קצת כמו עוג אני אשתף בחוויה האישית שלי עם לשחק דמויות רעות ואולי זה יועיל למישהו...
הפעם הראשונה ששחקתי דמות רעה הייתה באזור גיל 13. עד אז כולם שחקו דמויות טובות גנריות, וכששחקתי נקרומנסר שמנסה לשחרר את השד המרושע מתחת לאפה של הקבוצה (שנמצאת במשימה להשמיד אותו) - זה יצא מרענן ומגניב והתחיל טרנד בקבוצה של לשחק דמויות רעות. בדיעבד, עשיתי בדמות הזו הרבה טעויות של שחקן מתחיל עם דמות רעה: לא היו לדמות מניעים, וזו בעיקר הייתה דרך לעקוף את הכללים ולמתוח את גבולות המשחק. אני מניח שזה גם קשור לאופי המשחק, כי אם אין משמעות רצינית לרולפליי והקבוצה רק רודפת אחרי מפלצות ואוצר הנטייה של הדמויות לא מאוד משנה - הורגים אנשים במקום גובלינים והסדיזם ממילא לא משכנע.
ככל שהתבגרנו עשינו רולפליי יותר מושקע ועמוק, וגם הדמויות נהיו אפורות יותר במקום הטוב והרע הגנריים. בתיכון היינו משחקים דמויות ניטראליות ואופורטוניסטיות, כי זה אפשר טווח משחק רחב בלי להיכנס לתחום של רוע סדיסטי שבשלב הזה סתם הרגיש ילדותי ומשעמם. בערך באותה תקופה (בתור מנחה), יצרתי לקבוצה סדרה של דמויות בלי שחקן שהיו סוג של "יריבות" לקבוצה - כל אחת מייצגת פאקשן כלשהו בעולם והן יכולות להיות בעלות ברית או אויבות, בהתאם לצד שהקבוצה בחרה. זה היה נחמד; כשהקבוצה החליפה צד דמויות שהסתובבו איתה במשך הרפתקה שלמה (כולל בניית דמות עם רולפליי והכל) - פתאום הפכו לנבל הראשי ואולי אפילו לקרב בוס. הצגתי אחת מהדמויות הללו בשו"ש שכתבתי כאן בזמנו https://www.pundak.co.il/forums/threads/37519.
בערך מאז הצבא חזרתי לשחק דמויות רעות מובהקות, והאתגר בשבילי הוא לשחק דמויות משכנעות ומעניינות ככל האפשר בלי להתרחק יותר מדי מהסטריאוטיפ של רוע קלאסי. מכאן אני מרגיש שהשאלות על מה נחשב רע קצת מפספסות את המטרה: אם לדמות יש ערכים שנויים במחלוקת שיוצרים עמימות מוסרית אז היא לא בדיוק "רעה", והאתגר הוא לשחק דמות רעה פרופר (בלי שתהיה שטחית ומעצבנת). תנאי סף לדמות כזו הוא כמובן תיאום עם השחקנים האחרים, לשחק קבוצת נבלים או למצוא סיבה למה הדמות הרעה משתפת פעולה עם המשימה של הדמויות הטובות שמקיפות אותה. בעוד שאני חזרתי לשחק דמויות רעות קלאסיות השחקנים האחרים חזרו דווקא לדמויות הטובות, אז הפתרון שמצאנו הוא קרבה אישית בין הדמויות שאמנם לא חולקות את אותה מטרה אבל עדיין אוהבות זו את זו ולכן פועלות יחד. במקרה זו גם דרך טובה לבנות דמות רעה עגולה יותר, שקרועה בין ה"נטייה" שלה לקשר הרגשי שלה לקבוצה. עוד דוגמה לתיאום הוא שימוש באאוטגיים תו"כ הסשן, לשאול מראש את השחקנים אם מעשה מסוים יהיה מוגזם ויפריע או שמא יצור קונפליקט שיעניין אותם לשחק. אם משחקים את הדמות בצורה רגישה ומבטאים את הרוע שלה ברגעים הנכונים - כמעט לא נתקלים במצב שהשחקנים האחרים יתנגדו.
בשורה התחתונה אני לא מסכים עם הרעיון של וטו כללי על דמויות רעות. כל עוד משחקים אותן בצורה בוגרת ורגישה אפשר ליצור קונפליקטים שהקבוצה נהנית מהם ועל הדרך לשבור מוסכמות וליצור משחק מעניין יותר.
אני רואה שכתבתי תגובה ארוכה אז אחסוך פרטים על איך אני משחק כיום דמויות רעות באופן מובהק. זה נושא שדי מעניין אותי כרגע ואני בהחלט מתקשה בו, אז אם מישהו רוצה לפתח לשם את הדיון אני אשמח.