• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שלום, אנחנו חדשים באתר.

GWIG

פונדקאי מהשורה
שלום, אנחנו חשבון חדש באתר. אנחנו לא חדשים בלשחק משחקי תפקידים, אם כי אולי לא נקלוט היטב את החוקים של המשחקים כאן.

כמה שאלות;

העולם בו משחקים תמיד יהיה מבוסס על משהו (כלומר, אין מצב שבו העולם הוא au (יקום אלטרנטיבי) והשחקנים קובעים את העולם)?

אנחנו יכולים להשתתף רק במשחקים מקוונים (כלומר, באינטרנט, ולא בחיים האמיתיים), האם זה יפגע בחווית המשחק?
 
א. לא. זה תלוי במנחה. אם המנחה אומר שזה עולם שכולם קובעים אז כולם קובעים אותו, אם זה עולם שאין לשחקנים שליטה עליו אז אין. כמו בכל מקום אחר של משחקי תפקידים
ב. ברוכים הבאים לפורום משחקים מקוונים. הפורום הזה מיועד למשחקים מקוונים בפורמט הפורום, ולא למפגשים פרונטליים או ללארפים וכיו"ב. יש כאלה שזה מתאים להם יותר, יש כאלה שפחות. אתם מוזמנים לנסות ולראות אם מתאים לכם. אם יפתח משחק לדש תוכלו להציג מועמדות בעץ הרשמה. אחד המשחקים האלה הוא https://www.pundak.co.il/forums/threads/40711, שאתם יכולים לנסות להירשם אליו.

*הכותרת לא אומרת לי כלום, כדאי לשנות אותה לכותרת ממנה נוכל להבין מה העץ אומר לפני שניכנס אליו, כי יש אנשים שלא טורחים להיכנס אם הם לא יודעים למה לצפות.
 
אהלן וברוך הבא לפונדק. העברתי את הנושא לפורום המתאים :)

GWIG אמר/ה:
העולם בו משחקים תמיד יהיה מבוסס על משהו (כלומר, אין מצב שבו העולם הוא au (יקום אלטרנטיבי) והשחקנים קובעים את העולם)?
עולם המשחק נקבע בדרך כלל על ידי המנחה, אבל אין שום חוקים. יש מנחים שמשתמשים בעולמות מוכנים (ממלכות נשכחות, אברון, קרין), יש כאלה שיוצרים עולמות משלהם (אני לדוגמה, או oldman שיצר את "איי הסערה"), ויש מנחים שלא משתמשים בכלל בעולם קוהרנטי או יוצרים עולם ביחד עם השחקנים או תוך כדי המשחק.
אם אתם רוצים לשחק מו"ד בעולם שהוא עולם מקביל לעולם שלנו, או עולם שבו הדמויות נולדו בו מחדש לאחר שמתו בעולם שלנו, או כל דבר אחר, מה עוצר אותכם? בסופו של דבר, מה שחשוב במשחקי תפקידים זה בראש ובראשונה ליהנות.

GWIG אמר/ה:
אנחנו יכולים להשתתף רק במשחקים מקוונים (כלומר, באינטרנט, ולא בחיים האמיתיים), האם זה יפגע בחווית המשחק?
משחקים שולחניים ומשחקים מקוונים יוצרים פשוט חוויות מאוד שונות זה מזה. בעוד משחקים שולחניים כוללים הרבה יותר אינטרקציה עם האנשים מסביב לשולחן, משחקים מקוונים מתמקדים יותר באינטרקציה בין הדמויות ולא האנשים מאחוריהם. לכל אחד מסוגי המשחקים הללו יש יתרונות וחסרונות משלהם, ככה שלא הייתי אומר שזה יפגע בחווית המשחק, אבל כן תקבלו חוויה שונה מהחוויה שהייתם מקבלים אם הייתם משחקים מסביב לשולחן.

אם אתם כמה, אני כן ממליץ לכם לשחק יחד בחיים האמיתיים. ומקסימום תאלתרו תוך כדי- אין דבר כזה להיות "גרוע" במשחקי תפקידים אחרי הכל.
מעבר לזה, כל כמה זמן יש כנסים וערבי משחקים בהם אפשר לשחק עם אחרים מסביב לשולחן. יש את הכנסים הגדולים (אייקון בסוכות, ביגור בפסח, דרקוניקון בקיץ) ומעבר להם יש גם ערבי משחקים שבועיים או דו-שבועיים שמתמקדים במשחקי לוח אבל בדרך כלל מריצים בהם גם משחק תפקידים או שניים (כל ראשון בהוואנה קלאב בת"א, "רוחות הדרום" בבאר שבע, מועדון "גיקס" בירושלים) ככה ששווה בדיקה אם מעניין אותכם להתנסות.
 
Nextorl אמר/ה:
אהלן וברוך הבא לפונדק. העברתי את הנושא לפורום המתאים :)

GWIG אמר/ה:
העולם בו משחקים תמיד יהיה מבוסס על משהו (כלומר, אין מצב שבו העולם הוא au (יקום אלטרנטיבי) והשחקנים קובעים את העולם)?
עולם המשחק נקבע בדרך כלל על ידי המנחה, אבל אין שום חוקים. יש מנחים שמשתמשים בעולמות מוכנים (ממלכות נשכחות, אברון, קרין), יש כאלה שיוצרים עולמות משלהם (אני לדוגמה, או oldman שיצר את "איי הסערה"), ויש מנחים שלא משתמשים בכלל בעולם קוהרנטי או יוצרים עולם ביחד עם השחקנים או תוך כדי המשחק.
אם אתם רוצים לשחק מו"ד בעולם שהוא עולם מקביל לעולם שלנו, או עולם שבו הדמויות נולדו בו מחדש לאחר שמתו בעולם שלנו, או כל דבר אחר, מה עוצר אותכם? בסופו של דבר, מה שחשוב במשחקי תפקידים זה בראש ובראשונה ליהנות.

GWIG אמר/ה:
אנחנו יכולים להשתתף רק במשחקים מקוונים (כלומר, באינטרנט, ולא בחיים האמיתיים), האם זה יפגע בחווית המשחק?
משחקים שולחניים ומשחקים מקוונים יוצרים פשוט חוויות מאוד שונות זה מזה. בעוד משחקים שולחניים כוללים הרבה יותר אינטרקציה עם האנשים מסביב לשולחן, משחקים מקוונים מתמקדים יותר באינטרקציה בין הדמויות ולא האנשים מאחוריהם. לכל אחד מסוגי המשחקים הללו יש יתרונות וחסרונות משלהם, ככה שלא הייתי אומר שזה יפגע בחווית המשחק, אבל כן תקבלו חוויה שונה מהחוויה שהייתם מקבלים אם הייתם משחקים מסביב לשולחן.

אם אתם כמה, אני כן ממליץ לכם לשחק יחד בחיים האמיתיים. ומקסימום תאלתרו תוך כדי- אין דבר כזה להיות "גרוע" במשחקי תפקידים אחרי הכל.
מעבר לזה, כל כמה זמן יש כנסים וערבי משחקים בהם אפשר לשחק עם אחרים מסביב לשולחן. יש את הכנסים הגדולים (אייקון בסוכות, ביגור בפסח, דרקוניקון בקיץ) ומעבר להם יש גם ערבי משחקים שבועיים או דו-שבועיים שמתמקדים במשחקי לוח אבל בדרך כלל מריצים בהם גם משחק תפקידים או שניים (כל ראשון בהוואנה קלאב בת"א, "רוחות הדרום" בבאר שבע, מועדון "גיקס" בירושלים) ככה ששווה בדיקה אם מעניין אותכם להתנסות.

אנחנו מעדיפים לשחק רק באינטרנט, באונליין, במצב מקוון. יש אפשרות כזאת כאן, אם הבנתי נכון.
מה זה מו"ד?
 
בהחלט יש אפשרות כזו- פורום משחקי תפקידים מקוונים. שווה להסתכל על המשחקים שרשום שיש בהם מקום, ואם משהו תופס את העין שלך- שלח הודעה פרטית למנחה או תגיב בעץ ההרשמה. אני יודע על כמה וכמה משחקים מקוונים שאמורים להתחיל בחודשים הקרובים, אז שווה לשים עין.

מו"ד, כמו שאביעד אמר לפני, זה ראשי התיבות של מבוכים ודרקונים. בעצם, תרגום לעברית של ראשי התיבות D&D (או DnD). זהו משחק התפקידים הפופולארי ביותר בז'אנר הפנטזיה, ובדרך כלל מתרחש בעולם דמוי ימי הביניים, עם קסם, אלפים, גמדים, ושאר יצורים פנטסטיים.
בנוסף אליו, יש עוד הרבה משחקי תפקידים, מהרבה ז'אנרים שונים. אבל מו"ד הוא המוכר ביותר מביניהם. יש לו חמש מהדורות- החמישית יצאה לפני 4 שנים ועדיין זוכה לתמיכה רבה ולמספר מוצרים בשנה.
בנוסף אליו, יש את פת'פיינדר. סוג של "האק" למהדורה השלישית של המשחק, שזוכה כעת לתמיכה נרחבת ולתרגום לעברית.
 
GWIG אמר/ה:
אנחנו לא חדשים בלשחק משחקי תפקידים, אם כי אולי לא נקלוט היטב את החוקים של המשחקים כאן.
מתוך עניין, ורצון להבין יותר מאיפה אתם מגיעים, מאיפה הניסיון הקודם שלכם מגיע?
 
[/quote]
מתוך עניין, ורצון להבין יותר מאיפה אתם מגיעים, מאיפה הניסיון הקודם שלכם מגיע?
[/quote]

שיחקנו כמה משחקים כאלו באתרים roleplay באנגלית. הם לא היו בנושאי פנטזיה, אבל כן יש לנו ידע בסיסי באיך כל משחק תפקידים עובד. אנחנו גם כותבים (סיפורים) ומוצאים בזה עונג והנאה, כך שגם פה, אנחנו "מסודרים" :)
 
Nextorl אמר/ה:
מו"ד, כמו שאביעד אמר לפני, זה ראשי התיבות של מבוכים ודרקונים. בעצם, תרגום לעברית של ראשי התיבות D&D (או DnD). זהו משחק התפקידים הפופולארי ביותר בז'אנר הפנטזיה, ובדרך כלל מתרחש בעולם דמוי ימי הביניים, עם קסם, אלפים, גמדים, ושאר יצורים פנטסטיים.

זאת אומרת, הסביבה/עולם היא של "דמוי ימי הביניים, עם קסם, אלפים, גמדים וכו'..."? או שמא משתתפות דמויות מהמשחק או מפלצות מהמשחק וחשוב לדעת את רזי המשחק (ואפילו לשחק אותו)?
 
מבוכים ודרקונים זו שיטת משחק. הפונדק, בניגוד לפורומים אחרים שראיתי באינטרנט שמתעסקים ב-Roleplay, מתעסק בשיטות משחקי תפקידים. מבוכים ודרקונים היא שיטה אחת, שכוללת מספר מהדורות שונות עם חוקים שונים (בפורום מבוכים ודרקונים תוכל למצוא דיבורים על "מהדורה 3.5", "מהדורה 4" ו-"מהדורה 5", לצד דיבורים על Pathfinder, שהוא ההמשך הרוחני של מהדורה 3.5 שנוצר בידי חברה אחרת). תוכל גם למצוא דיבורים על שיטות נוספות, כמו הנשגבים שאני אישית מחבב מאוד, עולם האפלה, גורל או עולמות פראיים.

ההבדל בין שיטות משחקי תפקידים ל-Roleplay הנהוג בפורומים רבים, שאגב כאן מכונה "חופשיטה", בתור "משחק ללא שיטה מוגדרת", היא העובדה ששיטות משחקי תפקידים כוללות חוקים מוגדרים. הם לרוב מגיעים בספרים או בקבצי PDF עתירי עמודים, למרות שיש גם שיטות קצרות יותר ומינימליסטיות יותר. ספציפית השיטה מבוכים ודרקונים כוללת 3 ספרי בסיס (לשחקן, למנחה, וספר נוסף על מפלצות המתאימות), ועוד הרבה ספרי הרחבה, שמשתנים ממהדורה למהדורה.

בבסיס, זה אותו משחק תפקידים, כן- זה משחק מבוסס דמיון בו משחקים דמויות, וכמעט תמיד אחד מהשחקנים מגלם את "העולם" ונקרא המנחה/שליט המבוך/המספר/כינויים אחרים. אבל השיטה של מבוכים ודרקונים זה יותר מעולם, זה ממש סט חוקים שמשחקים נגדו. בכול פעם שמתבצעת פעולה שלדמות יש סיכוי להיכשל או להצליח בה, היא מגלגלת קובייה בעלת 20 פאות, ומוסיפה או מחסירה מכך מספר על פי דף הדמות (אוסף הנתונים שמייצגים את הדמות, מרוכזים בדף אצל השחקן שמשחק אותה). ככול שהתוצאה גבוהה יותר, הדבר טוב יותר, וכמעט תמיד הדמות צריכה לעבור "מספר מטרה" מסוים (הנקרא דירוג קושי), על מנת להצליח.

דוגמה לקוביות של מבוכים ודרקונים, שכוללות בנוסף לקובייה בעלת 20 הפאות עוד קוביות מיוחדות ושונות:
il_570xN.1447822930_qreh_400x.jpg


בנוגע לעולם של מבוכים ודרקונים עצמו, לא תמיד יש למשחק עולם מוגדר. כמו שתואר, חלק משתמשים באחד מהעולמות המוכנים, שמוצגים בספרים שונים, חלק יוצרים את העולם שלהם. לרוב כול עולם מתבטא בקטעים מעניינים משלו, אך רוב עולמות מבוכים ודרקונים שנחשבים "גנריים" (לא משנים את הנחות הבסיס של המשחק) עוקבים אחרי כמה הנחות ברורות, שאפרט למטה. ולמרות זאת, כול עולם יהיה שונה מבחינת מה שנמצא בו. בעולם הקלאסי של גרייהוק אורקים הם גזע של ברברים אכזריים, לוחמניים וחסרי תרבות, וממלאים את המקום של "גזע הפראים" בעיני התרבות, כאשר בני האדם סוגדים לפיילור, אל השמש שידוע בשנאתו אל אלו שקמו לאחר המוות והרצון שלו להשמיד אותם. בסרמיאת, לעומת זאת, עולמו של [mention]Nextorl[/mention], האורקים אינם קיימים, ואת מקומם מחליפים שבטי הייטים הפראיים שחיים בהרים המושלגים של העולם, מרוחקים מכול הבריות ועוקבים אחרי מסורות ברבריות של ביזה ושבטיות, בעוד שאלת השמש היא סיילרה, עלמת השמש, האור והיופי, שלעד כלואה בארמונה הנצחי בשחקים, יש שאומרים שזה בעקבות קללה עתיקה ויש שאומרים שזה בגלל שיופיה כה רב שכול המביט בה יישרף ברגע יחיד.

שינויים כאלו, בין עולם לעולם, הם נפוצים. אבל כשאתה אומר "עולם מבוכים ודרקונים גנרי"- העולם יעקוב אחרי הנחות היסוד הבאות (כפי שהוצגו במדריך למנחה של מו"ד 4):
  • העולם הוא מקום מופלא. הקסם פועל ולמשרתי האלים יש כוחות מקודשים, ענקי אש בונים מצודות בהרי געש פעילים. העולם אולי מעוגן במציאות, אך הוא שילוב של העולם שלנו עם הרבה פנטזיה, קסם ושינויים שמתאימים למשחק. אין זה משנה כיצד הפלאדינים והטמפלרים ההיסטוריים התנהגו, זה משנה לנו כיצד אבירי הקודש האוחזים בכוח האל מתנהגים בעולם המשחק.
  • העולם עתיק. קיסרויות ואימפריות קמו ונפלו, מותירות מאחוריהן מקומות מעטים שלא נכבשו בגדולתן. ריקבון, זמן וכוחות טבע הצליחו למחוק גם את הגדולה באימפריות מן העולם, וכול שנותר מהן אלו מקומות של הרפתקה ומסתורית. תרבויות עתיקות והידע שלהן נותרו בספרי אגדות, חפצים קסומים והמקומות, רק מחכים שאדם אמיץ ימצא את מה שנותר מהן לפני שגם זה יימחק מדפי ההיסטורי.
  • העולם מסתורי. אזורים פראיים וחסרי שררה מכסים את רוב העולם. ערי מדינה המיושבות בגזעים שונים מנקדות את האפלה, מעוזים בארצות פרא שנבנו בין חורבות העבר. כמה מישובים אלו הם "נקודות אור", בהם הרפתקנים מסוגלים לנוח בשלווה, אבל מקומות רבים אחרים הם מסוכנים. אין גזע אחד השולט בעולם, וממלכות גדולות הן נדירות. אנשים מכירים היטב את האזור בו הם מתגוררים, והם שמעו סיפורים על מקומות אחרים מסוחרים ונוודים, אבל מעט מאוד יודעים מה נמצא מעבר להרים או במעמקי היער הגדול אלא אם היו שם בעצמם.
  • הרפתקנים הם נדירים. דמויות השחקנים [שהן כהנחת יסוד גיבורים והרפתקנים החוקרים את העולם] הם חלוצים, חוקרים, מפלסי דרך, מחפשי ריגושים, והגיבורים של העולם. על אף שדמויות ללא שחקן יכולות להיות בעלות מקצוע ולזכות בכוחות, הן לא הגיבורים כמו שדמויות השחקן הם. הפוקוס של העולם נמצא על ההרפתקנים, שמיוחדים ועולים מבין האוכלוסייה הרגילה במהירות, על מנת להאיר את העולם בכוחם.
  • הגזעים המתורבתים מתאגדים יחדיו. הגזעים המתורבתים שמוצגים בעולם מתקבצים ביחד בעיירות וכפרים על מנת להגן על עצמם, והם נחשבים על שם כך למתורבתים. בני אדם, גמדים, אלפים, בני מחצית (שדומים להוביטים או קנדרים מעולמות אחרים), ננסים ועוד גזעים הם אלו החיים בעיירות ובערים של מעוזי התרבות. גובלינים, אורקים, נולים, עוגים וקובולדים- יחד עם עשרות גזעים אחרים המוצגים במגדיר המפלצות, מעולם לא הצטרפו אל העולם המתורבת ואל הממלכות העתיקות. כמה מהם, כמו ההובגובלינים הלוחמניים, מקימים ערים וממלכות משל עצמם, אך איים אלו של תרבות הם ממש לא "נקודות של אור".
  • קסם הוא לא עניין יומיומי, אבל טבעי. לאף אחד אין דעות קדומות בנוגע לקסם, אבל השימוש בקסם אינו נעשה מידי יום. אנשים יכולים לראות עדויות לקסם מידי יום ביומו, אבל מדובר בדברים שעדיין מפליאים ומדהימים אותם- קוסם הרוכב על גריפין, מפלצת מופלאה, תפילה שנענית. אשפים ומכשפים עוצמתיים, המשתמשים בקסם על מנת לשנות את חוקי העולם לרצונם, הם נדירים ובודדים.
  • האלים רחוקים. האלים קיימים, על אף שרובם שומרים על ריחוק מאירועי היומיום. אראלים פועלים בעולם בשם האלים, ומלאכים מופיעים כדי לבצע משימות המקדמות את עניינם של האלים אותם הם משרתים. אלים הם עוצמתיים במידה רבה מאוד, בהשוואה לבני תמותה ומפלצות, אך הם אינם יודעי כול ואינם כול-יכולים. הם מעניקים את הכוח לכוהנים, אבירי קודש, ולעתים אף דמויות שונות (כמו נוקמים או עותרים מקודשים), כאשר אלו מתפללים להם בתקווה שימשיכו להעניק להם מכוחם.

כמובן, עולמות שונים משנים את הנחות הבסיס הללו, אך ככול שהם משנים אותן יותר, הם נחשבים לפחות גנריים.

ועכשיו במבט לגמרי משוחד (כי אלו שני עולמות בהם אני משחק/מנחה בהתאמה), הנה זוג עולמות לדוגמה שמוצגים בפורום:
העולם של סרמיאת שציינתי מקודם, בו מתרחש המשחק (הקרוב לסיום) השחר מפציע, שניתן למצוא עליו את המידע כאן: סרמיאת 2.0
בנוסף, למרות שהפעם זה יותר חלק מעולם עצום, הנה ההצגה שלי לחלק בעולם של גולאריון, עולם רשמי המוצג בספרים של פאת'פיינדר, הלוקח הרבה השראה ממקורות אסייתיים ובמקום גזעים כמו גמדים וננסים, נפוצים בו גזעים כמו הקיטסונה השועליים משני הצורה, או הטנגו דמויי העורב. בעולם זה אני מריץ את קללת הדרקון, המשחק שלי בפורום: קללת הדרקון- עץ הרשמה והצגת עולם

בשני המקרים, אמליץ להיכנס לעצי המשחק על מנת לראות כיצד אנו משתמשים בשיטות המשחק שהזכרתי מקודם ובעולמות שהוצגו בזמן משחק, וכיצד ההלך של משחקי פורום בפונדק הולך בכללי.
 
חזרה
Top