתה גם מעדיף משום מה שלא נדע כשחקנים (קל וחומר כדמויות) על המקום בו אתה מתעתד להריץ את הרפתקת הפורום שלך - שנותנת הנחיות ליצור שחקנים מקוריים ויש לה אפילו קובץ הרחבה מיוחד לגזע שחקן מקומי ומגניב של צבי הנינג'ה (ואם אין לדמויות מקומיים יש שם גם צבים שיכולים להדריך את הדמויות בהתחלה). אשמח להבין את ההבדל בין הטענה שלך כאן לבין הגישה שלך שם.
 
ממילא קשה למנוע משחקנים לעיין גם ב"פרקים למנחה", בטח לא בחוברת שתהיה זמינה לעיני כולם.
אני מנסה להתמודד עם בעיית הספויילרים בכך שאני מקצץ את הכמות שלהם בכל הפרקים - למשל, כאשר אני כותב הצעות להרפתקאה, אני לא נותן פתרונות שלמים ומלאים ל"מה קרה שם", אלא רק קווים אפשריים לפיתוח ההרפתקאה - כאשר ההחלטה תיהיה בידי המנחה.

לעומת זאת, רוב מוחלט של מה שמופיע בפרקי העולם הוא בבחינת Common knowledge, שאין שום בעיה שהשחקנים או חלקם ידעו.
 
תשים את כל הספוילרים בסוף והנה פתרת את הבעיה.
אנחנו לא הולכים עכשיו לשים את המידע למניה בכספת עם קוד סודי שעובר מפה לאוזן במפגשי הפונדקאים הסודיים פריק בימי חמישי בחצות (ספיציפית הלילה לא מתקיים כי יש מחר בבוקר :D), אבל אם השחקן לא רוצה לדעת לדעתי צריך לתת לו את ההזדמנות בלי למנוע מהמנחה ידע חשוב על העולם.
השיטה שלך גם טובה.
 
אני מניח שזה משתנה מקבוצה לקבוצה, אבל כשאותם האנשים לפעמים מנחים ולפעמים משחקים - היתרון של "פרקים למנחה" מצטמצם משמעותית. כשהמנחה רוצה להפתיע את השחקנים, הוא תמיד יכול לסטות ממה שרשום בספר.
 
אחד המשתמשים שאהבתי חזר לרגע :D
צודק, אבל אם המנחה סוטה ממה שרשום בספר, זה יכול ליצור בעיות של אחידות בעולם המערכה כשכמה אנשים מנחים בו אחד אחרי השני. גם לא חייבים שכולם ינחו באותו עולם. כך או כך הפרק למנחה יעיל בשביל אלו שלא עושים את זה. אפשר לעקוף הכל, נכון, אבל הפרקים למנחה נותנים לך אפשרות לא לראות מה שאתה לא רוצה.
 
Darki אמר/ה:
אני חיייב להגיד שהתוכן למנחה חסר משמעות בעיני.לפחות לשחקנים בגילי "המופלג".רובנו יכולים להבדיל בין ידע שחקן לידע דמות,לא?
צודק שבגיל המופלג שלנו זה אכן יותר מקובל ההפרדה של הידע, אבל לעתים אנחנו סקרנים וקוראים דברים מבלי לדעת שזה הורס את המסתורין.
אני אתן דווקא דוגמא ממשחק הלוח ארקהם משחק הקלפים, שם יש הרבה דברים שמתרחשים בהתאם לפעולות שלך קודם. תיאורטית אתה יכול לקרוא את הכל ולדעת מראש מה המסלול האופטימלי, אבל זה בגלל שזה גם מצוין במפורש שאתה לא אמור לקרוא.
אם לא הייתה האזהרה הזו, אז חלק מהכיף היה נהרס...
 
lonewolf אמר/ה:
לדעתי כן. למשל, אם אתה משהם במהדורה חמש, ואתה מציב מפלצת מול השחקנים שלך, ואז אחד מהם שולף ספר מפלצות שיש לו, בודק מה החולשות והחוזקות של המפלצת ופועל בהתאם. זה הורס את המשחק. זה אומנם לא תשובה לשאלה שלך, אבל הבאתי דוגמה למצב שבו זה מזיק.
עכשיו אני אביא דוגמה שעונה על השאלה שלך. בעולם מערכה שלי יש ארץ אחת שאמנם לא משפיעה על ההרפתקות, אבל אוצרת בתוכה סודות מאוד גדולים. אם אחד מהשחקנים שלי ידע אותו, ינצל אותו וישתמש בו, זה יהרוס את כל ההרפתקה.

זה לא קשור במיוחד לנושא- מדובר כאן בנושא אחר לחלוטין- חשיבה מטא משחקית, שהיא דבר די מגעיל. אם אתה לא יכול לסמוך על השחקנים שלך שיפרידו בין הידע של הדמות שלהם ובין הידע שלהם כשחקן, מה כיף פה?
עכשיו , יש משחקים בהם זה לגיטימי. הם נדירים.

עדיין, זה לא אומר שאין שום קשר לנושא. הרבה שחקנים יקראו את הפרקים למנחה- במיוחד אם הם ינחו בעצמם. ובמיוחד אם הם שילמו על הספר- הם ירצו לקבל את התמורה המלאה לכספם. כשהם משחקים, זה התפקיד שלהם לא לפתור הכל בחשיבה מטא משחקית (כחלק מהתפקיד שלהם לשמור על ההנאה במשחק, שזה תפקיד שכל האנשים מסביב לשולחן חולקים בעולו) באותה מידה בין אם הם קראו את ספר המפלצות או את הפרק למנחה.

וזה למה אני מתנגד לפרקים למנחה. בין כה וכה השחקנים יקראו אותם- ואז מה הם שווים?
דרך נחמדה שראיתי היא להוסיף פסי צד למנחה או תיבות טקסט המכוונות למנחה, ככה שהן באותו זמן חשופות לשחקנים ובאותו זמן בבירור לא מכוונים אליהם. בדרך כלל אלה עצות למנחה או הערות קטנות, לא משהו שפוגם בחוויה של השחקנים- אבל כן מועיל למנחה הקורא.
 
[mention]אביעד[/mention]
אני לא מכיר את מי שאני מריץ לו בפורום,אז כיצד אני אמור לדעת שאפשר לסמוך עליו?

[mention]The Oldman[/mention]
אני דיברתי יותר בכיוון של משחקים כמו מו"ד ופאת'פיינדר.במידה ונתייחס אליהם,המסתורין לדעתי לא טמון בפרטים על העולם,אלא במקומות שבהם המנחה צריך לאלתר.אני חושב שהנושאים בחוברת לעיל הם נושאים מהסוג שטבעי ששחקן ידע,מה גם שאני שחקן שאוהב מכאניקה,אז פחות קל לי להתמקד במסתורין 😄
 
כאילו יותר בקטע שפרטים על העולם הם לא מסתורין מבחינתי,אלא שהמסתורין הוא המניעים של הנבלים,ודברים מהסוג הזה.פרטים שמופיעים רק בחוברת הרפתקאות ובראשו של המנחה
 
נקסטורל
אם השחקן רוצה לקרוא את הפרק למניה שיקרא, אבל למה למנוע ממנו את האפשרות לא לקרוא אותם? אישית אם יש הערות למנחה זה משהו שיותר יעניין אותי לקרוא מאשר פרק שלם שמיועד לו.
דארקי
אם אתה לא סומך עלינו למה אתה מריץ לנו? אנחנו יכולים לקרוא את כל ההרפתקה מראש, לרמות בקוביות, לרשום לעצמנו עוד נק''פ ומה לא. בסופו של דבר רובנו שחקנים אמינים שרוצים לשחק בכיף ולרמות הורס גם לנו. (עכשיו, כן שמעתי שמועות על רמאים בפונדק, אבל לא בדקתי אז אני לא אמסור לך שמות)
אני לא תוקף אותך, רק מציין שרובנו אנשים כשרים שאפשר לסמוך עליהם, כדי שתוכל להריץ לנו בכיף בלי שנרמה אותך. מקסימום אם תתפוס רמאי תעיף אותו.
 
למעשה,על רובכם אני סומך,אני פשוט לא יודע עד כמה אתם אמינים.על תשכח שאני חדש בפונדק,ופחות או יותר בכול פורום שביקרתי בו ובכול פורום שהרצתי בו תמיד היו שחקנים מאוד לא "מקצועיים",לא ידעתי אם זה המצב בפונדק.האמת שאחרי חודש פה אני מרגיש שכמעט כולם,בין אם המבוגרים ובין אם הצעירים כותבים בצורה מאוד בוגרת ומאוד אחראיים,ואני שמח שזה ככה.
 
כהערת אגב, בספרים האחרונים שקראתי שהיה בהם פרקים למנחה, הפרקים התעסקו יותר ב"איך לבנות אתגרים לדמויות" מאשר מידע סודי על העולם שאסור לשחקנים לדעת.

אביעד אמר/ה:
צודק, אבל אם המנחה סוטה ממה שרשום בספר, זה יכול ליצור בעיות של אחידות בעולם המערכה כשכמה אנשים מנחים בו אחד אחרי השני. גם לא חייבים שכולם ינחו באותו עולם. כך או כך הפרק למנחה יעיל בשביל אלו שלא עושים את זה. אפשר לעקוף הכל, נכון, אבל הפרקים למנחה נותנים לך אפשרות לא לראות מה שאתה לא רוצה.
בדרך כלל אם כמה אנשים מנחים באותו עולם, כל מנחה מציג את העולם הזה באופן שונה וייחודי, ככה שזה לא כזה נוראי. כמו כן, אם מדובר באותה קבוצת אנשים ההמשכיות תשאר, אז הכל טוב. לא רואה באמת בעיה בזה.
 
זה מאוד תלוי בעולם ועד כמה הוא עשיר / מסתורי. למשל בנשגבים יש בהחלט מידע שנשגב שמש מתחיל לא אמור להכיר, ושם הפרדת המידע מהותית.
זה כמובן הכי בולט בהרפתקאות, אבל גם בפרקים למנחה יש מידע נסתר לעתים. למרות שלעתים קרובות הוא מופיע בספרי הרחבה על העולם ולא בהכרח לספרי שחקן - אבל זה גם דיון בפני עצמו, כמה זה נכון שיהיו ספרים רק לשחקנים או רק למנחים :)
 
חזרה
Top