• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מדע בעולמות פנטזיה

Adran אמר/ה:
[post]691618[/post] ש לא מעט עולמות עם איזו קהילת ננסים שמשתמשת בטכנומאגיה

לא חושב שראיתי את זה לפני "רומח הדרקון" - עד הננסים של קרין בדרך כלל הציגו אותם בצורה שדומה יותר ל"טוב טוב הגמד" או סתם גמדי גינה שאוהבים תכשיטים ומדברים עם חולדות וחפרפרות.
 
dragonitzan אמר/ה:
אני אוהב להוסיף טכנולוגיה ומדע - תותחים, טכנומאגים, מדען מטורף פה או שם... זה מוסיף לאווירה שיש קסם (שמוכר ולא מיוחס כ'משהו על-טבעי לגמרי אלא פשוט... ככה העולם) ויש טכנולוגיה ביחד.
רמז לגבי בני המפלצות?
מה הההגדרה שלכם לטכנולוגיה? תותח, לדוגמה, הרבה פחות טכנולוגי מחשיבה אמפירית, ניסויים או מפעלים גדולים.
 
בני אדם חושבים, מנסים, מבצעים ניסויים תמיד - בין אם בקסם ובין אם בטכנולוגיה. שאר הגזעים עושים את זה גם - הם יצורים חושבים אחרי הכל.

משמע - הטכנולוגיה (ומדע הקסם) מתקדמים כל הזמן.
 
dragonitzan אמר/ה:
שאר הגזעים עושים את זה גם - הם יצורים חושבים אחרי הכל.
בנוגע לשאר הגזעים-זה שאלה של עולם. אחד הדברים שעשיתי אצלי כדי להפריד בין הגזעים היא לתת להם אופי גזע שונה. בני אדם חיים בשביל הרגע, גם אם הרגע היא כמה עשרות שנות חייהם העלובות. יש להם כושר המצאה והסתגלות מרחיקי שחקים, והם מתרבים כמו שפנים. אלפים הם בני אלמוות. הם כמעט ולא משתעממים לעולם, כמעט ולא מולידים ילדים, ולמעשה כושר הקליטה וההמצאה שלהם והאינטיליגנציה שלהם נופלות במעט מאלו האנושיות-אבל רוב האלפים צוברים הרבה יותר ניסיון חיים מבני האדם. האורקים הם אלימים, לוחמניים ולא חכמים במיוחד-זה לא סטריאוטיפ גזעני, זו פשוט עובדה. לאנשים קדמונים (שעדיין חיים באיזורים נידחים), אנשי בבון ואנשי קוף אדם יש יכולות שכליות ולשוניות גרועות עוד יותר.
dragonitzan אמר/ה:
בני אדם חושבים, מנסים, מבצעים ניסויים תמיד - בין אם בקסם ובין אם בטכנולוגיה... משמע - הטכנולוגיה (ומדע הקסם) מתקדמים כל הזמן.
הרעיון של ״תמיד יש לאן להתקדם ולהתפתח״ הוא פחות או יותר המצאה מודרנית של 500 השנים האחרונות. לא סתם בני האדם נלחמו אלפי שנים עם חרבות וחניתות, וחיו במשטרים מונרכיים עם הרבה חקלאים למטה בפירמידה-הם לא באמת האמינו שיש דברים חשובים לגלות ומקומות להתפתח אליהם מאוד.
זה כמובן בהנחה והפילוסופיה בעולם היא ימי ביניימית. אם הפילוסופיה בעולם היא של עידן המדע (המאה ה-16 בערך עד לימינו) אז כמובן שכולם ינסו להתקדם ולהתפתח, אבל העולם לא יישאר ימי ביניימי הרבה זמן.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]691779[/post] הרעיון של ״תמיד יש לאן להתקדם ולהתפתח״ הוא פחות או יותר המצאה מודרנית של 500 השנים האחרונות. לא סתם בני האדם נלחמו אלפי שנים עם חרבות וחניתות,

הדבר היחיד שהשתנה בקטע הזה, הוא שאם פעם כל כלי הנשק היו מבוססים לגמרי על אנרגיה מכנית וריכוז של כוח השרירים בתיווך כזה או אחר אל נקודה אחת כואבת, כלי נשק מודרניים משתמשים באנרגיה כימית כדי ליצור את הכוח הזה - אבל גם היום בהרבה מקרים תמצא בקצה שלו משהו שנראה כמו חץ או חנית:

Sabot_separating.gif


הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]691779[/post] חיו במשטרים מונרכיים עם הרבה חקלאים למטה בפירמידה

מצד שני, גם המשטר המונרכי עבר כל מיני תהפוכות וטלטלות גם בעת העתיקה וימי הביניים, ובחקלאות היו לא מעט פיתוחים - טחנות הקמח ממונעות הרוח והמים למשל, רביה סלקטיבית של צמחים ובעלי חיים, שיטות של דישון, מחזורי זרעים ושיטת שלושת השדות - גם לפני המהפכה המדעית, היו פיתוחים והמצאות.
 
Adran אמר/ה:
[post]691135[/post] אם יש דרך יעילה יותר לעשות משהו, כמו להחליף עבדים בגלמים, כנראה שרוב הלורדים היו עושים את זה.
נכון, אלא אם יש בעיות-גלמים הם משהו יקר מאוד, רק מעט מאגים (עם נאמנות ברורה מאוד, לחוסר המזל) מסוגלים ליצור גלמים, או איסור דתי כלשהו.
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]691885[/post] הדבר היחיד שהשתנה בקטע הזה, הוא שאם פעם כל כלי הנשק היו מבוססים לגמרי על אנרגיה מכנית וריכוז של כוח השרירים בתיווך כזה או אחר אל נקודה אחת כואבת, כלי נשק מודרניים משתמשים באנרגיה כימית כדי ליצור את הכוח הזה
אבל זה שינוי גדול מאוד, כי בניגוד לנשק קר, שאין לו הרבה לאן להתפתח אחרי איזשהו שלב בימי הביניים, הנשק המודרני מתפתח כל הזמן בערך. לשם השוואה: קרב בין לוחמים מימי יוון או רומא ללוחמים מימי הביניים הוא הוגן? פחות או יותר-הנשק והציוד לא השתנו והתפתחו מאוד במרוצת אלף ויותר השנים שעברו. קרב בין מוסקטרים מהמאה ה-18 לחבורת חיילים מערביים מודרניים, או אפילו לוחמי גרילה מאי-אלו ארצות עניות ומפגרות שחמושים ברובי קלשניקוב מיושנים כביכול? אני מרחם על המוסקטרים. ועברו... 200-300 שנים?
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]691885[/post] מצד שני, גם המשטר המונרכי עבר כל מיני תהפוכות וטלטלות גם בעת העתיקה וימי הביניים, ובחקלאות היו לא מעט פיתוחים - טחנות הקמח ממונעות הרוח והמים למשל, רביה סלקטיבית של צמחים ובעלי חיים, שיטות של דישון, מחזורי זרעים ושיטת שלושת השדות - גם לפני המהפכה המדעית, היו פיתוחים והמצאות.
ברור שהיו, אבל בקנה מידה קטן. חיי רוב האנשים לא השתנו בהרבה מהמאה ה-6 עד למאה ה-19. גם כל טלטלות המונרכיה לא משתווים להחלפה החדה שלה בדמוקרטיה ברוב העולם ב-250 השנים האחרונות.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]691890[/post] נכון, אלא אם יש בעיות-גלמים הם משהו יקר מאוד, רק מעט מאגים (עם נאמנות ברורה מאוד, לחוסר המזל) מסוגלים ליצור גלמים, או איסור דתי כלשהו.
רק לי הפתרונות האלו נשמעים כמו תירוץ גרוע בשביל לשמור על המאפיינים של הז׳אנר?
 
דווקא העולם הטולקינאי מרגיש מאוד אמין. אני מניח שזה בגלל שהז׳אנר לא היה מבוסס בזמנו והוא לא היה צריך להתאים אותו למאפיינים והנורמות שלו. אני לא כל כך מחשיב את הארץ התיכונה כעולם פנטסטי גנרי לחלוטין, יותר אחד עם רמת קסם נמוכה. הרבה מהמאפיינים שלו הועתקו לז׳אנר המודרני אבל נראה שעם הזמן קסם נעשה דבר יותר נפוץ, לפעמים שגרתי בעולם.
אולי "אינפלציית קסם" זה תיאור מתאים? ככל שיש מעט ממנו הוא לא בהכרח יותר חזק (מכאנית), אבל המיסתורין סביבו וההשפעה שלו על העלילה גדלה.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]691890[/post] קרב בין לוחמים מימי יוון או רומא ללוחמים מימי הביניים הוא הוגן? פחות או יותר-הנשק והציוד לא השתנו והתפתחו מאוד במרוצת אלף ויותר השנים שעברו.
וואו - אני לא מאמין שאתה אומר משהו כזה!
הבליסטרה, הקטפולטה, הפלנקס, ועוד רבים שאיני מכיר - כמות השדרוגים הרומיים לצבא היא אדירה. :)

בנוסף, אני אוהב מאוד טכנומאגיה - תותח שמופעל על ידי אש אלכימאים, גלמים, רכבים עם מנוע קסום - אם אין סיבה שמשהו לא יתפתח בעולם, אין סיבה שלא יפתחו אותו.
 
dragonitzan אמר/ה:
[post]692044[/post] הבליסטרה, הקטפולטה, הפלנקס, ועוד רבים שאיני מכיר - כמות השדרוגים הרומיים לצבא היא אדירה.
זה לא רק זה גם הטקטיקות של הרומאים והיוונים ביחס ללוחמי ימי הביניים היא הרבה יותר טובה.
אני אישית לא מתחבר לטכנומאגיה כי אני אוהב סגנון אחד לא מעורבב, אם גלמים אין לי בעיה, קצת אש אלכימאים לא אכפת לי וגם מידי פעם אפילו סוג של טלפון קסום כזה, אבל במרבית המקרים אני לא מתחבר לסוג הזה.
נ"ב מה זה רכבים עם מנוע קסם?
 
dragonitzan אמר/ה:
[post]692044[/post] וואו - אני לא מאמין שאתה אומר משהו כזה!
הבליסטרה, הקטפולטה, הפלנקס, ועוד רבים שאיני מכיר - כמות השדרוגים הרומיים לצבא היא אדירה. :)
תודה... אני חושב... :D
הפלנקס הוא למעשה המצאה יוונית, אבל אני דיברתי על קרב של 2-10 לוחמים מכל צד. ומכל מקום, בקרב גדול באמת הרומאים ינצחו בזכות משמעת, לא ציוד או טכנולוגיה-מה שמוכיח את הנקודה שלי...
thewolf אמר/ה:
[post]692046[/post] זה לא רק זה גם הטקטיקות של הרומאים והיוונים ביחס ללוחמי ימי הביניים היא הרבה יותר טובה.
להלניסטים ולרומאים היו טקטיקות מעולות שהיו רומסות כל הסתערות אבירים, אבל לא על קרבות בסדר גודל כזה דיברתי. ליוונים הקדומים מהפולייס לא היו טקטיקות מתקדמות מאוד, בתכלס התנגשות של מערכי הופליטים עם חיפוי פלטסטים. הספרטנים ואחריהם התבנים ניצחו בזכות משמעת ואומץ לב, לא גאונות טקטית מיוחדת.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]692049[/post] להלניסטים ולרומאים היו טקטיקות מעולות שהיו רומסות כל הסתערות אבירים

עם כל הכבוד למערך הצב הרומאי, לפרשים כבדים בימי הביניים היו כמה דברים שלא היו לאויבי רומא, כמו משוורות ואוכפים נורמליים, רומחים באורך של שלושה מטרים, שריון כבד, סוסים ששוקלים חצי טון בזכות המשוורת והרומח מרכזים את כל המשקל הזה לנקודה כואבת אחת, וסיוע של קשתות עם טווח הרבה יותר גדול מכל מה שהלגיונות יכלו להשיג.
 
הרומאים ניצחו כמה פעמים את הפרתים-משמע, קטפרקטים וקשתים רכובים (הטווח והעוצמה של קשת מורכבת גבוהים יותר משל קשת ארוכה, שהיא בתכלס סתם קשת גדולה). גם לקטםרקטים היה שריון מעולה, רומחים ענקיים וסוסים גדולים ואמיצים. ללגיונרים הייתה הרבה יותר משמעת מלאביר ולאיכרים שלו.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]692063[/post] הרומאים ניצחו כמה פעמים את הפרתים-משמע, קטפרקטים וקשתים רכובים

לא היו להם משוורות, והם לא ידעו לנהל מצור.
מצד שני גם לא הזיז להם כשהבירה שלהם נכבשה כמה פעמים. הם היו ניידים מידי.
 
אני דיברתי מלכתחילה על קרב של 10/10, לא 10,000/10,000 ובטח שלא מלחמה כוללת. אני מתאר לעצמי שאם הליגיונרים עם משמעת הברזל שלהם עמדו מול לוחמים גרמאנים (הם בחיים לא שמעו עליהם מעבר לסיפורי אימה גאליים על אנשים ענקיים, בהירים וחזקים שלא מפחדים למות... שרוצים להיהרג), מול קטפרקטים וקשתים רכובים, ומול צבאות הלניסטיים עם פילים, האבירים והאיכרים שלהם יצאו, אם בכלל, מפסידים.
 
חזרה
Top