• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לשחק דמות מהמין הנגדי.

אף על פי שכול דיון שעסק בנושא הידרדר להאשמות בשוביניזם אני אנסה לפתוח אותו מחדש אחרי שכמה מגורמי הבעיות עזבו.

אז לאחרונה התחלתי לשחק דמות נשית והתחלתי לשאול את עצמי האם זו באמת דמות נשית או גבר בתחפושת אישה.

הדמות המסוימת שאני משחק אחשב היא דמות ממעמד אצילי שעקב טרגדיה במשפחה קיבלה חופש מוחלט פחות או יותר והפכה ל"טום-בוי" די מובהק. זה כולל צייד לחימה בסייף תוך כדי הזנחת רוב המיומנויות הנשיות, מלבד אילו של משא ומתן, הדמות די נהנת להוציא אחרים כשוטים באמצעות לשונה החדה.

תמיד ששיחקתי או בניתי דמות נשית הייתה לי העדפה ללכת על אישיות טום בוי ושיחקתי אותה כרגיל עם שינויים די קלים מהאופי של אותה דמות אם היא הייתה גבר.
הדמויות הנשיות שלי נטו להיות מתוחכמות ושקולות יותר מהדמויות הגבריות שלי.


בנוסף סימן היכר די קבוע אצל הדמויות שלי הוא הזעם שלהם, כאשר נבל הצליח באמת להכעיס את הדמות שלי היא נכנסה למצב רוח רצחני למדי, זה אומר שהיא צעקה הרבה ומכוון שהייתה מטילת לחשים בדרך כלל היא נטה להפוך את המקום לחורבה, בנוסף היא נטה להתעלם מהכאב שלה ובאופן כללי הייתה די מסוכנת (אם כי השיקול הדעת שלה לא נהרס באופן כללי עילה נפגע מאוד).
במידה ודמות נשית שאני משחק תיכנס לזעם ברמה גבוהה זה ילבש צורה של זעם צונן קר אכזרי ושקול, אם המכשף הזכר שלי ישליך לחשים הרסניים בזה אחר זה המכשפה תתקוף בסדרת מהלכים שקולה קרה ותידחק אותו לפני, וברגע של המכה האחרונה תחייך חיוך קר.

עוד משהוא שאני שם לב אצל הדמויות הנשיות שלי הוא מבנה הגוף שדומה מאוד לזה של הגברים שאני משחק.
אני נוטה להעדיף לשחק דמויות בעלות מראה חיצוני יפה יחסית, מבנה הגוף המעודף עלי לדמויות הגבריות הוא דק ואתלטי ופנים עדינות יחסית, אולי אפילו משהוא טיפה נשי. אם לתייג אותם אפשר להגיד שיש להם את היופי ה"עדיין" יותר (אני מניח חובבי האנימה בקהל יבינו על איזה דמויות אני מדבר).
הדמויות הנשיות שאני משחק נוטות להיות בעלות מבנה גוף זהה פחות או יותר מהסוג שיש להם יופי גברי מעט. הנוסף הן נוטות להיות... איך לנסח את זה? ללא בעיות להסוות את עצמן בתור גברים בחלק העליון, בעלות... היקף חזה קטן ושטוח...

אם כבר מדברים על מראה חיצוני אני מניח שהמלתחה של הדמויות הנשיות שלי גם משחק כאן.
הדמויות שלי עקב היותן מעשיות יעדיפו ללבוש לרוב בגדים מעשיים, על אף שהן לא ירתעו בגדים נשיים כגון שמלות או חצאיות הן לרוב ירגישו לא בנוח בבגדים מפונפנים (כמו שמלות נשף) או חושפניים במיוחד.


זה העלה בי את השאלה האם הדמויות שלי הן גברים בגוף אישה או פשוט נשים עם אופי שונה.
 
אני לא רואה סיבה למה כול דמות נשית צריכה להיות נסיכה במגדל, הלובשת שמלות ושרה בשביל לחזק את הגיבורים הגברים, כמו שלא כול דמות גברית הוא לוחם שרירי וקשוח. אז הדמות הנשית שלך ׳גברית׳ יותר מנשים אחרות, זו לא אמורה להיות בעיה.

יצא לי כבר לשחק דמויות נשיות יותר גבריות (ראגה, מבטיח לך שאם תכתוב את השם הזה בחיפוש של הפורום תמצא אותי חופר עליה בלפחות 3 מקומות שונים), וכאלו פחות (אני כרגע משחק ילדה אנגלית בת 10 במשחק ארס מג׳יקה שמתרחש באירלנד של שנת 1110. היא מאוד מנומסת ובבירור מפגינה מאפיינים שהיא שאבה בהשראה מההתנהגות של אמא שלה), אבל אני באמת שלא רואה סיבה להתחיל לדבר עליהן, שכן כול דמות עומדת בפני עצמה.

כהערת אגב, אם הבעיה שלך היא ״אני רוצה שהעובדה שהדמות שלי היא אישה תתבטא במשחק ואני מרגיש שזה לא קורה״, אז התשובה תהיה שונה לגמרי. משום מה מרגיש לי שזה יותר דיון ופחות בעיה שפתחת.
 
אני אישית מרגיש שלילה היא לא באמת אישה (בטח שלא אישה ימי ביניימית), אלא גבר בדמות אישה. האמת, אין לי ממש בעיה עם זה - לרוב הגברים קל יותר לשחק גברים, ולהפך, מה גם שזו הדמות הנשית הראשונה שלך.בכל מקרה, דמות נשית ''אמיתית'' תסתמך פחות על מיומנויות לחימה, ויותר על שכל, קסם אישי או כשפים, בעיקר בעולם של ילדי הקיסרות אבל לא רק.
אני אישית עוד לא שיחקתי אישה - גם כי אני מבין את המוח הגברי טוב בהרבה, גם כי אני אוהב לשחק לוחמים אתלטיים עם חרב או גרזן.

אם אתה רוצה שהנשיות של הדמות שלך תתבטא במשחק, אז תעשה את זה. להפסיק להתחפש לנער תהיה התחלה טובה :) דמות נשית כן תלבש שמלות, ותשתמש בקסמים, שכל ו/או יופי יותר מכישורי סיף. כל עוד לילה מחופשת לנער ומסתמכת על החרב והסוס שלה, היא לא תהיה נשית, בטח לא במונחי ימי הביניים.

עוג - ראגה היא לא בת אדם, אז אני לא יודע כמה היא מתאימה לדיון. בכל מקרה, דמות נשית לא צריכה להיות נסיכה ששרה שירים, אבל היא לא תהיה ''חיקוי ממין נקבה'' של לוחם שרירי. גם אם היא לוחמת היא תסתמך על זריזות יותר מכוח, לדוגמה.

tkhag1 אמר/ה:
הדמויות הנשיות שאני משחק נוטות להיות בעלות מבנה גוף זהה פחות או יותר מהסוג שיש להם יופי גברי מעט. הנוסף הן נוטות להיות... איך לנסח את זה? ללא בעיות להסוות את עצמן בתור גברים בחלק העליון, בעלות... היקף חזה קטן ושטוח...
אז החלטת שלילה נערית? אני לאבטוח שהיא ''הוורד השחור'' בגלל היופי, כמו בגלל הכסף...
בכל מקרה, חזה קטן הוא יעיל בהרבה לרכיבה, סיוף וספורט בכללי.
 
דמות של בחורה היא לאו דווקא נשית, אבל היא כן אישה. כשאני משחק דמות של נקבה (שינה הואנג בקללת הדרקון כאן בפורום לדוגמה) אני בונה אותה בין השאר לפי החברה שבה היא חיה. שינה היא נערה אצילה שהייתה צריכה להתבגר מוקדם מדי מהרצוי בגלל שהמשפחה שלה נרצחה. אף אחד לא שם עליה בגלל שהיא בחורה. היא צריכה להתמודד עם הדעות של החברה כלפי נשים, אבל כמובן שהיא עדיין צריכה לבצע את המצופה ממנה- להיות מטופחת, מנומסת, וכך הלאה. שינה הייתה צריכה להתמודד עם כל הדברים הללו, דווקא בגלל שהיא אישה. וזה עיצב את האישיות שלה. אם היא הייתה מתה ובמקומה אחיה הקטן היה שורד, למרות שהוא עבר את אותן חוויות כמעט עד אז, הוא היה דמות שונה לחלוטין בגלל ההתנייה המגדרית של החברה.

לשחק דמות מהמין הנגדי זה מעניין. ולא תמיד צריך שהדמות תהיה נשית. אבל בעולם שבו התנייה מגדרית קיימת, בוודאות יש הבדל בין אישה לגבר גם במשחק תפקידים. וגם אם במבט ראשון הדמות נראית כמו "גבר עם שדיים", או אישה קשוחה ועצמאית, השאלה היא מה הוביל אותה להיות כזו. ובדרך כלל, זה איפה שהנשיות שלה מתבטאת.

עריכה: נ.ב. שים לב שבעולם שבו נשים מוסללות להיות אמהות ועקרות בית, יהיו נשים שיתנגדו להתנייה המגדרית הזו ודווקא בגללה יצאו להרפתקאות. למעשה, זה קרה הרבה בעולם שלנו. זו דוגמה נהדרת לנקודה האחרונה שלי.
 
ח'אן
אני לא הולך להיכנס לדיון על גודל כי זה קצת פוגעני, תסתפק בכך שיש מחקרים שלמים שמנסים להבין את העדפות השונות.

Nextorl
עקב מה שאמרת החלטתי לנתח את הדמות של לילה, זה קצת ארוך ואני לא רוצה ששחקני "ילדי הקיסרות" יראו יותר משהח'אן כבר חשף ולכן אני שם את זה בספוילר.
כשאני חושב על זה הדמות של לילה גברית יחסית בגלל הרבה גורמים סביבה.
הבולט שבהם הוא ההורים שלה, לילה כמו שאמרתי נולדה למעמד אצולה גבוהה. אבל היא נושאת הרבה קשיים מהילדות שלה.

אמה של לילה הוזהרה בהריונה שלא היא ולא העובר ישרדו את תהליך לידה והופעל עליה לחץ הן מהרופאים והן מבעלה להפיל אך היא סרבה.
אמה של לילה שרדה מספיק זמן אחרי ההריון לתת לילה את שמה ולהשביעה את בעלה שלא ינטור ללילה על מותה ולא יכפה עליה להתחתן.
אביה שהיה שבור לב התרחק מלילה ולא התיל עליה מרות בכלל, לילה עקב כך ניסתה כמו ילדים רבים במצב הזה למשוך את צומת ליבו על ידי התנהגות לא מקובלת, האב מצידו נתן לה להמשיך לעשות כרצונה מה שתרם מאוד לאופי העצמאי שלה.

המרכיב הבא באופי שלה הוא שתיי האחים הגדולים שלה, האך הבכור שלה תומס היה מודל החיקוי שלה ועקב כך שמדובר במשפחה הקשורה באופן הדוק לצבא הוא השקיע זמן רב בפיתוח מיומנויות לחימה ואסטרטגיה ולילה חיקתה אותו. זה גרם להזנחה כמעט סופית של מיומנויות נשות החצר (אם כי לילה עדיין למדה את נימוסי הבסיס אך במקום לפלרטט ולהשתמש בגופה היא יותר חריפת לשון ונוהגת להוציא את האדם מולה שוטה, והיא מאוד נהנית מכך). אחיה אף עודד אותה בגלל שהוא ראה שזה משמח אותה.

אחיה השני הנקרא אלדריק היה השפעה הופכית, ככל שטומס עודד אותה הוא נהג לנזוף בה על חוסר נשיותה, הוא נטר לה טינה על מות אמו וקינא בה (עוד בהמשך). היא מצידה החליטה לעשות ההפך ונוטרה לו, מה שיצר ריחוק די גדול ביניהם.

השפעה נוספת גדולה על האופי שלה היא האלה הפטרונית שלה, ניקס אלת הלילה.
האל הפטרון של משפחתה הוא סול אינוויקטוס מלך האלים ושליט השמש והאור, לילה לעומת זאת סומנה מלידה על ידי האלה ניקס ככוהנת עתידית, די הגיוני בהתחשב בכך שהיא נולדה בלילה הכי ארוך בשנה ובמראה החיצוני שלה (הסבר בהמשך),
ניקס וסול אינוויקטוס מיוחסים כיריבים וזה גורם לחיכוך בין הכוהנים שלהם, לילה היא כוהנת של ניקס בעוד אחיה אלדריק הוא כוהן של סול אינוויקטוס (טומס אינו אדוק במיוחד ורואה את היכולת של לילה כהזדמנות להדק את היחסים עם כוהני ניקס בלי להעיר את חמתם של כוהני סול אינוויקטוס).
לילה בורכה בכוחות קסם קדושים כבר מלידה בעוד אלדריק על אף כל מאמציו הרבים לא בורך בכוחות קודש, מה שיצר מרירות רבה אף יותר בהתחשב בכך שלילה עקפה אותו בכל תחום כולל אמונה.
בכל מקרה ניקס באופן די צפוי לא אהודה במיוחד וביחוד באחוזה המשפחתית מה שגרם לילה להסתגר אף יותר.

הדבר הבא שהשפיע על האופי שלה הוא המראה שלה ומבנה גופה.
המשפחה שלה זכתה בכינוי "האריות הזהובים" עקב נחישותם ומראם, המראה הטיפוסי של בן או בת משפחה הוא עיניים כחולות ושיער בלונדיני-זהוב, לילה לעומת זאת נולדה עם שיער שחור כעורב ועיניים כסופות, מה שהבדיל אותה מהשאר באופן מידי (לימים היא תקבל את הכינוי "האריה הכסוף" כאשר תהרוג מספר מורדים שפרצו לחדרה וניסו לחטוף אותה).
כמו כן לילה מסתירה זאת אך היא חשב מעט מבוכה ממבנה גופה הדק בתקופה שמבנה גוף עבה יותר נחשב מקובל, מה שגרם לה לזנוח את נשיותה ולפתח את ההתנהגות והגישה הגברית יותר.

זה פחות או יותר רוב הגורמים לאישיות שלה, היא "אנדרדוג" טיפוסי שהחליט לנסות להימלט מהסטריאוטיפים כמה שיותר.
 
tkhag1 אמר/ה:
ח'אן
אני לא הולך להיכנס לדיון על גודל כי זה קצת פוגעני, תסתפק בכך שיש מחקרים שלמים שמנסים להבין את העדפות השונות.
לא שתכננתי... :confused: בכל אופן דיברתי על ספורט ופעילות גופנית, לא על העדפות מהסוג האחר.
 
אני חושב שיש הרבה דברים שאפשר לצפות להם בדמות נשית (ודברים אחרים בדמות גברית), אבל בני אדם- או כל גזע תבוני אחר במשחקי תפקידים לצורך העניין- יכולים להיות מאוד שונים אחד מהשני. כמעט כאילו כל אחד מהם הוא ייחודי...
לכן, אפשר לשחק אישה כמאוד גברית (ושרירית ומסתמכת על כוח ומה לא, יש גם כאלה) ואפשר לשחק גבר כמאוד נשי. לא, זה לא הממוצע או הקלאסי, אבל אין לי שום ספק שבעולם שלם יש לפחות אחד כזה ואחת כזו, ולמה שלא תגלם דווקא אותם, אם זה מה שמעניין אותך? זה לא ששחקני משחקי תפקידים מחויבים לסטראוטיפים או למה שקרה בהיסטוריה. הכוח של המשחקים האלה הוא שהם מונעים על ידי דמיון.
אני משחק גברים כי אני חושב ממוח של גבר, ולכן יהיה לי הרבה יותר נוח להיכנס לדמות ולגלם אותה באופן משכנע, וגם כי עוד לא נתקלתי בדמות שלא הייתי יכול לספר את הסיפור שלה בהנחה שהיא גבר. אפשר לשחק דמות מהמין השני אם זה מעניין אותך. השאלה היא האם זה תורם למשהו.

עריכה: עוד משהו שכדאי לך לחשוב עליו הוא איזה רושם אתה רוצה ליצור אצל השה"ם והשחקנים האחרים. אם אתה רוצה שכולם יתייחסו באופן טבעי לדמות שלך כאל אישה, אולי כדאי שכן תיצמד לקלישאות ושהדמות שלך תתנהג בנשיות מסויימת. בדיוק כמו שאם אתה רוצה שירגישו שאתה משחק איש זקן תדבר לאט, תשתמש בשפה קצת גבוה או ישנה יותר ותקרא לו יעקב במקום קובי. זה לא אומר שלכל הזקנים (או כל הנשים, או כל קבוצה אחרת) יש את אותם מאפיינים בדיוק, אבל זה יעזור לשחקנים להרגיש שהם בקבוצה עם אחד.
 
מישהו חכם אמר לי פעם שהיופי בפנטזיה, בין השאר, הוא ההשתחררות מהמציאות. האפשרות לקבוע מוסכמות חדשות, עולם חדש, תרבות חדשה.
אין שום סיבה שאישה בעולם פנטזיה תציית למוסכמות של העולם שלנו. גם אם זה עולם דמוי ימי הביניים.
זה חלק מהיופי של פנטזיה, להשתחרר מהמוסכמות. מהעולם חסר הקסם, חסר המפלצות, חסר הגיבורים.
אז למה לא להשתחרר מהשוביניזם, מהעולם בו יש הבדל בין בנים לבנות?
 
אם אין הבדל, אז לבחירה מה לשחק אין משמעות. ואנשים רוצים משמעות לבחירות שלהם. אם אין משמעות, למה לשחק אורק ולא בנאדם? למה לשחק מג ולא לוחם? וכו׳.

אבל אני מסכים, המוסכמות לווא דווקא חייבות להיות זהות. במזרח של עולם הנשגבים ובתרבויות אלפים אפלים (וגזעים אחרים) בעולמות פנטזיה רבים, הנשים הן השליטות. לעתים, יש שיוויון מוחלט בין המינים, ואין ציפיה מאף מגדר להתנהג בצורה מסוימת, זה תלוי מה הכותב של העולם רצה להדגיש.
 
"נשים צריכות להשתמש בשכל ובכשפים ולא בכוח או בכישורי סייף..."
באמת? מה הבעיה בלשחק לוחמת קשוחה? או מכשף עדין? שחקו איך שבא לכם ותשתחררו מהמוסכמות שהתקבלו בחברה היום, בשביל זה יש פנטזיה, לא?
 
אני מסכים עם טסוקימארו.

ניצן - הבדל בין בנים לבנות הוא לא סטיגמה שוביניסטית... בכל מקרה, אני חושב שבעולם שיוויוני לחלוטין לא יהיה מעניין לשחק אישה, אם היא בסך הכל גבר בתחפושת וזה המצב המקובל. באותה מידה אפשר לשחק גבר או טומטום או אנדרוגינוס, ואם זה אותו הדבר ואין הבדל - אז כמו שעוג אמר, אין משמעות לבחירות האלו וזה חבל. לדעתי, אם כבר משחקים טום בוי קשוחה ועצמאית, זה יהיה מעניין בהרבה במערכת פטריארכלית שבה הדבר לא מקובל (גם לא על הנשים, אגב).
אז כן, בעולם פנטזיה אפשר לעשות הכל. אפשר גם להחליט שאין הבדל בין גמדים, בני אדם, אלפים ואורקים (ואפילו לטעון שזו סטיגמה גזענית), אבל הנה הלך הרבה גיוון ועניין.

חובב - אל תדחוף לי מילים לפה, לא אמרתי לאף אחד איך הוא צריך לשחק. אני דיברתי על עולם פטריארכלי, שבו מסתכלים על גברים ונשים אחרת. בעולם בו לא רואים שום הבדל בין גברים לנשים, שיהיה אחרת. אבל חבל, והסברתי למה.

האמת שהפנטזיה נותנת הזדמנות אחרת ל''משחק'' בתחום הזה - גזעים. אצל בני אדם יש הבדלים בין גברים לנשים, ומן הסתם יש סיבה ש-90% מהחברות בהיסטוריה ניתבו גברים לעבודות פיזיות ולחימה, אבל אצל גזעים אחרים ממש לא בהכרח. אצלי לדוגמא עלפים הם שיוויוניים לחלוטין, ואין אצלם שום הבדל בין גברים לנשים. אצל האורקים המצב הפוך, הגברים אצלם גדולים פי שתיים מהנשים, והחברה שוביניסטית מאוד (אבל יש לזה סיבה טובה). אפשר להמציא עם זה הרבה דברים.

בכל מקרה, יש לי תחושה (רק תחושה, אין לה ראיות אמיתיות כלשהן, ומכל מקום זה לא בכיוון שלילי או משהו) שמי שבעד עולמות בהם אין הבדלי מגדר עושה את זה כי הוא רוצה לשחק אישה, אבל קשה לו לחשוב כמו אישה. רק תחושה, כמובן :)

אם אני מתישהו אשחק אישה, אני מניח שאנסה להיכנס לראש שלה. אני כנראה לא ממש אצליח, אבל יהיה מעניין. לשחק טום בוי זה לפעמים דרך להתחמק מהצורך לחשוב כמו אישה.
 
האמת שזה מעניין - לאחרונה הסתכלתי על הדמויות שלי במשחקים בפונדק, וכמעט כולן היו של נשים. גם במשחקי מחשב בהם יש לי בחירה, אני לרוב בוחר בדמויות נשיות. אני לא יודע למה - אני לא חושב שזה מצביע על ההעדפה המינית או האישיות של בן אדם בכללי.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אם אני מתישהו אשחק אישה, אני מניח שאנסה להיכנס לראש שלה. אני כנראה לא ממש אצליח, אבל יהיה מעניין. לשחק טום בוי זה לפעמים דרך להתחמק מהצורך לחשוב כמו אישה.
למה "לשחק טום בוי זו דרך להתחמק מהצורך לחשוב כמו אישה"? טום בוי היא עדיין אישה.
אני חושב שאנשים משחקים דמויות נשיות, לדוגמא, לא כי זה בהכרח "אתגר רולפליי להתנהג באופן נשי" (למרות שזאת גם אפשרות), אלא כי משחקי תפקידים מאפשרים לך לא להיות מי שאתה במציאות - והאפשרות לשחק דמות מהמגדר הנגדי נותנת לך להביע את עצמך בדרך שאתה לא יכול בחיים האמיתיים - זאת, לפחות, האינטרפטציה שלי.
 
אני אמרתי שלפעמים, אנשים משחקים טומבוי כי בא להם לשחק אישה אבל הם לא רוצים/יכולים לחשוב כמו אישה, אז הם משחקים אישה גברית. מובן שזה לא המצב תמיד, וזו דעה שלי, בלי הרבה ראיות מאחוריה למען האמת.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אני אמרתי שלפעמים, אנשים משחקים טומבוי כי בא להם לשחק אישה אבל הם לא רוצים/יכולים לחשוב כמו אישה, אז הם משחקים אישה גברית. מובן שזה לא המצב תמיד, וזו דעה שלי, בלי הרבה ראיות מאחוריה למען האמת.

מעניין. אני אישית חושב ההפך - בגלל שכולנו גדלנו בחברה עם סוג-של מגדריות מוגדרת, יהיה הרבה יותר קל לשחק את ה"נסיכה הרגישה והנשית" מאשר לוחמת חזקה.
 
אני בדרך כלל מנחה ולא משחק, ככה שהדמויות בלי-שחקן הן פחות הדמויות "שלי" ויותר דמויות שאני מספר עליהן, כמו גיבורים בספר או סרט.
אז במקרה הזה, אני מספר על דמויות של נשים כמו על דמויות של גברים שהם לא אני - מתאר אותם מהצד.

בכל אופן, ההסללה המגדרית, התרבות המערבית וכו' שהתרגלנו לחיות בהן, נתנו את כל הדברים המגניבים והמוערכים לגברים - בגלל זה טום-בוי היא דמות עם דימוי חיובי ואפילו מושך, כי היא בחורה שעושה דברים מגניבים של בנים. מצד שני, גבר שמתלבש ומתנהג בצורה שנחשבת לנשית, יוצג כ"סיסי" - דמות חלשה ומגוחכת.

מצד שני, מההיסטוריה מוכר "האביר ד'און" (D'eon) - דמות אניגמטית שעד היום לא בטוחים במאה אחוז אם הוא היה גבר או אשה מבחינה ביולוגית, אבל ככל הידוע בערך בגיל שלושים הוא התחיל להציג את עצמו כאשה - כנראה כחלק ממשימת ריגול כלשהי ברוסיה, אבל במשך חמישים השנים הבאות הוא חי רוב הזמן בתור היא, בלי שזה עורר רדיפות או התנכלויות יוצאות דופן. מצד שני, לא בטוח שהיה כדאי להתעסק איתו, או איתה:

The_Assaut_or_Fencing_Match_which_took_place_at_Carlton_House_on_the_9th_of_April_1787.jpg


במקום אחר בעץ הוזכרה אנימה כמקור השראה לדמויות עם מראה אנדרוגני. אני לא צופה של אנימה, אבל אני זוכר שקראתי פעם סקירה על סדרת אנימה בשם "שושנת ורסאי" שהציגה דמות אנדרוגנית - אשה בשם "אוסקר", שאבא שלה מאוד רצה שיהיה לו בן וגידל אותה ככזה, ולימים היא הפכה לראש המשמר של מרי אנטואנט (ההיא מהלחם והעוגות, שמוצגת כילדת אנימה חמודה ולא כמרשעת נהנתנית דמויית שרה נתניהו כפי שבדרך כלל נהוג להציג אותה). מתאר לעצמי שאנשים שראו את האנימה ידעו לפרט יותר על הדמות, אבל מקריאה מהירה בויקיפדיה היא אמורה להיות מודעת למגדר הנשי שלה ואף לנהל מערכת יחסים רומנטית עם גבר, אבל להסתובב תמיד לבושה בבגדי קצין, לעסוק בפעילויות גבריות וצבאיות - ולזכות לחיזורים רבים מנשות החצר הצרפתית שהוקסמו מיופיה. הדמות עצמה אוירה בצורה שניתן לפרש כ"בחור עדין עם שיער ארוך":

Oscar_Fran%C3%A7ais_de_Jarjayes.jpg
 
ממליץ לקרוא את sromlight archives של ברנדון סנדרסון באופן כללי, אבל בפרט גם בנושא הזה - מוצגים בסדרה שני זנים humanoids - בני אדם ופרשנדים/פרשמנים, כשאצל הפרשמנים ההבדל בין זכר ונקבה מסתכם בתפקיד בהתרבות, וכך גם לראות את הספר דרך נקודת המבט של אחת מהפרשנדיות שמסתכלת על התרבות האנושית ונדהמת מהחשיבות שמיחסים בני האדם למינים השונים.
 
דבר ראשון, כאשר אנחנו משחקים משחק תפקידים ימי ביניימי (היסטורי או פנטזי) אנחנו 99% מהזמן לא משחקים דמויות נורמליות (לא מכיר הרבה אנשים ששיחקו איכר שלא זז יותר מ-5 ק"מ מהחווה שלו). לא באמת משנה אם מדובר בגברים או נשים. אנחנו גם בד"כ מתעלמים מהרבה דברים שלא נוחים למשחק שלנו (כמו הסיכוי הגבוה למות במחלה בזמן מסע או אפילו כלכלה ימי ביניימית), אז אני לא באמת רואה שמץ של פסול בלשחק דמויות שמתבססות על הנשים היותר חריגות בהיסטוריה (ז'אן ד'ארק, ג'ואן האצ'ט, לגרטה, אליזבת הראשונה ועוד), כי אם גם ככה אני מתעלם ממה שלא נוח לי בשביל הסיפור למה שאני לא אתעלם גם מזה או אפילו יותר טוב, אתאר איך הציפיות השונות משפיעות על הדמות או איך היא התפתחה להיות מה שהיא עכשיו?

הדבר השני שיש לי לומר, זה כל עוד אתה מבין את הזהות של הדמות, כלומר איך הדמות תופסת את עצמה (סביר להניח שמגדר יכנס פה), המניעים הנובעים מכך וההשלכות שלהם, אז אתה יודע להסביר למה המגדר של הדמות משנה ולמה זו לא באמת הייתה אותה דמות אם היא הייתה ממגדר שונה (בהנחה שאתה משחק בעולם או בגזע שיש בו תפיסה שונה של תפקידי גברים/נשים/צמחים/מכונות/אחר). אם אתה משחק בדמות ממגדר מסוים בעולם ובגזע בו יש הבדלים וחושב שהדמות תתפקד כמעט אחד לאחד אותו דבר אם היא הייתה ממגדר שונה אז כנראה (כי יש יוצאים מהכלל) יש פה בעיה..
 
אני חושב שקיבלת כבר תשובה לשאלה איתה סיכמת את ההודעה הראשונה - הדמות שלך היא אישה שפשוט מתנהגת בצורה גברית. וזה בסדר. יש כל מיני סוגי אנשים בעולם וזה מגניב לשחק את הסוגים השונים. אני לא בטוח כמה אני יכול להוסיף לדיון כאן, אם כי כן אציין שמאוד התחברתי לדברים של ליזי וטסוקימארו, אבל אשתף באיך שאני רואה את הדברים.

בשבילי, כשאני משחק משחקי תפקידים, זו הזדמנות לשחק ולהיות מישהו שאני לא. חלק מזה הוא להיכנס למשחקים שלא מתרחשים בעולם שלנו - בין אם זה עולם פנטזי, עתידני או סתם משחק המתמקד בעבודה כזו או אחרת (כמו בלשות) שהסבירות שאעשה אותה בחיים בעצמי לא גבוהה, והיא בטח לא מה שאני עושה היום. ככה, ככל שהדמות שלי יותר שונה ממני, אני נהנה ממנה יותר. הרבה פעמים היא גם אידיאל של מי שהייתי רוצה להיות, אבל לא בהכרח. כשהתחלתי רק לשחק במשחקי תפקידים, הדמויות שלי היו יותר דומות לי - בנים, כמובן, שקטים יחסית אבל חברותיים, לא עם יותר מדי ביטחון. גם הדמות הנשית הראשונה שלי לא הייתה כזו נשית כמו אלו שבאו אחריה, אני חושב שככל שהתנסתי בלשחק דמויות נשיות ככה הדמויות שלי נהיו באמת יותר ויותר נשיות.
אחת הדמויות הכי מוצלחות שלי, אגב, היא מיטסוקו, נערה יפנית שעובדת כשחקנית קול. עד כמה שמותר לי להעיד על עצמי, אני חושב ששיחקתי אותה לא פחות טוב מכל אישה אחרת שתשחק אותה, ואולי אפילו יותר, כי באמת ובתמים אהבתי את הדמות הזו. מיטסוקו היא דמות מאוד גאוותנית ונרקסיסטית, הכל חוץ מצנועה ועדינה, למרות שזה מה שהיא אוהבת לשדר כלפי חוץ. היא כולה עסוקה בתמיד החיצונית שלה, בנשיות שלה וזה למרות החזה הקטן שלה, יחסית. מיטסוקו מאוד אוהבת להתעסק עם בגדים ועם יופי באופי כללי, גם כי זה חלק מהעבודה שלה בתור שחקנית קול שהצליחה קצת להתפרסם. מעבר לזה, למרות האגואיסטיות שלה והעובדה שהיא מאוד מחושבת, את הרגשות שהיא כן חווה, מה שהיא חווה יחסית בקלות כשזה נוגע אליה, היא חווה בעוצמה. מעבר לזה, היא גם נוהגת ממש לנצל את כל מי שלא חשוב לה ואין לה בעיה לשקר ולהעמיד פנים ואף להשתמש בקישורי המשחק שלה כדי לעבוד על אנשים. כל עוד אין סיכוי שזה יופץ, אין לה בעיה אפילו לדבר בצורה מאוד גסה ומלולכלת - דבר מאוד לא נשי ועוד אחת על כמה וכמה לאישה יפנית, שהם עם מאוד מנומס. כל זה לא מפריעה לה להיות נשית ועדינה כלפי חוץ, לאהוב אופנה, בזמן שהיא, כמו נשים רבות בימינו, מאוד דואגת להיות האישה החזקה כמו שהמודל הפמניסטי אוהב.
ולמה נהניתי לשחק אותה? אני האחרון שיתנהג בצורה ביטצ'ית אל אנשים וגם לא כזה מתעסק בטיפוח מעבר לדברים הבסיסיים - אבל בגלל שהיא כל כך שונה ממני נהניתי ממנה. בהתחלה מיטסוקו כמובן לא הייתה כזו דמות עשירה כמו שאני מתאר אותה וזה גם משהו שנבנה תוך כדי המשחק ותוך כדי התנסות עם הדמות, עם ניסיון, כמו שציינתי בהתחלה.
וכאן אני חוזר למה שאמרתי בהתחלה - רוב הדמויות שאני משחק מאוד שונות ממני. אצל הנשים, בגלל שאני לא אישה, המגוון רחב ממש - החל מדמויות נרקססיטיות כמו מיטסוקו, עד דמויות ביישניות עם בעיות חברתיות. כשזה גברים, אני יותר אוהב לקחת גברים אגרסיביים, באד בויז, כאלה שעושים כל הזמן שטויות - שוב, הכי ההפך ממני.
אז למרות שאתה יכול לחשוש שאתה לא עושה את זה טוב, כמו שאני גם רואה שאתה חושש לגבי הדמות הנוכחית שלך, פשוט תנסה - אם לא תנסה לא תצליח, הרי. לבקש פידבקים מהשה"מים שלך זה תמיד דבר טוב ודבר שגם אני עשיתי, גם אם קצת מביך, כמו שאני רואה שגם עשית פה בנושא.
 
חזרה
Top