• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לשחק דמויות רעות

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
זו שאלה שעלתה לי לאחרונה - האם אתם בעד לשחק דמויות רעות? ואם כן, אתם עושים את זה בעצמכם?
אני אישית סולד למדי מדמויות רעות, ולא רק שאני לא משחק כאלו - כנראה שגם לא ארשה אותן במשחק שלי. למען הסר ספק, דמות נייטרלית או טובה יכולה להיות אפילו מתנקש - דמות רעה היא אחת שרומסת את כל מי שעומד בדרכה בלי להתחשב, רוצחת נשים וילדים, ודברים בסגנון הזה. אני לא יכול לשים את האצבע על למה, אבל אני לא מתכוון לתת לכאלה להימצא במשחק שלי.
ומה איתכם?
 
אין כאן באמת הגדרה לדמות רעה ולכן כל אחד יכול לקחת את זה לכיוון שלו ולדבר על דברים שונים לגמרי.
אני לא מאמין גדול בדמויות שחורות או לבנות וחושב שכל הדמויות הן אפורות עם נטייה לצבעים ולרוב אני אסכים לקבל ולפעמים גם אכין דמות אפורה עם נטייה לצבע השחור כל עוד אני יכול להבין ולהסביר את הסיבה למעשי הדמות והיא מתאימה לעולם המשחק.
למשל: אם אני אהרוג את הילד הזה שראה אותי במקום שאני לא אמור להיות הוא לא יוכל לספר על כך לאחרים והסיכויים שלי להישאר בחיים יגדלו זו סיבה לגיטימית. גם אם אני אקריב את הילד הזה לאל שלי כדי שיביא לי עוד כוח (בייחוד כי השה"מ מביא את הנתונים לאל/שד) ואפילו אם אני אהרוג אותו אחרי שהוא פגע בי פגיעה קטנה אנשים ילמדו שלא כדאי להתעסק איתי (וזה יציל יותר חיים בטווח הארוך)..
הדרישה להסבר הגיוני היא בעיקר כי אנשים נורמלים (גם שגעון יכול להיות סיבה לגיטימית, אבל זה בדרך כלל לא יתאים לעולם המשחק או לדמויות האחרות) לא חושבים שהם רעים. הם פשוט חושבים שהמטרה (לרוב אנוכית לפעמים לא) מקדשת את האמצעים.
 
אביעד אמר/ה:
מורת'ון הוא לא רע?
כי לפי מה שהבנתי הוא בהחלט כן. מגייס מאנשים ודברים כאלה.
הוא טיפוס מלוכלך (כייס, פורץ, מתנקש), אבל הוא לא פוגע בנשים וילדים. הוא לא עושה הכל בשביל כסף.
 
אתה מתאר פה דמות רעה במובהק, אלא אם הילד אינו צדיק תמים.
מזכיר לי סיפור סאטירי על מתנקש שרואה את עבודתו מכובדת יותר מאשר עבודות אחרות, מכיוון שבעלי מקצוע אחרים טוענים שהם עובדים בשביל אידיאלים, אבל המתנקש הוא אדם ישר - הוא עובד בשביל הכסף ומודה בכך. וזאת מלבד התועלת שהוא מביא לעולם בכך שהוא נפטר מאנשים חסרי תועלת ותורם לאיזון האקולוגי.
ח'אן - לא עשיתי חילוקים כמה הוא רע. והוא עדיין פוגע בגברים. בעצם מורת'ון, מלבד זה שהוא גנב, גם מפלה אנשים על רקע מיני? זה אפילו יותר מרושע :D
 
בואו נתחיל ולהגדיר מה היא דמות רעה.
דמות רעה היא דמות שהמוסריות שלה לא רק עומדת בספק, אלא במקרים רבים לא קיימת בכלל. לפי הגדרות הנטייה במבוכים ודרקונים, דמויות מרושעות הן לרוב דמויות אנוכיות שמציבות את עצמן ואת הצרכים שלהן בחשיבות העליונה, ואין להן שום בעיות לרמוס כל מי ומה שעומדים בדרכן לממש את הצרכים הללו. זאת אומרת שהסיבה היחידה שלהן לפעול עם בני ברית זה למען התועלת שלהן בלבד, ולכן אם אין להן תועלת בבני הברית שלהן- הן לא יהססו לבגוד בהם.
עכשיו, נראה לי די ברור למה דמויות כאלה הן... לא ממש כיפיות למשחק קבוצתי.

אבל, בחיים האמיתיים ובמשחקים ריאליסטיים והגיוניים יותר, כפי שג'וני אמר, כל אדם רואה בעצמו כגיבור של הסיפור שלו. מעטים האנשים שרואים את עצמם כ"רעים", וערכי המוסר הם הרבה יותר אפורים מבמשחק כמו מו"ד. דמויות עם מוסר מפוקפק הן דמויות שמעניין לשחק, דמויות שמוכנות לעשות הכל בשביל המטרה שלהן. האם הן נחשבות כדמויות מרושעות? אני לא חושב. הן פשוט דמויות לא מוסריות. אבל כל עוד הן לא פוגעות בקבוצה, אין לי שום בעיה לשחק עם כזו או להנחות לכזו.

לפני כמה שנים, הנחיתי משחק מו"ד בסקייפ, ואחת הדמויות הייתה אביר קודש של אל מרושע (תוהו-רוע, אם זה משנה בכלל. רמז: זה לא). הנטייה וערכי המוסר שלה לא הפריעו לי. למעשה, זה היה די מעניין לראות את ההבדל המוסרי בין תפיסות העולם של הדמויות. ומכיוון שהדמות הזו לא רמסה את שאר הדמויות בשביל התועלת שלה, אני נהניתי להנחות לה. בסופו של דבר, הדמות עשתה טעות אחת יותר מדי ושילמה על זה, אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת.
 
גם לדמויות רעות יש רגשות ודברים שחשובים להם.
הלורד וולדמורט למשל אהב מאוד את הנחשים שלו והוא כעס על מותה לא רק בגלל הרס ה... כבר שחכתי איך קוראים לזה.
לרוצחים סדרתיים לעיתים קרובות יש משפחה שהם אוהבים ודועגים לה.
דמויות אנוכיות ללא יכולת לאהוב אחרים בכלל הם נדירות מאוד.
הלוחם המרושע בדרך כלל כן יוצר קשר כול שהוא אם חברי היחידה הקבועים שלו, זה לא אומר שהוא לא יבגוד בהם אבל זה כן אומר שהוא יעשה את זה רק בגלל משהו גדול. יתכן אפילו שהוא יקשר עליהם מספיק בשביל להקריב את עצמו.

דוגמה טובה היא קאגה. הוא דמות נטרלי רע שיקח כול חוזה כול עוד התשלום הוגן. אבל הוא ילך באש או במים אחרי ריו.
גם אם יהיו לו חברים אמיתיים הוא כנראה יהיה מאוד נאמן אליהם.
 
סליחה אם אני נשמע מיסיונר, אבל ישוע לימד שזו לא חכמה לאהוב את מי שאוהב אותך, אלא גם אנשים שאתה לא מכיר.
היטלר מאוד אהב את אווה בראון ואת הכלבה החמודה שלהם בלונדי, והיו לו ערכים שעליהם הוא לא היה מוכן להתפשר. סטלין דאג מאוד לילדיו ולאימו, והיה נאמן מאוד למטרתו. לכל סוכן ק.ג.ב, קצין אס-אס, מחבל באל-קעידה ופושט ג׳נג׳וויד אכזרי היו הורים, אחים, אישה וילדים שהוא אהב ודאג להם.
האם זה אומר שהם לרגע מוסריים או טובים? ממש, ממש, ממש לא.
ג'וני אמר/ה:
למשל: אם אני אהרוג את הילד הזה שראה אותי במקום שאני לא אמור להיות הוא לא יוכל לספר על כך לאחרים והסיכויים שלי להישאר בחיים יגדלו זו סיבה לגיטימית. גם אם אני אקריב את הילד הזה לאל שלי כדי שיביא לי עוד כוח (בייחוד כי השה"מ מביא את הנתונים לאל/שד) ואפילו אם אני אהרוג אותו אחרי שהוא פגע בי פגיעה קטנה אנשים ילמדו שלא כדאי להתעסק איתי (וזה יציל יותר חיים בטווח הארוך)..
דמות מרושעת כזו הייתי פוסל על הסף.
 
נתחיל בכך שיש כמה סוגים של רוע. גם במבוכים ודרקונים, סדר-רוע, ניטרלי-רוע ותוהו-רוע הם 3 סוגים שונים מאוד של רוע. האם פוליטיקאי מושחת בממלכה שדואג שכספי המסים יגיעו אל הכיס הפרטי שלו במקום אל העניים והנזקקים, אך עם זאת נמנע מרצח וחושב שעצם המעשה הוא מתועב, הוא לא אדם מרושע? לדעתי הוא אדם מרושע, גם אם המוסר הפנימי שלו אומר לו "גנבה מהעניים זה בסדר, רצח זה לא בסדר". וכמו שתואר כאן, מה לגבי מישהו שרוצח ילד קטן בשביל המשך המשימה שלו, שתציל הרבה יותר חיים? האם הוא מרושע? מבחינתו הוא פועל בשביל הטוב הגדול יותר.

אני אישית חושב שהנבלים הטובים ביותר הם דווקא אותם הנבלים שאתה יכול להזדהות עם התפיסה שלהם. שהם לא אנשים "מרושעים וחסרי הסבר", אלא שאתה יכול להבין למה הוא רואה את העולם כמו שהוא רואה, ואולי אפילו מבחינה מוסרית- ייתכן שהוא זהה לגיבור. הם פשוט פועלים משני צדדים שונים של הקונפליקט.

אני אספר פה על 3 דמויות, כול אחת בנטייה קצת שונה. ואני אתחיל דווקא עם הדמות הטובה.

אני לא מסכים שדמויות טובות לא עושות דברים מרושעים, ולהפך. רוצח סדרתי עם חולשה לילדים קטנים הוא עדיין אדם מרושע. אם אני אתן דוגמה מדמות שאני משחק: אני משחק ברברית חצי-ייטית בשם ראגה. היא די פשוטה בצורה שהיא חושבת, היא מגוננת על אלו שלדעתה צריכים הגנה, והיא דמות טובה. ועם זאת, היא הורגת את אויביה בשדה הקרב בלי לחשוב פעמיים. הם לא חייבים להיות מרושעים, יצא כבר שהיא הרגה דמויות טובות שיצא לה להילחם נגדן (קבוצת שודדים אחת זכורה לי במיוחד בעניין). בתפיסת העולם של ראגה, כאשר אתה נכנס אל שדה הקרב, אתה לוקח את עצמך את הסיכון של המוות. ויותר מכך- היא רואה מוות בקרב בתור סוג המוות הנעלה ביותר, מוות של לוחם, ולכן כמו בתרבות הייטית שבה היא גדלה- היא מחסלת אויבים, ומאמינה שיום אחד היא תחוסל בידי אויב בעצמה בשדה קרב, תמות בצורה הטובה ביותר. האם זה הופך אותה לפחות טובה? אני לא חושב. היא לא נהנית מהרג (למרות שהיא נהנית מלחימה), היא לא הורגת מתוך רצון לחסל את אויביה, זוהי פשוט דרך חיים שהיא רואה כנכונה וחיובית. בסופו של דבר, לתת לאויב את המוות המכובד ביותר שקיים זהו לא מעשה רע. אכזריות לשם אכזריות, לעומת זאת, היא משהו שהיא כן נמנעת ומתנגדת אליו, ולכן היא שונאת מאוד את הסאהוגינים החיים במעמקים ומענים אנשים בטקסים אפלים למען האל שלהם (מוות לא מכובד בכלל, על פי התפיסה של ראגה).
ושוב, האם זה הופך אותה לדמות פחות טובה? אני לא חושב. היא מצילה אנשים שנמצאים בסכנה, היא חברותית ונחמדה ולחימה היא פשוט דרך חיים בשבילה. היא עדיין עם נטייה טובה.

הדמות השנייה שאדבר עליה, היא יאס-אראק, אותו אני משחק במשחק הפורום לאדמות המלחמה. והוא, ניטרלי.
יאס-אראק הוא אלמת שהוקם לאחר אלף שנים בהם הנשמה שלו בילתה בגיהינום. בעקבות כוחות עוצמתיים להם הוא היה קשור בחייו, למרות שהוא הוקם על מנת להפוך לאלמת חסר תבונה בצבא האלמתים של אביר המוות ניקולאי, יאס-אראק שמר על התודעה של עצמו וחסינות לשליטה של ניקולאי עליו.
יאס-אראק ניטרלי, אבל הנשמה שלו בילתה בגיהינום מכיוון שהפעולות שהוא ביצע בחייו היו מרושעות. הוא היה השוליה של אשף מרושע ורב עוצמה, ושאף לקבל את כוחו ולהתעלות עליו. כוח תמיד היה השאיפה הראשונה של יאס-אראק, והוא עשה הרבה דברים בדרך לכך. הוא ניטרלי, הוא לא ימכור את נשמתו אל הרוע בשביל עוצמה, אבל הוא בהחלט ישרת אדון מרושע.
לאחר שהוא קם מהקבר, את החודשים הראשונים של ההתרגלות למצב הנוכחי יאס-אראק בילה בלרצוח חפים מפשע. הגוף שלו דרש בשר על מנת להתקיים, או שיתחיל לאבד את השפיות ולהפוך לאלמת חסר התבונה שהוא נועד להיות. הוא רצח ילדים, נשים, ואנשים, בלי באמת להתעמק במי הם, כי הוא ידע שהוא צריך לשרוד. הוא הצליח לחדש את כוחו המאגי, ולאט לאט התחזק.
יאס-אראק שונא אבירי קודש, ואת כוחות הטוב בכללי. לפני אלף שנים, כאשר הוא מת, הוא נרצח במסע צלב של גיבורים כנגד האדון שלו. במהלך הסיפור, העובדה הזו החלה להשתנות, מכיוון שהוא עבד הרבה עם אביר הקודש מיילו שהוא חלק מהקבוצה, וצד לצד עם האבירים כנגד האפלה שבעולם, ועדיין- אין לו חיבה גדולה אל כוחות הטוב.
אז מה הופך את יאס-אראק לניטרלי ולא מרושע?
יאס-אראק מלא שנאה לעולם הזה, כי הוא רואה פוטנציאל בעולם הזה. הוא רואה את העולם אחרי שהוא קם מהמתים כעולם שלא באמת התקדם מאז שהוא מת. אבירי הקודש עדיין עיוורים לפעולות שלהם, עושים מעשי טוב קטנים שלרוב רק גורמים יותר נזק משהם מועילים. הוא רואה כוחות רבים מספור (אלים מרושעים, מגים אפלים, פיות, אלמתים, שדים, שטנים, אילת'ידים, שרי מלחמה, אלים מחוץ לזמן והעולם ועוד) המנסים להכניע את העולם, להרוס אותו ולהביא אותו לברכיו, בעוד שיאס-אראק רואה עולם שכבול או הרוס בידיים של כול אחד מהכוחות האלו כדבר נוראי. הוא חושב שכוחות שכאלו, שמטרתם להרוס את העולם, לא צריכים להתקיים.
יאס-אראק רוצה לקדם את העולם מהמצב הנוכחי שלו. הוא מנסה להפיץ ידע מאגי, מנסה להתחזק בעצמו בשביל להשמיד את כול הכוחות שרוצים להרוס את העולם. הוא לא מרגיש רע כשהוא רוצח אנשים בשביל להשביע את הרעב שלו (למרות שהטעם של אויביו טעים לו יותר), אבל הוא כן מרגיש רע כשהוא רואה אנשים שמתו בגלל שהוא לא עצר את הכוחות האפלים בעולם הזה.
חסר מוסר, אפל ואלמת ככול שהוא יהיה, המטרה של יאס-אראק היא להציל את העולם, ואפילו יותר מכך, להפוך את העולם הזה למה שהוא יכול להיות- לממש את הפוטנציאל של העולם הזה להתפתח מעבר למצב הפרימיטיבי מלא הבורות וההרס חסר התקנה שבו. ואחרי שהוא יעשה זאת, הוא יחזור אל הקבר, כי עבודתו כאן תסתיים.

והדמות השלישית, שהפעם אני לא משחק, אלא מריץ לה, והפעם לא במבוכים ודרקונים אלא בנשגבים- היא נשגב השאול מהמהם סימפוניית הלהבים הבוכיים. סימפוניה בקיצור. גם ללא מערכת נטיות, סימפוניה לדעתי, הוא בבירור מרושע.
אני לא ארחיב הרבה כאן דווקא, כי א'- יש רשומות של המשחק בפורום רשומות, ב'- אם השחקן ירצה, הוא יפרט על דעתו לגבי סימפוניה בעצמו, שאולי הוא רואה כלא מרושע.
אבל בגדול, סימפוניה הוא לא אדם רע. הוא מאוד מגונן על הארוסה שלו, שהפכה לרוח רפאים אחרי מותה, ומרגיש שאחת מהסיבות העיקריות שהוא צריך לעשות את המעשים שהוא עושה- זה להגן עליה. הוא לא אוהב לרצוח אנשים לשם אכזריות, או לענות בני אדם, אבל הוא יעשה את זה אם זו המשימה. כאשר ילדה ברברית ביקשה ממנו לאמן אותה כי היא מפחדת למות במבחן הבגרות של השבט שלה (בו קצת יותר משליש מהמשתתפים מתים), הוא הסכים לכך, ואפילו השקיע בלאמן אותה. זה למה הרבה מהרוחות של העולם התחתון שיותר קרובות לצד השפוי של התודעה מאוד מעודדות אותו. הוא לא מתייחס אליהן רע, הוא לא פועל לשם האכזריות והמוות אלא למען מטרות הרבה יותר אנושיות ושפויות, והן לא צריכות לפחד מכך שהוא ישלח אותן לאבדון או לעינויים בכול פעם שהן מצליבות איתו בטעות עיניים.
אבל סימפוניה הוא בבירור מרושע, הוא רוצח עשרות, אפילו מאות, בשביל המשימה שלו, בשביל קוד המוסר שלו- שמחשיב רק דברים ואנשים מאוד ספציפיים לחשובים בעיניו, ומוכן לזרוק את כול האחרים אל האבדון אם זה אומר להגן על מי שחשוב לו. הוא רואה את הפעולות שלו כמשהו שהוא מוכרח לעשות, אבל זה לא הופך אותן ליותר טובות. הוא רצח חפים מפשע, אנשים טובים, ילדים ונשים, למען המטרה ה"חיובית" שלו. נכון, סימפוניה הוא לא פסיכופת, התודעה שלו בבירור מושפעת מהמעשים האלו, והוא שונא את הרוע המוחלט שהוא נועד לייצג, אבל זה לא הופך אותו לטוב יותר.
 
נקסטורל - ערכי המוסר של מו''ד, בהם אתה יוצא ושוחט גובלינים במבוך לא כי הם עשו משהו רע, אלא כי צבע העור שלהם שונה משלנו, והסביבה היחידה לתת להם חרבות היא כדי שנרגיש צידוק מוסרי להרוג אותם, למרות שבעצם אם לא היינו מסתערים עליהם בכל פעם שאנחנו רואים אותם הם היו הופכים לגזע שחקן לגיטימי, הם ערכים מעניינים שלא זוכים לכבוד הראוי להם ושכדאי להציג אותם בשבוע ערכים בבה''ד 1.
לדעתי דמות רעה היא דמות שפועלת בניגוד לערכי המוסר המוחלטים מרצונה החופשי ובידיעתה. אני לא נכנס כאן לשאלה מהם אותם ערכי מוסר מוחלטים.
ח'אן - נכנס לדיון בפרטי, אם בא לך. כאן זה לא המקום ולא הזמן.
עוג - במו''ד די הפרידו בין הנטייה האתית לנטייה המוסרית, והן פשוט פועלות אחת בסמוך לשנייה.
 
אביעד אמר/ה:
נקסטורל - ערכי המוסר של מו''ד, בהם אתה יוצא ושוחט גובלינים במבוך לא כי הם עשו משהו רע, אלא כי צבע העור שלהם שונה משלנו, והסביבה היחידה לתת להם חרבות היא כדי שנרגיש צידוק מוסרי להרוג אותם, למרות שבעצם אם לא היינו מסתערים עליהם בכל פעם שאנחנו רואים אותם הם היו הופכים לגזע שחקן לגיטימי, הם ערכים מעניינים שלא זוכים לכבוד הראוי להם ושכדאי להציג אותם בשבוע ערכים בבה''ד 1.
אני באמת לא יודע באיזה משחק מו"ד שיחקת שככה אתה תופס את הערכים. בדרך כלל, הרפתקנים יוצאים לחסל גובלינים כי הגובלינים האלה עושים בעיות. פושטים על סיירות, הורגים חיות, גונבים, וכך הלאה. לא סתם כי הם גובלינים.
 
אביעד אמר/ה:
ח'אן - נכנס לדיון בפרטי, אם בא לך. כאן זה לא המקום ולא הזמן.
על מה דיברת?

עוג - אני לגמרי לא בטוח שיאס-אראק נייטרלי. בפעם האחרונה שמישהו הרג ״למען טובת העולם/הכלל״ זה נגמר בנאצים וקומוניסטים טובחים ב״חתרנים/נחותים״.
 
ליאס-אראק יש נטייה די מפוקפקת, זה בטוח. אבל תזכור שאנחנו מדברים על עולם פנטזיה. היצורים שיאס-אראק פועל נגדם הם יצורים קהמטרה שלהם- בצורה הישירה והברורה ביותר היא ״להרוס את העולם כפי שאתם מכירים אותו״ או ״לשעבד את כול העולם תחת ידם״. אלו יצורים שזוהי מהות קיומם, זו לא דעה של יאס-אראק, זה מה שלהיות שד אומר, זה מה שאלמת ״שרוצה להביא עידן של מוות על העולם״ מייצג.

יאס-אראק לא מחפש להיות שליט או משמיד עולמות, יאס-אראק שונא כוחות כאלו. במהלך המשחק גם הוא קיבל הערכה מאוד גבוהה לעניין של רצון חופשי, בהשפעת דמות אחרת. יאס-אראק רוצה להשאיר אחריו עולם חופשי, מתפקד, בלי איום אפוקליפטי מעל ראשו, ובתקווה- עולם שבו לאנשים יש יותר ידע ומלא בפחות בונות ושנאה לדברים שאחרים לא מבינים.

זה שהוא מוכן לזמן מפלצות, להרוג בני אדם ולאחד כוחות עם אנשים בבירור מרושעים זה כי המטרה של יאס-אראק מתעלה מעל נטייה. זה גם למה הוא כן נגיד, זימן ותקשר עם מלאכים, הסכים למרוצ כל השנאה שלו אליהם לעבוד עם מסדר אבירי הקודש הגדול בעולם, ולמה הוא משמיד מפלצות בזו אחר זו- יאס-אראק הוא לא מישהו מנטייה מרושעת. הוא בדיוק על האמצע, הוא ניטרלי.
 
על "מה זה רע ומה זה טוב" אפשר כמובן להתפלסף המון, אבל במשחקי תפקידים פנטסטיים די קל לזהות את החבר'ה הרעים - הם בדרך כלל אנוכיים או פסיכופטים, גורמים לנזקים סתם כי בא להם, הורסים דברים או גונבים אותם - וזה לפני שהגענו אפילו לשלב שהם הורגים יצורים נבונים סתם ככה.

ביותר מידי מקרים, מי שרוצה לשחק דמות מרושעת מהסוג הזה, הוא מנצ'קין שרוצה להתקיף דברים ולצבור חפצי קסם ולומר "אני משחק את הנטייה שלי" וההמלצה שלי במקרה הזה היא אותה המלצה קבועה - לא משחקים עם אנשים כאלה ובאופן כללי גם מומלץ לא להסתובב איתם ולא להכניס אותם הביתה, הם גם יעלו לכם על העצבים וגם יראו ממש רע ברזומה שלכם.
 
האמת, התיאורים שנתתי דיברו על שלושה דמויות שונות במשחקים שונים, אז מצטער שבדוגמאות יצאתי לא כזה מובן. כנראה גם הייתי צריך לפרט על הסיטואציות יותר או על המעשים האחרים של הדמות, אבל הייתי קצת לחות בזמן. בכל מקרה, ראיתי שאחרים כבר הביאו דוגמאות אחרות אז אם זה לא מעניין מישהו אני לא אפרט איך כל הדמויות האלו לא בדיוק היו רעות למרות המעשים הרעים שלהם.

האמת, אני פחות מתחבר למערכת הנטיות של מו"ד ונוטה לא להתייחס אליה אם יש לי ברירה כי היא יותר מדי שחורה ולבנה בשבילי, אני אוהב דמויות "טובות" שעושות מעשים רעים ודמויות "רעות" שעושות מעשים טובים ומעדיף יותר סיטואציות של אנחנו והם (ובהמשך לבלבל את זה קצת) או אפור ואפור או איך שניסחו את זה ב"כנר על הגג":
- "הוא צודק."
- "הוא צודק והוא צודק? לא יכול להיות ששניהם צודקים."
- "אתה יודע, גם אתה צודק."
אני חושב שקל מאוד לומר אם מעשה או טוב או רע, אבל דמות? דמות עושה גם מעשים טובים וגם מעשים רעים? לא חושב שיש הרבה דמויות שעושות רק מעשים טובים או רק מעשים רעים... לפחות לא במשחקים שאני אוהב.

המפקד, אני משחק ומעביר גם משחקי תפקידים פנטסטיים ככה שלדבר בהכללות זה לא תמיד צודק. מי אמר שהאורקים שתוקפים כפר שהוקם מעל אתר קבורה אורקי קדוש רעים (גם סיטואציה מאחד המשחקים שלי)? אם היה מדובר באתר קבורה אלפי כולם היו אומרים שצריך להתחשב, לא? או שהשאלה היא מי משלם לדמויות יותר?

אביעד, אני רוצה לנסות להבין יותר את ההגדרה שלך לדמות רעה. קח למשל את רובין הוד הוא שודד אנשים (לא מוסרי) מרצונו החופשי ובמודע. הוא דמות רעה? כל שאר הסיטואציה לא נחשבת? או שיש לי טעות בהבנה של ההגדרה? ומה לגבי אדמונד דאנטס, הרוזן ממונטה קריסטו (לא רוצה לתת ספוילרים)?
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
על "מה זה רע ומה זה טוב" אפשר כמובן להתפלסף המון
יש מי שטוענים שאין בכלל רע וטוב אבסולוטיים (השקפה מטרידה למדי כי היא בתכלס מתירה לרצוח תינוקות), אבל לא על זה הדיון.
המפקד האלמוני אמר/ה:
במשחקי תפקידים פנטסטיים די קל לזהות את החבר'ה הרעים - הם בדרך כלל אנוכיים או פסיכופטים, גורמים לנזקים סתם כי בא להם, הורסים דברים או גונבים אותם - וזה לפני שהגענו אפילו לשלב שהם הורגים יצורים נבונים סתם ככה.
לאו דווקא. הקיסר האלפי הרודן שכובש בני אדם ומדכא אותם עד עפר, באמונה טהורה שהוא מראה להם את אור התרבות הנעלה - טוב או רע? ברור שרע. הלוחמים האורקים שמאמינים בלב שלם שממלכת בני האדם חוטאת, מופקרת ורקובה, ולכן יש למחות אותה ואת כל אנשיה כולל כולם מהאדמה - טובים או רעים? ברור שרעים. המתנקש חסר הרחמים שמוכן לרצוח אפילו נשים וילדים חפים מפשע תמורת סכום גבוה, אבל אוהב את גבירתו ונאמן לה עד מוות - טוב או רע? ברור שרע.
 
חזרה
Top