Ogmios
פונדקאי ותיק
אי אפשר באמת לעבור לסר היום על סרט שיצר סביבו כ"כ הרבה הייפ, נכון?
מי שבא לסרט הזה בצפייה לתגלית רוחנית שתשנה את חייו התבדה קרוב לוודאי. הסרט עוסק אולי ביכולת הבחירה של בן האנוש והיכולת לקבוע את גורלו, אבל הוא עושה זאת זדרך שחוקה כ"כ, שלא לומר מעייפת שחבל בכלל להתייחס לפן הזה של הסרט. בשביל עומק יש את גאטאקה (מומלץ, אגב).
אבל מי שבא לסרט בלי יומרות מיוחדות ובצפיה לסרט קיץ אופייני קיבל את מבוקשו, בריבית דריבית. ויזואלית, הסרט מדהים (ולא, אני לא מתכוון רק לקרי אן מוס מפזזת במכנסי עור ). לזכותם של האחים וושובסקי יאמר שאחרי שהBullet-Time הפך למניירה שחוקה בכל סרט אקשן סוג ז', םה הקפידו להשתמש בו רק במקומות הנדרשים.
ובכלל, הויזואליות בסרט היא כלי עלילתי ממדרגה ראשונה, ולא רק בקרבות. למרות שמוזכר פעם אחר פעם במהלך הסרט שניאו הוא "רק אנושי", הסרט עצמו משתדל בכל תוקף לשדר את המסר ההפוך. המעיל הארוך שלו נשאר סגור תמיד בצווארו ונמתח עד לקרסוליו ומשווה לו מראה של נזיר אוריינטלי (או של סופרמן כשהוא מעופף לו באויר), ומשקפי השמש שלו מסתירות דרך קבע את עיניו אפילו בתוך בניינים (כפי שנאמר - "העיניים הם השער לנשמה"). בזכות המעיל שמסתיר את רגליו הוא אינו נראה כאילו הוא הולך אלא כאילו הוא מחליק על הרצפה.
אבל בואו נחזור רגע לקרבות שהם ללא ספק עמוד השדרה של הסרט. בסרט הראשון הסוכנים מוצגים כבלתי מנוצחים ע"י כל אחד פרט לאחד. מישהו (אייפוק?) אפילו טורח להסביר לניאו ש"אם תראה סוכנים, תברח. כמו כל אחז אחר". ואילו בסרט הזה, לא רק שניאו מביס סוכנים כדבר שבשגרה (מה שהגיוני עפ"י סוף הסרט הראשון), אלא שגם מורפאוס וגם טריניטי מעיזים להתמודד עם סוכנים, ואף מצליחים חלקית.
ובכלל, אם הסוכנים אמורים להיות נציגי המערכת, האם לא הגיוני שהם יציגו כוחות מרשימים יותר מ"תוכניות סטויות" כמו התאומים הלבקנים לדוגמה?
נקודה למחשבה לסיום - בסוף הסרט מסופר שהתכנית להרים מתקפת נגד כנגד המכונות נכשלה בשל EMP שנורה לפני הזמן, ושרק אדם אחד שרד - ביין. דקות ספורות לפני כן מראים את ניאו יוצר בעצמו פיצוץ EMP כנגד הדיונונים התוקפים אותם, ודקות ספורות לאחר מכן מראים את ניאו וביין שוכבים זה לצד זה במרפאה, בתרדמת. בהתחשב במה שהאדריכל סיפר לניאו על כך שהוא האחד השישי במניין, היכול להיות שביין הוא האחד השביעי?
מי שבא לסרט הזה בצפייה לתגלית רוחנית שתשנה את חייו התבדה קרוב לוודאי. הסרט עוסק אולי ביכולת הבחירה של בן האנוש והיכולת לקבוע את גורלו, אבל הוא עושה זאת זדרך שחוקה כ"כ, שלא לומר מעייפת שחבל בכלל להתייחס לפן הזה של הסרט. בשביל עומק יש את גאטאקה (מומלץ, אגב).
אבל מי שבא לסרט בלי יומרות מיוחדות ובצפיה לסרט קיץ אופייני קיבל את מבוקשו, בריבית דריבית. ויזואלית, הסרט מדהים (ולא, אני לא מתכוון רק לקרי אן מוס מפזזת במכנסי עור ). לזכותם של האחים וושובסקי יאמר שאחרי שהBullet-Time הפך למניירה שחוקה בכל סרט אקשן סוג ז', םה הקפידו להשתמש בו רק במקומות הנדרשים.
ובכלל, הויזואליות בסרט היא כלי עלילתי ממדרגה ראשונה, ולא רק בקרבות. למרות שמוזכר פעם אחר פעם במהלך הסרט שניאו הוא "רק אנושי", הסרט עצמו משתדל בכל תוקף לשדר את המסר ההפוך. המעיל הארוך שלו נשאר סגור תמיד בצווארו ונמתח עד לקרסוליו ומשווה לו מראה של נזיר אוריינטלי (או של סופרמן כשהוא מעופף לו באויר), ומשקפי השמש שלו מסתירות דרך קבע את עיניו אפילו בתוך בניינים (כפי שנאמר - "העיניים הם השער לנשמה"). בזכות המעיל שמסתיר את רגליו הוא אינו נראה כאילו הוא הולך אלא כאילו הוא מחליק על הרצפה.
אבל בואו נחזור רגע לקרבות שהם ללא ספק עמוד השדרה של הסרט. בסרט הראשון הסוכנים מוצגים כבלתי מנוצחים ע"י כל אחד פרט לאחד. מישהו (אייפוק?) אפילו טורח להסביר לניאו ש"אם תראה סוכנים, תברח. כמו כל אחז אחר". ואילו בסרט הזה, לא רק שניאו מביס סוכנים כדבר שבשגרה (מה שהגיוני עפ"י סוף הסרט הראשון), אלא שגם מורפאוס וגם טריניטי מעיזים להתמודד עם סוכנים, ואף מצליחים חלקית.
ובכלל, אם הסוכנים אמורים להיות נציגי המערכת, האם לא הגיוני שהם יציגו כוחות מרשימים יותר מ"תוכניות סטויות" כמו התאומים הלבקנים לדוגמה?
נקודה למחשבה לסיום - בסוף הסרט מסופר שהתכנית להרים מתקפת נגד כנגד המכונות נכשלה בשל EMP שנורה לפני הזמן, ושרק אדם אחד שרד - ביין. דקות ספורות לפני כן מראים את ניאו יוצר בעצמו פיצוץ EMP כנגד הדיונונים התוקפים אותם, ודקות ספורות לאחר מכן מראים את ניאו וביין שוכבים זה לצד זה במרפאה, בתרדמת. בהתחשב במה שהאדריכל סיפר לניאו על כך שהוא האחד השישי במניין, היכול להיות שביין הוא האחד השביעי?