• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ריבוי מקצועות בקבוצה

הטרובדור

פונדקאי מהשורה
שלום ושנה טובה לכל שוכני הפונדק הטובים. :beer:

בקבוצה בה אני משחק (ארבע שחקנים, מהדורה 5) אנו נוהגים להרבות במקצועות כמה שניתן. אפילו קבענו חוק בית שלא ניתן לשחק את אותו המקצוע.
לאחרונה החלטנו על שינוי בקבוצה, ושנמשיך לשחק בקמפיין עם דמויות אחרות בגלל חוסר חיבור לדמויות שיצרנו בפזיזות וחוסר סינרגיה קבוצתית (התעכבנו הרבה על ויכוחים פנימיים, בתוך הדמויות ובין השחקנים.)
לאחר ההחלטה, נפגשנו לסוג של מפגש 0 חברי ולא "מקצועי"
אז נתקלנו ברצון של יותר משחקן אחר לשחק את אותו מקצוע, לדוגמה שני שחקנים שרצו כהן, לאחר מכן שלושה שרצו נוכל.

אין לאף אחד מהקבוצה בעיה לוותר על מקצוע או על דמות מסוימת, אנחנו חברים, אבל זה קצת מבאס לוותר על משהו שאתה רוצה.

והנה פניתי אליכם! שחקנים מנוסים ומנחים ותיקים.
מה דעתכם הפתרון הטוב ביותר? ויתור על דמות שאתה רוצה לשחק, או קבוצה פחות יציבה ומאוזנת.

*אנחנו ארבעה שחקנים ויש לפנינו קמפיין ארוך מאוד (prince of the apocalypse) ואנחנו ממש בהתחלתו.
 
בעזרת כשרונות, מיומנויות וארכיטיפים, בהחלט אפשר לשחק חבורה של גנבים ששונים לגמרי אחד מהשני - וזה לפני שהכנסנו את ההבדלים שיהיו ביניהם בגלל השפעות של גזע וטווחי תכונות - וזה רק ברמה המכנית.

כדאי לא לשכוח שאנחנו מדברים בסופו של דבר על משחק תפקידים והדמויות הן קצת יותר מחבילת נתונים מספריים שמגלגלים את עצמם מול תרגילי חשבון אחרים אלא גיבורים עם סיפור ואישיות שיוצאים להרפתקאות.

נכון שמו"ד יוצאת מהנחת יסוד שתהיה קבוצה עם סינרגיה בין מקצועות שונים שמשלימים אחד את השני, אבל זו לא הנחת יסוד מחייבת - אפשר לשחק גם בקבוצה כשכל הדמויות הן מאותו מקצוע. פשוט ההתמודדות עם אתגרים תהיה שונה או ידרשו התאמות מסויימות מהמנחה - למשל לספק יותר שיקויי ריפוי בהיעדר מי שמטיל את הלחשים המתאימים, או לצמצם תדירות ועוצמה של היתקלויות קפא"פ אם כל החבורה מורכבת מקוסמים.

חבורה של כמה כוהנים יכולה להיות כוהנים שמתמחים באספקטים שונים של אותו אל (עם תחומי שליטה שונים) וחבורה של ארבעה גנבים יכולה להתפתח לא רק לשלושה ארכיטיפים שונים (גנב, מתנקש וגנב-לחשים) אלא גם להתמחויות-גניבה שונות - אחד יתמקד בעיקר בפריצה וטיפוס והשני בהתגנבות וכיוס וכן הלאה. עדיף שאנשים ישחקו את הדמות שהם רוצים ולא את הדמות ש"צריך" בחבורה.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
עדיף שאנשים ישחקו את הדמות שהם רוצים ולא את הדמות ש"צריך" בחבורה.
מצד שני, אם שחקן יכול לשחק את הדמות שהוא רוצה עם מקצוע אחר שלא מתנגש עם שאר החבורה, ואולי אפילו מועיל, למה לא? שחקן שרוצה לשחק כוהן מלחמה יכול לשחק גם אביר קודש, או אביר כשף (eldritch knight). שחקן שרוצה לשחק איש יערות יכול לשחק סייר, דרואיד או ברברי- ולוחם, כמובן.

במקרה שהשחקן רוצה לשחק מקצוע מסוים כי הוא מעניין אותו מכאנית, אני חושב שזה בסדר גמור גם אם זה מתנגש עם שחקן אחר, בגלל שכמו שליאור אמר, הארכיטיפים שונים מאוד זה מזה. במשחק שאני מנחה כרגע בפורום, "השחר מפציע" יש שני שחקנים ששניהם משחקים נזיר. אחד משחק נזיר היד הפתוחה, והשני משחק נזיר way of tranquility (או איך שלא כותבים את זה) ויותר מרפא.
חוץ מזה, השחקן השני גם עשה ריבוי מקצועות ללוחם (סמוראי) שהופך אותו לייחודי אפילו יותר.בדרגות הנמוכות יותר אולי הרגיש שהם דומים, אבל עכשיו- עם הכשרונות, החפצקים, היכולות והאישיות, הם שונים לחלוטין זה מזה, למרות ששניהם נזירים.
 
זו בעיה שלרוב לא נתקלתי בה, כי אנחנו מתאמים פחות או יותר. וגם אם משהו דומה צץ אז או שאחד מוותר או שמשחקים מקצועות שונים - למשל נוכל ופייטן או לוחם וברברי - זה פתרון שגם מאפשר לשני שחקנים לשחק מטיל לחשים / דמות קרבית וגם מייצר שוני גדול בניהם.

בניגוד למה שאחרים כתבו, לדעתי במה' חמש אין בהכרח הרבה הבדל בין דמויות מאותו מקצוע. בפאת'פיינדר אפשר לגוון מאוד עם ארכיטיפים ומקצועות יוקרה... אבל זה לא רלוונטי אם אתם משחקים בחמש.
אז הייתי ממליץ על סוג של התגשמות, לפחות אשף ו-וורלוק למשל. או שתשתמשו בריבוי-מקצועות.
 
The oldman אמר/ה:
מה' חמש אין בהכרח הרבה הבדל בין דמויות מאותו מקצוע. בפאת'פיינדר אפשר לגוון מאוד עם ארכיטיפים ומקצועות יוקרה

אפילו במוד"מ2 הצלחנו בזמנו להרים קבוצה עם 3 לוחמים ששונים מאוד אחד מהשני כבר בדרגה 1, אז במהדורות מתקדמות יותר שבהן יש את כל הפיטים, הארכיטיפים, מסלולי הפיתוח וכו', זה אפילו יותר קל.

בפאת'פיינדר ו-3/3.5 יש לך אפשרות לגוון יותר מבשאר המהדורות, בגלל שריבוי מקצועות (בהם מקצועות יוקרה) מאוד מובנה כחלק מרכזי בחוויית המשחק - אבל כדי לרבות מקצועות צריך לעלות דרגות - מה שאומר שגם בהן הדמות תוכל לקחת את השילוב המיוחד שרצית בערך באותו שלב שבה דמות של מהדורה 5 בוחרת מסלול פיתוח או כשרונות מיוחדים.
 
כמו שאמרו מעלי מה' 5 וגם רוב מהדורות מו"ד הקודמות ופאת'פיינדר נותנות את האפשרות לשוני עצום בין שתי דמויות מאותו מקצוע.
בלי קשר לזה חשוב לזכור שזה עדיין משחק והמטרה של כולנו לדעתי היא להנות . גם אם כמה אנשים רוצים לשחק נוכל ואפילו אם זה בדיוק אותו נוכל (כלומר מבחינת אופי התקיפה והסגנון הכללי) זה בסדר גמור . אפשר ליצור עם מספיק מחשבה הרפתקאות שיתנו לכמה דמויות מאותו סוג את זמן המסך שלהן בלי להפריע אחת לשנייה. בנוסף אפשר לתת לדמויות את האפשרות לשכור את שירותיו של דב"ש מהמקצוע שהם צריכים (לדוגמה כהן) או לתת להם לקנות חפץ קסום שמנטרל את הבעיתיות בחוסר מהמקצוע (לדוגמה מטה ריפוי קסמים קלים במקום יכולת ריפוי של כהן)

Nextorl אמר/ה:
המפקד האלמוני אמר/ה:
עדיף שאנשים ישחקו את הדמות שהם רוצים ולא את הדמות ש"צריך" בחבורה.
מצד שני, אם שחקן יכול לשחק את הדמות שהוא רוצה עם מקצוע אחר שלא מתנגש עם שאר החבורה, ואולי אפילו מועיל, למה לא? שחקן שרוצה לשחק כוהן מלחמה יכול לשחק גם אביר קודש, או אביר כשף (eldritch knight). שחקן שרוצה לשחק איש יערות יכול לשחק סייר, דרואיד או ברברי- ולוחם, כמובן.

במקרה שהשחקן רוצה לשחק מקצוע מסוים כי הוא מעניין אותו מכאנית, אני חושב שזה בסדר גמור גם אם זה מתנגש עם שחקן אחר, בגלל שכמו שליאור אמר, הארכיטיפים שונים מאוד זה מזה. במשחק שאני מנחה כרגע בפורום, "השחר מפציע" יש שני שחקנים ששניהם משחקים נזיר. אחד משחק נזיר היד הפתוחה, והשני משחק נזיר way of tranquility (או איך שלא כותבים את זה) ויותר מרפא.
חוץ מזה, השחקן השני גם עשה ריבוי מקצועות ללוחם (סמוראי) שהופך אותו לייחודי אפילו יותר.בדרגות הנמוכות יותר אולי הרגיש שהם דומים, אבל עכשיו- עם הכשרונות, החפצקים, היכולות והאישיות, הם שונים לחלוטין זה מזה, למרות ששניהם נזירים.

עכשיו נקודה שלדעתי חשובה מאוד , ברגע שמישהו אומר שהוא רוצה לשחק כהן עם דומיין של מלחמה סימן שיש לו כבר תמונה בראש של הכהן , להגיד לו עכשיו לשחק פאלאדין זה אומנם דבר שהגיוני מבחינת השיטה ופיזור המקצועות , אבל יפגום ביצירה האישית ובתחושת השייכות של הדמות לשחקן ויותר חשוב מזה יכול לבאס את השחקן (שזה הדבר האחרון שצריך לקרות במשחק).
 
MDE אמר/ה:
ברגע שמישהו אומר שהוא רוצה לשחק כהן עם דומיין של מלחמה סימן שיש לו כבר תמונה בראש של הכהן , להגיד לו עכשיו לשחק פאלאדין זה אומנם דבר שהגיוני מבחינת השיטה ופיזור המקצועות , אבל יפגום ביצירה האישית ובתחושת השייכות של הדמות לשחקן ויותר חשוב מזה יכול לבאס את השחקן (שזה הדבר האחרון שצריך לקרות במשחק).
אני לא ממש מסכים בנוגע לזה. כשהוא אומר כוהן, הוא לאו דווקא מתכוון לכוהן מבחינה מכאנית, אלא מבחינת פלאף.
אם אתה רוצה לצטט אותי, לפחות תדגיש גם את החלק השני בהודעה שלי:
Nextorl אמר/ה:
במקרה שהשחקן רוצה לשחק מקצוע מסוים כי הוא מעניין אותו מכאנית, אני חושב שזה בסדר גמור גם אם זה מתנגש עם שחקן אחר, בגלל שכמו שליאור אמר, הארכיטיפים שונים מאוד זה מזה.
אם השחקן רוצה לשחק את הכוהן וחשוב לו לשחק כוהן מבחינה מכאנית, שיבושם לו. זה לא מפריע יותר מדי.
 
Nextorl אמר/ה:
כשהוא אומר כוהן, הוא לאו דווקא מתכוון לכוהן מבחינה מכאנית, אלא מבחינת פלאף.

אבל כוהן במו"ד הוא דמות מאוד מובחנת מכנית - יש לו יכולות ספציפיות (גירוש אלמתים למשל) שלא בדיוק נמצאות אצל מקצועות אחרים. נכון שהתפקיד החברתי "כוהן" לא מחייב את המקצוע הזה, אבל רוב השחקנים מתכוונים ב"סוג דמות" למכניקה, בדרך כלל.
 
חזרה
Top