• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לחשים אבסולוטיים

אני שם לב שיש מוטיב חוזר בכל המהדורות של מו"ד למיניהן, של לחשים שעושים משהו יותר טוב מכל הלחשים האחרים בקטגוריה. ואז יש כמה לחשים שפשוט יושבים ומחכים שמישהו ישים לב שהם קיימים.
התופעה הזו מצויה במיוחד בלחשי נזק. Fireball, במהדורות 3.5, 5, ופאת'פיינדר, הוא לחש הנזק הכי חזק מדרג 3 נקודה. אף אחד לא לוקח lightning bolt. למה להם? יש Fireball. שלא לדבר על לחשי נזק אזוטריים ומוזרים, כמו Vampiric Touch או משהו.
במהדורה 5, לחשי הנזק הכי טובים מדרג 1 הם Magic missile וChromatic Orb. לעומתם, דברים כמו Thunder Wave, Witch Bolt או Burning Hands, כולם לחשים מגניבים אגב, לא משתווים בכלל מבחינת רמת כוח. למעשה, שני הלחשים האלה יותר טובים מהלחש Melf's Acid Arrow, לחש מדרג 2, בהרבה. לחשונים בדרך כלל יותר מאוזנים, כשFirebolt עושה הכי הרבה נזק אבל לאחרים יש אפקט נוסף כלשהו.
מישהו יודע מה הרעיון שעומד מאחורי חוסר איזון כזה? כי זה לא נראה כמו משהו שמנסים לתקן. אני אישית מרגיש רע כשאני משחק אשף שמגיע לדרגה 5 ואני חייב לקחת Fireball ו-Fly, כי שניהם כל כך חזקים בהשוואה ללחשי דרג 3 אחרים ואני רוצה לעמוד בקצב.
 
זה נחשב לאחד מעמודי התווך של השיטה ולכן הם שם. מבוכים ודרקונים בלי קליע קסם או כדור אש זה לא מבוכים ודרקונים.
כמו שציינת, זה גם לא הגיוני שיש הרבה לחשי נזק באותה רמה, ולכן למשל בחמש צמצמו מהותית.
דרך אגב לעתים כן יש הבדלים מהותיים, למשל בסוג הנזק, האם זו התקפה אזורית או ממוקדת וכך הלאה.
ובמהדורה ארבע כן עשו nerf באופן יחסי, אבל אז קרה מה שכתבתי למעלה. השחקנים לא אהבו את זה.
 
אני לא חושב שמה שניסו ליצור כאן זה חוסר איזון, אלא גיוון. אם כל אשף יטיל את אותם לחשים, זו תהא דמות מעניינת? אני חושב שמעבר לכמות פנומנלית של נזק, אחד הדברים היחודיים במקצוע, הוא אפשרות הגיוון והשונות מכל אשף אחר. בקבוצה הנוכחית שבה אני משחק(5), אני משחק אשף נקרומנסיה(ננס, אם זה משנה), ובאותה הקבוצה משחק אשף עוצמה(השה"מ מתעקש לקרוא לזה אֶבוקָצְיַה)(שוב- זד, אם זה משנה) והדמויות שונות לגמרי אחת מהשניה. למה? מעבר למשחק דמות שלי וחוסר משחק דמות של השחקן האחר(הוא חדש, אני לא מאשים אותו) מה שמבדיל בינינו אלו היכולות שלנו(בעיקר לחשים). לכן אני חושב שצריך גיוון(קרא לזה חוסר איזון, אני חושב שזה טוב).

nav566 אמר/ה:
אף אחד לא לוקח lightning bolt. למה להם? יש Fireball.
במה' חמש הם עושים את אותו נזק... ההבדל העיקרי הוא סוג הנזק ותחום הפגיעה. אני אישית לקחתי במפגש הקודם קליע ברק במקום כדור אש, ולמה? סוג הנזק ברק יותר נדיר, ויש משמעותית פחות יצורים עם חסינות/עמידות אליו. הוא גם לא פוגע בלוחם המעצבן שנמצא ליד הגובלינים, אז יותר יעיל עבור הדמות שלי.
 
זו בדיוק התלונה שלי. אם אנחנו מעודדים גיוון, הכל צריך להיות חזק באותה מידה. למה יש דברים חזקים יותר מדברים אחרים במידה משמעותית? למה אם אני רוצה להיות אשף אלכימאי שמשתמש בלחשי חומצה מגניבים, אני לא יכול לקבל לחש חזק כמו כדור אש, או לפחות קרוב? כדור אד לא יוצר גיוון, הוא יוצר אחידות. כי כל אשף שעושה נזק רוצה לקחת אותו.
אני יודע שlightning bolt עושה אותה כמות נזק, אבל הצורה של קו לא מאפשרת לפגוע באותה כמות אוייבים. זה פשוט strictly worst.
 
אם המטרה שלך היא נזק, יש רק מספר מוגבל של דרכים לעשות אותו. באותה מידה כל מערכת הנשקים (של 3.5 לפחות, לאידע לגבי מהדורות אחרות) היא בלוף אחד גדול כי די קל לחשב נזק ממוצע ולבחור את המספר הגדול. מערכת הקרב של מו"ד לרוב מסתכמת בואריאציות שונות על להוריד את המספר של היריבים ל-0 לפני שהם מורידים את שלך ל-0, והשאר הוא רעש וצלצולים להסיח את הדעת.
לכן אני חושב שקרבות טובים כוללים יותר מ"אתם כאן, הם כאן, תתחילו להרביץ" ומגוונים עם שדה קרב שמאתגר לנווט בו, מטרות מעבר ללהרוג את כולם, או משתנים אחרים שצריך לעקוב אחריהם. ובקרבות כאלה האשף יכול לזהור עם לחשים מעניינים בתשובה למצבים מעניינים - אם האשף הופך לעוד מכונת נזק, הוא סתם מפספס את הפוטנציאל שלו.
 
תור- כן אבל בסופו של דבר זה גם מסתכם בלחשים שהם לא רק נזק, נגיד אשף שלא יקח את הלחש שינה בדרגה 1 (בין אם זה 3.5 או 5) ויקח איזה לחש דיבאף אחר ירגיש הרבה יותר חלש, בעיקר כי האשף השני יכול לסיים התקלות ממוצעת לדרגה שלו בסיבוב אחד עם גלגול ממזול, ואז כל האויבים נרדמו... זה תקף גם בבאפים ולחשים כאלה או אחרים.

נאו,
אגב, ספציפת קליע ברק ומגע הערפד הם כן לחשים שאפשר להיתקל בהם לא מעט, מגע הערפד הוא לחש די יעיל (לחש מגע, עושה נזק לא רע ועוד נותן לך נק"פ זמני, תוסיף לזה שאתה עושה העברה של לחש מגע דרך יציר סוד ואתה אפילו לא בטווח סכנה) ואם מסתכלים מעבר ל"בסיס" הוא אחד הלחשים הכי נפוצים אצל מקצועות שמשלבים מאגיה וקפאפ, או לחש לאחסן בנשק אחסון לחשים.

קליע ברק הוא אומנם לא יוצר פיצוץ ודורש שהאויבים יעמדו בצורה מאוד ספציפית כדי להיות יעיל, אבל זה לחש שעושה נזק חשמל, שהוא בערך השני עם הכי פחות יצורים חסינם/התנגדות בעוד שאש הוא האנרגיה שהכי הרבה יצורים חסינים לה

בקשר לחמש אתה חצי צודק, אם אנחנו מדברים על אויב אחד בקרב, ואתה במטרה לחסל רק אותו- אין שום סיבה בעולם להשתמש בלחש שהוא לא גולה (נגיד ואתה אשף 1), וידיים בוערות הוא לחש שהיתרון היחידי שלו זה שיש הצלה במקום התקפה (שזה יתרון משמועתי)
אבל אם אתה הרפתקן דרגה 1 שנלחם ב5 גובלינים כרגע עם הקבוצה שלו, ידיים בועורת מכוון היטב מחסל לך 3 מהם, בעוד אתה כנראה תשרוף את הגולה שלך על מטרה אחת. בקיצור הנקודה שהלחשים האחרים אולי עושים פחות נזק, אבל הם באים עם יתרונות אחרים, תחשוב על זה כמעין מאזניים, אם הלחש עושה מלא נזק, הוא כנראה תוקף מטרה אחת, אם הלחש עושה מעט נזק, הוא כן תוקף הרבה מטרות/מגיע עם אפקט. זה ליטרלי איזון (אגב, שים לב שלגולה כרומטית יש מחיר כספי למוקד לחש די יקר, רוב השהמי"ם כנראה לא יתייחסו לזה, אבל לפי החוק היבש, אתה אמור לשלם 50 מ"ז [אם אני זוכר נכון] לפני שאתה מסוגל להטיל את החלש הזה גם אם הוא זמין לך)

בקשר ללחשונים, כרגע toll of the dead עומד בראש הפרמידה, בתור לחשון די יעיל שתוקף הצלה חצי שחכיה, וב95% מהזמן הוא יעשה ק12 ולא ק8, כי סביר שאתה תוקף מטרה שנפגעה כבר בקרב (ואם לא, אז היא תחטוף ק8 הסיבוב, big deal) וכנראה זה פספוס מטורף כרגע, כי זה אפילו הפך את הוורלוק עם "יש לי את הלחשון הכי חזק במשחק" לבדיחה במקרה הזה, הקטע המצחיק שגם אם לא כולם יכולים להטיל אותו (הוא לא ברשימה של כלל המקצועות) ממש קל להשיג בדרכים אחרות (גזע,יכולת מקצוע וכו'), אז כמעט כל מדריך לאיך לשחק דמות מטילת לחשים הופך לאט לאט ל"בוא נדבר לאיך אתה משיג את toll of the dead", כנראה שהחיסרון של הלחשון הזה הוא שהזנק שהוא גורם הוא נקרוטי, ואל-מתים וכו', אבל הוא עדיין לחשון קצת חזק מידי. והופך את רוב האחרים לבדיחה רעה...
 
לא כזה קשה - אתה ממקם את נקודת המוצא של הכדור בצד של האויב. הבעיה היחידה בטווח אפס היא בדיקת ריכוז.
אם כבר יש בעיה בכדור אש זה נגד אויבים שמקיפים או מאגפים בן ברית, אבל זה נכון גם למכת ברק.
 
כל קטגוריית לחשים (לחשי נזק, לחשי באף, לחשי סייב אור סאק וכן הלאה) בנוייה כפירמידה. תמיד בראש יש את הלחש המועיל ביותר לרוב הסיטואציות - כדור אש בנזק, היעלמות מעין בבאף, וכן הלאה. ברירת המחדל היא שמטיל לחשים שרוצה להיות אפקטיבי ייקח קודם כל את הלחש הכי מועיל, ולרוב זה מה שקורה. הלחשים שנמצאים מתחתיו בפירמידה מקריבים חלק מהיעילות שלהם כדי לתת יתרונות אחרים, וההצדקה לקיומם הוא שללחש בראש הפירמידה אין את היתרונות האלה. למשל, מכת ברק מקריב מהשטח שהוא תופס כדי לתת לך אפשרות להשתמש בנזק שהוא לא נזק אש. זה אומר שבכללי הוא יהיה בממוצע פחות מועיל מכדור אש, אבל כיוון שעמידות לאש היא מאוד נפוצה בכל המהדורות, האפשרות לעשות נזק חשמל כנגד אויב שחסין לאש נותנת לו שימושיות במצבים מסוימים.

חוץ מהיעילות הרגעית של הלחש, יש עוד שיקולים שבאים בחשבון. כאשר מדובר על מטיל לחשים שיודע כמו מוגבל של לחשים (כמו קוסם ומכשף), כאשר הוא מוסיף לרשימת הלחשים הידועים שלו לחש שלא נמצא בראש הקטגוריה, הוא מקריב קצת מהשימושיות הממוצעת כדי להרוויח שימושיות במקרי קצה. והוא גם יכול לקחת את שני הלחשים, בכך להרוויח גמישות בתוך הקטגוריה הזאת, תמורה לכך שהוא מוותר על יעילות בקטגוריות אחרות.
אצל מטילי לחשים שלא מוגבלים בכמות הלחשים הידועים הבחירה היא בעצם רק בגמישות במהלך היום, כי בכל יום הם יכולים לשנות את המבחר שלהם. במקרה הזה זה הרבה יותר קל להשתמש בלחשים מגוונים יותר, כי כדי להטיל אותם הם לא חייבים לתפוס מקום יקר בספר הלחשים שלך.

זה לגמרי הגיוני שכל קוסם ייקח בדרגה 1 שריון מאגי וקליע קסם ובדרגה 5 כדור אש ותעופה. בתכלס, הגיוון של הקוסם לא באמת צריך לבוא לידי ביטוי על הדרגה הראשונה שבה הוא מקבל דרג לחשים חדש. כדי למקסם יעילות עדיף לו לקחת את הלחשים הכי משתלמים קודם כל, ולאחר מכן לצבור לחשים נוספים שישלימו את הרפרטואר שלו. כלומר, כדי להסתכל כמה מגוונים יכולים להיות לחשי נזק בדרג 3, לא צריך להסתכל על מה לוקח קוסם בדרגה 5, אלא מה לקח קוסם בדרגה 10.
 
אבל למה הפירמידה? למה לא לעשות את הכל באותה מדרגה? הרי אם זה נכון, ההקרבה של היעילות צריכה להיות ליניארית לתועלת. הקרבה של שטח לא שווה את השינוי בנזק. אם מכת ברק היה עושה יותר נזק, לדוגמא 10ק6 במקום 8ק6, הוא עדיין לא היה טוב כמו כדור אש, אבל היה הרבה יותר לגיטימי לקחת אותו במקום. כאשף שעושה נזק, הייתי לוקח כדור אש. אבל מכת ברק היה אופציה.
 
אם מכת ברק היתה עושה יותר נזק, היא הייתה גורמת נזק אש או שהיא היתה הופכת ללחש הטוב יותר, וכדור אש היה הופך ללחש ספיציפי נגד אויבים מקובצים או חסינים לברק. הרעיון בללשים השונים הוא שאחד הוא הלחש הטוב למקרה הכללי, ושאר הלחשים חלשים ממנו אבל יעילים למקרים פרטיים.
אי אפשר לעשות את כל הלחשים באותה עוצמה בדיוק, כי השינוי בפרטים בהכרח מתאים יותר למצבים ספיציפים ופחות לאחרים, אז ככל שהלחץ מתאים למצב כללי יותר הוא חזק יותר, ולחש למקרה פרטי חלש יותר אבל ממש חזק במקרה הפרטי אליו הוא נועד.
 
בואו גם נזכור שמו"ד, מתמטי ככל שתהיה, לא נועדה להיות משחק של "אני אקח את זה כי זה הפלוס הכי גדול עם הנזק הכי גדול", ובסופו של דבר מטרת החוקים היא לשרת את הנרטיב ולדאוג שהמשחק יהיה מגניב.
לכן, אם יש לנו מישהו שאומר "הדמות שלי תשגר ברקים ולא תירה כדורי אש, כי לדעתי ברק מגניב יותר" אז הוא יקח קליע ברק במקום כדור אש.

אז לפני שעולה השאלה "למה לא לעשות פשוט את כל הלחשים אותו דבר, ופשוט תבחר סוג נזק וצורה כשאתה בוחר את הלחש?" - בשביל הגיוון, חלק מהיופי זה שיש מליון ואחד לחשים שונים שעושים השפעות שונות.
רוצה לקחת את הלחש "הכי טוב" - קח כדור אש.
משחק אשף אלף שהבית שלו נהרס בשריפה, ולכן הוא מפחד מאש, קח לחשי חומצה.

ושוב - כמו שאמרתי קודם ונאמר אחרי- הרבה פעמים לחשים שונים מראים רבגונייות בכוח, אם היה "כדור כוח" שעושה 10ק6 נזק כוח בטווח של כדור אש, כולם היו לוקחים אותו - כי זה נזק שלאף אחד אין חסינות אליו (לפחות לא בדרגה לא-אפית) והוא עושה נזק יעיל בטווח גדול- (ואם גם להגיד שאין לזה התנגדות לחשים, אז בכלל)
אז זה עובד ככה- ככל שזה יותר נזק (גם אם זה פשוט ברדיוס גדול יותר), זה יהיה נזק שיותר קל להציל ממנו, מהסוג שהכי קל להתנגד אליו. אתה רוצה סוג נזק פחות שכיח? אז הטווח הרדיוס יהיה פחות טוב ורק חלק מהיצורים חסינים אליו (חשמל לדוגמה)
אתה רוצה סוג נזק בכלל לא שכיח, וגם שאין נגדו התנגדות לחשים? אז הנזק יהיה קטן יותר, יתקוף רק מטרה אחת, וידרוש התקפת מגע מטווח רחוק (גולת כוח, לדוגמה)
 
אני הרבה פחות בקיא במהדורה 5, אבל ממה שאני מכיר ממהדורות קודמות:
1- יש לחשים שהם יותר נפוצים, ויותר טובים למצבים "סטנדרטיים" (נכנסת לחדר מרובע, יש מולך בקצה השני אוייבים, מי הורג את האחר קודם?) מסוגים שונים. אבל אני לא מסכים שהם כאלה דומיננטיים כמו שאתה מתאר שכדור אש יותר טוב ממכת ברק. זה מאוד תלוי קבוצה, ומאוד תלוי האתגרים מולם אתה ניצב. ניתן לשנות אתגרים (מתייחס כעת לקרב, אך לא רק) בכל כך הרבה צורות ש"בחירה אוטומטית" כזו לא ממש כדאית.
ואני לא מדבר על "לעשות דווקא"- "אה! הם תמיד בוחרים כדור אש? בא נתכנ מצב שיהיה ממש לא כדאי!". לא. אני מדבר על תכנון קרבות בסיסי. לצערי הרבה במרבית ספרי החוקים במהדורות השונות, בהרפתקאות הכתובות בכלל, היצירתיות בקרבות היא... נמוכה עד זעומה...
אני מאוד אוהב לתכנן קרבות מעניינים כ GM. (בקבוצה שלי ה Challenge Aesthetics יחסית חזק ומשמעותי, אז זה מחייב). ואני חייב להגיד שבקמפיינים האחרונים שניהלתי, כדור אש נבחר בין האופציות האחרונות של מטילי לחשי Arcane.

אני מצרף דף לאתר של ה Angry GM (באנגלית, אך מרתק), לגבי בניית קרבות מעניינים. זה סדרה קצרה של מאמרים, צריך להתעלם/ לקבל בהומור חלק מהסגנון הבוטה ומתריס שלו, אך הרבה מהעצות מאוד יעילות מבחינה תכנונית. אני משתמש בהרבה מהאלמנטים, וזה מפחית בהרבה "החירות אוטומט".
https://theangrygm.com/series/run-better-battles/

2- הלחשים שמבחינתי הם כן יותר "אוטומטיים", הם אלה שמקנים בעיקר גמישות ויכולת פתרון בעיות ניכרת- לדוגמא לחש תעופה, או Polymorph במהדורה 3.5E. וכן, חלקם בעייתי, (מערכות החוקים רחוקות מלהיות מושלמות), אבל לרב גם לא כ"כ משעממים...

3- לשאלה "למה הם לא עולים לינארית?" יש לי תשובה כפולה:
=> הראשון- כי אכן יש יתרונות שונים ללחשים שונים. וכפי שאמרתי- אם לחש מבחינתך הוא ברירת מחדל למרות שהוא מקובע ולא גמיש- המשחק לא מאתגר ומגוון מספיק.
=> יותר חשוב- כי זה היה משעמם... נגיד שהיו "כדור אש", "כדור חומצה", "כדור כפור", כדור ברק". (4 היסודות הבסיסיים). זה היה מפחית עוד יותר את ההבדלים בין סוגי האנרגיה (שרב המהדורות מתייחסות אליהם כמו "נזק סוג A, נזק סוג B, נזק סוג C" עם התייחסות אמיתית רק להתנגדויות וחסינויות), ולא היה ממש משנה מה הייתה בוחר. מבחינתי אחת הסיבות לבחור קליע ברק במקום כדור אש היא בגלל הצורה שלו! מה לדעתי היה יותר משנה? אם לדוגמא לסוגי הנזק השונים הייתה נוספת תופעה נלווית- אש מדליקה דברים, ברק גורם לזעזוע/ Stun, קור מאט, חומצה יכולה לגרום לנזק לרכוש וכו'. יש שיטות שנוגעות בכך, D&D כמעט ולא..

במעין השוואה מסויימת- קח את מהדורה 4E. מבלי להכנס למלחמת מהדורות (יש בה דרים מגניבים! י דברים גרועים! לא הנושא!), הם שמו דג מאוד גדול על איזון בין כל המקצועות, הכוחות וכדומה. אם היו 2 מקצועות שהם גורמי נזק לדוגמה, היו שינויים ביניהם ב Flavor, וגם שינויי מכניים מסויימים, אך יחסית קלים. אחת התלונו כנגד השיטה היא שהרבה מקצועות/ יכולות ועוד שהיו אמורים להרגיש שונה, אוזנו כ"כ עד שהרגישו מאוד דומה, וזה הרס את הייחודיות.
הושג איזון, אבל הרבה מהקסם, העניין, והגיוון בשוני נעלם...

לא תשובה מושלמת, אך מתייחסת לחלק מהדברים. המערכות לא מושלמות, ולוקות בחסר, וניתן להתאימן לשולחן, לקבוצה ולמשחק.
בכל מקרה- דיון מעניין. :)
 
הכרתי את השהם הזועם אבל לא את סדרת המאמרים הזו שלו - אני מסכים עם חלק מהדברים, אבל לפעמים דווקא הקרב השגרתי הקליל הוא מה שכיף. במובן מסוים כמו לדעת שלוקחים כדור ואש ומעוף בדרגה חמישית.
תודה על ההפנייה בכל מקרה, מרענן לקרוא ;)
 
אביעד אמר/ה:
לא בהכרח, מבחינה מכאנית לא יהיה מואזן להגביל מאוד את המכשף או האשף בלחשים שהם בוחרים, אבל מבחינה סיפורית אין סיבה שמכשף שהכוח בדמו הגיע מקללת אל-מוות שרצה במשפחה יוכל להטיל כדור אש, או שאחד שכרת ברית עם לורד-פיות יוכל לזמן שד.

ההנחה שאני לא מסכים איתה בשיחה הזאת היא שכדור אש הוא לחש הנזק האולטימטיבי, כמות נזק גדולה היא תכונה חיובית אם אתה יכול לנצל אותה לטובתך, אבל בכל קרב שמתרחש בשטח לא פתוח, או כזה שיש בני ברית שצמודים לאויבים, או בכל סיטואציה שבה לא מתאים לפוצץ פצצה באיזור-לחש כדור האש יכול לגרום הרבה יותר נזק מתועלת למטיל.
 
מרתוס- אני מניח שהמכשף המדבור הוא סורסרר, לא וורלוק.

מפקד- אני אישית נגד להגביל בחירת לחשים, למעשה זכור לי איזה מקצוע שאפשר לאשפים (מקצוע יוקרה) פשוט להיכנס לספרייה של המסדר ולשלם על העתקת לחשים לספר לחשים שלהם, כל עוד לא מדבור באיזה לחש שאין סיבה שמישהו ידע (כמו קרן הסדר של מאגיוס [ברומח הדרקון] שמטיל לחשים בעולם של ממלכות נשכחות פתאום רוצה ללמוד) אין שום סיבה להגביל מישהו בבחירת לחשים.
 
מרתוס אמר/ה:
לא בהכרח, מבחינה מכאנית לא יהיה מואזן להגביל מאוד את המכשף או האשף בלחשים שהם בוחרים, אבל מבחינה סיפורית אין סיבה שמכשף שהכוח בדמו הגיע מקללת אל-מוות שרצה במשפחה יוכל להטיל כדור אש, או שאחד שכרת ברית עם לורד-פיות יוכל לזמן שד.
למכשף יש שליטה מוחלטת על הלחשים שלו, דווקא משום שהרשימה שלו מצומצמת ולא מאפשרת לשה"ם לתת לו בונוסים של לחשים ידועים (אלא אם הוא משתמש בחפצים שמאפשרים את זה). חוץ מזה מכשף עם שושלת דם של אל מת בדרך כלל כן יחפש לחשים שמתאימים לשושלת. אבל זה לא מגביל אותו רק ללחשי שליטה באל מתים, תן לו גם איזה חרוט כפור בשביל ההנאה.
 
חזרה
Top