• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 מו"ד 5 לא אוהבת פרשים?

עכשיו כשיוצא לי להתעמק קצת יותר בדקויות של ספרי הכללים לטובת הכתיבה ב"לוחמי כל העולם"
http://www.pundak.co.il/forums/viewtopic.php?f=5&t=38012

שמתי לב שבניגוד למהדורות קודמות, העיסוק המכני של מו"ד5 בפרשים הוא די רזה. אין אפילו מיומנות לרכיבה על סוסים (רק מזכירים שאפשר להשתמש במיומנות "טיפול בחיות" כדי לתפעל את הסוס במצבים מסוכנים) ופעלולי רכיבה או הסתערות עם רומח די נשארו בחוץ.

יש אמנם תת-פרק של כמה פסקאות על קרב רכוב (שחצי ממנו מוקדש לסוגיית העליה והירידה מהסוס) והתייחסות לFEAT של לוחם רכוב (שנותן לך יתרון להתקפה על מי שלא רכוב ומשפר את גלגולי ההצלה של הסוס) אבל בכל השאר נראה שמנסים לרמוז לך לא להתעסק עם סוסים, חמורים גמלים וכיו"ב עקב חוסר עניין לציבור.

מצד שני, זה אולי חזרה לשורשים של "מבוכים ודרקונים" ובמבוך אתה ממש לא צריך סוס.
 
נשמע הגיוני. במהדורה 3 ונגזרותיה לא ראיתי ממש הצדקה להיות לוחם רכוב. על אף שתיאורטית אפשר לקבל יתרונות מסוימים, יש עדיין נקודת כשל מאוד גדולה - החיה שאתה רוכב עליה. לא משנה מה זה, אם זה סוס קל או רמח שמיימי קסום או פגסוס, חיית הרכיבה שלך היא תמיד החולשה שלך. ברגע שהורגים אותה (וזה לרוב יותר קל מאשר להרוג את הפרש עצמו), הולך לו כל היתרון.
 
גם בעולם האמיתי האבירים שרכבו על סוס לא היו חסרי אונים בקרב רגלי, הסוס פשוט נתן להם יתרון רציני ואחרי שהם הופלו או שהסוס נפגע הם המשיכו להלחם לא רע בכלל. הבעיה האמיתית בעיניי היא שמו"ד הוא משחק של זחילת מבוכים. מי זוחל במבוך כשהוא רכוב על סוס מלחמה משורין?
 
זה מאוד תלוי מה שיטת המשחק שהמהודרה מכוונת אליה.האם זה חקר מבוכים ומקדשים עתיקים,או לחימה בקרבות גדולים?
זה כמובן גם תלוי בעולם המערכה,שבו אפשר לראות אם הדמויות יגיעו למצבים שהן יילחמו עם סוסים,כנראה בקרבות גדולים,או שהן יילחמו בקרבות מאוד קטנים,שבהם אין באמת צורך בסוס.
כנראה שמו"ד חמש פחות אוהבת קרבות גדולים ומעדיפה לכוון למצב הקלאסי של חקר מבוכים ושרידים עתיקים.
 
היתרון של סוס הוא מהירות וניידות - אצל האביר זה מתבטא גם בכוח-מחץ בהסתערות רומחים, ואצל קשתים רכובים ביכולת לייצר אש תוך כדי המנעות ממגע. למעשה, קשתים רכובים מוסלמים הצליחו לנצח במזרח התיכון גם את האבירים וגם את המונגולים שהיו בעצמם קשתים רכובים.

אבל כן, אבירים יכולים להילחם גם כרגלים, ויכלו להיות קטלניים בתפקיד הזה, אבל לא אם הם נפלו מהסוס קודם - זה די שובר עצמות, שלא לדבר על זה שאם הסוס מת פתאום באמצע הריצה הוא בדרך כלל נוטה להתהפך ולמעוך את הרוכב.

מו"ד מאוד מוכוונת לקרבות רגליים בתא שטח מצומצם, אז הגיוני שהיא תעודד אותך להתעסק בזה פחות. זה לא באג, זה פיצ'ר של המכניקה - כמו שבמשחקי מלחמה ממבט ראשון במחשב יש עיסוק חסר פרופורציות בצלפים ורובי צלפים, בעוד שבמציאות להביא רובה צלפים לתמרון "על היעד" זה בדרך כלל מתכון למוות מוקדם.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
היתרון של סוס הוא מהירות וניידות - אצל האביר זה מתבטא גם בכוח-מחץ בהסתערות רומחים, ואצל קשתים רכובים ביכולת לייצר אש תוך כדי המנעות ממגע. למעשה, קשתים רכובים מוסלמים הצליחו לנצח במזרח התיכון גם את האבירים וגם את המונגולים שהיו בעצמם קשתים רכובים.

אבל כן, אבירים יכולים להילחם גם כרגלים, ויכלו להיות קטלניים בתפקיד הזה, אבל לא אם הם נפלו מהסוס קודם - זה די שובר עצמות, שלא לדבר על זה שאם הסוס מת פתאום באמצע הריצה הוא בדרך כלל נוטה להתהפך ולמעוך את הרוכב.

מו"ד מאוד מוכוונת לקרבות רגליים בתא שטח מצומצם, אז הגיוני שהיא תעודד אותך להתעסק בזה פחות. זה לא באג, זה פיצ'ר של המכניקה - כמו שבמשחקי מלחמה ממבט ראשון במחשב יש עיסוק חסר פרופורציות בצלפים ורובי צלפים, בעוד שבמציאות להביא רובה צלפים לתמרון "על היעד" זה בדרך כלל מתכון למוות מוקדם.

בדיוק הוציאו עכשיו איזה קיט לוחם "אביר". לא שהוא עושה הרבה מעבר אבל...
 
היתרון של סוס הוא לא רק מהירות וניידות : היתרון של סוס זה שהוא ענק, מרשים , מאפשר לרוכב עליו תנועה מהירה לאורך זמן ( כי שיריון + כלי נשק זה לא משהו שאתה יכול לסחוב הרבה זמן ), הוא מספק מחסה חלקי לרוכב עליו ( גם אם הוא לגמרי פאסיבי, ואם הוא מאומן לדרוס או לנשוך הוא עוד כלי נשק).
אבל כל הדברים האלו או לא בשימוש במו"ד, או די נעלמים עם העובדה הפשוטה שיש סיכוי סביר שלדמות שלך יש הרבה יותר נק"פ מלסוס :-/
 
מו"ד זה פנטזיה, ויש לנו בעיה כששמים סוס מתחת ללוחם עם 15 התקפות ו 700 נק"פ שנלחם בדרקון עם נשיפת אש ברדיוס של פצצת אטום ונזק של 900ק6

הסוס הוא הטנק של ימי הביניים והתקופות המוקדמות יותר, אבל הוא פחות רלוונטי בז'אנר פנטזיה, איפה שיש מטחי מטאורים והיפוכי גרבטיציה.
גם בסרטים הנשיפה של הדרקון תמיד מפספסת את הסוס, מה שלא יקרה במו"ד.
בקיצור, סוס הוא תוספת קטנה ונחמדה, אך לא מעבר לזה ולכן עשו בשכל עם find steed לפלדין. שבסוף מעניק את אפקט הרכיבה על ידי קסם שניתן לשחזור בקלות.
 
חזרה
Top