• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

קשרים בין דמויות שחקן, כמה זה עובד במבוכים ודרקונים?

במשחק החדש שאני שחקן בו של מבוכים ודרקונים 5, המנחה עשה משהו שלא הכרתי קודם לכן (במבוכים ודרקונים) וזה לדבר עם כל שחקן ולבקש ממנו לפרט את הקשרים שלו ואת היחס שלו לדמויות אחרות. וזה משהו שגרם לי לחשוב, כי אני כמנחה, מעולם לא עשיתי את זה קודם לכן במבוכים ודרקונים על סוגיו.
אולי אני שבוי בתפיסה של מבוכים והאק'נ'סלאש למיניו, וזה משהו שהתחבר לי יותר למשחקים סיפוריים, אבל ככל שאני חושב על זה, אני לא מוצא בזה משהו רע.
הדבר היחידי שאני חוכך בדעתי, זה האם לדבר עם השחקנים אחד-על-אחד או לעשות את זה בתור קבוצה. בכל מקרה אשמח לשמוע אם ניסיתם (בין אם כשחקן או כמנחה).
 
אני רואה הרבה פעמים שכשכמה חברים משחקים יחד, הם יוצרים לעצמם רקע משותף. אני רואה את זה קורה בעיקר במשחקי פורום, אבל לאו דווקא. לדעתי, זה מוסיף די הרבה. לאחת הדמויות האהובות עלי, יתומה שעשתה עסקה עם שד על מנת לשרוד, וגויסה לכנסייה של אלת הלילה המרושעת, היה רקע משותף עם דמות אחרת בקבוצה (הצ'יינג'לינג של גאלאן אם נדייק). ולמרות שלא יצא לנו להתעסק עם זה יותר מדי במשחק עצמו, זה הוסיף מלא. הוא היה הדמות היחידה שהדמות שלי יכלה לקרוא לה חבר. היא סמכה עליו, והתייחסה אליו בצורה מעט שונה מלשאר, זה היה נהדר.

אז אני חושב שזה יכול להוסיף הרבה. אבל לדעתי, אם זה בא מהמנחה, זה יהיה פחות משמעותי מאשר אם השחקנים רוצים ליצור את הקשר הזה מלכתחילה. כי אם זה מצד השחקנים, אז זה בגלל שהם נהנים מזה. אם זה מצד המנחה, תהיה לזה פחות השפעה על המשחק כי לשחקנים לא יהיה אכפת מהקשר באותה המידה.
 
כמנחה (גם במו"ד לדורותיו) די מהר היה לי חשוב שיהיה קשר הגיוני בין הדמויות - "הכרתם בפונדק והחלטתם לצאת להרפתקה" פשוט מרגיש... איך לומר את זה בעדינות? קצת מטומטם.

מצד שני, אני בעד הגישה שהדברים החשובים והמעניינים שדמויות עושות, יקרו תוך כדי משחק ולא ברקע, ככה שלכתוב רקע משותף שמאחד את הדמויות פחות התאים לי.

הפתרון שלי לזה היה להעביר את הסשן הראשון (ואפילו גם השני) בהרפתקת המפגש שמאחדת את הדמויות לחבורה. כמה "סיפורי פתיחה" שהשתמשתי בהם היו:
1) מתחילים עם דמות אחת שיוצאת למסע ובדרך פוגשים בדמויות האחרות. למשל - מישהו שירד מנכסיו יוצא לחפש את מזלו בערי המזרח. בדרך הוא מחלץ מישהו שברח מהמעסיק שלו ונפל לבאר, אח"כ הם שוכרים מורה דרך ובסוף הם מפלילים מישהו בטעות בגניבה שלא ביצע והוא נאלץ להסתלק במהירות ולהצטרף אליהם.
2) קבוצת אנשים שאין ביניהם שום קשר נשלחים לכלא/לגלות/עולים על ספינה שנקלעת לסערה - הם נאלצים לשתף פעולה כדי לברוח או להינצל.
3) הדמויות מצטרפות כל אחת בנפרד ומסיבותיה שלה לחבורת מורדים/התארגנות חתרנית ואחרי כמה פעמים שהן מצוותות לאותן משימות הן מתחברות וממשיכות לפעול ביחד.
 
כל משחק תפקידים יכול להרוויח מפרטים עלילתיים שכאלה, ומו"ד לא שונה. באופן כללי אני חושב שהתפיסה של מו"ד כמשחק האק אנד סלאש שאלמנטים סיפוריים עמוקים בו הם דבר נדיר, שייכת לדור אחר. היום כשלרוב השחקנים יש התנסות כלשהי עם משחקים ממוקדי-נרטיב, אין סיבה שמו"ד לא ישלב לתוכו אלמנטים מתוכם.
 
פלאפי אמר/ה:
התפיסה של מו"ד כמשחק האק אנד סלאש שאלמנטים סיפוריים עמוקים בו הם דבר נדיר, שייכת לדור אחר.

למען האמת, זאת תפיסה ששייכת לשנות השבעים...

עוד בתחילת האייטיז, בTSR עצמה חשבו על הפער הענק בין העלילות שמושכות אנשים לפנטזיה ובין אווירת הגונזו שהרבה מוצרי מו"ד ירשו ממשחקי לוח ומלחמה במיניאטורות.

אחת התשובות לזה הייתה סדרת ההרפתקאות של רומח הדרקון - עם כל כמה שהיא צ'יזית ומביכה לעיתים בסטנדרטים של היום, זאת הייתה הפעם הראשונה שמוצר מו"ד מרכזי הציג עלילה בקנה מידה אפי ומטלטל-עולמות מצד אחד, וחבורה של דמויות (ההרפתקאות כללו את הדמיות המוכרות מהספרים עם דפי דמות והכל) שיש בתוכה קשרים, מערכות יחסים ומתחים.
 
אני מאוד בעד הדברים האלו, אבל אני חושב שיש לחלק קשרים כאלו ל-2. קשרים שבונים היכרות, וקשרים שבונים מערכת יחסים.

אם הדמות שלי היא טרובדור שהוא המעריץ המושבע של מצביא דם דרקון צעיר שנחשב לגאון, ופתאום הוא יוצא איתו להרפתקה, זה קשר שבונה מערכת יחסים- יש לנו טרובדור מעריץ ומצביא מוערץ, וזה משנה את האינטראקציה ביניהם. פתאום למצביא יש ציפיות ממשיות לידו בכול רגע, פתאום הטרובדור רואה את האנושיות של דמות שהוא העריץ בלי הרבה מחשבה לפני זה.

לעומת זאת, אם הלוחמת והאשף של החבורה שניהם בעבר עבדו ביחד בפונדק כשלא היה להם כסף, וזוכרים אחד את השני. זה קשר שנותן היכרות, אבל לא מערכת יחסים מיוחדת. הם עבדו ביחד, הם יכולים להיזכר טיפה בזמנים האלו ולצחוק אולי אחד על השנייה, אבל אין באמת איזה משהו מיוחד בזה שפעם הם עבדו באותה עבודה.

וזה לדעתי משהו שבעיקר ואנור, כשיטה, פספסה עם מערכת הקשרים שלה- "פעם כתבתי שיר על ____" זה קשר מאוד מאוד שונה מ"ב____ יש ניצוץ של משורר אמתי שחבוי בו עמוק, עליי לאפשר לו לממש את הפוטנציאל שלו".

רוב הקשרים משלבים את שניהם, נכון, אבל בעוד שהקשר הראשון נועד בשביל זמן המשחק, כאשר הדמויות כבר ביחד, לתת מימד נוסף של עומק, הסוג השני בעצם נועד למטרה הפשוטה שאמרתם- שזה יהיה הגיוני למה הדמויות פועלות יחד ולא נפרדות, ואולי גם להרחיב מעט את הרקע והעבר של הדמות. אם למדנו ביחד בתיכון לאשפים ואתה נשרת מהלימודים בעוד אני הפכתי לאשף, יש הסבר ממש טוב למה אני אבחר ללכת איתך ולא עם מישהו אקראי מהפונדק.
===
אישית, אני ו[mention]מירטוקן[/mention] משחקים כרגע במשחק הפורום השחר מפציע זוג אחים נזירים, וכך היה מתחילת המשחק. האינטרקציה מעניינת הרבה יותר מאם הם היו סתם 2 נזירים, הם דואגים אחד לשני כמו שאחים אמורים לעשות ולמרות ששניהם גודלו ביחד יש להם אישיות שונה מאוד.

הקשר הכי משמעותי שיצא לי לשחק אי פעם, גם אם לזמן קצר, היה לא במו"ד אלא בנשגבים, כשאני ועוד שחקן שיחקנו זוג של סולארית ולונאר שהקשר שלהם עמוק עד העידן הראשות.
 
ראשית, פחות התכוונתי לרקע שגרם לחבורה להיווצר.
אני מסכים שעולם המבוך (ואנור זה לא שיטה) קצת מפספס במובן שזה לא באמת קשר אישי - אבל אני מכוון לשם. יותר בכיוון של איך הדמויות מרגישות לגבי הדמויות האחרות ואיך זה משפיע על היחס שלהן אחת לגבי השנייה ולא פרטי טריוויה.

בנוגע לשאלה האם זה צריך להגיע מהמנחה או לא - היו לי שחקנים שהוסיףו פרטים כאלו בעצמם, אבל זה לרוב היוצא מהכלל. לכן אני שוקל האם לעודד את השחקנים ולהגיד להם ליצור קשרים.
 
היו פעם הרפתקאות מוכנות, שכללו מלבד דפי דמות מוכנים גם רשימה של מה כל דמות חושבת על הדמויות האחרות - כשלפעמים היו פערים רבים בתפיסתן זו את זו. הבעיה - זה משהו שקשה עד בלתי אפשרי לתת לשחקנים להכין מראש בעצמם ודורש התערבות מנחה.
 
דיברתי על זה עם השחקנים במפגש האחרון וזה זכה לתגובות מעורבות. מצד אחד, חלק מהשחקנים אהבו את הרעיון וחשבו שזה מועיל ויתרום למשחק התפקידים. אחרים פחות, בטענה שזה משהו מאולץ והם גם חשבו כבר על היחס של הדמות שלהם לדמויות האחרות.
כרגע אני ממקד את זה דווקא ביחסים לדב"שים במערכה ומקווה גם לזרום ליחסים ליתר דמויות השחקן.
 
כהכרות אני מייצר בדרך כלל הרפתקת הובלה של סחורה כשהדמויות נשכרות כמאבטחים, אחרי שבוע ביחד באותו קרון הם ממשיכים להרפתקאות אחרות.
 
חזרה
Top