• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה גזעי פנטזיה אוכלים?...

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
לאחרונה עלתה לי תהיה בנוגע לגזעי פנטזיה.
כולם יודעים שאלפים הם אנשי יערות שטובים בקסמים, שגמדים הם יושבי מערות שטובים בכרייה, שאורקים הם טיפשים וצמאי דם (בכוונה הבאתי דוגמאות גנריות). אבל... איך הם משיגים אוכל?
קשה לי לדמיין אלפים עובדים בשדה, גמדים רועים צאן או אורקים מנכשים עשבים. אז... ממה הם ניזונים בדיוק?
 
לא קשה לי לדמיין אלפים מצמיחים ומטפחים יבולים בעזרת קסם, גמדים ניזונים מחיות תת קרקעיות וסחר עם גזעים אחרים או אורקים צדים לעצמם אוכל.
 
האמת שאלפים ואורקים זה לא קשה. על פי הסטריאוטיפ, אלפים חיים ביערות ומלקטים אוכל מכל מיני צמחים שקיימים בו - פירות, ירקות, פטריות, עשבים, וכו. אם גם סוטים קצת ואומרים שאלפים הם לא טבעונים, אז אפשר גם להניח שהם צדים את החיות שביער, אחרי הכל הם די טובים בקשת. אורקים, שיודעים להשתמש היטב בחנית, הם בבירור ציידים. האמת שאפשר אפילו לדמיין אותם כמעין דימוי של האדם הקדמון - פרימיטיבים, ברברים, חיים בשבטים פאטריארכלים, וצדים חיות גדולות כדי לאכול מבשרן.
מי שבאמת הכי מבלבל אותי זה גמדים, כי מלחיות בתוך מערות או בהרים לא משיגים הרבה אוכל. חקלאות בבירור אין להם, אבל גם ציד במבוכים תת קרקעיים נשמע לא מאוד מזין, ובטח שהרבה צמחים לא גדלים שם. עוד יותר מתמיהה זה הסטריאוטיפ שלהם כשתיינים מהוללים, כי לא ברור ממה הם מייצרים אלכוהול. בקיצור, המסקנה המתבקשת היא שגמדים אוכלים אבנים.
 
אצל טולקין גמדים קנו אוכל ממלכים בני אנוש, וב״הירושה״ הם היו עוד חבורת חקלאים שגידלה עזים. אני מניח שהם יכולים לגדל עזים וחזירים (אולי בשטחי מרעה בהרים, כשהם עצמם גרים במערות), ובשדות יעבדו שכירים/עבדים.
פלאפי אמר/ה:
אורקים, שיודעים להשתמש היטב בחנית, הם בבירור ציידים. האמת שאפשר אפילו לדמיין אותם כמעין דימוי של האדם הקדמון - פרימיטיבים, ברברים, חיים בשבטים פאטריארכלים, וצדים חיות גדולות כדי לאכול מבשרן.
מצד שני, כשמדברים על ממלכת אורקים (כמו באלאד-סום בבני המפלצות), כנראה שהם מתבססים על משהו אחר. אני כרגע חושב על עבדים שעובדים בשדות ואולי במרעה (כי הווארגים צריכים לאכול משהו).
אלפים - תודה על הרעיונות! וכשאני חושב על זה, הם יכולים גם לגדל איילים ויחמורים בעזרת קסם דרואידי.
 
אלפים - לפי הסטריאוטיפ, הם צמחוניים, ברמה של אכילת חלקי צמח שבני אדם לא אוכלים. ב"שאדוראן" יש להם את שם הגנאי "זולל עלים" על רקע התזונה שלהם. אם הם לא צמחוניים, הם כנראה גם עושים השלמות תזונה מבשר-ציד. חקלאות אלפית, אם ישנה, מתבססת כנראה בעיקר על טיפוח של עצי פרי, גפנים, אגוזים וכד'. חיות משק שמתאימות לדימוי האלפי ולסביבת המחייה שלהם יכולות להיות איילים מבוייתים ויונים שמנות.

אורקים - לפי חלק מספרי הכללים, בעיקר הישנים שבהם, אורקים הם בעיקרם טורפים. התזונה שלהם מבוססת כמעט רק על בשר - כולל בשר של יצורים תבוניים ואפילו אורקים אחרים. חלק מהלוחמנות של האורקים נובעת מפשיטות להשיג בשר. אם אורקים אוכלים דברים אחרים, זה רק כהשלמה לעיקר שהוא בשר - כמו שכלבים אוכלים גם ירקות ושיירים אם נותנים להם אותם. אם לאורקים יש חקלאות, אז היא בטח מבוססת על גידול של חיות עם דרישות תזונה לא-בררניות שיכולות לספק בשר - חזיר הוא האופציה האידאלית, אבל אולי גם כלבים או עיזים.

גמדים - גמדים אינם יצורים תת-קרקעיים. הם לא דוארגרים או אפילו אורקים. נכון שגמדים נמצאים מתחת לאדמה יותר מהאדם הממוצע, אבל זה מסיבות פרקטיות - המכרות שלהם נמצאים מתחת לקרקע, כך הם מתבצרים ומתגוננים - אבל זה לא אומר שהם חפרפרות. ישובי גמדים יכולים בהחלט לכלול חלקים תת-קרקעיים ועל-קרקעיים ולפרנס חקלאות בעמקים בין הרים וגבעות. מה הגמדים יגדלו? תלוי במזג האוויר - הם בהחלט יכולים לגדל ירקות-שורש או אפילו דגנים. גם מתחת לקרקע ניתן לקיים חקלאות של פטריות. גמדים עשויים גם לגדל חיות משק שמתאימות למרעה הררי כמו כבשים ועיזים, ומתחת לאדמה אפשר לטפח גם מכרסמי-מאכל כמו אוגרים וארנבונים או אפילו חולדות. ממה הם עושים אלכוהול? כנראה מתזקיקי ירקות שורש או דגנים.

כל זה לפני שאנחנו מסתכלים על מסחר כמובן - כבר בעולם העתיק דרום אירופה אכלה חיטה שגדלה במצרים, למשל.
 
נתחיל מזה שחברה מתחילה בדרך כלל מליקוט/צייד לפני שהיא מתחילה בחקלאות, אבל מעבר לזה שאני כן מניח שאלפים יכולים לגדל צמחי מאכל (ואני מסוגל לראות אותם מגדלים איזה צמח שמתפקד כמו לחם דרך או משהו).
גמדים, אם מדובר על גמדי הרים שחיים באדמה, אני כן מסוגל לראות אותם מגדלים כל מיני חיות תת-קרקעיות וגרסאות לטאתיות של חיות שאנחנו מכירים. אם זה גמדי גבעות שחיים על הקרקע... לא רואה סיבה שלא יעבדו בשדה ודברים כאלה.

בסופו של דבר אוכלסוייה צריכה לאכול, לא אמרתי שעכשיו נראה שבט נולים ברברים מגדלים אורז, אבל יצורים תבוניים יותר ומתורבתים יותר? אין סיבה שלא יעסקו בחקלאות/גידול אוכל.
 
liorgonen3 אמר/ה:
אם זה גמדי גבעות שחיים על הקרקע... לא רואה סיבה שלא יעבדו בשדה ודברים כאלה.
נניח, כמו עיר גמדים שבנויה מתחת לשפלת יהודה פה בארץ (אם בני אדם בנו בה ערים תת קרקעיות, אין סיבה שגמדים לא יעשו את זה)?
זה לא שאין סיבה, אבל קשה לי לדמיין גמד קם בבוקר והולך לשדה. עבדים או שכירים סביר יותר.
וכשאני חושב על זה, גמדים יכולים לגדל גם יונים במערות - כל מי שביקר בקולומבריום עתיק בשפלה יבין על מה אני מדבר. הם כנראה גם יכולים לגדל מרמיטות ונובחניות, אם האדמה מתאימה.
Hell lord אמר/ה:
בכל המקורות שאני נתקלתי בהם (מלבד טולקין, כפי שנאמר) גמדים ניזונו מפטריות, והכינו את האלכוהול שלהם מפטריות.
מה המקורות?
בכל אופן, די קשה לקיים ערים שלמות על פטריות. הן משלימות-תזונה טובות, אבל אני לא חושב שאפשר לגדל אותן בכמויות שיאכילו עמים שלמים (הן גם לא כאלה מזינות ביחס לדגנים וכו').
המפקד האלמוני אמר/ה:
ורקים - לפי חלק מספרי הכללים, בעיקר הישנים שבהם, אורקים הם בעיקרם טורפים. התזונה שלהם מבוססת כמעט רק על בשר - כולל בשר של יצורים תבוניים ואפילו אורקים אחרים. חלק מהלוחמנות של האורקים נובעת מפשיטות להשיג בשר. אם אורקים אוכלים דברים אחרים, זה רק כהשלמה לעיקר שהוא בשר - כמו שכלבים אוכלים גם ירקות ושיירים אם נותנים להם אותם. אם לאורקים יש חקלאות, אז היא בטח מבוססת על גידול של חיות עם דרישות תזונה לא-בררניות שיכולות לספק בשר - חזיר הוא האופציה האידאלית, אבל אולי גם כלבים או עיזים.
לא זכור לי שהם טורפים, אבל מצד שני לניבים שלהם צריכה להיות סיבה. הם לא אוכלים גם חלב ומוצריו, אלכוהול או דגנים וירקות שורש? אני זוכר שב''שר הטבעות'' בדרום הפורה של מורדור סאורון ''העסיק'' עבדים שגידלו תבואה לצבא האפל. מכל מקום, אורקים קלאסיים צריכים לגדל פי שניים בשר, כי וארג הוא לא כלב שיכול להתקיים מהשאריות שלך...
המפקד האלמוני אמר/ה:
חיות משק שמתאימות לדימוי האלפי ולסביבת המחייה שלהם יכולות להיות איילים מבוייתים ויונים שמנות.
אני מתאר לעצמי שגם סנאים, יחמורים, ארנבונים וברבורים יכולים להתאים.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
ני מתאר לעצמי שגם סנאים, יחמורים, ארנבונים וברבורים יכולים להתאים.

סנאי בהחלט נשמע סביר. בבריטניה סנאים אפורים הם מין פולש שמאיים על הסנאי האדום המקומי, ולכן מותר לצוד אותם די ללא הגבלה והם נמכרים בסופרמרקטים כשהם כבר נקיים מפרווה, קפואים ונראים קצת כמו חולד מופתע. הבשר שלהם אמור להיות יבש וקשה, אבל ישנה מנה שמבוססת על סנאי ממולא באגוזים, שזה קצת גובל בגדי בחלב אמו.
 
מעניין שאלפים נתפסים בתרבות הפופולרית (במובן של: רוב הספרים והסרטים ששואבים ממו"ד) כצמחונים, בעוד שהמקורות שמהם שואבים האלפים של מו"ד מצביעים דווקא על ציידים. האלפים של טולקין אוכלים "לחם דרך", אבל ידוע גם על מסעות ציד של המלוכה האלפית, וב"ההוביט" האוכל שעל שולחן מלך האלפים מאוד מוצא חן בעיני הגמדים.

לגבי גמדים - הזן הנפוץ ביותר שלהם במו"ד נקרא "גמדי גבעות" ויש להם חוסן גבוה, כך שגמדים עובדי אדמה נראה לי תמיד מובן מאליו.
 
[mention]TheKnightWhosaidKnit[/mention]
[mention]tkhag1[/mention]
ורק אני מדמיינת את הננסים אוכלים ג'לי אדום ?!
כן... למה שיאכלו דווקא את זה? אני אישית מדמיין אותם כבני מחצית. מהבחינה הזו.
אלפים אמורים להיות הגזע הנבון ולעיתים קרובות הנאור.
בימינו זה מתבטא דרך צמחוניות.
לא יודע, לי זה מרגיש כאילו אנשים רוצים לומר ״אנחנו נאורים!!!1״ אז הם עושים את האלפים כצמחונים שוויוניים שמקבלים כל סוג של מין וזוגיות, למרות שבעוחם פנטזיה ימי ביניימי זה פשוט תקוע ולא קשור. ב״ירושה״ הם מדענים אתאיסטים, וזה בכלל נראה מוזר.
 
הדור הצעיר הזה שלא מכיר את פעילות הצופים על ג'לי אדום ....

מכינים קערת ענק של ג'לי אדום, מעבירים אותה סביב החבורה, וכל אחד אוכל כפית ( ג'לי אדום רגיל ופושטי, כזה משקיות בסופר).

ואז מתחילים לספר את הסיפור, על העיר הרחוקה רחוקה ההיא, הרבה אחרי שהעולם הפך מתועש, כשכולם הלכו עם אותם בגדים, וראו את אותם סרטים, ואכלו רק ג'לי אדום מזין .
( מעבירים את הקערה מסביב ואוכלים).
ומספרים על המפעל ההוא של הג'לי האדום, שאנשים היו הולכים אליו בבוקר וחוזרים ממנו בערב, וראו רק משאיות שמוציאות ממנו את הג'לי האדום , והוא היה כל כך טעים ומזין....
( מעבירים שוב את הקערה).
ואנשים היו תמיד נכנסים אליו בבוקר ויוצאים ממנו בערב.

חוץ מכמה אנשים שנכנסו למפעל בבוקר ולא יצאו ממנו.

מי רוצה ג'לי אדום ?
 
ההסבר הזה מתאים אולי לסדרת ספרי הירושה, אבל לא מסביר את המקור לטרנד. שימו לב שבדרך כלל בתכני פנטזיה משנות השמונים והתשעים, הצמחונות האלפית מוצגת בלעג (למשל במרוצללים ובמאנצ'קין).

נראה לי הגיוני יותר שהמקור הוא בהנגדה בין גמדים ובין אלפים (שנחשבים "יריבים") מאז המיתולוגיה הנורדית בערך). בתרבות הפופולרית היום הגמדים מוצגים כאובר-מצ'ואיסטים. הם שותים בירה (עיינו ערך פרסומות לבירה היום, שנגועות בהרבה שוביניזם), הם שעירים ומזוקנים, הם חזקים, יש להם קול עבה והם שומעים מטאל. אלפים הם ההפך מכך, ולכן הם מוצגים לפעמים כגזע של צמחונים חובבי כלבלבים ונטולי זקן.
 
חזרה
Top