• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עיכוב, הכחשה והסטה - פייסבוק ואתם

לפני מספר ימים פורסם תחקיר מעניין מאוד לטעמי על פייסבוק והמדיניות שלה לגבי פרסום תכנים שקריים באתר, פייק ניוז, ושימוש ציני/פסול בפלטפורמה לטובת צרכים פוליטיים. התחקיר עוסק בעיקר בתגובה של ראשי פייסבוק לעניין, וחשף בין היתר שפייסבוק בעצמה הפעילה חברה שהפיצה שקרים (כולל האשמות באנטישמיות מחד והאשמת גורג' סורוס, היהודי,מאידך) כנגד מבקרי פייסבוק.
https://www.nytimes.com/2018/11/14/technology/facebook-data-russia-election-racism.html
מעבר לזה שמדובר בקריאה מעניינת בפני עצמה, בייחוד שגם בארץ יש תופעות פוליטיות פסולות דומות, לפי חברים מירושלים משה ליאון השתמש בשקרים והשמצות כולל דרך פייסבוק בקמפיין שלו, זה מעלה בי את השאלה לגבי העמדה שלכם לגבי פייסבוק?

זה גם מתחבר בעיניי לדיון בנושא השכן https://www.pundak.co.il/forums/threads/40807, על כך שחלקנו לא היינו רוכשים מוצרים מחברה שמפרסמת תוכן שיקרי או כזה שפוגע בקהל רחב.
אז אם פייסבוק שכפלטפורמה "מעודדת" מעשי טבח עם בעולם (https://www.reuters.com/article/us-myanmar-rohingya-facebook/u-n-investigators-cite-facebook-role-in-myanmar-crisis-idUSKCN1GO2PN) ומשמשת במה להפצה של שקרים וחדשות מזויפות, מדוע לא להחרים אותה?

אישית, אני ממעט מאוד בשימוש בפייסבוק, למעשה השימוש העיקרי שלי שם הוא לפרסום ושיווק של הפעילויות של הפונדק (דרקוניקון, גלגול גורלי, איי הסערה וכיו"ב). וזה כי הקהל נמצא שם.
אבל בחיים האישיים שלי, וגם בתחביבים שלי, לפייסבוק אין שום תפקיד.

זו גם אחת הסיבות שהפונדק חשוב לי, שתהיה אלטרנטיבה לשחקנים בארץ.
 
עוד לא קראתי את הכתבה, אבל אם פייסבוק באה ומעודדת פשעי שנאה, בצורת הפצת פוסטים שקריים, אז באמת שי סיבה טובה להחרים אותה.

מה שאני הכרתי עד היום זה רק אכיפה בררנית כלפי פעילים פוליטיים בישראל, כשלפעילים מהצד ה"נכון" המשתמשים לא נסגרים. פעם פעילים פוליטיים אפילו עשו ניסוי - שני דפים זהים לגמרי - אחד מסית נגד יהודים, אחד מסית נגד ערבים. רק אחד הדפים נסגר. זה אפילו לא משנה איזה. גם אם הם היו סוגרים את הדף שמצדד בעמדה הפוליטית שלי הייתי מחרים אותם אחר כך.
 
לא משנה כמה רע מתנהלת פייסבוק, בסופו של דבר אם מישהו מושפע משקרים ודיסאינפורמציה שהופצו שם, זה אשמתו. האינטרנט מלא במלכודות ופייק ניוז ופייסבוק לא יוצאת דופן בשום צורה, ותמיד צריך להיות ערני ולוודא שמה שאתה קורא אכן מסתנכרן עם המציאות ולא נכתב כדי לשרת אינטרס של מישהו אחר. לדעתי הבעיה המרכזית עם פייסבוק היא לא פייסבוק עצמה, אלא חוסר האחריות האישית של אנשים שנלכדים בתוך תאי ההדהוד שהיא מייצרת. אנשים שאין להם קצת סקפטיות בריאה לגבי מה שהם קוראים באינטרנט גם יכולים להיות מושפעים באותה קלות על ידי כתבות אינטרנסטיות בישראל היום או ערוצי פסודו-מדע ביוטיוב.
 
נכון, אבל אף אחד לא אומר לך להחרים את האינטרנט, אלא להחרים את הגופים שמפיצים את השקרים או נותנים הסכמה שבשתיקה. למשל פייסבוק.
אם אתה אתה רוצה להשתמש בפייסבוק אין לי דרך למנוע ממך את זה, אבל אני אישית לא הולך לתמוך בשקרנים ובמנוולים. וכאמור סקפטיות בריאה לא הזיקה לאף אחד. (אלא אם כמובן אתה סקפטי לגבי האגודה למשחקי תפקידים בישראל שאז זה אסור בלי שום קשר לדיון שהיה כאן לאחרונה :D)
 
אם מופיע ספאמר בפונדק ומתחיל לכתוב פרסומות ותוכן זבל, עלולות לחלוף מספר שעות עד שיגיע אדמין עם ההרשאה לפורום הנכון כדי לטפל בו.
בפייסבוק, כמות המשתמשים הרבה יותר גדולה וכתוצאה גם המודרציה יותר מורכבת והרבה יותר איטית. כמו בפונדק, היא מסתמכת במידה רבה על המשתמשים - שיכולים לדווח על הודעה כדי להקפיץ התראה לאדמינים - רק שבפייסבוק יש כל כל הרבה אנשים וכל כך הרבה דיווחים על הודעות, עד שגם האחוז הזניח של דיווחי שווא נעשה משמעותי מבחינה מספרית.

בעצם אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אתה חייב להחליט כמה לאכול וכמה להשאיר לאחרים. יש trade-off.

מה שאני מנסה לומר הוא שפייסבוק לא "מרושעת" או "רשלנית" אלא שלפייסבוק אין ברירה.
היא יכולה לעשות פיקוח באמצעות בוטים שימחקו אוטומטית פוסטים, ואז כשאתה כותב על אילו ממלכות מלך אחשוורוש, ההודעה שלך פתאום נמחקת בגלל תוכן פוגעני.
היא יכולה לעשות פיקוח אנושי, שאדמינים מורשים ימחקו תוכן בעייתי, אבל אז העבודה תתקדם לאט מאוד כי צריך באמת לעבור על כל התוכן לגופו.

אין כאן פתרון קסמים.
 
פלאפי - אם תשים לב לסוף הדיון - הסכמתי עם אולדמן ברגע שהוא בא להגיד שהעמותה היא לא השטן. (והוא הראשון שהכחיש את השמועות של המפקד)
נרוביאן - אם הם היו אוכפים את הנהלים באופן אחיד הייתי מסכים איתך, אלא שהם מבצעים אכיפה בררנית, ולכן לא אכפת לי איך הם אוכפים את החוקים שלהם. כי המערכת לא משנה כשהמהות רקובה ומפלה בין קבוצות פוליטיות ואתניות שונות בלי סיבה מוצדקת.
 
שמע אביעד, עד כמה שאני מסכים איתך, תזכור שפייסבוק היא תאגיד ענקי שרוצה כסף. הדבר הזה מביא ל2 דברים.
1) היא לא תסנן משהו אם זה יפגע בה כלכלית, אז אם היא יודעת שלסנן משהו, שעצם הסינון שלו מכעיסה אוכלוסייה גדולה, היא לא תסנן. קל וחומר ההפך (תסנן חומר אם זה יגרום לאנשים להסכים איתה)
2) היא תאגיד בינלאומי, שבסופו של דבר מתפקד על הרבה בוטים, והרבה אנשים קטנים שיש להם המילה האחרונה, חלקם יסננו X חלקם יסננו Y, גם אם פייסבוק תוציא עכשיו את "המדריך השלם לסינון בפייסבוק" ותקבע נהלים, היא תרצה להשאיר לאנשים את מידת השליטה על החלק שלהם. (כי אנשים אוהבים להרגיש חשובים וזה) והיא פשוט לא תיכנס בכל תת-מנהל בכיר לעיניי סינון שכן סינן כתבה פרו ישראלית, אבל לא סינן כתבה פרו פלסטינית. בעיקר כי להנהלה אין כוח וטעם לעשות את זה, ועדיף לה פשוט לא להתייחס לזה מאשר להגיב לזה. (יותר נוח להגיד "אנחנו נותנים יד לעובדים שלנו לעשות כרצונם" מאשר להגיד "אנחנו קבענו שX זה דבר שמסננים" ואז להתמודד עם כל תומכי X)
 
היתרון של פלטפורמה כמו הפונדק על פני רשתות חברתיות ואף פורטלים דומים, היא שלא מדובר בעסק אלא יותר בתחביב של בעל האתר שמתפרנס בצורה מכובדת מעבודה אמיתית. זה מאפשר חופש מפרסומות, תוכן מקודם, יוטיוברים מעפנים ואושיות רשת קריפיות.
 
וההתמקדות בדיונים, הייתי מוסיף.

הפתרון לבעיית הצנזורה, לדעתי, הוא פשוט לסנן כמה שפחות. כל עוד לא מדובר בתוכן פורנוגרפי או סודות מדינה אין לזה טעם. אנשים ימצאו מידע שקרי גם בלי פייסבוק. מה גם שברגע שחברה מרשה לעצמה לחסום תוכן פוליטי, קל לה יותר לצנזר גם תכנים שהיא פשוט לא אוהבת.
 
אביעד אמר/ה:
נרוביאן - אם הם היו אוכפים את הנהלים באופן אחיד הייתי מסכים איתך, אלא שהם מבצעים אכיפה בררנית, ולכן לא אכפת לי איך הם אוכפים את החוקים שלהם. כי המערכת לא משנה כשהמהות רקובה ומפלה בין קבוצות פוליטיות ואתניות שונות בלי סיבה מוצדקת.
אתה בבירור לא יודע מה הנהלים או איך הם נאכפים.

הנה מחשבה שכדאי לך להרהר בה - מה הסיכוי שקבוצות שוליים קיצוניות מדווחות באופן מאורגן והמוני על סטאטוסים, אירועים ועמודים שלא מוצאים חן בעיניהם, ואילו רוב הציבור ורוב המדינות סתם מנהלים את העמודים הפרטיים שלהם או הקבוצות שלהם אבל לא מחפשים לדווח על סטאטוסים, אירועים או עמודים של קבוצות שוליים קיצוניות?

כי אם זה אכן המצב, המערכת לא "מפלה בין קבוצות אתניות בלי סיבה מוצדקת" אלא מפלה בין "אנשים שיודעים לאותת לבוטים להגיע" ובין "אנשים שמקווים שאיזה אדמין יראה את העמוד הזה במקרה, מבין טריליוני העמודים שקיימים בפייסבוק".

זה כמו שהקו קלוקס קלאן יילכו להתלונן במשטרה בכל פעם ששחור גונב מחנות, אבל כל התומכים בזכויות שחורים בארצות הברית פשוט ירטנו בינם לבין עצמם למה המשטרה לא עושה כלום, כשאף אחד לא הולך להתלונן למשטרה על המעשים של הקלאן. ו-וואלה, לאכוף התנהגות ברשת זה הרבה יותר קשה מלחפש פושעים אם אף אחד לא בא להתלונן עליהם.

Adran אמר/ה:
הפתרון לבעיית הצנזורה, לדעתי, הוא פשוט לסנן כמה שפחות. כל עוד לא מדובר בתוכן פורנוגרפי או סודות מדינה אין לזה טעם. אנשים ימצאו מידע שקרי גם בלי פייסבוק. מה גם שברגע שחברה מרשה לעצמה לחסום תוכן פוליטי, קל לה יותר לצנזר גם תכנים שהיא פשוט לא אוהבת.
אתה צריך להבין שזו הצעה ריקה מתוכן. בוטים לא תמיד יכולים לזהות פורנוגרפיה ולעולם לא יידעו לזהות סודות מדינה (כי המדינה צריכה ללמד אותם לזהות אותם, והם סודיים... זה גול עצמי). אז או שהאדמינים יסרקו את הרשת יומם וליל ויצליחו להסיר ממש קצת תוכן לא-הולם, או שיאפשרו לציבור המשתמשים לדווח על תוכן בלתי-הולם ואז יגיעו מלא ניאו-נאצים לדווח על כל פוסט של יהודי או שחור שזה מכיל פורנוגרפיה, ויחזור אותו מצב שעליו התלונן אביעד בהודעה המצוטטת לעיל.
 
Adran אמר/ה:
ההתמקדות בדיונים, הייתי מוסיף.

זה עוד עניין - בפייסבוק, האנשים הם העיקר. הרבה יותר חשוב שמי שכתב משהו הוא אושיית-רשת מאשר התוכן שלו. אתה גם חייב להיות מזוהה. פה אין לי מושג עם מי אני מדבר רוב הזמן, אלא אם כן הוא אומר את זה - וגם אז יש מצב שהוא ממציא - ובניגוד לפייסבוק, זה לא באמת משנה לי אם מי שכותב זה ילד בן 13 או מורה בחטיבת ביניים שמנסה להיכנס לראש של התלמידים שלה, או אם זאת באמת סטודנטית שהיא גם "וויבו" (אדם מערבי שמעריץ את תרבות יפן בצורה טיפשית) או שבעצם זאת הזהות הבדויה של גבר עב-משקף בן חמישים.

Adran אמר/ה:
ברגע שחברה מרשה לעצמה לחסום תוכן פוליטי

בהרבה פורומי תחביב (וקבוצות פייסבוק), יש צנזורה קשוחה מאוד על פוליטיקה. זה הגיוני וראוי - כי פוליטיקה היא מקור למריבות, ואם פתחת פורום על מבוכים ודרקונים, אתה לא רוצה שהדיונים על דרואידים וזוטונים ידחפו למטה כי יש פתיל של 3000 תגובות שמלא בחילופי עלבונות בין תומכי "מפלגת הפירטים" לטרוצקיסטים.

the Nerubian אמר/ה:
אתה בבירור לא יודע מה הנהלים או איך הם נאכפים.

פייסבוק היא פלטפורמה שדי קשה בלעדיה - גם אנשים שמנועים מהלחזיק בחשבון פייסבוק מכל מיני סיבות מוצאים דרכים להתעדכן בנעשה בו כי כבר כמעט בלתי אפשרי שלא.

זה פייסבוק, ואלה הכללים שלו. להחרים אותם לא ממש יעזור ולשנות אותם כנראה קשה. אז אפשר פשוט לשבש אותם בפינות. ליצור איים חתרניים קטנים בתוך הרשת של פייסבוק. תפתחו פרופילים מזוייפים. תעשו איתם לייקים ותעקבו אחרי קבוצות רנדומליות ולא קשורות זו לזו ולא רק אחרי מה שמעניין אתכם ככה שפייסבוק לא ידע מה אתם רוצים. תציעו חברות לאנשים שאתם לא מכירים ותתעלמו מהם אחר כך. תדווחו על פרופילים של אנשים שמעצבנים אתכם בתור מזוייפים ועל פרסומות של חברות מסחריות ופוליטיקאים בתור פורנוגרפיה, תעלו קאט-ופייסט לערכי ויקיפדיה אובסקיוריים בתור סטטוסים ושימו לינקים לאתרים בשפות זרות.
 
אני לא מצפה להיות מפייסבוק להיות צנזור, ההפך. זה ממש לא התפקיד שלהם לפגוע בחופש הביטוי.
אני גם לא חושב שפייסבוק מפלה כנגד קבוצה כזו או אחרת, זה די תיאורית קונספירציה שהספקתי עד היום לשמוע אותה גם מאנרכיסטים וגם מאנשי ימין ממורמרים. שניהם טועים בגדול. די בגלל מה שנרוביאן כתב. מאוד קל לקבוצה כזו או אחרת לתקוף מישהו בפייסבוק. זה אפילו לא רק פוליטי, אפילו היה בפוסט של מישהו מהקהילה לפני כמה ימים שמישהו דיווח עליו לפייסבוק וקודם הם מחקו ואז הם בדקו.

הבעייה שלי זה החזון שלהם וההתנהלות שלהם וכפי שמוצג בתחקיר שהבאתי - שמראה שבמקום להתמודד עם בעיות הם מעדיפים להכחיש ולהשמיץ ובמקום לחשוף את האמת הם מעדיפים להסתיר. וזה נובע מאג'נדה שכולה מורכבת מבצע-כסף. אפשר לקרוא לזה תמימות, אבל היום פייסבוק היא לא עוד חברה אלא שולטת בהמון מתעבורת המידע ברשת והרבה מהמחשבות.
ולכן אני מצפה שהיא תפעל לטובת החברה, כפי שדרך-אגב צוקרברג טוען שהוא עושה בשנה האחרונה, כולל הצהרות שהוא מוכן לפגוע בהכנסות החברה, אבל בפועל התחקירים מראים שהם פועלים הפוך.

יובל, את צודקת שאם מישהו מחר יציע לי מיליון דולר כדי לקבל בעלות על הפונדק ובתורו יעשה כאן שטיקים של פייסבוק, אז אקח את הכסף בשמחה (כולכם חמודים, אבל מיליון דולר יותר :) ). אבל ההבדל ההוא שגם אם זה יקרה, הפונדק הוא אתר נישה עם הישג זעום. לפייסבוק יש מונופול שאין לאף אחד אחר. הם פשוט חיסלו את המתחרים שלהם ושולטים בשוק. וזה מחייב אותם ליותר.
 
the Nerubian אמר/ה:
אתה בבירור לא יודע מה הנהלים או איך הם נאכפים.
The oldman אמר/ה:
וחשף בין היתר שפייסבוק בעצמה הפעילה חברה שהפיצה שקרים (כולל האשמות באנטישמיות מחד והאשמת גורג' סורוס, היהודי,מאידך) כנגד מבקרי פייסבוק.
The oldman אמר/ה:
הבעייה שלי זה החזון שלהם וההתנהלות שלהם וכפי שמוצג בתחקיר שהבאתי - שמראה שבמקום להתמודד עם בעיות הם מעדיפים להכחיש ולהשמיץ ובמקום לחשוף את האמת הם מעדיפים להסתיר.
 
מי שזה מעניין אותו, כעת שריל סנדברג (הסגנית של מארק צוקרברג) "נזכרה" שהיא כן ידעה שהם עובדים עם חברת Definers, זאת שהפיצה "ידיעות" וחקרה על המתנגדים לפייסבוק. לפני שבוע היא הכחישה על כך שהיא הכירה אותם.
https://www.chicagotribune.com/news...-sheryl-sandberg-definers-20181121-story.html
 
חזרה
Top