• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך לספר לחברה שלכם על התחביב?

Gandalf

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
לא, לא, זה לא עוד עץ של ׳משחקי תפקידים זה לא קול׳ או ׳שחקני תפקידים הם אנשים מוזרים׳. ממש לא.

בזמן האחרון אני תוהה איך לספר לחברה שלי על התחביבים שלי - משחקי תפקידים, מיניאטורות, וכו׳. היא כן יודעת שאני גיק של Xbox ואוהב CoD, אבל זה בערך זה. למרות שזה נשמע תבוסתני, אני לא רוצה להרתיע אותה עם המון מיניאטורות וספרים. חברה הקודמת שלי הייתה גיימרית בעצמה אז לא היה לה אכפת ממיניאטורות או דברים כאלו. עכשיו זה שונה.
באופן כללי אני בכלל לא מתבייש בתחביבים שלי. אני מודע לכך שאלו לא תחומי העניין הכי פופולריים, אבל גם לא אתחיל לדבר על זה עם מישהו שאני יודע שלא מתעניין בזה, כמו שהוא לא יתחיל לדבר איתי על ליגת האלופות או מכוניות.

אני בעיקר מחפש עצות ממי שכבר עשה/עבר את זה על ה׳איך׳.

תודה רבה ושבוע טוב.
 
DON'T!

סתם, אני צוחק. ההשקפעה שלי בנושא היא כזאת - אם יש אספקט שתופס חלק גדול מהחיים שלך, שממנו את נהנה ושואב השראה, שדרכו רכשת חברים רבים והיו לך זמנים נהדרים בזכותו, אין שום בושה בלספר את זה לבת הזוג שלך. אם אתה מגיע למצב שבו אתה חושש לספר לבת הזוג שלך על הדבר הזה שתופס חלק מכובד בחיים שלך, כנראה שיש פה בעיה.
אז אם אתה חושב שאתם מצוינים ביחד ואתה רואה לזה עתיד - ספר לי בלי להתנצל! זה אפילו לא צריך להיות משהו דרמטי כמו "אנחנו צריכים לדבר... לא גיליתי לך עד עכשיו, אבל אני גמד כוהן". פשוט תזמין אותה באופן קז'ואלי לאיזה סשן או משהו. מפה לשם בסופו של דבר היא תרצה הסבר מה זה. אם תתעניין מה טוב. אם לא, no harm done. אני בתחושה שבנות יודעות שבנים אוהבים לעשות דברים של בנים.
 
אהם פלאפי.

Gandalf אמר/ה:
לא, לא, זה לא עוד עץ של ׳משחקי תפקידים זה לא קול׳ או ׳שחקני תפקידים הם אנשים מוזרים׳.

הוא דיבר פשוט על איך לומר לה על זה בלי להרתיע אותה עם כמויות של ספרים ומניאטורות.
לי אישית אין שום ניסיון בזה, אבל אני חושב שברגע שתראה לה את המניאטורות עם הצביעה המעולה שלך זה כבר יסדר הכל :)
 
תשמע,רוב הגברים עושים דברים שהם מפגרים בעיני בחורות.היות שחברה שלך מין הסתם בנאדם אינטיליגנטי, התחום הזה לא אמור להיות טיפשי בעיניה יותר מכדורגל.
אישית,חברה שלי לא שחקנית משחקי תפקידים/גימרית בעצמה,אבל היא כן קוראת הרבה ספרי ואוהבת פנטזיה ומד"ב,היא פשוט הייתה פעם בחדר שלי,ראתה את הספרים ודי התלהבה מזה שאני משחק בזה[כמובן תוך כדי ירידה משועשעת על זה שאני חנון,מעקיצות על זה אתה לא תמנע,אבל זה כל הכיף,ת'כלס האינטיליגנטיות אוהבות את זה].
מעבר לזה,גם אם בחורות אחרות שהן יחסית אינטיליגנטיות,אם הן מכירות אותך טוב, הן פשוט ישערו את זה/לא יופתעו בכלל וזה לא ישנה כלום.קרה לי הרבה פעמים בחורות שבאו לחדר שלי או שמעו שאני הולך לסשן פשוט משכו בכתפיים וזה בכלל לא הפריע להן להעריך/לאהוב/לרצות אותי.
 
פלאפי אמר/ה:
DON'Tההשקפעה שלי בנושא היא כזאת - אם יש אספקט שתופס חלק גדול מהחיים שלך, שממנו את נהנה ושואב השראה, שדרכו רכשת חברים רבים והיו לך זמנים נהדרים בזכותו, אין שום בושה בלספר את זה לבת הזוג שלך. אם אתה מגיע למצב שבו אתה חושש לספר לבת הזוג שלך על הדבר הזה שתופס חלק מכובד בחיים שלך, כנראה שיש פה בעיה.
בעצם המצב האידאלי הוא שהיא יודעת מה התחביבים שלך, כולל משחקי תפקידים ומיניאטורות, עוד לפני שהיא החברה הרשמית שלך.
אין לך איזה דגם חצי מוכן בחדר, שהיא תשאל עליו ברגע שהיא רואה איך נראה השולחן שלך? בכל אופן לא צריך לעשות ממשחקי תפקידים או מיניאטורות עניין גדול. זה באמת משהו שבדרך אגב, כמו כל תחביב אחר. "מצטער, ברביעי הבטחתי סשן לחברים..."
(ובדוגמה שלך בהודעה הראשונה- כמו שאף אחת לא תגיד לך "תקשיב, לא סיפרת לך עד עכשיו... אבל אני צופה אדוקה בליגת האלופות ועכשיו אחפור לך על ספרד נגד גרמניה").
פלדריק אמר/ה:
תשמע,רוב הגברים עושים דברים שהם מפגרים בעיני בחורות.
לגמרי.
 
נראה לי שהדגש הוא לא "איך", אלא "מתי".
והתשובה - לא בהתחלה.

אחרי זה כשהיא כבר איתך זה לא יהיה כזה נורא. חברה שלי אפילו רואה איתי סרטי פנטזיה, משחקי הכס וכו' רק בגלל שאני אוהב את זה.

אגב, אצלי זה התגלה כאשר היא הסתכלה על הספרים במדפים שלי וראתה כל מיני ספרי משחקי תפקידים. הפיתרון היה מאוד פשוט - לכבות את האור...
 
אפשר להתערב?

אתם עושים מזה יותר מדי עניין. אל תנסה "איך" ו"מתי". תנסה פשוט לא להגזים ולחפור. אה, כן, אני גם עושה את זה, אבל זה לא אומר שאני לא מסוגל, למשל, לתפקד במצבים חברתיים. זה משחק, זה כיף, יש לי חברים שמשחקים בזה... וזהו. בדיוק כמו שאדם אחר שמתלהב נורא מבית"ר ירושלים ורוצה שהחברה הנורמטיבית תסתכל עליו בעין טובה - לא מתהלך עם צעיפים צהובים ושחורים ועושה כל מיני דברים מגוחכים. זה גם טוב סתם בשביל עצמך [אתה הולך בבית עם דגמים של מיניאטורות ותוקף את האוויר בחרבות דמיוניות? זה מוזר. תפסיק].

נורא פשוט - אם היא שואלת - תגיד שכן. אם היא מתעניינת - תסביר בקצרה. אל תגזים ואל תדחוף אותה. זה בסך הכל תחביב.
 
אתמול היא באה אליי, וכמובן ראתה את כל התחביבים - ודווקא היה אחלה. כשהיא ראתה את המיניאטורות הראיתי לה את מצודת הלם שמכרתי בטונה של כסף, אז זה קצת עזר ;)
כמובן שכמו שפלדריק כתב היא הייתה מאוד משועשעת וקצת עקצה אותי, אבל היה מצחיק :)
אה, והבטחתי להריץ לה סשן מתישהו בזמן הקרוב(כמעט התחלנו אבל אז נגררתי לראות איתה ׳האח הגדול׳... גוד דנג איט)... למישהו יש עצות על איך להריץ לאנשים שמעולם לא שיחקו משחקי תפקידים או לא ממש אוהבים פנטזיה?
 
בקצרה-משחק לא יותר מדי "כבד" ברמת משחק התפקידים, לא יותר מדי רחוק מהמציאות, ובלי מסות של חוקים מעבר לפסקה או שתיים, ותנסה להריץ את זה ב"ארגז חול", כדי להציג את העניין באופן יותר חיובי (וגם רצוי שתנסה לבצע את ההנחיה על הצד הטוב ביותר) כי מ"תים צריכים אנשים שחושבים עליהם טובות.
 
תלך על הדברים הכי פשוטים, מבוך,אורק, ומלכודת.
אל תנסה להכביד בכל מיני פרטים ורקע אלא אם היא מתעניינת,
ותן הזדמנות אחת או שתיים לדיאלוג עם מפלצות או אנשים באיזה כפר, כדי להראות שזה לא הכל זחילת מבוך אחת גדולה.
 
ארחיב את מה שאמר אייסל. הנה התרחיש שאני הייתי עושה בטקטיקה, כדי להראות לבחורות (או בחורים) משחק תפקידים, להכיר להן את בסיס החוקים, ולהגניב אותן לרצות להמשיך, בתוך 15 דקות בערך:

תחילה נכנסים מיד ל-"מצב מנחה", מדבר בטון מעניין, תנועות ידיים, התלהבות. לא יותר מדי, אבל לשים לב שלא לאבד מתח. אתה לא רק משחק - אתה *מופיע*.

"את היא אלפית משבטי הצפון, קשתית מצטיינת, אחת מהגששיות הטובות של שבטך. איך קוראים לך? תמציאי איזה שם אלפי שתרצי."

לזרום עם מה שהיא אומרת, לעודד אותה, ולהגיד שזה מתאים. אם היא אומרת משהו כמו "רוח זאב!", אתה אומר, "סבבה! למה דווקא השם הזה? אולי רוח הזאב הגדולה משגיחה עליך, אולי יש לך זאב שגידלת מאז שמצאת אותו פצוע", ומה שהיא רוצה - זה מה שיהיה.

"לפני שלושה לילות, תחת מחסה החשיכה, פרצו לתוך המחנה השבטי שלכם יצורים מגודלים ואכזריים, מפלצות של ממש, וחטפו כמה מבני כפרך! כבר שלושה ימים שאת עוקבת אחרי עקבותיהם של היצורים, בניסיון למצוא את החטופים ולהשיבם. מצאת את עצמך יורדת יותר ויותר דרומה, הרבה מעבר לארצות אליהן את רגילה. עזבת את השלגים והאגמים, ונכנסת לתוך יער אורנים ענק, טבעי ופראי.
העקבות מובילים לגבעה קטנה מוקפת עצים, ובמרכזה מה שנראה כמו הריסותיו של מבנה כלשהו... מדרגות עתיקות יורדות אל תוככי הגבעה, מתחת לאדמה, ונראה שהעקבות מובילות לשם. את יורדת אל תוך החשיכה, בזהירות, עם חץ מתוח בקשת."

עד כאן ההקדמה, עכשיו לסצינה הנוכחית. כדאי לשנות צורת ישיבה, אולי לרכון קדימה, להבהיר שעכשיו צריך לשים לב.

"בתחתית המדרגות את מגיעה לחדר גדול, אולם ממש, בגובה שתי קומות, עם מספר עמודים ענקיים. הקירות נראים הרוסים ושבורים, אך נראה שפעם היו חקוקים בהם סמלים כלשהם, וזבל ואבנים מפוזרים בכל עבר על הרצפה. האולם חשוך מאוד, מלבד מעט אור היום שמגיע מאחוריך, מראש המדרגות... ומדורה בוערת בצידו השני. את יכולה להבחין מכאן במה שנראה כמו שלושה יצורים, נמוכים יותר מאלפים, בעלי אף ארוך, כמו של לטאה. הם שרועים מסביב למדורה, כאילו היה זה מחנה, ונראה שהם ישנים. בקיר מעבר להם קבועה דלת ברונזה גדולה... אך היצורים קבעו את המחנה שלהם ממש ליד פתחה, וכנראה שלא במקרה. העקבות מובילים פנימה...

מה את רוצה לעשות?"

כל שאלה שיש לה לגבי המקום, אני עונה בכנות, אך שומר על המסתורין. "מה יש על הקירות?" נראה שפעם היו אלו תמונות של אירועים היסטוריים, אך כמעט ולא נותר דבר. את באמת תוהה, מיהם האנשים שבנו את המקום הזה, ולאן הם נעלמו... "אני מזהה את היצורים?" לא, לא ראית כאלו מעולם, הם נוחרים באופן מוזר עם אפם הלטאי. אם כי, אם אתה לא מצליח להמנע מלהגיד "קובולד" מדי פעם - כמוני - עדיף כבר להגיד לה "שמעת עליהם, הם מכונים קובולדים", כדי שתוכל להגיד את זה בבטחה.

אם היא שואלת לגבי *עצמה*, אני מחזיר את השאלה אליה ואחרי דיון קצר מקבל את זה כאמת. "יש לי גלימה?" בטח, איך היא נראית? "אני יודעת להטיל לחשים?" בטח, את אלפית, כל האלפים יודעים קסם או שניים, איזה קסם למדת?

ברגע שהיא מנסה לעשות משהו *שיש בו סיכוי להיות מעניין*, אני מסביר לה שכעת אנחנו מגלגלים.
כעת אני מסביר את העיקרון הבסיסי: אנחנו מסתכלים על כל התכונות שלך, כל מה שאת יכולה ויודעת לעשות, במספרים. נגיד, את רוצה להתגנב? את טובה בהתגנבות, יש לך 5+. לאדם הממוצע, שלא יודע להתגנב, יש 0+. כעת מגלגלים קוביה, שמייצגת את המזל והגורל, ומוסיפים את היכולת שלך. ואז מנסים לעבור מספר, שמייצג כמה קשה הדבר שאת מנסה לעשות.
למשל, אם היא מנסה להתגנב, להסביר לה שמאחר והיצורים הלטאיים ישנים, זה יהיה די קל - דירוג הקושי הוא 8. אם היא מנסה לירות חץ מרחוק, אני מסביר שמאחר והם קטנים, ושוכבים על הרצפה, דירוג הקושי יחסית גבוה - 14. *אני לא מסביר כרגע מתאמים, לא מחסרים ולא תוספים*. עד לסוף הסצינה הזו, כל מה שיש זה את התוסף של היכולת שלה, הקוביה, ומספר המטרה. (אם הייתי מסביר כל שיטה אחרת, אגב, הייתי עושה את השלב הזה שונה)

מה שלא תהיה התוצאה, לוודא שהיא מעניינת ולא תבוסתנית. נכשלה בהתגנבות? אחד הקובולדים מתעורר, ממצמץ בשפתיו, מסתכל מסביב בנמנום. יש לה הזדמנות עכשיו לנסות לתפוס אותו, למשל, להתקיף בהפתעה, או להתגנב שוב, או וואטאבר. ירתה והחטיאה? היא פגעה במשהו מצלצל ואחד הקובולדים מתעורר! אבל הוא לא רואה אותה, היא הרי בחשיכה והוא באור. (זה לא משנה שקובולדים "אמורים לראות בחושך".)

כדאי להביא אותה למצב שבו היא נמצאת בשיחה עם אחד מהם, כי זה יאפשר לה לראות פן אחר לגמרי של המשחק - שיחה וגילום דמות. אז כדאי שאיזו השלכה שלא תהיה לפעולותיה, היא תשאיר לפחות אחד מהם בחיים ורוצה לדבר, לפחות לכמה רגעים.

כדאי לעשות את הקול של הקובולדים מצחיק, לא לפחד לעשות מעצמך צחוק. לדבר בתור הקובולדים, גם אם זה רק בינם לבין עצמם ("קומו! קומו טפשים, ברראאקק! יש כאן מישהו!"). להבהיר לה שאתה מוכן לעשות מעצמך קצת ליצן, ואז היא תהיה מוכנה לעשות את זה גם, תשתחרר, ותרשה לעצמה לדבר בקול, או לפחות לדבר בתור הדמות.

בין אם היא מביסה את אחד או יותר מהקובולדים (אולי חלקם בורחים או נכנעים - שיהיה *מעניין*), ובין אם היא מצליחה לעקוף אותם לגמרי, תן לה איזה פרס. היא מוצאת חפץ קטן ומעניין בתיק של אחד הקובולדים, או תלוי על הדלת כמו מעין קמע מזל. חפץ שנראה על-טבעי, כמו שיקוי כחלחל, או בעל שימושיות ברורה, כמו מפתח.


מה קורה אחרי הדלת? וואטאבר. אני לרוב שם רמז בולט כלשהו לכך שאחד מחבריה הקרובים נגרר דרך כאן ("הנוצה של אלהוף, חברך הטוב, מוטלת על הרצפה!"), ונותן רמז מסתורי לגבי מה שנמצא בהמשך הדרך ("מימין יש דלת שעליה חקוק כתב לא ברור וקור על-טבעי נובע ממנה, ומשמאל את יכולה לראות אור לפידים ולשמוע את קולותיהם של עוד מהיצורים הלטאיים, נשמע שהם מתווכחים").
*ואז אני מפסיק*. מה קורה עכשיו? מה יהיה גורלה של הדמות? האם תמצא את חבריה, ואלו הרפתקאות תעבור בדרך? בשביל לגלות, צריך לשחק!
 
חזרה
Top