• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

דמויות נכות ויתרונות מאזנים

במפגש שלי היום הדמות שלי הפכה לסוג של נכה. ואיבדה באופן חלקי את היכול להשתמש בקסמים.

מה שקרה שבעולם של השה"ם שלי יש שתי סוגי אנרגיה שמשמשים להפעלת קסמים: אנרגיה טבעית/קדושה ואנרגיה מאגית.
אנרגיה קדושה היא אנרגיה שנמצאת בסביבה ואפשרי לנצל אותה, אנרגיה מאגית נובעת מבלוטת יתרת המוח של היצור (שמשום מה עברה למצח או שאני מתבלבל אם בלוטה אחרת) או ממקור אחר.
כול היצורים (לפחות בעלי מערכת אנטומית רגילה) מתעלים בשלב זה או אחר את הקסם שלהם (מאגי או קודש) דרך הבלוטה הזו.
הדמות שלי שהייתה מכשף/דרואיד/כושף מיסטי (שילוב נוראי דרך אגב) עיבדה את בלוטת יתרת המוח אחרי שהמקבילה הממדית שלו שבניגוד אליו מרושעת ונקבה חתכה לו אותה כאשר היא תפסה אותו בשבי.
באופן רגיל אובדן בלוטת יתרת המוח אומר שאתה לא יכול להטיל לחשי מאגיה ולחשי קודש יהיו קשים מאוד להטלה ורוב הלחשים שמשפיעים על הגוף שלך בקושי יעבדו אם בכלל אבל אפשר לגרום להם לעבוד בחצי מהכוח שלהם אם מצמידים אותם לבלוטה.

הדמות שלי הראתה תופעה נדירה שקוראת לעטים נדירות ביותר. בגלל שהדמות הייתה מכשף בן מכשף עוצמתי (שהם בעצם אנשים עם בלוטה פעילה ביותר שמייצרת כוח מאגי באופן יעיל יותר) קסם מאגי התרוצץ בכול הגוף שלה בכמויות גדולות והתרכז בעיקר באזור הבלוטה. כאשר הבלוטה הוסרה נוצר ריק גדול מאוד בתוך הגוף שלו, בשילוב עם שהוא התרגל להטיל את שתי סוגי הקסם וגם הזרים לפעמים קסם מאגי ללחשי קודש ולהפך אז האנרגיה הטבעית נכנסה לגוף שלו והתרכזה בחלל הריק וכך בעצם שימרה ושיפרה את היכולת שלו להטיל לחשי קודש.

מה זה אומר מבחינה משחקית?
בתור התחלה עקב האובדן של הבלוטה רוב הלחשים שמשפיעם על הגוף ישירות (כמעט כול הלחשים המועילים נכנסים לקטגוריה הזו) לא יעבדו אילה אם מצמידים את היד/איבר/קרן למקום שבו הבלוטה נמצאת וגם אז זה משפיע רק בחצי (לחשי ריפוי ירפו רק חצי חיים ולחשים כמו האצה ישפיעו רק חצי מזמן ההשפעה).
לא ניתן להטיל בכלל קסם מאגי (גם לא ממגילות).
עקב התופעה היוצאת דופן של התרכזות האנרגיה הטבעית בצור התחלה כול דרגות הכושף המיסטי והמכשף הפכו לדרגות דרואיד והחוכמה הפכה לתכונה הגבוהה שלו (במקום כריזמה).
החלק הכי מעניין הוא שהוא יכול להטיל את כול לחשי הדרואיד באופן ספונטני.

היכולת הזו הופחת אותו לחזק מאוד אבל באה אם מחיר די כבד, כול לחשי הריפוי משפיעים רק בחצי.
כנראה שהדמות הזו לא הייתה מקבלת את היכולת הזו אם היה מדובר במשחק קבוצה ולא שחקן יחיד.



בכול מקרה זה מעלה לי שאלה: האם אי פעם יצא לכם לשחק דמויות נכות? האם היה להם יכולת מיוחדת כדי לפצות על המחסור?
כשאני אומרת דמות נכה אני מתכוון לבעלת מום כל שהוא שבאמת גורם למחסר משמעותי, דמות אם יד רובוטית שפועלת טוב או טוב יותר מיד רגילה לא נחשבת דמות בעלת נכות, לעומת זאת אם יש לו קרס או זנב במרום היא כן נחשבת נכת.
 
במו"ד פחות מתעסקים בנכויות בדרך כלל - בעיקר מתוך צנזורה עצמית של GORE וכי שיטת הקרב מופשטת ונמנעת במוצהר מלהתייחס לנזק ספציפי. מה ההשלכות של אובדן יד? פציעה בטחול?

יוצא הדופן היחיד הוא כוהני גרומאש, שמוציאים לעצמם עין - אבל זה יותר עניין תיאורי ודי מציינים שם במפורש שזה לא משפיע כלל על יכולת הראייה שלהם, היכולת לתפוס עומק וכך להשתמש ביעילות בכלי ירי ונשקי הטלה, וכו'.
 
מה שאתה מתאר זה לא ממש דמות נכה, פשוט שינויים מכאניים שכמו שציינת מחזקים את הדמות מחד ומחלישים אותה מאידך.
יש מספר שיטות, בעיקר כאלו שמציעות Talents/Flaws (או כל שם דומה) כשבעצם לדמות יש יכולות חיוביות ויכולות שליליות. היכולות השליליות כוללות לעיתים נכות מסוג מסויים...
 
בשיטות כמו הירו-סיסטם וגרפס, היית יכול לקחת לדמות שלך חסרונות, ותמורתם לקבל נקודות ולקנות בהן יתרונות. ככל שהחיסרון שלך היה גדול יותר, הנקודות שהתקבלו עליו היו רבות יותר.

זה הוליד הרבה דמויות שהייתה חסרה להן זרת, וב-5 הנקודות שהם קיבלו תמורת זה הן יכלו לקנות לחש שלם, נשק מגניב או לתת לדמויות שלהן מלא כסף.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
זה הוליד הרבה דמויות שהייתה חסרה להן זרת, וב-5 הנקודות שהם קיבלו תמורת זה הן יכלו לקנות לחש שלם, נשק מגניב או לתת לדמויות שלהן מלא כסף.

זה מדהים, בהתחשב באגדה על המכשף שכלא את הנשמה שלו בזרת שלו ואז חתך אותה וזרק אותה לאנשהו ככה שהמוות לא יוכל לגעת בו.
אז היי, מצאנו באיזו שיטה אפשר לבנות אותו.
 
הטענה של הירו סיסטם הייתה שאתה יכול לבנות בשיטה הכל - היית מקבל מספר מסויים של נקודות בהתאם לז'אנר (50 למשחק ריאליסטי, 150 למשחק סופר גיבורים) ובונה איתם את הדמות - בנקודות האלה היית קונה בעצם כל אספקט בדמות שלך - תכונות (תכונות מעל לממוצע יעלו נקודות, וכמה שיותר גבוה - יותר עלות), ציוד (היה אפילו יחס המרה של נקודות לדולרים בערכי שנת 1994...), קשרים חברתיים ("לאחיך יש מסעדה איטלקית ואתה יכול לאכול שם בחינם" יעלה פחות נקודות מ"יש לך תמונות מביכות של יאיר נתניהו משתובב עם קשישים עשירים"), כוחות על-טבעיים (בעולם פנטזיה אלה היו לחשים, בסופר גיבורים כוחות על - ויכלת לאפיין כל דבר בכוח עצמו במחיר של נקודות. למשל כדור אש יכל להיות כזה שעשוי מאש ירוקה ופוגע גם ביצורים חסיני אש, אבל הוא יעלה יותר נקודות) ובערך הכל. כל הדברים האלה הוגדרו כ"יתרונות".

מכיוון שכל דבר שרצית עלה בנקודות, זה תימרץ אותך לבנות את הדמות גם בעזרת חסרונות, כדי לקבל עוד נקודות. מס' הנקודות שיכלת לקבל בתמורה לחסרונות, היה גם הוא מוגבל על ידי הז'אנר (50 למשחק ריאליסטי, 175 לסופר גיבורים, אם אני זוכר נכון) - החסרונות יכלו להיות כל דבר גם כן - סימן מזהה (קעקוע על התחת שקל להסתיר נתן לך פחות נקודות מאשר "חיוך גלזגו"), נכות (מאיפה אתם חושבים הוקינג קיבל כל כך הרבה נקודות להשקיע בתבונה ובמיומנות בפיזיקה?) וגם חסרונות חברתיים כמו להיות מבוקש על ידי החוק, דב"ש שתלוי בך (האח עם המסעדה האיטלקית, התחתנת עם חזיר שטני בפאה בלונדינית שזורק נעלים על העובדים שלך, וכו'), אויב שמחפש את רעתך (להסתכסך עם בעל מאפייה יתן לך פחות נקודות מלהסתכסך עם ראש המאפיה) וכו' וכו'.

את הכוחות של הדמות שלך, יכלת לבנות כשיש להם יתרונות וחסרונות. כדור אש למשל א-לה-מו"ד נתן לך יתרון של נזק אש הורג עם טווח ורדיוס השפעה (כל אחד מהמאפיינים האלה עלה נקודות), אבל סבל מחסרונות ומגבלות - דורש ריכוז כדי להטיל אותו, דורש מרכיבים חומריים, אפשר להטיל אותו מספר פעמים מוגבל ביום ומאפשר למי שהוא מוטל עליו סיכוי מסויים להתחמק מהנזק שלו - כל אלה היו חסרונות שיכלו להוריד את המחיר בנקודות של כדור אש.

בקיצור - שיטה נהדרת לנערים שרוצים להיות רואי חשבון בבגרותם.
 
למשך זמן קצר לפני שסיימנו את קמפיין ה-PFS שלנו החלטתי לשחק דמות של קינטיסיסט אדמה (בגדול כשף מאווטאר כשף האוויר האחרון) שלא הייתה לו יד. זה לצערי נמשך לבערך סשן או שניים, אבל הוא היה דמות כיפית למשחק, למרות שלא הספקתי להביא אותו לשום פיתוח דמות מעניין.

כול שאר הדמויות החבולות ששיחקתי לא היו במו"ד. אני לא חושב שזו שיטה שתומכת בעניין הזה בצורה כזו טובה.
 
נכות או מגבלה פיזית יכולה להסביר תכונות נמוכות ולהוות חלק מהתיאור הכללי של הדמות, כשאני חושב על זה.
אני זוכר שכששיחקנו במו"ד בקופסאו בקבוצה שלימים הפכה לקבוצה המיתולוגית שלי, השתמשנו בנתונים של הדמויות המוכנות בחוברת האדומה, ולכוהן שם הייתה זריזות 8. השחקנית הסבירה את זה בכך שהדמות שלה היא כוהנת שרואה קצת מטושטש ויש לה חזה מאוד גדול (מה שהסתדר לדעתה עם הכריזמה הגבוהה של הדמות).

לעיתים אבל התיאור יהיה מטעה. כשאתה קורא את התיאורים של רייסטלין ברשומות רומח הדרקון, זה נשמע כאילו יש לו כוח, כושר וזריזות של 7 במקרה הטוב וכריזמה 3 או משהו. אבל לפי דף הדמות, הכוח והכושר שלו הם 10 (ממוצע לגמרי) והכריזמה שלו הייתה 10 בתקופה של "רשומות" וקפצה ל-15 אחרי שהוא הפך לקוסם בדרגה 20 בלי הסבר הגיוני כלשהו.

עוד דבר שלפעמים קשה לתאר במונחי מו"ד, זה שימוש באמצעי עזר. למשל, מה היה קורה אם הכוהנת בדוגמא הראשונה שהבאתי הייתה משיגה משקפיים (פריט נדיר בעולם דמוי ימי הביניים אבל לא בלתי הגיוני)? האם הזריזות שלה הייתה משתנה?

בשיטות בניית דמות שמתבססות על חלוקת נקודות, יש גם הרבה שחקנים ש"עושים אלריק" - מעלים תכונות מסויימות בצורה מטורפת על חשבון אחרות (למשל קוסם עם תבונה 18 ומעלה וכוח 3) ואז, מתקרצצים לשה"מ עד שהוא נותן להם פתרון קסום כלשהו שפותר את בעיית התכונה הנמוכה. אלריק עצמו אמנם לא נבנה כדמות מו"ד במקור, אבל כשכתבו לו דפי דמות למו"ד היו לו תבונה וחוכמה גבוהות מאוד, וכוח וכושר 5 - אבל אם הוא היה לוקח תרופות מעשבים מיוחדים שהוא ידע להכין לעצמו, הכוח והכושר היו עולים ל-15 וכל עוד הוא נשא על גופו את החרב שואבת החיים "אבי סער", הם היו בכלל מזנקים ל-20.
 
הרבה מהקוסמים שראיתי תוארו כצנומים וחלשים ובפועל היו עם חוסן די גבוה (למרות שהכוח כן היה ברצפה) מהסיבה הפשוטה שחוסן היא כן תכונה חשובה לקוסם- שהנק"פ שלו נמוך בכול מקרה וזקוק לכול תוספת אליו בשביל לשרוד.

והעניין של מינמקסינג (המונח המקובל ל"עושים אלריק") לדעתי פחות בולט בקבוצות של שחקנים עם יותר ניסיון, אבל הוא גם עניין של סוג המשחק. במשחק שממוקד על הקרב והאתגר, שגם דמויות שנבנו בצורה "חזקה" יצטרכו להתאמץ על מנת לנצח, אני יכול בהחלט להבין למה הדמות של הקוסם המלומד מעדיפה לקחת "מיקוד לחש" על פני הכישרון "בלשן" ולמה הוא מעדיף לשים עוד נקודה בתבונה על פני נקודות בכוח למרות שעל פי הרקע שלו בבית הספר שלו לקוסמים כן דאגו שהם ידעו להגן על עצמם גם ללא ספר הלחשים שלהם. במשחק קצת פחות ממוקד אתגר, או עם אתגרים שמותאמים על פי הדמויות, אנשים ירשו לעצמם יותר לעשות בחירות שבבירור מחלישות אותם.
 
חזרה
Top