מקריאה בפורום וקצת שוטטות באינטרנט, עושה רושם שסייר לא נחשב בימינו למקצוע מגניב במיוחד או מושך - בעוד שבמוד"מ2 זכור לי שדווקא נורא אהבו אותו, אפילו אם בקריאה מחדש לא היו לו מי-יודע-מה יכולות מיוחדות.
אבל איך הסייר התחיל בכלל? בתור אחד ממקצועות היסוד הוא הופיע רק במוד"מ1 ולא באחת ההרחבות של מו"ד הישן-באמת, אם כי הנתונים שלו התבססו על פרסום ב"סטרטגיק רוויו" - עיתון משחקי התפקידים של טי אס אר (החברה שהוציאה את מו"ד ומוד"מ) שקדם ל"דרגון".
הסייר המקורי היה שונה מאוד עד לגמרי מהסייר שאתם מכירים היום. למעשה, זה נראה בכלל כמו מקצוע אחר לחלוטין. נתחיל בזה שהייתה לו הגבלת נטיה מוזרה. סיירים היו חייבים להיות טובים - סדר טוב, נייטרלי טוב או תוהו טוב (כשהאחרון היה הכי נפוץ כנראה), היה להם סיכוי באחוזים למצוא עקבות, סיכוי טוב יותר להפתיע את אויביהם וסיכוי נמוך יותר להיות מופתעים, והחל מדרגה 8 הם יכלו להטיל קצת לחשי דרואיד (לכל היותר מעוצמה 3 כשהגיעו לדרגה 16), ומדרגה 9 קצת לחשי קוסם (לכל היותר מעוצמה 2 כשהגיעו לדרגה 13) - הקטע עם לחשי הקוסם היה קצת לא ברור, כי הסייר לא יכל להשתמש בחפצי קסם כתובים ובעיקרון הוא היה צריך בשבילם ספר לחשים.
עוד מאפיין של הסייר - הוא יכל לגרום לנזק של 1+ לדרגה כשפגע ביצורים שהוגדרו כ-Giant Class - הקטגוריה הזו כללה כמובן ענקים, טרולים, קיקלופים ועוגים, אבל גם יצורים ממשפחת הגובלינים, אורקים ו... קובולדים, שעם כל הרצון הטוב קשה להגדיר אותם כGiant
מה חסר כאן? נכון - אחד המאפיינים שהפכו להיות מזוהים מאוד עם הסייר - לחימה בשני כלי נשק! אבל... רגע, דריזט סייר של מוד"מ1 והוא נלחם בשני כלי נשק! מה קורה פה?
אז.. הפתעה. במוד"מ1 דריזט לא קיבל את היכולת להילחם בשתי חרבות מעוקלות מהמקצוע שלו, אלא מהגזע שלו. אלפים אפלים במוד"מ1 יכלו להילחם בשני כלי נשק ללא הגבלה. סיירים לעומת זאת היו צריכים לחכות עד מוד"מ2.
במוד"מ2, הסייר עבר כמה שינויים - קוביית הפגיעה שלו הפכה ל1ק10 בדיוק כמו של לוחמים (לפני זה היה לו 2ק8 בדרגה הראשונה ואז 1ק8 עם כל דרגה עד דרגה 10), האחוזים של הגישוש ירדו ובמקומם באה בדיקה מבוססת-חוכמה (כולם יכלו לקחת מיומנות גישוש, אבל רק סייר עשה אותה ברמה טובה) וסייר עם שריון קל (עור וכיו"ב) יכל להילחם בשני כלי נשק ללא הגבלה. ליתר דיוק, כמעט ללא הגבלה - לפי ספר הבסיס, כדי להלחם בשני כלי נשק בכלל, זה שביד החלשה צריך להיות קל יותר מהנשק הראשי - בספרי הרחבה אחרים הוסיפו כשרונות שהרחיבו את זה, אבל גם לפי ספר השחקן של מוד"מ2 דריזט לא יכל להילחם בשתי חרבות מעוקלות, אלא בחרב מעוקלת וחרב קצרה או פגיון.
הסייר של מוד"מ2 איבד את לחשי הקוסם שלו (לתמיד) וגם לא יכל לקחת בדיוק לחשי דרואיד כי לא הייתה לדרואידים רשימת לחשים נפרדת - היית מרכיב לכוהן שלך גישה ללחשים לפי "ספירות השפעה" - ככה שבדרגה 8 הסייר קיבל גישה רק לספירות של חיות וצמחים, שהיו יחסית מעפנות בהיקפן ותוכנן.
למרות כל זה, הסייר היה מקצוע מאוד אטרקטיבי - אנשים העדיפו אותו על הלוחם (שלא היה לו שום דבר מיוחד חוץ מהתמחות בנשק שיכולה לתת לו 1+ לפגיעה ו2+ לנזק, מה שפלדינים וסיירים לא יכלו לקחת) ועל הפלדין (ולו בגלל שהייתה לו דרישה פסיכית של כריזמה 17 ומעלה). היה בסייר משהו מגניב, מין שילוב של אראגורן ורובין הוד ולוחם קומנדו וקאובוי ממערבונים.
מהדורה 3 עשתה עריכה מחדש של הסייר, אבל.. משהו בקסם הלך לאיבוד. עד כדי כך שמהר מאוד פרסמו גרסא משוכתבת שלו, שאיפשרה לבחור התמחות בירי בקשת או בלחימה בשני כלי נשק. ומאז הסייר כנראה קצת איבד את זה. הוא עדיין נמצא בספרי הבסיס, אבל משהו בו לוקה בחסר וקשה להסביר מה בדיוק. במקום הקומנדו-קאובוי-שר הטבעות, יש מין הובו מוזר שחי ביער וישן עם הכלב שלו.
אבל איך הסייר התחיל בכלל? בתור אחד ממקצועות היסוד הוא הופיע רק במוד"מ1 ולא באחת ההרחבות של מו"ד הישן-באמת, אם כי הנתונים שלו התבססו על פרסום ב"סטרטגיק רוויו" - עיתון משחקי התפקידים של טי אס אר (החברה שהוציאה את מו"ד ומוד"מ) שקדם ל"דרגון".
הסייר המקורי היה שונה מאוד עד לגמרי מהסייר שאתם מכירים היום. למעשה, זה נראה בכלל כמו מקצוע אחר לחלוטין. נתחיל בזה שהייתה לו הגבלת נטיה מוזרה. סיירים היו חייבים להיות טובים - סדר טוב, נייטרלי טוב או תוהו טוב (כשהאחרון היה הכי נפוץ כנראה), היה להם סיכוי באחוזים למצוא עקבות, סיכוי טוב יותר להפתיע את אויביהם וסיכוי נמוך יותר להיות מופתעים, והחל מדרגה 8 הם יכלו להטיל קצת לחשי דרואיד (לכל היותר מעוצמה 3 כשהגיעו לדרגה 16), ומדרגה 9 קצת לחשי קוסם (לכל היותר מעוצמה 2 כשהגיעו לדרגה 13) - הקטע עם לחשי הקוסם היה קצת לא ברור, כי הסייר לא יכל להשתמש בחפצי קסם כתובים ובעיקרון הוא היה צריך בשבילם ספר לחשים.
עוד מאפיין של הסייר - הוא יכל לגרום לנזק של 1+ לדרגה כשפגע ביצורים שהוגדרו כ-Giant Class - הקטגוריה הזו כללה כמובן ענקים, טרולים, קיקלופים ועוגים, אבל גם יצורים ממשפחת הגובלינים, אורקים ו... קובולדים, שעם כל הרצון הטוב קשה להגדיר אותם כGiant
מה חסר כאן? נכון - אחד המאפיינים שהפכו להיות מזוהים מאוד עם הסייר - לחימה בשני כלי נשק! אבל... רגע, דריזט סייר של מוד"מ1 והוא נלחם בשני כלי נשק! מה קורה פה?
אז.. הפתעה. במוד"מ1 דריזט לא קיבל את היכולת להילחם בשתי חרבות מעוקלות מהמקצוע שלו, אלא מהגזע שלו. אלפים אפלים במוד"מ1 יכלו להילחם בשני כלי נשק ללא הגבלה. סיירים לעומת זאת היו צריכים לחכות עד מוד"מ2.
במוד"מ2, הסייר עבר כמה שינויים - קוביית הפגיעה שלו הפכה ל1ק10 בדיוק כמו של לוחמים (לפני זה היה לו 2ק8 בדרגה הראשונה ואז 1ק8 עם כל דרגה עד דרגה 10), האחוזים של הגישוש ירדו ובמקומם באה בדיקה מבוססת-חוכמה (כולם יכלו לקחת מיומנות גישוש, אבל רק סייר עשה אותה ברמה טובה) וסייר עם שריון קל (עור וכיו"ב) יכל להילחם בשני כלי נשק ללא הגבלה. ליתר דיוק, כמעט ללא הגבלה - לפי ספר הבסיס, כדי להלחם בשני כלי נשק בכלל, זה שביד החלשה צריך להיות קל יותר מהנשק הראשי - בספרי הרחבה אחרים הוסיפו כשרונות שהרחיבו את זה, אבל גם לפי ספר השחקן של מוד"מ2 דריזט לא יכל להילחם בשתי חרבות מעוקלות, אלא בחרב מעוקלת וחרב קצרה או פגיון.
הסייר של מוד"מ2 איבד את לחשי הקוסם שלו (לתמיד) וגם לא יכל לקחת בדיוק לחשי דרואיד כי לא הייתה לדרואידים רשימת לחשים נפרדת - היית מרכיב לכוהן שלך גישה ללחשים לפי "ספירות השפעה" - ככה שבדרגה 8 הסייר קיבל גישה רק לספירות של חיות וצמחים, שהיו יחסית מעפנות בהיקפן ותוכנן.
למרות כל זה, הסייר היה מקצוע מאוד אטרקטיבי - אנשים העדיפו אותו על הלוחם (שלא היה לו שום דבר מיוחד חוץ מהתמחות בנשק שיכולה לתת לו 1+ לפגיעה ו2+ לנזק, מה שפלדינים וסיירים לא יכלו לקחת) ועל הפלדין (ולו בגלל שהייתה לו דרישה פסיכית של כריזמה 17 ומעלה). היה בסייר משהו מגניב, מין שילוב של אראגורן ורובין הוד ולוחם קומנדו וקאובוי ממערבונים.
מהדורה 3 עשתה עריכה מחדש של הסייר, אבל.. משהו בקסם הלך לאיבוד. עד כדי כך שמהר מאוד פרסמו גרסא משוכתבת שלו, שאיפשרה לבחור התמחות בירי בקשת או בלחימה בשני כלי נשק. ומאז הסייר כנראה קצת איבד את זה. הוא עדיין נמצא בספרי הבסיס, אבל משהו בו לוקה בחסר וקשה להסביר מה בדיוק. במקום הקומנדו-קאובוי-שר הטבעות, יש מין הובו מוזר שחי ביער וישן עם הכלב שלו.