• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

גזעי פנטזיה: למה, כמה ואיך

אני לא בטוח שגזעי פנטזיה נותנים בהכרח חוויה של משחק דמות לא אנושית. מכיוון שכולנו בני אדם, אנחנו לא באמת יכולים לשחק חייזרים ובשורה התחתונה - כל הגזעים דמויי האדם הם בסה"כ בני אדם עם תחפושות (ושינויים לגלגולי התכונה).

כדי לשחק בחור נמוך ורוטן עם גרזן, טיפוס מעודן שאוהב אומנות וטבע, בריון מכוער ואגרסיבי, חוכמולוג חובב תעתועים וגאדג'טים או אנגלי שמן ועצלן שיודע לפרוץ לדירות - אתה לא צריך באמת גזע שלם שזה האישיות של כל החברים בו. יש מספיק אנשים אמיתיים לגמרי שמתנהגים ככה (אבל אין להם 2+ לגלגולי ההצלה נגד משהו, אולי כאן הבעיה?).

יתר על כן, שיוך גזע שלם לתרבות ואישיות ספציפיים הוא נורא שטחי. כ-ל הגמדים הם חובבי זהב, קודרים, מעשיים וטובים עם עבודות מתכת? אין גמדים שאוהבים עבודות עץ? גמדים שמחים עם חיבה למשחקי מילים? גמדים עם ידיים שמאליות? גמדים שלא גרים בכלל מתחת לאדמה? ברור שיש - אפילו בספרי הכללים מזכירים שיש כאלה כיוצאי דופן, אבל למה כיוצאי דופן?
 
אם להביא כדוגמה את טולקין, אצלו גם בתוך הגזעים יש שוני ופיצול.
האלפים לדוגמה מחולקים לכמה עמים עם תרבות, שפה וכמובן מראה שונים-הסינדאר שוכני היערות ואוהבי הטבע והקשתות, הטלרי הספנים מאלקוואלונדה, הואניאר הבלונדיניים שרוקדים כל היום עם האלים והמלאכים, הנולדור-נפחים ואומנים שהם גם עצובים ואציליים, וכו׳.
האורקים אצלו הם יותר מפלצות עם יכולת דיבור ואין מה לחפש אצלם תרבויות שונות (או תרבות באופן כללי).
הגמדים אצלו מפולגים ל-7 עמים, ולמרות שמפורט בעיקר על עם דורין, יש מידע על העמים האחרים-״הגמדים הפעוטים״, אנשי נוגרוד ובלגוסט ועם דורין. הפעוטים מזכירים לי אישית את ה״דלית״ ההודיים.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]686146[/post] פעוטים מזכירים לי אישית את ה״דלית״ ההודיים.

מי? מה? איך?
אני זוכר במעומעם איזה גמד מעצבן מהסילמריליון, שהיה דומה יותר לגמדים המוקדמים והרעים של טולקין.

בנוגע לאורקים - במכתביו טולקין לא תיאר אותם כמפלצות, אלא כמונגולים מכוערים. גם היו להם תתי גזעים - האורקים תוארו כגדולים ביותר מבין עמי הגובלינים, והקטנים יותר כונו בהוביט "גובלין" ובשר הטבעות "סנאגה" (עבד - מופיע כדמות יחידה, אבל זה כינוי של תת-מין שלם למעשה).
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]686173[/post] מי? מה? איך?
אני זוכר במעומעם איזה גמד מעצבן מהסילמריליון, שהיה דומה יותר לגמדים המוקדמים והרעים של טולקין.
מים? ההוא שבגד בטורין, ברח לנרגותרונד והתחבא באוצרות עד שהורין הרג אותו?
הם היו נרדפים, מלוכלכים ומנודים...
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]686173[/post] בנוגע לאורקים - במכתביו טולקין לא תיאר אותם כמפלצות, אלא כמונגולים מכוערים.
גָזענות! אגב, יותר סביר שאלו הונים מכוערים (שעשו צרות רציניות לנוצרים וכמעט שרפו את רומא). מעניין שהפחד הנוצרי מההונים השתרש כל כך עמוק, שבמלחמות נפוליאון (יותר מאלף שנה אחר כך) כמה גדודי קשתים רכובים מונגולים-קלמיקים מלוכסני-עיניים הטילו על הפולשים הצרפתיים הרבה יותר אימה מפי שתיים גדודים רוסיים
(!Les Huns arrivent).
האורקים מתוארים בסך הכל כמפלצות-חיילים מכוערים של שר אפל, חסרי יכולת לבחור את שיוכם או לחשוב עצמאית.
 
לא חושב שגזענות - האורקים הם לא אסיאתים או תורכים או מונגולים או הונים - הם פשוט נראים כמו גרסא מאוד מכוערת של הנ"ל, שהיוו איום הגיוני על אירופה עד המאה ה-17 בערך.

ההונים היו זיכרון רחוק באירופה, אבל אנשים מלוכסנים וכהים שלטו בחלקים גדולים מרוסיה עמוק לתוך ימי הביניים, צבא תורכי צר על וינה בנת 1683, ויוון, ערש התרבות המערבית, הייתה בשלטון תורכי עד 1832.
 
אני לא רואה דמיון בין האורקים לאימפריה העות'מאנית בתפארתה. מצד שני, המערב-אירופי הממוצע לא הבדיל בין מראם של מונגולים, מדיארים, טטרים וטורקים.
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]686185[/post]אנשים מלוכסנים וכהים שלטו בחלקים גדולים מרוסיה עמוק לתוך ימי הביניים
רוסיה? אני לא חושב שהיא עניינה במיוחד את המערב אירופים. אני בכלל בספק שהם ראו אותה כאירופה-עד היום ברוסיה יש הרבה מאוד אסיאתי, בין אם אלה כל העמים האלטאים-מוסלמים שיש בה, שיטת השלטון המפגרת שלה או פשוט כי הדת שלה היא נצרות אורתודוקסית-מזרחית.
אגב, מעניין שעד הפלישה המונגולית מרבית העמים הטורקיים והקומניים שישבו בערבה היו... בלונדיניים עם עיניים כחולות.

ועוד משהו-אני היחיד שהכיתוב על הטבעת האחת מזכיר לו באופן אסוציאטיבי שפות אלטאיות?
 
אצלי יש גזעים כמו אלפים, גמדים, בני אדם -
ואני מנסה לשבור את המוסכמויות. אורקים אומנם נוטים לקרב, אבל הם בני תרבות אצילית. גמדים אוהבים עבודה באדמה, אבל הם כלל לא חיים מתחת לאדמה, והם נחרדים מהרעיון (או מכל רעיון ששובר את המסורת), אלפים מותאמים להיות מכשפים הרבה יותר מדרואידים (ואלפי היער הם נמוכים, חמודים ורוכבים על ארנבוני ענק) והגזע הראשון שנוצר הכוא האלפים האפלים, שלא, הם לא מאוד אפלים והם פתוחים כגזעי שחקן.
 
אז למה לא לקרוא להם בשמות אחרים? היתרון העיקרי בשימוש בגזעים הגנריים הוא שהשחקנים מקבלים מושג כללי על חברות או דמויות בעולם.

כמו שאגיד שבעולם המערכה המילה מגבת אומרת גלימה. כן שיניתי או "שברתי מוסכמות", אבל בסך הכל הקשתי על השחקנים.
 
בשביל שבירת המוסכמות. אנשים באים לאורקים ואומרים "הנה מפלצת גדולה ומרושעת" ואז הם מגלים שהיא לא.

בנוסף, זה תמיד עוזר שאנשים באים עם ידע קודם לשיטה, ואלפים כן דומים במובנים מסוימים לאלפים המוכרים...
זה מקל על הדרך ועוזר לי לשבור גזענות.
 
בבסיס, הם עדיין אורקים, ואתה עדיין מקבל את עיקר המידע שלהם. וזה סבבה לגמרי לשבור מוסכמויות. יש כאלה שאומרים שמוסכמויות נוצרו כדי לשבור אותן, והם לא טועים בסה"כ.
לשבירת מוסכמות יש השפעה מסוימת, שבין השאר אומרת "העולם הזה שונה", ונותנת הרגשה שונה לבני הגזע הזה בעולם. לדוגמה, השמש השחורה. כמו שהמפקד כבר הזכיר, לקח את כל המוסכמויות המקורות והשתין עליהן. האלפים הם חבורת גנבים, הגמדים קירחים, בני המחצית הם חבורת קניבלים מפחידים, וכך הלאה. זה מייחד את העולם, וגורם לשחקנים להבין ש"כל מה שהם יודעים בעצם לא נכון", גורם להם לחשוב מחדש על הכל, ובעולם שהוא פחות או יותר פוסט-אפוקליפסה בעולם פנטזיה ימי ביניימי, זה חלק גדול בחוויה שלו.
 
זה כמעט מקטלג את עולמות הפנטזיה ל2, "המוכרים" (רומח דרקון, פארון, גריהוק וכו') שבהם אתה יודע למה לצפות מכל גזע, והפחות מוכרים (שמש שחורה לדוגמה) שבהם אתה יכול ליפול לעולם חדש שאין לך מושג מה קורה בו...

בתאוריה, בגלל שעולמות כמו השמש השחורה משנים לך את כל התפיסה, אולי בעצם אפשר לדבר על "שלב א'" ו"שלב ב'"?
אני לא אומר שאסור לשחקן להתחיל את דרכו מהשמש השחורה (ולא מגריהוק לדוגמה) אבל זה עולם קצת חריג... מישהו מכיר עוד עולמות שכל הסדר בהם הפוך? זכור לי שיש את מחזור שער המוות עם העולם הלא ברור בעליל שלהם, ויש את העולם של שאנארה שגם זר לי. אבל אף אחד מהם לא לוקח לקיצון כמו השמש השחורה.
 
גזענות?... אדראן די מתמצת את ההרגשה שקיבלתי מזה:
dragonitzan אמר/ה:
[post]686332[/post] זה מקל על הדרך ועוזר לי לשבור גזענות.
אגב, אצלך ה''קטע'' בגזענות הוא בני אדם נגד אורקים ושות'. אני אוהב לשים אלפים כ''רעים''-הם בני אלמוות, יפים, מושלמים וקסומים, הגיוני שהגאווה תגבר עליהם, לא?
 
למעשה לא... אם ללכת על פי המקור שלהם, הם בני אדם שלא גורשו מגן העדן ולא עברו את החטא הקדמון... אלף אמור להיות מעל לגאווה ודברים כאלה (אמור) בפועל הרבה הופכים אותם לקצת אנוכיים, והרבה פעמים מראים שהם לא פועלים, מחכים, צופים. ובדרך כלל יורדים על בני האדם. אבל כמו שאתה אומר... כשאתה חי 1000 שנה ורואה ממכלה אנושית עולה ונופלת, אתה מפתח סבלנות, ואתה לומד שלפעמים לחכות זה התשובה הנכונה.

סתם דוגמה, סור, בן אנוש מרושע מקים אימפריה אדירה ומחליט לשעבד את בני האנוש שבאיזור שלו, שליח מגיע לאלפים ומבקש עזרה, ואלה מחליטים שבן האנוש המדובר הוא בן 35, בעוד 70 שנה פלוס מינוס, הוא ימות מזקנה... אז למה להכריז מלחמה ולגרום להרס, הרבה הרוגים, וכאב. בסך הכל תמתינו 70 שנה... (מנקודת מבט אלפית)

לא אומר שהאלפים לא יכולים להיות מרושעים, ולא אומר שאורקים לא יכולים להיות טובים. זה פתוח לפרשנות של כל שה"מ והעולם שלו, אצלי האורקים עדיין לא בדיוק קיבלו מקום בעולם, הם קיימים, אבל כמו הרבה גזעים אחרים (לרבות גמדים) עדיין לא הושבתי אותם במקום שהרגיש נכון.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]686373[/post] אגב, אצלך ה''קטע'' בגזענות הוא בני אדם נגד אורקים ושות'. אני אוהב לשים אלפים כ''רעים''-הם בני אלמוות, יפים, מושלמים וקסומים, הגיוני שהגאווה תגבר עליהם, לא?

בבני המפלצות זה ככה. במקומות אחרים... זה נגד דברים אחרים.
ואצלי, אלפים הם לא בני אלמוות, לא מושלמים ועדיין קסומים - אבל עדיין גאוותנים, אז בסדר.
 
לפעמים אפשר לעשות שינוי קטן אבל משמעותי.
למשל, בעולם משחק שהנחיתי בו פעם האלפים היו עם של פרשי-ערבות. בכל שאר הדברים הם היו זהים לאלפים רגילים. למשעה, הם היו אלפים רגילים עד לפני אלף ומשהו שנה, אבל אז הייתה מלחמה גדולה, והיערות במולדתם פשוט נשרפו לגמרי. מתוך האפר צמחו שיחים קטנים ודשאים, הקרקע נסחפה פה ושם, וארץ האלפים הפכה תוך כמה עשרות שנים לערבה שהיא כיום.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]687162[/post] רוב דמויי האדם הם עם תרבויות שבאותה מידה היה אפשר לכתוב על בני אדם, ככה ש"הם בדואים, אבל גם אורקים" לגיטימי באותה מידה כמו ויקינג-מערות (גמד), מתרומם-יער (אלף), לא-סגור-על-עצמו-אם-הוא-בריטי-או-צועני-מלוכלך (זוטון) ומקגיוור-קטן-וכושל (ננס).
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]687163[/post] אלפים זה קצת שונה כי הם בני אלמוות, אבל בכללי אתה צודק.
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]687164[/post] ובמה האלמותיות או אריכות הימים שלהם באה לידי ביטוי בצורה שמשנה לגמרי את התרבות שלהם ממשהו שתוכל למצוא גם אצל בני אדם?
נכון, אנחנו יודעים שאלפים חיים איזה 700 שנה, אבל אנחנו לא משחקים את 700 השנה האלה. חוץ מזה שברוב עולמות הפנטזיה ההיסטוריה והטכנולוגיה יחסית סטאטיות, אז זה לא כמו שתפגוש מישהו היום והוא יספר לך על נעוריו בימי הביניים וכמה שהעולם השתנה מאז.

למעשה, כמות השינויים שראה אלף בן 700 כנראה פחותה מזו שאני ראיתי - ואני לא כזה זקן אבל מספיק מבוגר כדי לזכור את המלחמה הקרה ואת זה שלכל מדינה באירופה היה מטבע משלה.
האלמותיות כן משנה את התרבות, אם יוצר העולם לא מתעצל וחושב על זה לעומק.
יש להם ילודה מאוד נמוכה->הם מעריכים חיים הרבה יותר מבני אדם.
יש להם את כל הזמן שבעולם->הם סבלניים מאוד, מאוד. במונחים של עשרות ומאות שנים.
וכמובן, הם בני אלמוות שמוקפים בבני תמותה עלובים-הם יהירים ומתנשאים על בני תמותה.
חוץ מזה, לגבי השינויים-לאו דווקא. אלרונד ראה את, את מלחמת מורגות', את איסילדור והברית האחרונה ובכללי שני עידנים שלמים. גלדריאל בכלל הגיעה מגן עדן האבוד לפני שהשמש זרחה בפעם הראשונה. אפילו לגולאס ה''צעיר'', בן כמה מאות שנים, זכה לראות את תקופת המלכים בגונדור ואת עליית רוהאן. אם מנחה משקיע בהיסטוריה של העולם, האלפים יזכו לראות הרבה.
 
חזרה
Top