• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולם מערכה - "ניצוץ תקווה ואש" *חגים, מועדים ולוח השנה - 7.6.18

לא עקבתי אחרי העולם, אבל את זה קראתי והיה מעניין. אהבתי לראות טוויסט על המערכת הפטריארכלית, שגם מראה איך החברה הייתה יכולה להשתנות אם בחברה היו עוד גזעים חוץ מבני אדם (כי לבני אדם יש נטייה לפטריארכיה, שלא התבטלה לחלוטין עדיין).
 
לא בטוח שהבנתי - יש בחברה עוד גזעים מלבד בני אדם, הם פשוט די מדוכאים במערכת מעמדית נוקשה וגזענית.
לגבי נטיית בני אדם לפטריארכיה, אני לא חושב שזה כ"כ מובן מאליו בטקסט: שים לב שאותן קבוצות שמשמרות את הדיכוי המעמדי דווקא מקדמות נשים בתפקידים בכירים.
 
מעניין מאוד!
היבט מרתק להתעסק בו בעולם, ובמיוחד בהשתנות והמתח הנוכחי שלו. אני חושב גם שהמתח שהבאת מעניין מאוש.
האמת שמעניין לדבר על זוגות מעורבים גזעית(שנשמע שמעמדם דומה ללהטבים של עולמנו). אבל גם מעניין לשמוע על הומוסקסואליות רגילה-מה מעמדם בעולם?
 
אהבתי! עשיתי דבר דומה עם הלטאישים אצלי ב"ברברי כובש מלך" - אמנם הזכר גדול יותר מהנקבה, כדרך הלטאות, ומרבית הלוחמים הם זכרים, אבל יש אלה מונותאיסטית, שיש לה כוהנות, שפועלות לפי דרכה של הנביאה טלינה עליה השלום. במקרים רבים יש איזון בין מלך (זכר) לכוהנת גדולה (נקבה), כמו למשל בעיר-המדינה הראט. בני-אנוש נוטים יותר לשוביניזם גברי. אצל אנשי-שממית אין ממש הבדלים בין המינים, הזכר גדול במקצת, אבל שני המינים צדים, ויש גם דוברי-רוחות ודוברות-רוחות.
 
פלדריק אמר/ה:
מעניין מאוד!
היבט מרתק להתעסק בו בעולם, ובמיוחד בהשתנות והמתח הנוכחי שלו. אני חושב גם שהמתח שהבאת מעניין מאוש.
האמת שמעניין לדבר על זוגות מעורבים גזעית(שנשמע שמעמדם דומה ללהטבים של עולמנו). אבל גם מעניין לשמוע על הומוסקסואליות רגילה-מה מעמדם בעולם?
התייחסתי להומוסקסואליות בקצרה בפסקה על מין, בגדול זה יחסית "נון אישיו" בעולם. הסיבה לכך היא שמגבלות על מין בשם המוסר מקבלות ביטוי דרמטי יותר במישור הגזעי, שנראה לי הולם יותר בהקשר של משחקי תפקידים פנטסטיים. הנוכחות של עלפים וגמדים הרבה יותר מורגשת במשחק פנטזיה ממוצע מזו של הומוסקסואליות, ולכן זו נראית לי פלטפורמה יעילה יותר בשביל לעסוק בסוגיה.
אגב, סוגיית הזוגות המעורבים יכולה לשמש גם כקרס עלילתי - למשל, הרפתקה שמתחילה סביב זוג מעורב שמנסה לברוח מאימת השלטון.

golan2072 אמר/ה:
אהבתי! עשיתי דבר דומה עם הלטאישים אצלי ב"ברברי כובש מלך" - אמנם הזכר גדול יותר מהנקבה, כדרך הלטאות, ומרבית הלוחמים הם זכרים, אבל יש אלה מונותאיסטית, שיש לה כוהנות, שפועלות לפי דרכה של הנביאה טלינה עליה השלום. במקרים רבים יש איזון בין מלך (זכר) לכוהנת גדולה (נקבה), כמו למשל בעיר-המדינה הראט. בני-אנוש נוטים יותר לשוביניזם גברי. אצל אנשי-שממית אין ממש הבדלים בין המינים, הזכר גדול במקצת, אבל שני המינים צדים, ויש גם דוברי-רוחות ודוברות-רוחות.
נשמע מעניין :cool:
שים לב שאצלי מטרת החלוקה היא לחקור את סוגיית התפקידים השונים של המגדרים; בעולם האמיתי יש ויכוח בין פמיניזם לתנועות שמרניות יותר (ואף ויכוח פנימי בתוך הפמיניזם) בשאלה האם נשים מתאימות לתפקידים שונים מגברים. זה מתבטא למשל בייחוס תכונות כמו אמפתיה ואנטיליגנציה רגשית מפותחת לנשים, מהן כביכול נוצרו תפקידי האישה המסורתיים. ניטש ויכוח האם מדובר בתפקידים שווים לאלו של גברים או שמדובר בדיכוי. בעולם המערכה ניסיתי לחדד את הדילמה באמצעות ייחוס תכונות נפרדות לנשים שיהיו פחות שנויות במחלוקת. מכאן הגענו למצב שגברים ונשים מחזיקים בתפקידים שונים אבל שווים (בערך) - אבל האם זה מספיק? אולי זה בכלל מפלה גברים, או מזין את הדיכוי המעמדי הרחב יותר בעולם?
הכוונה היא שלא יהיו אמיתות פשוטות גם בהיבט המגדרי, והקבוצה מוזמנת לחקור את השאלות האלו אם היא מעוניינת בכך.
האם זה היה הכיוון גם ב"ברברי, כובש, מלך" כשחשבת על חלוקת התפקידים, או שזה היה בעיקר במטרה לגוון את העולם?
 
פלדריק אמר/ה:
מעניין, אז יש זוגות חד מגדריים רשמיים באימפריה? או רק יחסים מיניים?
להיפך. יחסים שלא במסגרת נישואין נחשבים לבזויים, ואם אין בעיה בלחתן חד מיניים (זה מצוין בתחילת הפסקה על מין) - אז קל יותר להיות זוג חד מיני נשוי מלנהל קשר מזדמן. כל זה תקף כמובן גם לסטרייטים.
 
לא משהו שהגדרתי בעולם, אבל אין סיבה שלא. מנחה שרוצה להשתמש בלגיטימיות שיש לזוגות חד מיניים בעולם כדי להפוך אותם ליותר בולטים ומשפיעים - בהחלט יכול לעשות זאת.

אגב, עומר, מעניין שב"ברברי, כובש מלך" יחסי המגדר מושפעים גם מהביולוגיה של הגזעים (למשל שהגברים אצל אנשי הלטאה גדולים יותר ולכן הם לוחמים). נובעת משם השאלה כיצד משפיע הגזע על יחסי מגדר גם בעולם שלי - לדוגמא אצל גמדים ועלפים. עד עכשיו העולם מתואר מנקודת מבטם של בני אדם, וכשאני חושב על זה אין כמעט שום תיאור של גזעים אחרים באף תחום, לא רק מגדר :/
 
11. לוח השנה בעולם המוכר:



כשהקיץ בא הוא מבשר,
את השנה החדשה

עלה נידף בסתיו נושר
ולמתים נוקיר תודה

חזר הכפור בחוץ סוער
אלת הטבע אז תקרא

פריחת אביב הוא מספר
על עונת האהבה

אז קום דרקון ושאג שנית
כי הגיע שוב תורך
להחזיר את חום הקיץ
והכל מהתחלה!




11א. דרך ספירת הימים:

יושביה של יבשת סדן הזהב נוהגים לספור את השנים החל מייסודה של האימפריה לפני 1109 שנים, זמן קצר לאחר בריאת העולם הצעיר בידי חמשת האלילים. אמנם, בעומקי הפרא ישנן עדויות המצביעות לכאורה על התרחשויות שקדמו לבריאת העולם, אך הדבר אינו טורד את מנוחת הבריות. זאת משום שאף אם היה קיום לפני הבריאה - הכל מסכימים ללא עוררין שהוא חסר חשיבות. מעטים המלומדים העוסקים בנושא, וגם הם מודים כי עיסוקם צופן עניין תאורטי בלבד ואינו עונה לאף צורך מעשי.

בשלב הבא נספרים 360 ימי השנה, וניתן לעשות זאת באחד משני אופנים. הספירה הראשונה מכונה "לוח השנה העממי", והיא נפוצה בקרב פשוטי העם. בספירה זו מחולקת השנה לתריסר חודשים בעלי אורך שווה, המונים כל אחד 30 יממות. בכל שלושה חודשים מתחלפת העונה בחדות - בין קיץ, סתיו, חורף ואביב. הספירה השנייה ידועה כ"לוח השנה הדתי", ובה עונות השנה מכונות בשם אחר ומניין הימים נעשה על פיהן, מבלי להתחשב בספירת חודשים. לפיכך מונים ארבע עונות, בנות 90 ימים, הקרואות על שם האלילים: קיץ מכונה "עונת הדרקון" על שם פאלה (או "עונת האריה" בתיאטיס על שם ורמיליון), סתיו מכונה "עונת העורב" לכבוד אל המוות המבשר את השלכת, חורף ידוע כ"עונת הטבע" משום שבתקופה זו איתני הטבע נעשים סוערים ופראיים, ואביב מוכר כ"עונת האהבה" הזוכה לחסות מלושיה - אלת האהבה והמזל. כלומר, בעוד שספירה על פי הלוח העממי תניב מועדים כגון "יום 25 לחודש החמישי, שנת 1109 לייסודה של אימפריית הדרקון", לוח השנה הדתי יציין את אותו מועד בשם "יום 55 לעונת העורב, שנת 1109 לייסודה של אימפריית הדרקון". קבוצת הרפתקנים שתבקש לבחור באילו מבין שתי הספירות להשתמש תידרש אפוא להחליט מהי מטרת הספירה - מניין התואם את ההרגל העממי או מניין שנועד לעקוב אחר עונות השנה והשלכותיהן האפשריות על מסעות הקבוצה.

*[הערה לשחקנים: לוח השנה נוצר במטרה שיהיה לקבוצה נוח ככל האפשר לעקוב אחרי התאריך. לכן אפשר לספור לפי עונה, אם בעיני השחקנים זו החשיבות העיקרית למעקב אחרי התאריך, או לפי חודש - שדומה מאוד לעולמנו].

תהא הספירה אשר תהא, תחלופת העונות הינה בעלת משמעות לבני התמותה. זאת משום שבנוסף למאפיינים העונתיים הזהים לעולמנו, מתקיים קשר בין העונה לכוחותיו של האליל הפטרון על הארץ. כך למשל עונת העורב מביאה להתעצמות נוכחותו של השאול בארצות הארורים, בעוד שעונת הטבע מבשרת התקדמות של הפרא. בקיץ זוכים מלכים ובני אצולה לעדנה זמנית, ובאביב מתרבים האהבה והשגשוג ברחבי היבשת.


2rnjurb.jpg




11ב. מועדים מיוחדים בשנה:

בשלושת הימים הראשונים לכל עונה מתקיימים פסטיבלים בכל רחבי היבשת, שמטרתם לכבד את האליל שעונתו מתחילה.

פסטיבל הקיץ
פסטיבל הדרקון, המכונה פסטיבל האריה בתיאטיס, מתקיים בראשית הקיץ ובו חוגגות ממלכות היבשת את עליונותו של השלטון. החגיגות מאופיינות בטקסים ממלכתיים, מצעדים צבאיים ודרשות המוניות לעם הנישאות מפיהם של מנהיגי הארץ. כאשר יבקש שליט לבשר הודעה חשובה לנתיניו - ינהג לחכות במידת האפשר למועד זה.

פסטיבל הסתיו
פסטיבל העורב מתקיים בתחילת הסתיו, וכאן מדובר בימים שקטים ומהורהרים בהרבה. כמנחה ללקליס אל המוות והארורים, נהוג להקדיש מועדים אלו לצום, מתן צדקה לארורים והעלאת זיכרונם של הנופלים והמתים.

פסטיבל החורף
פסטיבל הטבע שחל עם כניסת החורף הינו עליז יותר. תושבי הכפרים ובני הפרא הקרוב נוהגים לחגוג אותו ברוב ששון והדר, תוך תחינה מאלת הטבע שתרסן את זעמו של הפרא ותשמור על היבולים. תושבי הערים לעומתם, מציינים ימים אלו בצניעות ונוהגים לעשות מעשה המכבד את הטבע - כמו שתילת עץ או מסירת פרחים במתנה לשכניהם. אולם הילדים, בעיר ובכפר כאחד, מחכים למועד זה בכל שאר ימות השנה; זאת משום שפסטיבל הטבע ידוע כחג של ילדים, בו הם זוכים להתחפש לליקנתרופים מפחידים, לקבל ממתקים מהוריהם ולשמוע סיפורי אימה על הפרא במשך כל הלילה.

פסטיבל האביב
לבסוף נחוג פסטיבל האהבה עם בוא האביב. בפסטיבל זה מתקיימות מסיבות ונשפים, ולעתים קרובות חוסכים פשוטי העם ממון במהלך השנה כדי שיזכו לבזבזו בחגיגות הללו. בניגוד לתושבי ארצות הדרום הרחוקות שנוהגים במתירנות קיצונית במיוחד במסגרת הפסטיבל, תושבי ארצות הצפון עדיין מקפידים על כללי מוסר היאים לחברה מהוגנת. אך כמובן, גם בצפון מתאפיינות החגיגות בעליזות ושמחה גדולה, שבצלה מתחתנים זוגות רבים וזוכים לברכתה של אלת האהבה.

יום הצללים
מועד נוסף שיצוין בסיפורנו מכונה "יום הצללים", והוא מוזר ומסתורי ביותר. הוא חל בימים ספורים בשנה, כאשר אור השמש לפתע נעשה מעומעם ואפל, בתופעה שאינה מחזורית אלא מתרחשת במועדים אקראיים. או אז מתקיים מנהג עממי משונה בכל רחבי היבשת, ובו מכבים את האורות בבתים ומכסים את עיני הפסלים של האלילים. אחר כך מקיזה אם המשפחה דם, על פי רוב דמה של חיה, אל תוך קערה קטנה - ואז נושאת תפילה קצרה לצללים ומבקשת שיותירו את הארץ במנוחה. איש אינו יודע מהו מקורו של מנהג זה ומיהם הצללים המסתוריים שאליהם נושאים תפילה. כל הידוע הוא שנציגי הדת רואים במנהג המדובר חטא נורא ופועלים ללא לאות כדי להפסיקו, בטענה שמדובר בקשקוש כוזב ושקרי שמבזה את האלילים. על כך הוסיפו הפילוסופים וקבעו, כי "מנהגי יום הצללים מהווים הבל שתחילתו בבורות ההמונים, וסופו בעונש משוכני המרום".

יום המהפכה
המועד האחרון שנזכיר הוא יום המהפכה. תחת הסדר החדש שהוחל בקונפדרציה אסור היה לחגוג את הפסטיבלים העונתיים בהוראת ועדת האמונה, שהכריזה על ציונם כמעשה כפירה חמור. במקומם, נהגה הקונפדרציה לציין את "יום המהפכה", ובו ניסתה לקיים את כל מנהגי הפסטיבלים העונתיים במסגרת יממה אחת: אבל וטקסים ממלכתיים במהלך היום, משתים, חגיגות ותחפושות לילדים עם רדת החשיכה. לאחר סיום המלחמה הגדולה המהפכנים המובסים מנועים כמובן מלציין מועד זה. אך השמועה מספרת, כי שבויים מקרב המורדים עדיין נוהגים לחגוג את יום המהפכה באמצעות הדלקה של נר בודד בחושך - כסמל להמשכיות אורה של התקווה.
 
העליתי עדכון נוסף - הטיוטא השנייה והאחרונה שיושבת אצלי כבר שנה ;)

כרגע אני לא מתכנן להוסיף עוד עדכונים בחודשים הקרובים, ועיקר העבודה חוזרת לגרסה האנגלית של העולם ולרשומות קמפיין "לב הנווד" (שלא לדבר על תחילת התמחות בספטמבר :\).

מה שכן - כנראה שיעלו בקרוב קטעי אבטיפוס לעולם באנגלית - כולל עימוד וניסוח, אבל בעיקר איורים.

קריאה מהנה!
 
מגניב, מוסיף לעולם. יום המהפכה מריח לי יותר מדי כמו יום העצמאות שלנו :)
אגב, בנוגע ללוחות השנה העממי והדתי - הם לא אמורים להיות הפוכים? הייתי מצפה שלכוהנים המלומדים יהיה אכפת מחודשים ספציפיים, ולאיכרים מהעונות (גשם, קציר, זריעה, חריש...). אני לא בטוח שהם יודעים לספור כדי למנות את החודשים...

עריכה: מזל טוב! אקרא את כל הפרויקט מתישהו. שכויח, מה שקראתי עד עכשיו מגניב ביותר!
 
יום המהפכה אכן מזכיר את יום העצמאות, אבל זה יצא במקרה ולכן לא מאוד מפריע לי.
לגבי השמות - שמות לוחות השנה נבחרו במחשבה על מה יהיה קל יותר לשחקנים לזכור, בהתאם לגישה הכללית בהודעה והיא שלוח שנה צריך להיות מאוד נגיש אחרת הקבוצה תמנע ממעקב אחרי התאריך. השם 'לוח שנה עממי' מזכיר את לוח השנה ה'עממי' שלנו, וקל לזכור שזו ספירת ה30*12 הכי פשוטה שיש. 'לוח השנה הדתי' מזכיר לשחקנים שמטרת הספירה היא לעקוב אחרי העונות וההשלכות הדתיות שלהן. מכל מקום, לא השקעתי הרבה מחשבה בבחירת השמות ובהחלט אפשר להפוך ביניהם כפי שאתה מציע - נראה לי שהבחירה היא בין נוחות לפיתוח עולם.

אגב, אני לא מקנא בך כקורא חדש שחושב על איך להתחיל לגשת למפלצת הזו... חשבתי לפרסם פוסט סיכום ל'שער הראשון' (ארצות הצפון, ע"ע כל מה שפורסם עד עכשיו), ולכלול בו פנייה לקוראים חדשים על איך ואיפה אני ממליץ להתחיל.
 
אפשר שהעדכון הבא יציג דגימות מהקשר שבין העולם שלך לשל גולן? (אני יודע שהם שתי נקודות בזמן של עולם אחד, אבל יום הצללים מסתורי, והאם החייזרים עוד נפוצים שם?)
 
חזרה
Top