• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 מקצועות גרועים במהדורה 5

פלאפי אמר/ה:
כמה דברים שלא ברורים לי בדרואיד הזה - קודם כל כיוון שאני לא מכיר ממש את נתוני החיות במהדורה הזאת, אשמח לדעת כמה פוטנציאל קרבי יש באמת לצורת פרא הרגילה, וכמה הפוטנציאל הזה גדול יותר אצל דרואיד ירח. דרואיד ירח בדרגה 18 יכול להפוך לחיות בדירוג אתגר 6. במהדורה 3.5 זה לא נשמע מאוד מרשים, אבל אולי במהדורה 5 זה כן משמעותי.
צורת פרא מקנה בעיקר ורסטיליות מחוץ לקרב - יכולות להגיע לכל מני מקומות, לנוע מהר יותר וכן הלאה. בקרב, היתרונות המשמעותיים הם קצב תנועה ונק"פ נוסף (לצורת החיה יש נק"פ מלא של החיה, וכאשר הוא מופחת ל-0, הדרואיד מוחזר לצורה אנושית וסופג רק כל נזק נוסף מעבר לזה שהפחית את צורת החיה ל-0).
אצל דרואיד האדמה, מהר מאוד משתלם יותר להשתמש בלחשי התקפה. אצל דרואיד הירח, צורת החיה גורמת לזינוק משמעותי בכושר הלחימה שלו בדרגה 3 ושוב בכל פעם שהוא מקבל צורות בדרוגי אתגר גבוהים יותר. חיות בדירוג אתגר 6 זה גם פילים ודינוזאורים עם, התקפות שגורמות נזק גבוה מעט יותר מהלחשונים של הדרואיד ועם כמות נקודות פגיעה שאפקטיבית מכפילה את כושר הספיגה שלו (עם שני שינויי צורה לחיות בדרוג אתגר 5-6).

שים לב שיש נתונים של כמעט כל החיות ממגדיר המפלצות גם בנספח של הספר לשחקן.

פלאפי אמר/ה:
רק מאוד מוזר לי למה במהדורה הזאת נוכל הוא כבר לא הסקילמנקי מספר 1 בשיטה, אלא הבארד.
זה מהשפעות מהדורה 4. הנוכל נעשה גורם נזק הרבה יותר משמעותי (הרבה יותר קל לו להשיג פגיעה חמורה ולזוז בשדה הקרב בלי לעורר התקפות מזדמנות), אבל הטרייד-אוף הוא שהטרובדור שריין את מעמדו כאיש-שידו-בכל עם התוספים הגדולים למיומנויות.
 
השאלה היא - האם לדמות יש מספיק יכולות מעניינות ויעילות כדי לעמוד באתגרים שיש בהרפתקת מו"ד ממוצעת? האם השחקן שרוצה עכשיו לשחק דרואיד מרגיש שמה שיש לו על דף הדמות זה מספיק מגניב ודומה לתמונה ההיא של הדרואיד בספר השחקן שהדליקה לו את הדמיון?

הגנב שלך לא נמצא בתחרות "שלי יותר גדול" עם הפייטן של מישהו אחר מהקבוצה או של איזה קומבו שראית באינטרנט. הוא אמור לעשות בצורה מספיק טובה את הדברים שגנב הרפתקן עושה, לצאת בשלום (גם אם בקושי) מההרפתקה ולהמשיך לפעילות שיש בהרפתקה הבאה.

השאלה היא לא "האם הכוהן שלי מקבל עוד יכולת כשהוא עולה לדרגה 9 כי הגנב קיבל?" אלא "האם לכוהן שלי בדרגה 9 יש מספיק מה לעשות בהרפתקאות של חבורה בדרגה 9?"

נראה לי שלסוג החשיבה המטא-משחקית הזו התכוונו הכותבים של מהדורה 5 בסידרת הציוצים על פילוסופיית הכתיבה של המהדורה - הם במוצהר פונים פחות לקהל היעד הזה ומעדיפים לא לשחק עם אנשים כאלה בכלל.
 
נרוב - אוקי מעניין מה שאתה אומר על השינוי צורה. לא חשבתי על זה שבאמת משתמע מהניסוח בספר שכשאתה משנה צורה לחיה אתה בעצם מקבל מייד נק"פ מלא שלה. אם כשאתה בוחר לסיים את היכולת אתה חוזר לנק"פ שהיה לך, ואם נזק שמוריד אותך ל-0 מסיים את היכולת והנזק הנוסף יורד מהנק"פ המקורי שלך - זה אפקטיבית עובד כמו נק"פ זמני. רק אני חושב שזה נותן הרבה יותר נק"פ מכל אפקט אחר שנותן נק"פ זמני. אם משלבים את זה עם היכולת של דרואיד ירח להקריב סלוטים כדי לרפות את עצמו בעת שינוי צורה, זה בעצם הופך את הדרואיד לטנק די מרכזי. לא פלא שהגבילו את שינויי הצורה לשניים בין מנוחה, כי כל שימוש ביכולת היה מוסיף ישירות לכושר הספיגה של הדרואיד ומעלה אותו לרמות שבורות מאוד.
מעניין, בהתחלה חשבתי שזה שהדרואיד משתמש בנק"פ של החיה זה חיסרון בגלל שהוא לא יכול לנצל את החוסן הטבעי שלו כדי למקסם את הנק"פ. אבל עכשיו נשמע שהוא מסתדר מצויין. פתאום אני תופס יותר מהדרואיד.
שאלת המשך - האם כשרון כמו tough והיכולת של גמד גבעות מעלים את הנק"פ של צורת החיה?

לגבי הנוכל, הבנתי את הכיוון. אכן הגיוני, כי במהדורה הזאת נוכל הוא סקירמישר ממעלה ראשונה.

מפקד אלמוני - לא יודע מי שואל את השאלה הזאת, אבל אני לא. אני באתי לעשות השוואה מכנית יבשה בין מקצועות מתוך אקסיומה ששום מקצוע לא קיים בואקום. אם אתה רוצה לעשות X ומתלבט בין שני מקצועות שונים, אתה תבחר במקצוע שעושה X יותר טוב. ואני בא פה להתלונן על מקצועות שלא עושים שום X יותר טוב ממקצוע אחר, ולכן הם מיותרים.
 
רק שה-X שאתה מתכוון אליו נראה די מצומצם - בעיקר לפעולות שמשמעותן נזק בסיבוב בתוך מבוך. גם אם נתעלם מכל מיני דברים כמו משחק דמות או עולם פנטזיה אמין ומציאותי, זה נחמד שיש מקצועות שנותנים לך גם אפשרות לזרוח באתגרים אחרים - אם עד עכשיו אף אחד בחבורה (כולל המנחה) לא חשב על האפשרות של משחק הישרדות ומסעות כי לא היה שום דבר במקצועות ובכללים שגירה את הרצון לעשות את זה - הדרואיד והסייר יכולים לעשות חשק לנסות. כנ"ל לגבי פייטן-ידע ומשחקי חקירה ומסתורין או נזיר ומצבים שבהם יש הרבה סכנות של נפילות ומשמעות לתנועה מהירה - כמו סשן מרדפים.

בניגוד לשיטות כשרונות מו"ד היא שיטה שמבוססת קודם כל על מקצועות הן בבניה והן בפיתוח הדמות. מה שלא יהיה בדמות - לא יהיה במשחק. אז אפשר להסתכל על "עד כמה המקצוע הזה נותן לי יתרונות באותו סוג של היתקלויות מבוך שיש מאז 1972 בהשוואה למקצוע אחר?" ואפשר להסתכל על "איזה אופציות הרפתקנות מגניבות נוספות אני יכול לעשות עם היכולות של המקצוע הזה, בהנחה שבהיתקלויות מבוך הוא גם ככה בסדר גמור לכל הפחות?". זה כבר לא עד כמה ה-X של המקצוע הוא X+1 אלא אם זה בעצם X+Y.
 
פלאפי אמר/ה:
נרוב - אוקי מעניין מה שאתה אומר על השינוי צורה. לא חשבתי על זה שבאמת משתמע מהניסוח בספר שכשאתה משנה צורה לחיה אתה בעצם מקבל מייד נק"פ מלא שלה. אם כשאתה בוחר לסיים את היכולת אתה חוזר לנק"פ שהיה לך, ואם נזק שמוריד אותך ל-0 מסיים את היכולת והנזק הנוסף יורד מהנק"פ המקורי שלך - זה אפקטיבית עובד כמו נק"פ זמני. רק אני חושב שזה נותן הרבה יותר נק"פ מכל אפקט אחר שנותן נק"פ זמני. אם משלבים את זה עם היכולת של דרואיד ירח להקריב סלוטים כדי לרפות את עצמו בעת שינוי צורה, זה בעצם הופך את הדרואיד לטנק די מרכזי. לא פלא שהגבילו את שינויי הצורה לשניים בין מנוחה, כי כל שימוש ביכולת היה מוסיף ישירות לכושר הספיגה של הדרואיד ומעלה אותו לרמות שבורות מאוד.
מעניין, בהתחלה חשבתי שזה שהדרואיד משתמש בנק"פ של החיה זה חיסרון בגלל שהוא לא יכול לנצל את החוסן הטבעי שלו כדי למקסם את הנק"פ. אבל עכשיו נשמע שהוא מסתדר מצויין. פתאום אני תופס יותר מהדרואיד.
שאלת המשך - האם כשרון כמו tough והיכולת של גמד גבעות מעלים את הנק"פ של צורת החיה?
קרא את הנקודות שמתארות את השפעתה של צורת פרא.

1. זה אפקטיבית כמו נק"פ זמני, וגם נותן לך את התכונות וההתקפות של החיה כל זמן שיש לך לפחות 1 נק"פ זמני.
2. בדרגות הנמוכות, דרואיד הירח הוא לוחם הרסני (צורות דוב או זאב אימים נותנות לך קרוב ל-40 נק"פ והתקפות שגורמות עד 2ק6 נזק) ומפגר מאחורי הלוחם, הברברי והפלאדין רק בדרוג השריון העלוב שיש לחיות. בהמשך, הוא נשאר טנק רציני ביותר.
3. דברים שמגדילים את הנק"פ שלך משפיעים רק על הצורה הרגילה שלך. התכונות של החיה הן בדיוק כפי שרשום בפסקת הנתונים שלה, מלבד מיומנויות והתכונות מנטליות.
 
משוחד ככל שאני אהיה, אני חייב להגיד שהבארד מרגיש לי כמו מישהו שמסוגל לעשות את התפקיד של כולם.
מעבר להיות ה"סקיל מונקי" (בה' הידיעה), הוא הפך למטיל מלא ב5 (כאשר ב3.5 הוא הוגבל לדרג לחשים הרבה יותר נמוך). הקולג'ים שלו פשוט הופכים אותו ליותר ממוקד בדבר אחד, אבל יש מעין תחושה שגם זה הוא מצליח לגבור על דמוית אחרות.
קולג' הידע נותן לו מהר מאוד להוסיף לחשים של מקצועות אחרים לרשימת הלחשים שלו (שהיא גם ככה די מרשימה) וגם אם לא, אז בדרגה 10 הוא מקבל את היכולת הזו, הקטע המצחיק שהוא יכול לקחת לחשים מכל דרג שפתוח בפניו, אז בארד מקבל גישה ללחשי הפאלדין והסייר מהדרג הגבוה ביותר, הרבה לפני שהם מקבלים אותם. וקולג' האומץ נותן לו להיות מסוכן לא פחות מרוב הקפאפיסטים האחרים.
הייתי מרחיב על כמה הקולג'ים הנוספים שלו גורמים לו להרגיש עוד יותר מומחה בדברים, אבל פשוט מרגיש שהברד משחק 2 מקצועות בנפרד לפעמים. וזו אחת הסיבות שהוא המקצוע האוהב עלי ב5. אז כן, די ברור שהוא גונב לנוכל את הבמה...
 
ועכשיו, למקצוע שכולם חיכו לו:

הוורלוק

אתחיל מקצת רקע. מהדורה 3 התחילה עם שני מקצועות בסיס שמטילים לחשים מאגיים - האשף והמכשף. אם האשף היה האבטיפוס של מטיל לחשים, המכשף היה ואריציה עליו, והשוני ביניהם היה שהמכשף יודע פחות לחשים אך יותר גמיש בהטלה שלהם ובעל יותר שימושים יומיים. הוורלוק נוסף לאחר מכן באחד מספרי ההרחבה, ובבסיס הוא היה ההמשך הטבעי של המגמה הזאת - הוא לקח לקיצון את היחס בין לחשים ידועים לחופשיות בהטלה שלהם, וידע מספר מצומצם מאוד של לחשים אבל יכל להטיל אותם בצורה בלתי מוגבלת. במהדורה 5 האשף ממשיך למלא את אותו תפקיד שמילא בעבר אך המכשף קיבל כיוון אחר.
ומה לגבי הוורלוק במהדורה 5? ובכן הוורלוק הוא עכשיו שענטז הזוי של 3 מכניקות שונות להטלת לחשים, שגם הצליחו לדחוף אליו המון מכניקות לא קשורות אחרות מכל מיני מקצועות אחרים. לא הצלחתי להבין מה הקונספט העומד בבסיס יכולות הטלת הלחשים שלו ואיך הוא אמור להתנהל ביחס למטילי לחשים אחרים. בגדול, הוורלוק הוא מקצוע של יוצאים מן הכלל. לכל דבר שהוא יודע לעשות יש יוצא מן הכלל שהופך אותו לסבוך יותר ללא סיבה מובנת לעין.

אתחיל מהמכניקה הכי בסיסית שלו - פקט מג'יק. זה בעצם היכולת שהכי מתקרבת ללהפוך את הוורלוק למטיל לחשים סטנדרטי. יש לו קנטריפים שעובדים כרגיל, ויש לו כמות לחשים ידועים שלקוחים מתוך רשימת לחשים. רשימת הלחשים עצמה די מצומצמת, אפילו ביחס לזו של בארד ומכשף (לכך יש יוצא מן הכלל 1, בהמשך). עם זאת, במספר לחשים ידועים הוא משתווה למכשף (אבל יוצא מן הכלל 2 עוד רגע).
אבל כאן הקשר לאיך עובדת הטלת לחשים במהדורה 5 נגמר, ומתחיל התסבוך. במקום לקבל סלוטים יומיים לדרגי לחש, הוורלוק מקבל כמות קטנטנה (1-4) של סלוטים המתחדשים לאחר מנוחה קצרה, בהם הוא יכול להשתמש כדי להטיל כל לחש הידוע לו. ודרגי הלחש שהוא מקבל מתקדמים באותו קצב כמו מטילי לחשים מלאים אחרים, אך נעצרים בדרגה 9 בדרג 5. עם זאת, מספר הלחשים הידועים ממשיך לגדול, מה שאומר שבחצי השני של הקריירה שלו הוא יכול לבחור רק לחשים ידועים מדרג 5 ומטה. ועם זאת (!), רשימת הלחשים שלו מגיעה עד דרג 9. אוקי מה?
אז התשובה לשאלה אוקי מה, זה המכניקה השנייה של הטלת לחשים של המקצוע - מיסטיק ארקנום. זו יכולת נפרדת לגמרי שמתקבלת בדרגה 11, ונותנת לוורלוק לבחור לחש דרג 6 מרשימת המקצוע שלו, שאותו הוא יכול להטיל פעם אחת ביום, ללא קשר ליכולת הטלת הלחשים העיקרית. ואחר כך בכל דרגה אי זוגית הוא מקבל לחש נוסף מדרג גבוה יותר, עד דרגה 17 שאז הוא מקבל לחש אחד מדרגה 9 (עדיין, להטלה של פעם ביום), ושם היא נגמרת.
אז בעצם, אם משלבים ביחד את שתי היכולות האלה, מתקבל שוורלוק בדרגה 20 יכול להטיל לחשים עד דרג 5 בכמות שמאוד תלוייה בכמה מנוחות קצרות הוא מקבל ביום, ולחשים מדרג 6 ומעלה הוא יכול להטיל רק פעם אחת ביום תמיד. לא לגמרי הבנתי איך הגיעו לחלוקה הזאת.
היוצא מן הכלל 2 לעניין כמות הלחשים הידועים היא בכך שכמות הלחשים הידועים של הוורלוק לא קשורה ליכולת מיסטיק ארקנום, כך שוורלוק בדרגה 20 יודע 15 לחשים מדרג 5 ומטה, ועוד 5 לחשים, שכל אחד מהם בדרגים 6 עד 9. זה לעומת מכשף, שיודע 15 לחשים בסה"כ מכל הדרגים.
כך שלוורלוק מתקבלת בסופו של דבר יכולת הטלת לחשים די מוזרה שקשה להקביל למקצועות אחרים, ונושאת בה גם יתרונות ייחודיים (כמות הלחשים עד דרג 5 מתחדשת אחרי מנוחה קצרה מה שנותן פוטנציאל להמון לחשים יומיים בדרג 5), וגם חסרונות ייחודיים (אי אפשר להטיל לחשים מרשימת הלחשים הידועים בדרג גבוה מ-5, וכל לחש מדרג 6 ומעלה יכול להיות רק מוטל בדרג שלו).

זה השלב שאקח רגע צעד הצידה ואדבר על מאפיין של הפטרונים של הוורלוק, שגם נותנים את התשובה למה הוא היוצא מן הכלל 1 לעניין רשימת הלחשים המצומצמת. כל פטרון מעניק לוורלוק גישה ללחשים נוספים שהוא יכול להוסיף לרשימת לחשי המקצוע, אבל אלו לא בהכרח לחשים שהוא יודע. בכל שאר המקצועות מטילי הלחשים שיש להם סאבקלאסים שמעניקים להם לחשים נוספים, אלו תמיד לחשים שנחשבים מוכנים תמיד (בעיקר כי אלו מקצועות שמטילים לחשי קדושה), כך שהיכולת הזאת מועילה באופן ישיר. במקרה של הוורלוק, הלחשים האלו רק נוספים לרשימת לחשי המקצוע והוורלוק אפילו לא חייב ללמוד אותם, כך שהיכולת גם לא עוזרת לו ישירות וגם לא בהכרח אפילו תשפיע על הדמות שלו. מוזר.

נעזוב את הפטרונים ונחזור למכניקת הטלת הלחשים השלישית - אינבוקיישנס (אקרא להן קריאות כאן). זה בעצם יכולת נוספת שבמסגרתה הוורלוק לומד מספר יכולות קסומות הנבחרות מתוך רשימה מוגבלת בהן הוא יכול להשתמש. נשמע לי מאוד כמו הטלת לחשים. וגם רוב הקריאות האלו אכן מחקות לחשים מסויימים, וגם דורשים דרגה מינימלית כדי ללמוד אותן. הבעיה שהיכולת הזאת משופעת ביותר יוצאים מן הכלל ממכניקת הטלת הלחשים העיקרית.
יוצא מן הכלל 3, קריאות שמחקות לחשים, שמהוות את רוב היכולת אבל כוללת מלא חוסר אחידות. חלק מהקריאות נותנות שימוש בלתי מוגבל בלחש מסויים, בעוד יכולות אחרות נותנות שימוש של פעם ביום בלחש מסויים. חלק לא דורשות דרגה מינימלית, חלקן דורשות דרגה מינימלית שוות ערך לדרגה בה לחשים מהדרג הזה היו מתקבלים בדרך כלל, וחלקן דורשות דרגה מינימלית שלא קשורה לדרג הלחש. וחלקן נותנות יכולת קסומה שהייתה יכולה להיות לחש בשיטה, אבל היא לא, והיא פשוט יכולת ייחודית לוורלוק שלוקח את הקריאה הזאת (וכמובן שגם בקרב אלו יש דרגה מינימלית, שלפעמים נראית רנדומלית).
יוצא מן הכלל 4, קריאות אחרות שמחקות מאפייני מקצוע מסוימים שבאופן רגיל לא היו זמינים למטיל לחשים מאגי. כגון THIRSTING BLADE נותן התקפה נוספת בעת פעולת התקפה כמו כל המקצועות הקרביים, ו-BEGUILING INFLUENCE נותן לך פרופישנסי בשני סקילים. BOOK OF ANCIENT SECRETS נותן לך אפקטיבית ספר לחשים שנותן לך להעתיק לתוכו לחשים, אבל רק כאלו שהם ריטואל, ואתה רק יכול להטיל אותם כריטואל, ובנוסף אתה גם יכול להטיל לחשי וורלוק כריטואל שקודם לא יכלת.
חלק נוסף מהקריאות משפרות לחשים או יכולות מקצוע קיימות של הוורלוק. ביניהן יש את היכולת AGONIZING BLAST, שבגדול אני חושב שזה מוסכם שזה היכולת העיקרית של כל המקצוע הזה, שהופכת את הeldritch blast שלו לשווה ערך לנשק עיקרי של דמות לוחמנית. נדמה שכל שאר הקריאות הן רק תוספות.
אז בגדול, כל מכניקת האינבוקיישנס יכולה לתפקד או כהרחבה של יכולת הטלת הלחשים של הוורלוק (עם יוצאים מן הכלל), או כזליגה שלו לתפקידים אחרים בתוך החבורה (עם יוצאים מן הכלל), או כדי לשפר יכולות מקצוע אחרות. וזה בנוסף על זה שהוא מטיל לחשים מלא, וכל שאר יכולות המקצוע שעוד לא דיברתי עליהן, להלן.

אז שאר יכולות המקצוע של הוורלוק בעצם מתקבלות מהסאבקלאס שלו, שהוא הפטרון, שמתקבל בדרגה 1 (יוצא מן הכלל 5 לכך שרוב הזמן סאבקלאס מתקבל בדרגה 3). אבל, יש לו יכולת מקצוע נוספת שכן מתקבלת בדרגה 3, שגם היא בעצם סוג של סאב-סאב-קלאס (יוצא מן הכלל 6), שממנו נגזרות אחר כך יכולות אחרות ונפתחות אופציות לקריאות מסויימות. בדרגה 3 הוא בוחר אחת משלוש בריתות - או שהוא מקבל יכולת להטיל לחש מציאת יציר-סוד אבל כזאת שנותנת לו יציר-סוד יוצא מן הכלל (7), או חיבור לנשק ספציפי, שבו הוא מקבל פרופישנסי גם אם הוא לא נשק פשוט (יוצא מן הכלל 8), או ספר לחשונים שמעניק לו 3 קנטריפים נוספים על אלו שהוא כבר יודע שיכולים לבוא מכל מקצוע (יוצא מן הכלל 9).

הפטרונים עצמם מעניקים לו כל אחד סדרה של יכולות שיש להן תמה מסויימת, אבל בין פטרון לפטרון לא ממלאות את אותו תפקיד ביחס לדרגה שבה הם מתקבלים. בדרגה 1 אדון הפיות נותן יכולת הקסמה ייחודית, בעוד האפל נותן יכולת ריפוי מוגבלת והעתיק בכלל נותן טלפתיה. בדרגה 6 אדון הפיות נותן יכולת בריחה מצרות, בעוד האפל נותן יכולת מזל לא קרבית, והעתיק נותן יכולת הגנתית\התקפית בקרב. דרגה 10 היא יוצאת מן הכלל (10) כי בה כולם מקבלים יכולות הגנתיות - אדון הפיות מגן מהקסמות, האפל מגן מנזק מנשקים, והעתיק מגן מקריאת מחשבות ונזק מנטאלי. בדרגה 14 אדון הפיות נותן יכול התקפית לא מזיקה, האפל נותן יכולת התקפית עם נזק מסיבי, והעתיק נותן יכולת להקסים יצור באופן קבוע (מה שנשמע שהיה צריך ללכת לאדון הפיות כי הקטע שלו זה הקסמות).

אז לסיכום, מה הוא הוורלוק במהדורה 5? אין לי מושג. זה מן דבר אמורפי עם מלא יכולות קסומות שכל אחד מצייתת למכניקות שונות, חלקן יומיות, חלקן פר מנוחה קצרה, חלקן שימוש בלתי מוגבל. חלקן מחקות לחשים או יכולות של מקצועות אחרים, חלקן ייחודיות.
מעניין לציין שבעצם לכל המקצוע הזה אין שום יכולת אחת קבועה. כל יכולות המקצוע שלו נתונות לבחירת השחקן ברמה זו או אחרת, החל מבחירת לחשים וקריאות, וכלה בבחירת סאבקלאסים. שני שחקנים יכולים לשחק שניהם וורלוק באותה חבורה, ושתי הדמויות יהיו שונות לחלוטין ביכולות שלהן ובפונקציה שלהן בתוך הקבוצה. זה כאילו מי שכתב את המקצוע הזה לא ידע לאיזה כיוון לקחת אותו, אז הוא לקח אותו לכל הכיוונים בו זמנית.
מה שאני רוצה לדעת, זה למה? למה לעשות מקצוע שיש לו כל כך הרבה אופציות ומכניקות שונות וכולו מלא ביוצאים מן הכלל? זה נראה כמו מקצוע שבו זמנית מתאים לשחקן שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו וכל דרגה יכול לבחור כיוון אחר ללכת אליו, ובו זמנית דורש להשתלט על כמות מוגזמת של מכניקות וחוקים שונים כדי שיהיה אפשר להשתמש בו בשגרה.
אני לא אומר שזה מקצוע גרוע בהכרח. אבל אני לא אומר את זה בגלל שהוא טוב, אלא בגלל שאני לא יודע איך בכלל להשוות אותו למקצועות אחרים. הוורלוק הוא האח החורג במשפחת המקצועות של מהדורה 5, והוא פשוט מוזר מדי.
 
ה-Warlock התחיל במהדורה 3.5 כניסיון במכאניקה ("בואו נעשה מכשף שכל הלחשים שלו ללא הגבלה!"), אבל האופי שלו התעצב במיוחד במהדורה הרביעית, וזו גם הסיבה שהמקצוע מושפע מאוד גם היום מהעיצוב שלו במהדורה הרביעית.

במהדורה הרביעית, הוורלוק היה מצויד בכמה לחשונים ובהרבה יכולות לא-קרביות שהוא הפעיל לפי-רצון, והיו לו קצת לחשי התקפה חזקים במיוחד שהיו מפוצלים בין שימושים להתקלות (=מתרענן במנוחה קצרה) ובין שימושים יומיים (=מתרענן במנוחה ממושכת). כוח ההתקפה הבסיסי שלו היה לחשון הפרץ הקמאי. בנוסף, הוא בחר ללכת עם אחד משלושה פטרונים (עם פטרונים נוספים בספרי הרחבה).
בהמשך הגיע תת-מקצוע חדש לוורלוק, בשם Hexblade, שהיה בעצם וריאציה קפא"פית של המקצוע. הקטע שלו היה שהוורלוק הבסיסי זה אנשים שעשו עסקה בשביל כוחות קסם, ואילו Hexblades הם לוחמים שעשו עסקה בשביל כוח קרבי. הם עדיין קיבלו יכולת פרץ קמאי וכמה כישופים נחמדים, אבל השטיק שלהם היה שהם מקבלים במתנה מהפטרון נשק קסום שהם יכולים לזמן. גם הם היו צריכים לבחור פטרון מאותה רשימה.

הוורלוק של מהדורה 5 בעצם מאחד את שני סוגי הוורלוקים של מהדורה 4. במקום בחירת נתיב אחת, יש לו פונקציה כפולה - בוחר גם את הפטרון שאליו הוא פנה וגם את המתנה שהוא מבקש מהפטרון.
הוא נלחם בעיקר באמצעות כלי נשק קסום שהוא מזמן או באמצעות לחשון פרץ קמאי. יש לו כמה לחשים בינוניים שהוא מטיל בכל מנוחה קצרה, לחשים חזקים במיוחד הוא מטיל אחת ליום, והוא מקבל תכונות קסומות קבועות או לחשים לא-התקפיים לפי רצון דרך יכולת ההשבעות שלו.
אם תחשוב על זה, זו דווקא מכאניקה שדי מסתדרת עם מטילי לחשים בעולמות Sword and Sorcery סטייל קונאן הברברי או אפילו בעולמות סטייל שר הטבעות. יש למכשף לחשים פשוטים יחסית שהוא מטיל בלי בעיה, לחשים טיפה יותר חזקים שהוא מצמצם בהם כי הם מתישים את האנרגיה שלו, ודברים מטורפים באמת הוא יעשה רק מספר פעמים מוגבל לאורך העלילה.

לגבי השאלה שלך למה יש לחשי פטרון שלא חייבים לבחור - זה בעצם הולך די טוב עם משחק הדמות. הרי יש כל מני פטרונים שמתיישבים תחת אותה קטגוריה, אבל הם לא בדיוק אותו דבר. פטרון אדון האופל יכול להיות משכבה קפואה של באאטור, למשל, ואז מוזר מאוד שהוא ייתן לי לחשי אש. אז כל פטרון מאפשר לשחקן לבחור מרשימה רחבה יותר שעשויה להתאים לפטרונים מהסוג הרלוונטי, אבל לא בהכרח.

לגבי השאלה שלך איך מחליטים אילו לחשים הולכים לרשימת הלחשים ואילו לחשים הולכים להשבעה לפי-רצון או להשבעה של לחש אחת ליום, יש אמירה די טובה של מייק מירלס, המעצב העיקרי של השיטה:
רוב מטילי הלחשים פועלים בשיטת יחידות לחש ליום (הטלת לחשים ואנסיאנית). לא כך מקצוע הוורלוק. הוא מכיר מספר מוגבל
של לחשים מדרגים נמוכים, אך מרענן את מלוא מאגר הקסם שלו במנוחה קצרה, והלחשים שלו מוטלים תמיד בדרג הלחש
הגבוה ביותר שהוא מכיר. לכן, הלחשים ברשימת לחשי הוורלוק וברשימות המורחבות של הפטרונים נבחרו בזהירות.
אם לחש עלול להוות בעיה כשדמות יכולה להטיל אותו שוב ושוב בין מנוחות קצרות בדרג-לחש מוגדל (כמו מעבר-קיר), יש להשאיר אותו מחוץ לרשימת לחשי הוורלוק ולהעדיף ייבוא שלו למקצוע באמצעות השבעה שתאפשר להטיל אותו על בסיס מוגבל יותר.
בדומה, לחשי דרגים 1-2 שאינם נהנים משיפור דרג הלחש "מבזבזים" את רשימת הלחשים הידועים הקצרה של הוורלוק ופוגעים
ביעילות שלו בקרב. כדאי לתת אותם לדמות באמצעות השבעות שיאפשרו לו להטיל אותן ללא הגבלה.
 
אוקי, זה נותן קונטקסט ורציונאל להרבה בחירות ספציפיות שנעשו.
זה עוד לא עונה לי על השאלה הגדולה של למה המקצוע הזה קיים ומה התפקיד שלו בקבוצה בפרט ובשיטה בכלל. הוא עדיין עושה המון דברים בהמון צורות שונות עם המון מכניקות ייחודיות והמון יוצאים מן הכלל, ונראה שכל הדברים האלו נתפרו טלאים טלאים במאמץ רב כדי שיוכלו לתפקד איכשהו כמקצוע שלם שגם לא יהיה שבור. אבל בשביל מה כל המאמץ הזה? אנשים עד כדי כך אהבו את הוורלוק של מהדורה 4 שהם היו חייבים שהוא יהיה במהדורה 5 ויהי מה, גם אם הוא לגמרי לא אחיד עם שאר השיטה? או שיש לו איזה תפקיד ייחודי בתוך השיטה שמצדיק את קיומו ושעדיין לא עליתי עליו? כי באופן כללי, הוא מתפקד בגדול כמו כל מטיל לחשים אחר. אפשר להגיע לפחות או יותר אותה פונקציונאליות שלו אם אתה עושה מולטיקלאס של מטיל לחשים מלא עם עוד מקצוע עוד שניים אחרים. אז בשביל מה לדחוף את כל זה למקצוע אחד מבולגן?
 
תאמין או לא, הוא כנראה נועד לתת "טעימה" מכל סוגי הלחשים.
כאילו אם אתה לוקח את ברית הספר אז אתה מסוגל ללמוד עכשיו טקסים של מקצועות אחרים. זה מעין הופך את הוולרוק לסוג של "utility".

ובסופו של דבר הם פה מאותה סיבה שהזדים פה. כי תמיד יהיו אנשים שיגידו שזה מגניב לשחק בן של שטן עם ברית של שטן, או איזה משרת של קתו'ל'ו/מלכת פיות עוצמיתית. זה מקצוע שהפלאף שלו הוא "אני חזק כי יש לי בוס חזק"
 
liorgonen3 אמר/ה:
תאמין או לא, הוא כנראה נועד לתת "טעימה" מכל סוגי הלחשים.
דווקא בארד נשמע יותר מתאים לזה, עם היכולת של Magical Secrets. לוורלוק יש משפחות לחשים שלא זמינות לו בכלל, כמו למשל ריפוי.
 
פלאפי אמר/ה:
אוקי, זה נותן קונטקסט ורציונאל להרבה בחירות ספציפיות שנעשו.
זה עוד לא עונה לי על השאלה הגדולה של למה המקצוע הזה קיים ומה התפקיד שלו בקבוצה בפרט ובשיטה בכלל. הוא עדיין עושה המון דברים בהמון צורות שונות עם המון מכניקות ייחודיות והמון יוצאים מן הכלל, ונראה שכל הדברים האלו נתפרו טלאים טלאים במאמץ רב כדי שיוכלו לתפקד איכשהו כמקצוע שלם שגם לא יהיה שבור. אבל בשביל מה כל המאמץ הזה? אנשים עד כדי כך אהבו את הוורלוק של מהדורה 4 שהם היו חייבים שהוא יהיה במהדורה 5 ויהי מה, גם אם הוא לגמרי לא אחיד עם שאר השיטה? או שיש לו איזה תפקיד ייחודי בתוך השיטה שמצדיק את קיומו ושעדיין לא עליתי עליו? כי באופן כללי, הוא מתפקד בגדול כמו כל מטיל לחשים אחר. אפשר להגיע לפחות או יותר אותה פונקציונאליות שלו אם אתה עושה מולטיקלאס של מטיל לחשים מלא עם עוד מקצוע עוד שניים אחרים. אז בשביל מה לדחוף את כל זה למקצוע אחד מבולגן?
הוורלוק משרת שתי מטרות.

ברמה הסיפורית, יש לו סיפור רקע מוצלח מאוד. במהדורה 3.5 הוא היה עם אותו סיפור רקע של הסורסרר (פשוט עברו על הטקסט והחליפו את המילה "דרקון" במילה "שד"). החל ממהדורה 4, יש מגוון רחב יותר של פטרונים שהם לאו דווקא *מרושעים*, והברית איתם היא *ישירה* כך שהם מהווים גורם עלילתי חזק. פטרונים על-טבעיים גם נוטים להיות מעורבים בעולם באופן ישיר יותר מאלים, והם יכולים להפנות את המכשפים שלהם נגד המכשפים של פטרונים אחרים, לדוגמה.

ברמה המכאנית, הוא מציג מודל הטלת לחשים חלופי ודי מעניין. הקטע הרי שקבוצה יכולה להחליט אילו מקצועות קיימים במשחק שלה. אם אני רוצה משחק Sword and Sorcery גריטי כזה, אפשר להחליט שאין מטילי לחשי מאגיה אלא כולם הם וורלקים. הוא מקצוע פאזל, כך שעדיין נשמר גיוון די רחב באופי של מכשפים שונים.
 
חזרה
Top