בפרקים הקודמים:
האדריכלות של חותם מתבססת בעיקר על אבן, למרות שהחלקים העניים משתמשים יותר בעץ. לבניינים יש כמה קומות כדי לנצל את השטח המוגבל של העיר, והתריסים והגגות בדרך כלל חזקים במיוחד כדי להתמודד עם מזג האוויר האלים. אבל לכמה וכמה גגות, במיוחד בחזית המים ועיר הצבעים, יש מאפיין נוסף ולא צפוי - הם בולטים מטר או אפילו יותר מעבר לקיר הבניין, והתחתית שלהם שטוחה כמו רצפה הפוכה. התכונה הזו נוצרה לטובת המסורת הותיקה של רקדני הרעפים, שנולדה בחותם והפכה לאחד מסימני ההיכר של רחובותיה.
העיקרון שעומד בבסיס ריקוד רעפים הופיע בצורות שונות במגוון מקומות ברחבי העולם - השבטים המזנקים של הרי ההרים, פלוגות החאי-דרדה של נסיכויות חציין, אדוני הלילה מהממלכה האבודה של אפאל. כולם משתמשים בעובדה שימושית אחת: אם אתה זז בצורה הנכונה, אתה יכול לשנות את הכיוון אליו אתה נופל. התנועות הדרושות הן מסובכות ומפותלות מאוד, ואתה חייב להמשיך לזוז, אבל כל עוד אתה לא עושה טעות אתה תמשיך ליפול למעלה או לצדדים או לאן שלא תרצה. ככה השבטים המזנקים מתגברים על מצוקים אדירים, כך החאי-דרדה כבשו ערים רבות וכך אדוני הלילה נודעו כמתנקשים חסרי מעצורים. אבל רקדני הרעפים של חותם לקחו את השיטה רחוק יותר מכולם ועשו ממנה אמנות: בניגוד לאחרים, הם יכלו לשלוט בסביבה שלהם ולהתאים אותה לצרכיהם. מאחר שקשה להמשיך לזוז נכון כשאתה נופל, רקדני הרעפים מוודאים שהם ייפלו למקום בו הם יוכלו להמשיך לרקוד.
ריקוד רעפים הוא מסורת בת מאות אם לא אלפי שנים, ועם הזמן נוצרו מספר שיתופי פעולה בין רקדנים לבנאים. חוץ מהשוליים הנדיבים של גגות בנאים הוסיפו לבניינים ווים, מוטות ובמות קטנות במיקומים אסרטגיים לטובת הרקדנים. רחוב רוח-אז שבעיר הצבעים תוכנן במיוחד כדי שרקדני רעפים יוכלו ליפול לאורכו בלי לגעת בקרקע אפילו פעם אחת. הסולמות לא תוכננו למטרה הזו (הם לא תוכננו בכלל), אבל רקדני רעפים מוצאים שם עבודה כשליחים - או כייסים. אבל המופת הגדול מכולם, המקום בו מיטב האדריכלות ומיטב הרקדנים נפגשים, הוא בתיאטרון אלשחק.
תיאטרון אלשחק הוא אחת האטרקציות המרכזיות בחותם ואחד המרכזים התרבותיים העיקריים שלה. בחיבור בין רחוב צור-שמש (שמוביל מהשער המזרחי) ורחוב חמלה (מהשער הדרומי) נמצא שוק אשמורת, השוק הגדול של עיר הצבעים, ומעברו השני של רחוב צור-שמש יושב תיאטרון אלשחק. זהו מבנה אבן גדול במיוחד, קובייה של ארבעים על ארבעים על ארבעים מטרים. הקירות החיצוניים מכוסים במרפסות (חלקן הפוכות) וכוכים ו - רעיון חדש בנוף של חותם - פסלים, של שדים ומפלצות ודמויות מופשטות. בפנים התיאטרון הוא במידה רבה ערבוביית מסדרונות, רובם רחבים וגבוהים אך ביניהם מתפתלים מסדרונות קטנים יותר, וכולם מתחברים בשרירותיות בלי לדאוג לכמה קל להתמצא במקום. לתיאטרון אין דלת ראשית אלא אוסף פתחים מכל צד, כל אחד מוביל למסדרון אחר. אך בסופו של דבר כל המסדרונות מובילים למרכז התיאטרון, ללב הבניין - אל הבמה הגדולה. זהו חלל גדול שנפתח לשמיים, שקירותיו פתוחים ככל האפשר כדי למקסם את מרחב הצפייה. כל המסדרונות שמקיפים אותו נפתחים אליו, ופה ושם בולטות מרפסות קטנות (אליהן קשה במיוחד להגיע). את הבמה הגדולה מרשתים חבלים ארוכים, נמתחים מהרצפה אל הקירות וביניהם בסידור שנראה אקראי אך למעשה תוכנן בקפידה. זה מוקד ההופעות של רקדני התיאטרון.
בתיאטרון מתקיימי מופעים כל שישה ימים. הם משלבים בין ריקודים והצגות על שדים וכוחות טבע, ללא מילים אך לפעמים עם שירה עוצמתית. לרוב אלה מופעים קטנים של כתריסר מהרקדנים הזוטרים, אבל במועדים מיוחדים יוצאים הרקדנים האמנים ונותנים הופעות מיוחדות. ופעמיים בשנה, לכבוד פתיחת שבוע החגיגות לקראת התהלוכה של בת-אפר, הם עורכים הופעה מיוחדת. כל הרקדנים משתתפים בה, עשרות רקדנים ממלאים את הבמה הגדולה והשאר רוקדים במסדרונות, נופלים בחן בין האורחים ולעולם לא נוגעים באף אחד מהם. ההופעה מתחילה בשקיעה עם הרקדנים הזוטרים, ועם הזמן הרקדנים האמנים צצים למופעים ארוכים יותר ויותר עד שממש לפני הזריחה כולם מתאספים בבמה הגדולה ומבצעים את הריקוד-רב, מחזה עוצר נשימה שמתאר את חילוף העונות והמלחמה\רומן בין השמש לחורף. בסופו כל הרקדנים קדים ואז נופלים אל השמיים - אך ככל הנראה אף אחד מהם לא מת.
הרקדנים של תיאטרון אלשחק נודעו ברחבי העולם, אפילו יותר מרקדני הרעפים הרגילים של חותם. רוב רקדני הרעפים שברחובות יודעים רק ליפול למעלה, והם רוקדים על שולי הגגות ולא יותר. הנועזים מביניהם מזנקים בין גגות, המיומנים מביניהם רוקדים גם על קירות, אבל רק מעטים מהם יודעים לשנות כיוון באמצע ריקוד. הרקדנים של תיאטרון אלשחק, לעומתם, מתמחים בשינויי כיוון אלגנטיים והרקדנים האמנים מיומנים כל כך שלפעמים נראה שהם פשוט יודעים לעוף. הרקדנים האמנים מנהלים חיים חשאיים למדי כך שהסיפורים עליהם רבים ופרועים למדי, אבל בדבר אחד אין ספק - הם מהאוצרות התרבותיים הגדולים ביותר של חותם.
שילוב במשחק
בתור התחלה, כמעט בכל רחוב ראשי אפשר לראות רקדני רעפים. מעבר לערך האסתטי, רקדני הרעפים רואים הרבה מלמעלה וחלקם יסכימו למכור מידע או שירותים בתמורה למחיר הנכון. ריקוד רעפים יכול להיות מיומנות שימושית לדמויות, אבל בשביל ללמוד אותה הם יצטרכו למצוא מורה מתאים וזה יכול להיות די מאתגר. מבחינה מכאנית ריקוד רעפים מאפשר ליפול למעלה, ונגד קושי גבוה יותר ללכת על קירות\לשנות כיוון, אבל כל הסחת דעת גוררת בדיקה נוספת עם מחסר וכל כישלון הוא כואב.
תיאטרון אלשחק עצמו הוא בעיקר אטרקציה, אבל הרקדנים שלו לא מגבילים את עצמם אליו. הם לעתים קרובות מתאמנים ברחבי העיר, וחלק מהם לוקחים חלק בפעילויות... מפוקפקות. הדמויות יכולות לפגוש את אחד הרקדנים בצורה הזאת, מה שיכול לספק להם קשר לתיאטרון. ומאחר שההופעות נחשבות לאירועים חברתיים מכובדים, קשר לתיאטרון יכול להפוך לקשר לכל מיני אנשים: המעמד העליון מזמין לפעמים הופעות בלעדיות, ושתי ההופעות הגדולות של השנה מושכות אליה אצילים ועשירים רבים שמשריינים לעצמם מקומות טובים. בנוסף, מי יודע במה הרקדנים האמנים מתעסקים? גם אם רק עשירית מהשמועות עליהם נכונות, הם מנהלים חיים סוערים למדי. וזהו חוק נפוץ למדי בחותם שאנשים יוצאי דופן לעיתים קרובות מוצאים את עצמם מעורבים בכל מיני דברים מעניינים.
------------
הארות, הערות, כבשים מכל הגדלים וגם סתם תגובות "יו, מגניב!" יתקבלו בברכה.
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37056 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37111
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37533 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37555
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37640 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37701
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37754 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37794
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37851 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37893
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38001 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38028
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38082 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38171
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38258 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38309
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38342 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38385
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38449 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38490
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38563 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38583
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38613 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38730
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38801 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38824
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38881 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38960
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38981
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37533 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37555
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37640 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37701
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37754 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37794
https://www.pundak.co.il/forums/threads/37851 https://www.pundak.co.il/forums/threads/37893
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38001 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38028
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38082 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38171
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38258 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38309
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38342 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38385
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38449 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38490
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38563 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38583
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38613 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38730
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38801 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38824
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38881 https://www.pundak.co.il/forums/threads/38960
https://www.pundak.co.il/forums/threads/38981
העיקרון שעומד בבסיס ריקוד רעפים הופיע בצורות שונות במגוון מקומות ברחבי העולם - השבטים המזנקים של הרי ההרים, פלוגות החאי-דרדה של נסיכויות חציין, אדוני הלילה מהממלכה האבודה של אפאל. כולם משתמשים בעובדה שימושית אחת: אם אתה זז בצורה הנכונה, אתה יכול לשנות את הכיוון אליו אתה נופל. התנועות הדרושות הן מסובכות ומפותלות מאוד, ואתה חייב להמשיך לזוז, אבל כל עוד אתה לא עושה טעות אתה תמשיך ליפול למעלה או לצדדים או לאן שלא תרצה. ככה השבטים המזנקים מתגברים על מצוקים אדירים, כך החאי-דרדה כבשו ערים רבות וכך אדוני הלילה נודעו כמתנקשים חסרי מעצורים. אבל רקדני הרעפים של חותם לקחו את השיטה רחוק יותר מכולם ועשו ממנה אמנות: בניגוד לאחרים, הם יכלו לשלוט בסביבה שלהם ולהתאים אותה לצרכיהם. מאחר שקשה להמשיך לזוז נכון כשאתה נופל, רקדני הרעפים מוודאים שהם ייפלו למקום בו הם יוכלו להמשיך לרקוד.
ריקוד רעפים הוא מסורת בת מאות אם לא אלפי שנים, ועם הזמן נוצרו מספר שיתופי פעולה בין רקדנים לבנאים. חוץ מהשוליים הנדיבים של גגות בנאים הוסיפו לבניינים ווים, מוטות ובמות קטנות במיקומים אסרטגיים לטובת הרקדנים. רחוב רוח-אז שבעיר הצבעים תוכנן במיוחד כדי שרקדני רעפים יוכלו ליפול לאורכו בלי לגעת בקרקע אפילו פעם אחת. הסולמות לא תוכננו למטרה הזו (הם לא תוכננו בכלל), אבל רקדני רעפים מוצאים שם עבודה כשליחים - או כייסים. אבל המופת הגדול מכולם, המקום בו מיטב האדריכלות ומיטב הרקדנים נפגשים, הוא בתיאטרון אלשחק.
תיאטרון אלשחק הוא אחת האטרקציות המרכזיות בחותם ואחד המרכזים התרבותיים העיקריים שלה. בחיבור בין רחוב צור-שמש (שמוביל מהשער המזרחי) ורחוב חמלה (מהשער הדרומי) נמצא שוק אשמורת, השוק הגדול של עיר הצבעים, ומעברו השני של רחוב צור-שמש יושב תיאטרון אלשחק. זהו מבנה אבן גדול במיוחד, קובייה של ארבעים על ארבעים על ארבעים מטרים. הקירות החיצוניים מכוסים במרפסות (חלקן הפוכות) וכוכים ו - רעיון חדש בנוף של חותם - פסלים, של שדים ומפלצות ודמויות מופשטות. בפנים התיאטרון הוא במידה רבה ערבוביית מסדרונות, רובם רחבים וגבוהים אך ביניהם מתפתלים מסדרונות קטנים יותר, וכולם מתחברים בשרירותיות בלי לדאוג לכמה קל להתמצא במקום. לתיאטרון אין דלת ראשית אלא אוסף פתחים מכל צד, כל אחד מוביל למסדרון אחר. אך בסופו של דבר כל המסדרונות מובילים למרכז התיאטרון, ללב הבניין - אל הבמה הגדולה. זהו חלל גדול שנפתח לשמיים, שקירותיו פתוחים ככל האפשר כדי למקסם את מרחב הצפייה. כל המסדרונות שמקיפים אותו נפתחים אליו, ופה ושם בולטות מרפסות קטנות (אליהן קשה במיוחד להגיע). את הבמה הגדולה מרשתים חבלים ארוכים, נמתחים מהרצפה אל הקירות וביניהם בסידור שנראה אקראי אך למעשה תוכנן בקפידה. זה מוקד ההופעות של רקדני התיאטרון.
בתיאטרון מתקיימי מופעים כל שישה ימים. הם משלבים בין ריקודים והצגות על שדים וכוחות טבע, ללא מילים אך לפעמים עם שירה עוצמתית. לרוב אלה מופעים קטנים של כתריסר מהרקדנים הזוטרים, אבל במועדים מיוחדים יוצאים הרקדנים האמנים ונותנים הופעות מיוחדות. ופעמיים בשנה, לכבוד פתיחת שבוע החגיגות לקראת התהלוכה של בת-אפר, הם עורכים הופעה מיוחדת. כל הרקדנים משתתפים בה, עשרות רקדנים ממלאים את הבמה הגדולה והשאר רוקדים במסדרונות, נופלים בחן בין האורחים ולעולם לא נוגעים באף אחד מהם. ההופעה מתחילה בשקיעה עם הרקדנים הזוטרים, ועם הזמן הרקדנים האמנים צצים למופעים ארוכים יותר ויותר עד שממש לפני הזריחה כולם מתאספים בבמה הגדולה ומבצעים את הריקוד-רב, מחזה עוצר נשימה שמתאר את חילוף העונות והמלחמה\רומן בין השמש לחורף. בסופו כל הרקדנים קדים ואז נופלים אל השמיים - אך ככל הנראה אף אחד מהם לא מת.
הרקדנים של תיאטרון אלשחק נודעו ברחבי העולם, אפילו יותר מרקדני הרעפים הרגילים של חותם. רוב רקדני הרעפים שברחובות יודעים רק ליפול למעלה, והם רוקדים על שולי הגגות ולא יותר. הנועזים מביניהם מזנקים בין גגות, המיומנים מביניהם רוקדים גם על קירות, אבל רק מעטים מהם יודעים לשנות כיוון באמצע ריקוד. הרקדנים של תיאטרון אלשחק, לעומתם, מתמחים בשינויי כיוון אלגנטיים והרקדנים האמנים מיומנים כל כך שלפעמים נראה שהם פשוט יודעים לעוף. הרקדנים האמנים מנהלים חיים חשאיים למדי כך שהסיפורים עליהם רבים ופרועים למדי, אבל בדבר אחד אין ספק - הם מהאוצרות התרבותיים הגדולים ביותר של חותם.
שילוב במשחק
בתור התחלה, כמעט בכל רחוב ראשי אפשר לראות רקדני רעפים. מעבר לערך האסתטי, רקדני הרעפים רואים הרבה מלמעלה וחלקם יסכימו למכור מידע או שירותים בתמורה למחיר הנכון. ריקוד רעפים יכול להיות מיומנות שימושית לדמויות, אבל בשביל ללמוד אותה הם יצטרכו למצוא מורה מתאים וזה יכול להיות די מאתגר. מבחינה מכאנית ריקוד רעפים מאפשר ליפול למעלה, ונגד קושי גבוה יותר ללכת על קירות\לשנות כיוון, אבל כל הסחת דעת גוררת בדיקה נוספת עם מחסר וכל כישלון הוא כואב.
תיאטרון אלשחק עצמו הוא בעיקר אטרקציה, אבל הרקדנים שלו לא מגבילים את עצמם אליו. הם לעתים קרובות מתאמנים ברחבי העיר, וחלק מהם לוקחים חלק בפעילויות... מפוקפקות. הדמויות יכולות לפגוש את אחד הרקדנים בצורה הזאת, מה שיכול לספק להם קשר לתיאטרון. ומאחר שההופעות נחשבות לאירועים חברתיים מכובדים, קשר לתיאטרון יכול להפוך לקשר לכל מיני אנשים: המעמד העליון מזמין לפעמים הופעות בלעדיות, ושתי ההופעות הגדולות של השנה מושכות אליה אצילים ועשירים רבים שמשריינים לעצמם מקומות טובים. בנוסף, מי יודע במה הרקדנים האמנים מתעסקים? גם אם רק עשירית מהשמועות עליהם נכונות, הם מנהלים חיים סוערים למדי. וזהו חוק נפוץ למדי בחותם שאנשים יוצאי דופן לעיתים קרובות מוצאים את עצמם מעורבים בכל מיני דברים מעניינים.
------------
הארות, הערות, כבשים מכל הגדלים וגם סתם תגובות "יו, מגניב!" יתקבלו בברכה.