• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאלדין: מקצוע בסיס או... משהו אחר?

ושוב אני זורם, למה לא ריבוי מקצועות? ישנם כשרונות שמאפשרים לפלדין לרבות מקצועות ועדיין להתקדם כפלדין, וככה נחסך עוד מקצוע בסיס מיותר.
בסופו של דבר, גם התלונה של אולדמן נובעת בעבודה שמו''ד יצרו במהלך השנים יותר מדי מקצועות בסיס, כאשר ניתן להגיע לתוצאות נפלאות עם קצת בחירת כשרונות נבונה, או ריבוי מקצועות.
למשל - מקצוע הסמוראי מהשלם ללחימה הוא בעצם לוחם בלי שום גמישות, והוא גם לא תואם במיוחד את הסמוראי המקורי, שהוא לוחם עם עיניים מלוכסנות. עכשיו, כל דמות יכולה להיות סמוראי אם היא תיקח שליטה בחרב ממזרית והכשרונות לחימה בשני כלי נשק (ולמיטב זכרוני לא כל הסמוראים נחמן עם חרבות בשתי הידיים), ואז לבחור איך הוא רוצה שהסמוראי שלו יילחם - קפא''פניק, קשת, או פרש? (והיו סמוראים פרשים)
 
הסמוראי באמת רחוק מאוד מהמקורי ולמעשה הוא משתמש בתבנית של האביר קודש.
אם אתה רוצה לשחק סמוראי גמיש אני ממליץ לבנות אותו על התבנית של הלוחם ולתת לו כמה יכולות מיוחדות שמחליפות חלק מהכישרונות, בנוסף הייתי מסיר את השליטה בשריון כבד ואפילו בינוני ונותן לו כמה יכולות אחרות במקום, אולי הצלת תגובה יותר טובה (ביפן השריון הכבד היה מאוד נדיר ואף פעם לא הגיע לרמה המפלצתית של שריונות המערב, הלוחמים הסתמכו בעיקר על זריזות ועל להכות ראשון בשביל לשרוד).
 
הסמוראי הקלאסי של 3.5 מופיע בoriental adventures, והוא גרסה של לוחם רק עם הצלת רצון טובה, יכולת להקסים את כלי הנשק שלו (רק אחד, בדרגות הנכונות, ובמחיר מלא, רק בלי נק"ן), והוא משתייך ל"שבטים" אשר קובעים לו את הכישרונות הנוספים שהוא מקבל, וחלק מהשבטים בעלי כישרונות ייחודיים להם ומקצועת יוקרה משלהם.

בכללי הגרסה של השלם ללוחמה לקחה את הסמוראי למקום רע, ובתור אחד ששיחק את 2 הגרסאות, זה מoriental adventures הרבה יותר מורגש סמוראי ומוצלח.

אישית, אני לא מרגיש שסמוראי=פאלדין אבל אחרת. אבל זו תחושה אישית
 
איך בדיוק הסמוראי משתמש בתבנית של הפלאדין? אני זוכר שפעם עברתי על היכולות של הסמוראי כדי לבדוק אם הוא מאוזן וכך יכולת שיש לו מקבילה לכשרון של לוחם, ככה שהוא זהה ללוחם עם בחירת כשרונות גרועה. הפלאדין, לעומתו, לא מתקרב בכלל ללוחם - אין לו כשרונות בונוס, וכל היכולות שלו לא קשורות בכלל לאלו של הלוחם, אפילו במהדורות 4 וpf, מבחינה מכאנית וסיפורית כאחד.
בנוסף, אני לא רואה דמיון בין הסמוראי לפלאדין - שניהם משרתים אדון או ארגון? זה נתון לבחירה, וגם לוחם פשוט יכול להחליט אם הוא פועל מטעם עצמו או בשירות גורם זר.
לשניהם קוד התנהגות? נכון, אבל הקוד של הסמוראי מבוסס בעיקרו על כבוד, בעוד שהקוד של הפלאדין מבוסס בעיקרו על ערכי מוסר מחמירים, שאנחנו יכולים להסכים איתם או לא, אבל זה מוסר, לא כבוד. נקודת דמיון נוספת?
 
אני חושב שמקור הטעות הוא בכך שבכמה מהדורות מציעים בספר השה"מ למי שרוצה לגוון ולבנות עולם אוריינטלי, להשתמש בפלדין כתבנית לסמוראי.

במוד"מ2 היה קיט (סוג של תוספת כללים ש"מתלבשת" על מקצוע קיים ולא קיימת כמקצוע נפרד) של סמוראי - אם אני זוכר נכון כל מה שהיה לו זה התמחות (שזה בתכלס 1+ להתקפה ו2+ לנזק) בקטאנה ווקיזאשי וכוח קי שנתן לו כוח 18/00 (מקביל בערך לכוח 20-22 של מו"ד 3 ואילך, מין חוק טיפשי של מוד"מ 2 לתת ללוחמים יותר בונוס להתקפה ולנזק בלי שיהיה להם כוח של יותר מ18) לזמן קצר.
 
במהדורה 3-3.5 היו למעשה שלוש גרסאות רשמיות שונות של סמוראי (ואני לא סופר עדיין מקצועות יוקרה כמו הקנסאי).
במדריך לשליט המבוך זה היה "סקין" של פלאדין, במדריך השלם ללוחמה זה היה מקצוע עם שריון כבד, לחימה בשתי חרבות ומיומנות איום רצינית, ובספר אגדת חמשת הטבעות זה היה לוחם שאיבד חלק מהכשרונות הנוספים שלו אבל זכה בנשק ירושה משפחתית שהולך ופותח יכולות קסומות ככל שהסמוראי מתקדם בדרגות.

לגבי "לוחם-כוהן", הקטע המצחיק הוא שמקצוע הכוהן עצמו הוא לוחם כוהן. כמעט בכל מהדורה הוא שולט בשריונות כבדים וחלק ניכר מתחומי השליטה מקנים גם שליטה בכלי נשק קרביים. כאשר אנחנו חושבים על משרתים בקודש עולה בעיני רוחנו תמונה של זקן עם גלימה, מטה וסמל מקודש שתלוי על שרשרת מצווארו. מקצוע הכוהן דומה יותר בפועל לבחור שרירי בשריון כבד ועם אלת ברזל גדולה, שסמל הקודש שלו חרוט לו על הכתפיים.
אם יש מקצוע שחסר במשחק, זה בעצם "אשף עם לחשי קודש".
 
אני מסכים לחלוטין עם מה שאמרת לגבי הכהן הלוחם.
בpf אפילו הקצינו את זה יותר ויצרו מקצוע warpriest - כוהן מלחמה, שהוא אחד מעשרת המקצועות ההיברידים, ומשלב בין כוהן ללוחם. כמו כן יש להם ארכיטיפים לכונים לוחמניים יותר ופחות.
 
הarchivist (גנז לפי תרגום גוגל) הוא יותר מדי "אשף" ופחות מדי "כוהן".
מה שחסר באמת במו"ד זה כוהן שהוא באמת כוהן, ומקבל את הכוח מהאלים. favored soul מהשלם לקדושה עונה על ההגדרה, אבל הוא לא משיון לארגון אלא מקבל כוחות בגלל בחירה אישית של האל בו. מקצוע בסיס של כהן לא קרבי זה מה שחסר.
 
האמת שהיו לאורך ההיסטוריה כמה בישופים וכאלה עם עבר צבאי.
אבל אם מה שאתה מחפש בכוהן זה בחור שלא יוצא מהמקדש, וכל היום מתפלל, אז השונג'נה יכולה להתאים, (לרבות הרעיון של מסדרים), המיסטיקן של רומח הדרקון גם פחות או יותר מתאים (צריך לעשות כמה הטעמות פלאפ)
או את הוריאנט שיש לCloistered Cleric, שזה מה שהוא מתכוון פחות או יותר
 
המסטיקן נמצא במדריך לרומח הדרקון, כעיקרון הוא סוג של כוהן מבוסס כריזמה, בלי שליטה בשריון וכאלה, ותה"ב לא משהו, אם אני זוכר נכון, הוא מאוד דומה לנבחר, רק שהוא קצת פחות מוקדש לאל אחד בודד והוא לא "ישות בת תמותה מיודחת שעוברת מסע לנאורות" הוא כ"כוהן" עם לחשים ידועים ותחמוי השפעה.
 
רוב הכוהנים בעולם המשחק כנראה יושבים במקדשים, קוראים וכותבים כתבי קודש, מרחרחים קטורת, גובים מעשרות ותרומות, מחתנים זוגות, קוברים מתים, מגרשים דיבוקים ופולטרגייסטים ומסירים או מטילים קללות ועין הרע, בדומה למקביליהם בעולם האמיתי.

לא חובה גם שכל מי שלובש בגדי כוהן ומסתובב במקדש גם ידע להטיל לחשי כוהן כלשהם או שבכלל יהיו לו דרגות במקצוע הכוהן. בדיוק שלא כמו שכל מישהו שמניף גרזן על אויביו הוא עם דרגות של לוחם, מי שגונב לך את הארנק בשוק הוא גנב וההוא ששר בפונדק הוא פייטן. רוב עולם המשחק, גם בעולמות מו"ד הכי קלאסיים, מורכב מאנשים רגילים.

א-ב-ל, הכוהן ההרפתקן הוא משהו אחר. כמו לוחם או קוסם או נינג'ה או דרואיד הרפתקנים, הוא טיפוס ייחודי ומיוחד. תשווה את זה לתנ"ך שלנו למשל - יש לך שם המון כוהנים ולוויים וכמרים וחרטומים - אבל רק שמשון אחד וגדעון אחד ובניהו בן יהוידע אחד ועתניאל בן קנז אחד...
 
אבל לא כל כהן שיוצא להסתובב בעולם מקבל לחשי קדושה מהאלים (ואז הוא יותר לוחם או נזיר או אשף, כנראה), ולא כל אחד שמקבל לחשי קדושה יודע להילחם עם פטיש קרב (למרות שבממלכות נשכחות לקחו את זה רחוק וכל דרדס מגיל 5 יודע להילחם שם, והכוהנים שם הם בכלל חיות מלחמה...)
 
הכוהן המקורי, כולל הגבלת הנשק לאלות ופטישים בלבד, היה המצאה של גרי גייגקס שלא כל כך התבססה על ההיסטוריה אלא בעיקר על דמיונו הקודח. עם זאת, העיצוב שאב במידה מסויימת ממסדרי האבירים של מסעי הצלב, בעיקר הטמפלרים שנחשבו לבעלי יכולות בתחום תורת הנסתר וההוספיטלרים שהיו בעלי מוניטין של מרפאי פצועים.

לתוך זה נכנסו מוטיבים של דמויות כמרים מרביצנים כמו דון חירומיו (מקורב לאל סיד), אודו בישוף באיה (אחיו למחצה של ויליאם הכובש, שמופיע על המרבד מבאיה כנלחם באמצעות אלת עץ, מה שנתן לגייגקס את ההשראה להגבלת הנשק) והארכיבישוף טורפין משירת רולאן - שדווקא השתמש בחרב ובחנית - ורולאן עצמו היה כאמור הבסיס לדמות הפלדין.

הקטע של גירוש אלמתים מבוסס כנראה יותר על סרטים סוג ב' שהציגו אנשי כנסיה נלחמים בערפדים, שדים ורוחות באמצעות נפנוף הצלב.
 
חזרה
Top