• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שאלות לגבי ספרים לאורך מהדורות הD&D השונות

שאלה, ראיתי שכמעט בכל מהדורת D&D יש ספר שנוגע לUnderdark (שזה איזור שאני מאד אוהב לקרוא עליו), אני רק לא מבין האם בכל פעם שיוצא ספר כזה - הוא מכסה את כל הנושאים של קודמיו ממהדורות ישנות יותר ?
לדוגמא, במהדורה 4 יש: Underdatk, במהדורה 3.5 יש את drows of the underdark .

זו רק דוגמא, השאלה היא גם יותר רחבה, האם כל נושא שיוצא במהדורה חדשה מכסה את אותו נושא במהדורות הקודמות ?

שאלה נוספת:
מה ההבדל בין ספרי הבסיס (core) של מהדורה 4 לבין הEssentials של אותה מהדורה ?
והאם יש שם דברים שיהיו רלוונטים/מעניינים גם למהדורה 5 כיום ?

אשמח לתשובה ממי שבאמת קרא ובדק בעצמו !

תודה !
 
למיטב ידיעתי, ספר המפלצות של מהדורה 5 מכיל את רוב הדברים שהיו בספר המפלצות 2 של מוד"מ 4, ולפעמים נוסף משהו חדש מהאנארטד ארקאנה, אבל הם עורכים קצת שינויים מפעם לפעם.
 
תודה אבל לא נראה לי שירדת לסוף דעתי...
לא מדובר פה על סוג או כמות מפלצות, יש פה המון חומר פלאפי מעניין וחשוב (גם מכניקות אבל זה פחות מעניין אותי במהדורות קודמות).
מה שמעניין אותי זה כל החומר עצמו האם הישן מוכל בחדש או משלים אותו או משהו אחר..
 
ספרי ההרחבה של כל מהדורה עומדים בפני עצמם, יש חפיפה ביניהם אבל כך אחד מתמקד ומרחיב על נושאים אחרים.

ספרי הessentials מציגים גישה שונה לבניית דמויות עבור המהדורה הרביעית, ניתן לומר שזו מהדורה 4.5 עם תאימות מסוימת לאחור (כלומר תאימות מסוימת למהדורה 4). למרבה הצער החומר המכני של מהדורה 4 לא רלבנטי בכלל לשום מהדורה אחרת, כך שספרי הessentials בכלל לא רלבנטיים למהדורה 5. אישית אני מאוד אוהב את הרחבת אופל-תחתיות של מהדורה 4 ובהחלט ניתן להשתמש בפלאף שלה עבור מהדורה 5.
 
למה להשיג הכל? תלמד מהדורה אחת ותשחק בה...
לענייננו - יש הרבה ספרים שכן רלוונטים למספר מהדורות - ספרי פלאף. אמנם בכל מהדורה הפלאף של העולם משתנה קצת כדי להתאים למכאניקה החדשה, אבל בגדול הפלאף של המפלצות משתנה לפעמים גם בדרכים שלא קשורות למהדורה ומעניין לקרוא את זה, גם אם הוא לא משתנה ואז הכותבים בדרך כלל לא מכניסים את התוכן הישן בספר חדש, כי אין באמת סיבה כשאפשר פשוט לקרוא את הספר הישן.
 
מן הסתם אני מתרכז במהדורה אחת, אבל בגלל שהD&D כבר וותיק הפלאף מתפרש על פני מספר מהדורות (נשים רגע בצד את המכניקה). כך שאם נניח אני מריץ מערכה ב Underdark, הייתי רוצה לוודא שקראתי כמה שיותר על התמה ולא רק את החומר של המהדורה האחרונה (אלא אם כן הוא היה מכיל את הכל אחורה, אבל אני מבין שלא כך המצב).
 
מעבר לכך, זה לא רק שהחומר אינו זהה בין המהדורות, גם העולם עצמו משתנה לעתים. הדוגמא המובהקת זה ממלכות נשכחות, של דוגמא הוסיפו מיני-יבשת חדשה במהדורה עבור דמי הדרקון. הם קוראים לזה בלעז realm shaking event. המהדורות הקודמות גם הכילו חילופי אלים וכך הלאה.
מבחינת פלאף של מפלצות, אפריד לפני ואחרי מה׳ 3. אחרי מהדורה שלוש, רוב התיאורים של המפלצות נשאר דומה, אבל לפני זה השתנה הפלאף מאוד.

בכל מקרה אין טעם לקנות ספרים של כמה מהדורות- השאלה מה אתה מחפש ולאיזה עולם?
 
ואני רק יושב ושואל את עצמי מה כבר יקרה אם אני אשתמש בפלאף של מצליפי המוח ממהדורה 3 במשחק של מו"ד 4, ועונה לעצמי שלא יקרה שום דבר רע, כי לשנות פלאף למה שנוח לי וכיף לי זה אחלה.
 
אז בואו נתחיל מזה שבאמת שום רע לא יקרה אם קוראים הכל.
נקח דוגמא ספציפית - הunderdark ובמיוחד האלפים האפלים שמעניינים אותי.
יש כל כך הרבה ספרים ממהדורות שונות, נובלות וכו וכו בנושא.
אבל מבחינת ספרי משחק מה הכי כדאי כרגע ? מהדורה אחרונה ? מהודורות קודמות ? כולם ?
אם העולם משתנה בגלל זמן מערכה שעבר באותו עולם זה בסדר - כלומר שינויים היסטוריים.
אבל אם אלו שינויים מהותיים של כותבי התוכן - לזה התכוונתי שזו בעיה.
ברור לי שאני יכול לקחת לעצמי מה שאני רוצה - זו לא השאלה.
 
קראתי רק את ספר ההרחבה של מו"ד 4 לאופל תחתיות, הוא ספר מצוין ומלא ברעיונות. במפתיע הוא לא מכיל הרבה מידע על הגזעים האייקוניים כמו האלפים האפלים, הגמדים האפורים ומצליפי המוח אבל הוא מפצה על כך עם גזעים ומיקומים מעניינים אחרים.
 
כי הפוקוס הוא אף פעם לא בדיוק אותו פוקוס.

בספר של מהדורה 3.5, הדגש היה על מערכה תת קרקעית עם דמויות תת קרקעיות ולכן המיקוד היה על האנשה של גזעים מפלצתיים (הביצוע של הגרימלוקים היה המוצלח ביותר לטעמי) ועל כלים ליצירת הרפתקאות מתחת לאדמה גם לדמויות בדרגות נמוכות שמשתייכות לגזעים יוצאי דופן.

במהדורה 4, התפיסה היא שהרפתקנים מגיעים מעל לפני השטח ויורדים בהדרגה למעמקים, והדגש היה על חלוקת האפלה שמתחת לשכבות בהתאם לדרגות המתאימות - במערכה שבה הדמויות באות מפני השטח ומנסות להעמיק, באיזו דרגה בערך הן יגיעו לאיזה עומק ומה יהיה שם.

היה גם Drows of the Underdark שהיה ממוקד רק בתרבות של האלפים האפלים.
 
יש גם פלאף שמשתנה עם החוקים.
במוד"מ1, היה הסבר שלם למה לקוסמים ברומח הדרקון מותר להשתמש רק בפגיון (מטה כנראה לא נחשב לנשק) שתאם את הגבלות הנשק לקוסם במהדורה זו. במו"ד 3 זה כבר היה לא רלוונטי.
 
חזרה
Top