• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

רעיון כללי לעולם מערכה

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
לאחרונה, בעקבות קריאת כמה כתבות, צץ לי בראש רעיון לעולם מערכה. אני אשתף אותו כאן ואתם מוזמנים לפתח אותו. אם הרבה ירצו אולי אפילו אעבוד עליו ברצינות.

הרעיון הכללי הוא שהעולם נמצא במלחמה תמידית בין העלפים לגמדים - אם לא חמה אז קרה, ואידאלוגית יותר מאשר צבאית. הם היו ביבשת הרבה לפני בני האדם, אבל כעת רוב האוכלוסיה היא מהגזע האנושי המסכן שנקלע למאבק הנצחי הזה, ולכן רוב העמים והממלכות בחרו במידה זו או אחרת צד במלחמה, אידאלוגית או אפילו צבאית.

באופן כללי, את הגמדים אפשר להגדיר כימנים שמרנים מאוד. הם חברה שבטית (כל שבט יושב בעיר אחרת ומחולק לחמולות, והשבטים מסוגרים מאוד ולא מתחתנים זה עם זה - כי הם ''לא משלנו''), פטריארכלית ואפילו מצ'ואיסטית (הגברים המזוקנים והחזקים עובדים בכל העבודות הנחשבות, כמו עבודת מתכת וכרייה, והנשים הן עקרות בית), מקדשת עבודה קשה, חריצות, השקעה ומאמץ. הם גם לוחמניים משהו, אוהבים בשר ואלכוהול, וקפיטליסטים - כי זו הדרך הטובה ביותר ליצור הון, וגמדים אוהבים הון. החברה דתית מאוד והגמדים הולכים להתפלל במקדש על בסיס קבוע. יש חשיבות רבה למשמעת, חוק וסדר, והזקנים מחזיקים בכבוד רב והערכה. לקוד הכבוד יש חשיבות רבה מאוד בתרבות שלהם. הם גם די הומופובים (מתבקש) ואם דבר כזה קיים בעולם פנטזיה, הם כנראה יתנגדו להפלות.

העלפים לעומתם הם משהו כמו שמאלנים ליברלים במיוחד. הם טבעונים, מקבלים את כולם, פמיניסטים לחלוטין (וזה כנראה מתבטא גם פיזיולוגית - הנשים והגברים העלפיים זהים לחלוטין מכל בחינה למעט מערכת רבייה), חובבי טבע וסביבה (לא אומר שהם גרים בטבע, כן?), אתאיסטים, ומעדיפים אומנויות לא-חומריות כמו ספרות, תיאטרון ומוזיקה. מבחינת לחימה וספורט הם מעדיפים דברים כמו ריצה, אתלטיקה קלה, טיפוס על עצים (דא) ואומנויות לחימה המתבססות על איזון ו''נקודות חלשות בגוף'' יותר מעל כוח פיזי. הם מקדשים חופש, אינדיבידואליות, פציפיזם, ועבודה אישית, קלילה ומהנה (אם הגמדים תומכים בחינוך רוסי קשוח, האלפים הם בדיוק ההפך, עם יותר מדי חירות לתלמיד). העלפים לא רואים בעיה גדולה בשקרים למטרה טובה, והם גם נוטים לקסם (כי הוא מאפשר לאנשים להתחזק ללא צורך באל).

שתי בעיות:
הראשונה - אני לא בטוח כמה האידאלוגיות השונות אמורות להיות קיצוניות. בדרך כלל כשצד אחד מושך לקיצוניות השני הופך לקיצוני עוד יותר (דוגמה טובה - הלבוש החילוני והחרדי בעשרות השנים האחרונות), אז הגיוני שהגמדים יהיו שוביניסטים מאוד (אישה שתקי!) ויתלו הומואים, כשמהצד השני העלפים רוצחים מגדלי תרנגולות ומארגנים קרנבלים ענקיים של פרובוקציות, עירום חלקי או מלא ושטויות ריקניות. אבל אני לא בטוח עד כמה יהיה מהנה לשחק בדבר כזה.
השנייה - מעבר למוטיב של המאבק הנצחי בין הגזעים, אין לי מושג מה יהיה בעולם או מה הדמויות יעשו בו.

אשמח לדעתכם.
 
דווקא המאבק של האידיולוגיה בין הגמדים לאלפים זה משהו שאני נהנה לקרוא בספרים המבוססים על הקונספט,אבל אני חושב שהמאבק העיקרי הוא בין החברה הגמדית השמרנית(לא מבחינת דת,אלא יותר מבחינת העובדה שרוב הגמדים נוטים לסדר,ויציבים כמו סלעים) לבין החברה האלפית הכאוטית(כנ"ל,מכיוון שהאלפים נוטים לתוהו,ומתנודדים כמו הרוח) מבחינה מטאפורית כמובן.
 
ת'ור אמר/ה:
נראה שפשוט לקחת סוגיה עכשווית, הגברת אותה ל-11 ושמת אותה בעולם פנטזיה. אני אפילו לא רואה איך זה יכול לתת פרספקטיבה חדשה על הסוגיה, כל צד הוא פשוט קריקטורה רדודה של עצמו.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
שתי בעיות:
הראשונה - אני לא בטוח כמה האידאלוגיות השונות אמורות להיות קיצוניות. בדרך כלל כשצד אחד מושך לקיצוניות השני הופך לקיצוני עוד יותר...אבל אני לא בטוח עד כמה יהיה מהנה לשחק בדבר כזה.
השנייה - מעבר למוטיב של המאבק הנצחי בין הגזעים, אין לי מושג מה יהיה בעולם או מה הדמויות יעשו בו.
אתה אפילו לא מנסה לעזור בפיתרון הבעיה, גם לא מעלה רעיון כלשהו, פשוט מתלונן על בעיה שאני בעצמי שמתי לב אליה. אני תוהה אם אני מסתכן באזהרה, אבל זו תגובה... די חסרת טעם.
המפקד האלמוני אמר/ה:
אני חושב שאידאולוגיות של העידן התעשייתי והפוסט-תעשייתי פשוט לא מיתרגמות טוב לעולמות פנטזיה.
אשמח להסבר למה. אני לא רואה בעיה בזה.
Darki אמר/ה:
(לא מבחינת דת,אלא יותר מבחינת העובדה שרוב הגמדים נוטים לסדר,ויציבים כמו סלעים)
האמת שגמדים בדרך כלל מוצגים כדתיים יותר, ואאל''ט כוהן זה אחד מהמקצועות המועדפים שלהם. אבל כן, המאבק בין גמדים ועלפים זה הרעיון הכללי בעולם. אני רק תוהה לאן אפשר לפתח את זה ומה בכלל הדמויות יעשו.
 
כן אבל אני אומר שהרעיון המרכזי(לפי דעתי) אמור להיות המאבק בין החברה המסודרת(בהעידר מילה טובה יותר) לבין החברה הכאוטית.אגב,שאלה:מה המקום של גזעים אחרים במאבק הזה?או שאין כאלה?
 
כן, יש בזה משהו, למרות שהאידאלוגיות שלהם בעיקרון מייצגות מכלול ערכים רחב יותר - נניח חברה מסורתית מול פמיניזם, או משמעת וסדר מול אינדיבידואליזם וחופש.

שאר הגזעים?... הממ, זה מעניין. בני מחצית הם תכלס סוג של בני אדם. ננסים מתאפיינים בעיקר בחיבה שלהם להמצאות מוזרות וטכנומאגיה, אני צודק? אם ככה אני יכול לראות איך חלקם מתחברים לגמדים (עניינים כמו מסחר ועליונות הטכנולוגיה על הטבע, מפה לשם הם יצטרפו לצד הגמדי וייתכן שגם יאמצו ערכים גמדיים נוספים), ואחרים לעלפים (חופש יצירה, אינדיבידואליזם ונטייה לקסם - למרות שנראה לי סביר פחות שהם יצטרפו אליהם).

אורקים הם באופן כללי אלימים וחייתיים (אלא אם אתם אוהבים לשבור קלישאות, אבל אני לא כזה). אני מניח שהם לא אוהבים גמדים ולא עלפים, אבל גמדים הם יותר שוביניסטים ואוהבים בשר ובירה, אז האורקים יעדיפו לעזור להם. אבל הכי סביר שהם ישרתו כשכירי חרב בשני הצדדים בלי באמת לאמץ אידאלוגיה כזו או אחרת, כי גם אידאלים של משמעת, טכנולוגיה ועבודה קשה לא בדיוק מתאימים להם.

זדים - נוטים לרוע בסופו של דבר, כך שאיזה צד שהם לא יבחרו, הם יוציאו ממנו את הגרוע. אני רואה את חלקם מאמצים אידאלוגיה גמדית ובונים ערי מדינה קפיטליסטיות במובן הרע של המילה, עם עושק, חמדנות כללית, סחר עבדים ונתינת מחסה לפיראטים שפועלים נגד מתחריך. או שהם יבנו אימפריה טוטליטרית. אחרים שיתקרבו לעלפים כנראה יהיו אשפים יהירים ותאבי כוח.
 
א. העולם הזה נשמע כמו עולם מערכה שכבר עבדת עליו ביחד עם כמה אנשים מכאן - מבחינת הגמדים והאלפים על כל פנים
ב. זה לא נשמע כמו עולם, אלא כמו מלחמה שיכולה להיות בסיס לעולם או סתם להתרחש בו. במיוחד ששאר העולם סופר גנרי וחסר כל ייחוד שהוא.
ג. האלפים והגמדים פה דומים באופן מחשיד מאוד לאלו מרומח הדרקון.
ד. הלבוש החילוני והחרדי לא קשורים בגרוש אחד לשני. הלבוש החילוני התפתח מאוד כתוצאה מהחום ששורר כאן בארץ, והלבוש החרדי התפתח בקושי, וגם זה רק כשחסידות אחת פרשה מאחרת ועכשיו הם לא יכולים להתלבש אותו דבר כי זה נוגד את עיקרי היהדות.
ה. פרטים שוליים על העולמות
שקרים למטרה טובה - קיים בחברה דתית וחילונית כאחד, אצל גורמים מגמתיים. אם אני נותן דוגמא אני חוטף באן אז בוא נפסיק.
המקצוע המועדף של גמד הוא לוחם, לא כהן. למעשה, כהן הוא מקצוע מועדף של אלפיות אפלות.
אצל גמדים הנשים דומות לגברים לגמרי ועושות הכל אותו דבר כמוהם (ברוב העולמות לפחות). דריזט למשל אפילו לא מסוגל להבחין בין גמדים לגמדות, כי גם להן יש זקן.
אלפים הם טיפוסים יותר אינטליגנטים בדרך כלל, ולא נוהגים להשתתף במצעדים המוניים ופרובוקטיביים שבהם צורחים כמו מטורללים ועושים שטויות. הם גם לא נוהגים להשתכר בדרך כלל. זה הדבר היחיד יוצא הדופן שאני מוצא בעולם שלך חוץ מזה שהם אוהבים להרוג גמדים (וגם החיבה לגמדים מתים היתה קיימת בכמה עולמות אאל"ט)
 
דווקא לי זה הזכיר את אראגון,למרות שהאלפים והגמדים בו בני ברית.היחס העוין בבירור שהגמדים נותנים לכול אלף שהוא(מלבד אריה)והשוני בין הגמדים לאלפים,שהוא אגב הרבה יותר גדול מאשר בעולמות אחרים.כשקראתי את הקטע על המצעדים הפרובוקטיביים וכו',עלה לי בראש מן שילוב מוזר בין חגיגות שבועות הדם ולבין אחד מהקרנבלים בריו דה ז'ניירו,שאגב שניהם נשמעים לי מאוד לא מזיקים.
 
צודק, התמקדתי בנקודה העיקרית שלי והזנחתי את השאר.

אז קודם כל, מלחמה קרה בין שתי מעצמות זה רעיון מעניין. אני מדמיין אותן תומכות בחבורות הרפתקנים (הנשקים המסוכנים ביותר) כדי להגדיל את העוצמה הצבאית שלהן. בהתחלה הן רק ישלחו אותם לטפל בכל מיני מזיקים, בהמשך יתחילו לתת להם ציוד, וככל שהם יתחזקו הם יישלחו לחפש לחשים עתיקים\חפצ"קים עוצמתיים או לקדם את האינטרסים של האימפריה באיזו ממלכה רחוקה. והיופי הוא שאם השחקנים מעוניינים אפשר בקלות לקחת את המערכה לכיוונים פוליטיים יותר.

אבל הנקודה העיקרית שלי היא פחות או יותר מה שהמפקד האלמוני אמר: אידיאלוגיות פוליטיות מודרניות לא מתיישבות כל כך טוב בעולם פנטסטי (הקיצוניות רק עושה את הכל קצת מגוחך).
בתור התחלה, קצת מצחיק לשים קפיטליזם וליברליזם אחת מול השנייה בהתחשב בעובדה שהן לא מנוגדות. האמת, כנראה שמנקודת מבט ימי-ביניימית הן קרובות עד זהות, עם האהבה שלהן לחשיבות הפרט והפתיחות שלהן לגמישות מעמדות.
וברמה עמוקה יותר, קפיטליזם מתבססת על כמה שיותר עסקאות והחלפות טובין, מה שמתבסס על הרבה צרכנים, שמתבסס על אנשים עם עודף הכנסה שמתבסס על יכולות ייצור מפותחות. וליברליזם כמו שהצגת אותו (הליברליזם העכשווי שמתמקד בזכויות אזרחיות) נוטה לצמוח בעיקר כשיש, ובכן, זכויות אזרחיות לחלק מהאנשים אבל לא לכולם (תיאור שלא תואם את רוב הממלכות שבהן זכויות יש בעיקר לשליט). מה גם שאנשים נוטים לא להילחם על זכויותיהם אם הם צריכים לדאוג כל יום שהם ישרדו את השנה הקרובה. בקיצור, יש סיבה שאידיאלוגיות פוליטיות התפתחו רק בעת החדשה. לפני כן לאנשים היו דברים חשובים יותר לדאוג להם.
 
אביעד:
א. כל קשר ביניהם מקרי בהחלט.
ב. אמרתי, יש לי רעיון רק למוטיב המרכזי בעולם, ושום דבר מעבר. ובנוגע לגזעים - בכוונה כתבתי גזעים גנריים. האמת שאין לי מושג לגבי העולם, אני פשוט יודע את הרעיון הכללי.
ג. אראגון אכן היה אחד ממקורות ההשראה שלי, אבל לא זכור לי שהגמדים גרונטוקרטים וקפיטליסטים, או שהעלפים אינדיבידואליסטים. בכל מקרה הרבה מההשראה באה ממקומות אחרים (ובהם - החברה הפלסטינית ומצעד הגאווה. כן, אני רציני).
אביעד אמר/ה:
שקרים למטרה טובה - קיים בחברה דתית וחילונית כאחד, אצל גורמים מגמתיים.
העניין הוא שהגמדים מאמינים בקוד כבוד ולא יעזו לשקר (זה באופי שלהם. בני אדם פחות חזקים).
אביעד אמר/ה:
אצל גמדים הנשים דומות לגברים לגמרי ועושות הכל אותו דבר כמוהם (ברוב העולמות לפחות). דריזט למשל אפילו לא מסוגל להבחין בין גמדים לגמדות, כי גם להן יש זקן.
לי הם נשמעים כמצ'ואיסטים. ובכל מקרה אני צריך אותם כאנטיתזה לעלפים.
אביעד אמר/ה:
אלפים הם טיפוסים יותר אינטליגנטים בדרך כלל, ולא נוהגים להשתתף במצעדים המוניים ופרובוקטיביים שבהם צורחים כמו מטורללים ועושים שטויות. הם גם לא נוהגים להשתכר בדרך כלל. זה הדבר היחיד יוצא הדופן שאני מוצא בעולם שלך חוץ מזה שהם אוהבים להרוג גמדים
העלפים עצמם יעדיפו לשבת על העצים שלהם כשבני האדם הורגים בשבילם. אם הגמדים והעלפים הגיעו למלחמה של ממש זה מצב גרוע, בקנה מידה של מלחמה בין אמריקה לברית המועצות. באופן כללי רוב המלחמות החמות הן בין ממלכות גרורות של בני אדם, כשהגמדים והעלפים מושכים בחוטים. ובכל מקרה, במצעדים מטורללים והמוניים חשבתי בכיוון של מצעד הגאווה כמו שמישהו מהפורום תיאר אותו מתישהו, שנשמע פשוט משהו שמתאים לעלפים הנאורים. מצד שני אולי הוא פחות מתאים להם כי הם מתורבתים (כביכול). עדיף שנעזוב את העניין הזה לפני שיתדרדר. שום קשר לאגייטי בלודהרן, בכ''מ.

ת'ור:
בעיקרון, העלפים יותר סוציאליסטים מקפיטליסטים. הם ליברליים יותר במחשבה ופחות בכלכלה. אני חושב שהעלפים הם בכלל אנטי מעמדיים, אבל אני לא בטוח כי ברוב המדינות הסוציאליסטיות דווקא יש פער מעמדות רציני.
גם בעת החדשה, רוב האנשים היו צריכים לדאוג להישרדותם רוב הזמן (בין אם הם היו איכרים עניים במאה ה-17 או פועלים עניים במאה ה-19), כשמי שהמציאו אידאלוגיות היו המעמדות העליונים. בכל מקרה מי שהמציאו את האידאלוגיות הנ''ל היו העלפים והגמדים, הם פשוט משווקים אותן לבני האדם (ואולי לעוד גזעים, אם יש). ובני האדם... אני מניח שהחשיבה הכלכלית והתרבותית שונה מבימי הביניים ברוב המקומות.אבל הרי בני האדם מומחים בלעוות דברים למה שהם רוצים לראות, אז נראה כאן גם דברים שדי רחוקים מסוציאליזם או קפיטליזם.

בכ''מ, אני מבין שכדאי שאני גם אתכנן קצת על העולם עצמו מעבר לרעיון הכללי?
 
למיטב הבנתי, האלפים נחשבים באופן סטריאוטיפי להתגלמות האריסטוקרטיה. אני פחות בקיא כיצד הגמדים נתפסים היות והרבה ספרי ז'אנר לא עברו את המסננת של התרגום בארץ. האלפים והגמדים שאתה מציג נראים לי כווריאציה מאד ישראלית של הארכיטיפים שלהם. דווקא נראה לי שגמדים רוסים יהיו קומוניסטים עם כל הדגש אצלם על עבודת כפיים והאלפים סוג של ביורוקרטיה מהגיהינום. בכל מקרה, כפי שהסינים הוכיחו, אפשר להיות קפיטליסטים גם בלי להיות ליברלים.
 
ת'ור אמר/ה:
כל צד הוא פשוט קריקטורה רדודה של עצמו.
מה שת'ור כתב. זה נשמע כמו נסיון לא מוצלח לסאטירה פוליטית עכשיו ומשהו די משעמם לשחק בו.
אם אתה רוצה לכתוב עולם סאטירה עכשווי, למה לעשות את זה פנטזיה?
 
אני חושב שהסאטירה הפוליטית יכולה להיות בסיס התחלתי, אבל היה כדאי אולי מאד לעדן ולשנות את זה, תוך התחשבות בכך שמדובר בעולם פנטזיה ולא בעולם מודרני, כך שתוכל להכניס פנימה רעיונות/עיבוד מקורי משלך לקונספט הבסיסי.
הייתי מאד ממליץ על להכניס טוויסט לכל צד, כך שהוא לא ישאר רק הקצנה של ימין/שמאל, וגם יבלבל את מי שיחפש "טוב/רע" מוחלטים לפי ההשקפה הפוליטית שלו.

חוץ מזה, הייתי ממליץ על לחפש עוד ציר או שניים, כאילו בלי קשר לרעיון שלך, כדי לבסס את העולם גם עליהם ולא רק על הקונספט הראשון שלך. מנסיון - עולמות שעובדים על כמה קונספטים שמתנגשים ונפגשים הם תמיד מעניינים יותר.
 
הלדין:
אפשר לפתח גזעים לכל מיני כיוונים. אני באמת יכול לדמיין בנוסף למיינסטרם הקפיטליסטי קבוצה של גמדים קומוניסטים שמאמינים שהחברה הגמדית נטשה את ערך העבודה לטובת הממון (ואם אפשר להוסיף לזה גולאגי-כרייה במעבה האדמה, למה לא?). זה יכול להיות מעניין. בנוגע לגמדים הקפיטליסטיים - החברה השבטית שלהם לא ליברלית במיוחד.

אולדמן:
לא יודע, הרעיון שעלה לי הוא של גמדים ימנים שמרנים מול עלפים שמאלנים ליברלים. מעבר לזה אין לי מושג לאן כדאי לפתח את זה או מה יהיה בעולם, לכן בכלל העץ הזה קיים. אם אתה יכול איכשהו לעזור, אני בהחלט אשמח לעצה או לרעיון לפיתוח.

אנוויניאטאר:
תודה רבה על העצות! אני אחשוב על העניין.
 
חזרה
Top