• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

דיסני כובשים את העולם

כתבה מעניינת בכלכליסט: https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3761333,00.html
ניתוח רחב-יריעה, אין ספק שבין המותגים של דיסני, פיקסאר, לוקאס ארטס ומארוול, דיסני היום שולטים ביד-רמה בנתחים גדולים משוק התוכן. מצד שני, אני חושב שהכניסה שלהם לתחרות מול נטפליקס רק בריאה - אמנם אני מחבב את נטפליקס, אבל תחרות זה טוב.
מה שכן, אני חושב שעבור מלחמת הכוכבים, דיסני לא ממש עשו שירות טוב - הסרטים לא מבריקים (אם כי עדיפים על הפריקוולים), והמרצ'ניידז שלהם יקר בטירוף באופן יחסי.
מעניין גם לראות את הזווית הסינית בנושא, לא הכרתי את מה שנכתב שם לגבי המגבלות שהסינים השיתו על החברה...
 
אם הבנתי נכון, המאמר מתלונן על כך שדיסני הופכת לתאגיד חזק, מצנזרת דעות לא-שמרניות לכאורה (למה לכאורה? כי נניח קפטן מארוול היה מאוד פמיניסטי ושמעתי שבסרט החדש של לשבור את הקרח אלזה תתגלה כלסבית), ומפיקה סרטים לכל המשפחה עם מעט דם, סקס וסמים. לי אישית אין שום בעיה עם זה, בין אם בגלל שתחרות זה טוב או בגלל שאני ממילא לא צופה בסרטי גסויות. מי שמאוד רוצה לצפות בהם, יש את נטפליקס.
 
ההימור שלי זה שעד סוף העשור הבא, דיסני תשתלט גם על עולם הסטרימינג ובדרך תבלע כמה מהמתחרות שלה כדי לספח את התכנים שלהם לתוכה. ונטפליקס או תיספג גם היא לתוך דיסני, או תשקע לפינה נישתית כלשהי של מעט תוכניות "איכות" למבוגרים ומספר מצומצם של מנויים.

תחזית אחרית הימים הזאת יכולה להתבטל אם הרגולטור האמריקאי יתעשת ויפרק בכוח את המונופול של דיסני על השוק כמו שעשה בשנות ה-50 כשמנע מהאולפנים הגדולים בהוליווד להיות הבעלים של רשתות בתי קולנוע. מה שקורה היום הוא ההתחלה של "שיטת אולפנים" חדשה כזאת, כששירותי הסטרימינג הם גם יצרני התוכן. בתור הזהב של הוליווד האולפנים יצרו סרטים והקרינו אותם באופן בלעדי בבתי הקולנוע שברשותם, וכך גם עושים שירותים כמו נטפליקס או HBO כשהם יוצרים תוכניות וסרטים ומקרינים אותם בלעדית בשירותי הסטרימינג שלהם. דיסני ראו שזה עובד להם טוב, אז הם החליטו להעתיק את המודל הזה. רק ההבדל הוא שדיסני שולטים בנתח כל כך גדול של השוק, שלהפוך את התכנים שבבעולתם לאקסקלוסיביים בפלטפורמה שלהם יוצר מונופול מטורף על שוק הבידור האמריקאי.
לכן, הדבר היחיד שיכול לעצור אותם זה חקיקה שתאלץ אותם לתת למתחרים שלהם לשדר את התוכן שלהם תמורת רשיונות, ובכך למנוע מהם מעשית את המנופול, ולהשאיר את השוק תחרותי.

עוד כמה הערות נקודתיות -

לדעתי ההצלחה המצופה של סרטי ההמשך של אוואטר זה פיקציה ופלופ עצום שרק מחכה לקרות. "הסרט המצליח ביותר אי פעם" שוחרר לפני 10 שנים והתפוגג כמעט לחלוטין בתודעה הציבורית. בתרבות הפופ של היום כמעט אין לו אזכורים, והוא לא הצליח לעשות אימפקט על התרבות האמריקאית כמו מותגים אחרים של דיסני (או אפילו סרטים אחרים של ג'יימס קמרון). אם אוואטר 2 היה יוצא 3-4 שנים אחרי הראשון, יכול להיות שהם היו מצליחים לשמור על המומנטום, אבל עכשיו זה נראה לי די אבוד.

אני מאמין לאמירה של יו"ר דיסני על זה שמבחינתו פוקס יכול להפיק את התכנים שהם לא ירצו להפיק בדיסני. יש עדיין נתחי שוק גדולים לבידור שהוא לא לכל המשפחה והם לא מספיק טיפשים כדי לוותר על זה. דיסני כחברה לכל המשפחה זה בסה"כ עניין של מיתוג, והם יכולים להשאיר את פוקס כאולפן יחסית עצמאי עם המיתוג הקיים שלו, רק שמאחורי הקלעים הם עושים את ההחלטות וגורפים את הרווחים.

הזווית הסינית היא דבר מעניין בפני עצמו, אבל בסופו של דבר זה רק עוד שיקול בשורת השיקולים של כל אולפן אמריקאי - האם לעשות ויתורים אומנותיים ומוסריים שיכולים פוטנציאלית לפגוע ברווחים בבית (ארה"ב כלומר) כדי להנות מרווחים פוטנציאליים גדולים בסין. לא רק דיסני מתמודדת עם השאלה הזאת, אלא כל התעשייה. אני חושב שכרגע הם במצב של 'שיטת המצליח', כלומר כל עוד הם מצליחים לייצר תוכן שיכניס כסף גם באמריקה וגם בסין, הם יעשו את זה. יום אחד הכל יכול להשתנות, כי למשטר בסין אין אינטרס של ממש לתמוך בתעשיית הבידור האמריקאית. כרגע הם מגבילים מאוד את כמות ואופי הסרטים המערביים שיכולים להיות מוקרנים שם. והם יכולים יום בהיר אחד להחליט שהם לא מאפשרים לסרטים לא סיניים להיות מוקרנים שם בכלל, ואז הכל ייגמר.
 
[mention]הח׳אן הטטרי[/mention] אתה מפספס את הנקודה. לאף אחד אין בעיה עם זה שיפיקו סרטי משפחה, השאלה היא האם תהיה צנזורה/דיכוי של סרטים אחרים. אחד לא צריך לבוא על החשבון של השני.
מעבר לכך, אתה קורא לזה תחרות - אבל כשאחד התאגידים הגדולים בעולם בתחום סופח ומשתלט על עוד חברות, זה ההפך מתחרות. המצב הבריא הוא שיש מגוון חברות שמתחרות אחת עם השנייה וכל אחת עם אופי ומוצרים שונים.

[mention]פלאפי[/mention] אני לא בטוח שהם יצליחו עם הסטרימינג, נכון שיש להם קטלוג מרשים, אבל נטפליקס הם מאוד מרשימים וחזקים. זה גם לא פשוט בשביל חברה לשנות את ה DNA שלה. נחיה ונראה. מה שכן, לאור העבודה שהרגולוטר האמריקאי לא פועל כנגד פייסבוק / גוגל שמרכזים הרבה יותר כח תחת קורת-גג אחת, מקשה עלי להאמין שפתאום הם יפעלו כנגד דיסני - אפילו שדיסני זה בתחום קלאסי יותר.

בקשר לאווטאר, בחיי נפשי שאני לא מבין את ה"הערצה" כלפי הסרט, שבעיניי היה סרט בינוני לגמרי, למרות ויזואליות מרשימה, ולא ממש ברור לי למה מישהו מצפה שהוא יהיה הצלחה אדירה. בייחוד שאחרי ה MCU, עולם הקולנוע ה"המשכי" נראה אחרת לגמרי. לא ברור לי בכלל גם כמה צעירים של היום בכלל רואים/מכירים את אווטאר, זה לא תפס כמו מלחמת הכוכבים שהוא פופולארי מתמיד, וגם עם המון תמיכה מסביב של סדרות, משחקי מחשב, ספרים, קומיקסים, מרצ'יינדז מטורף וכך הלאה. אווטאר פשוט מתגמד מול מלחמת הכוכבים ומארוול.

כהערה, לפי שמצויין בכתבה הסיבה שמארוול/דיסני התכופפו לפני הסינים זו בדיוק בגלל המגבלה שלהם על ההקרנות של סרטים מערביים. אני חושב שפעם הם אישרו ל-20 סרטים בשנה. היום הנוקמים הצליח בענק בסין, ואני בטוח שכחברה מסחרית, דיסני לא ישנו את המדיניות הזו. וגם הסינים לא ישנו את עורם - הם עושים את זה בכל תחום, בין אם זה בנמל חיפה, מול יצרני הרכב העולמיים או מול דיסני.
 
The oldman אמר/ה:
אני לא בטוח שהם יצליחו עם הסטרימינג, נכון שיש להם קטלוג מרשים, אבל נטפליקס הם מאוד מרשימים וחזקים. זה גם לא פשוט בשביל חברה לשנות את ה DNA שלה.
נטפליקס זה חברה מאוד צעירה ומוגבלת ביחס לדיסני. כל ההכנסות שלהם תלויות בלעדית בכמה מנויים יש להם, והדרך שלהם לשמור על המנויים האלה ולהשיג חדשים זה דרך צבירת תוכן. אם יילקח מהם התוכן, בין אם זה כי החברות בעלות הזכויות יימשכו אותו מהפלטפורמה או אם מאגר היוצרים שלהם יתייבש, כל המודל שלהם קורס בן רגע. הם נלחמים בזה יפה, אבל זה לא אומר שהם לא פגיעים.
דיסני, לעומת זאת, מחזיקה עתודות של מקורות הכנסה ומקום מוביל בכמה תעשיות נפרדות. על כל דולר שיש לנטפליקס לזרוק על הפקות מקור, לדיסני יש פי כמה יותר, והם גם יכולים לקחת סיכונים הרבה יותר גדולים בגלל הגב הכלכלי המסיבי שלהם.
ההסטוריה של נטפליקס זה מלחמת דוד וגוליית. פעם קודמת הגוליית היה בלוקבאסטר והוא נוצח כי הוא לא התאים את עצמו לזמנים המשתנים וכי גם המודל שלו היה מבוסס על סוג אחד של הכנסה. עכשיו דוד גדול יותר, אבל גם הגוליית גדול יותר, ויש לו כיסים עמוקים יותר ויכולת להתאים את עצמו ולהתפתח.
ואגב, מה זה הDNA של דיסני? היא התחילה כחברת אנימציה והתפתחה משם למלא מקומות שונים. עד שהם קנו את מארוול אף אחד לא חשב על זה שדיסני תייצר את הכי הרבה שוברי קופות כל שנה. ואחרי שהם רכשו גם את לוקאספילם, הם עוקפים בקלות את כל שאר האולפנים הגדולים ששלטו בתעשייה עשרות שנים. דיסני היא חברה חכמה שחושבת קדימה ולא מפחדת לקחת הימורים גדולים. לכן אני לא חושב שסטרימינג יאתגר אותה יותר מדי.
 
למרות שמחתי המאופקת על הגל הימני-שמרני בעולם המערבי וישראל, אני חייב להודות שקשה לי לראות את הגל הפוליטי הנוכחי מטיל רגולציות כאלה, שהן בדרך כלל מנוגדות לתפיסה הכלכלית של הימין.

כרגע לא רואה סיבה להיות אופטמים, במיוחד גם כשחוקי "זכויות יוצרים" כמו ארטיקל 13 באיחוד האירופי הולכים וגוברים.
 
אני לא חושב שאפשר לצבוע את ההתנהלות של דיסני בצבע אחד של "שמרנות" או "ליברליזם חברתי". הם יכולים להיות ארכי-שמרנים בכל מה שקשור לערכי משפחה ודת, אבל להקפיד על מסרים של קבלת האחר וגיוון גזעי - גם אם אתה כושי, לא ממש סטרייט או בחורה היספנית, אתה יכול להתחתן וללכת לכנסייה כמו WASP טוב.

החנופה לשוק הסיני - בכל מה שקשור למסרים שמרניים, גם הסינים וגם הנוצרים האמריקאים לא רוצים לראות ערומות, גייז ופירסינג, אז הם מסתדרים יפה ביחד. אם כבר, אני זוכר שבכל מיני סרטים פופולאריים זורקים דמות-משנה סינית, שבגרסא לשוק הסיני מקבלת הרבה יותר נפח בקטעים שנוספים לסרט לצורך זה.
 
דיסני פועלים בדרך חכמה של צעידה על קוו האמצע, הם משדרים סרטים מתקדמים אבל לא פורצי דרך.
זו שיטה טובה לרצות את הקהל כולו בלי לפגוע באף אחד.
לא בטוח כמה משתלם להכניס דמות הומוהית לסרט בהתחשב בכך שזה נועד בעיקר לילדים.
דיסני הולכים על בטוח, ואין בזה שום דבר פסול, לא כל חברה גדולה צריכה לפרוץ קדימה.
אנחנו נראה דמויות "נאורות" כאשר הקהל הרחב כולו יקבל אותם, וכרגע יש עוד זמן.
 
בתור אבא, יוצא לי להיחשף לא מעט לתוכניות ילדים בטלויזיה.
אתה תראה הרבה יותר דמויות "מגוונות". למשל דמות בכסא גלגלים (ילדה כלשהי בסמי הכבאי), דמות עם גינונים הומוסקסואליים (קלאוס הכדורגלן הגרמני בסופר-סטרייקה), דמויות ממוצא לא-אירופי (כמעט כל פרק ב"מטוסי העל").

זה נועד כדי לחנך ילדים לקבלת האחר, אבל זה גם משתלם מסחרית - אתה פונה לעוד קהלים שיכולים להזדהות עם הדמויות שלך ולמכור להם מרצ'נדייזינג.
 
חזרה
Top