• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סדרת יוטיוב מומלצת לכותבים מתחילים

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
אני רוצה לחזור ולנסות שוב לכתוב ספר (גרסה משופרת של ''כך תמיד לרודנים'' זכרונו-לא-לברכה), והפעם אני מקפיד להיעזר בכל מיני מקורות. אחד מהם הוא תרגילי הכתיבה של [mention]ת'ור[/mention] שעוזרים מאוד, ואחד אחר הוא הפלייליסט המומלץ הזה:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL1TLSKocOLTvdl54a6wgNdB8oSm-eZ7h6
יש כאן הרבה עצות מועילות בנוגע לכתיבה - נניח נבלים, מנטורים, הקדמות וכו'.

יצא לכם להיעזר בסדרה הזו? מכירים דברים מועילים אחרים?
 
האם זו דרך נחמדה להזכיר לי שאני צריך לסיים את תרגילי הכתיבה? :)

לנושא, יצא לי לקרוא כל מיני מאמרים\מדריכים\ספרים על כתיבה, ואני מודה שעדיין לא מצאתי אחד שאני אמליץ עליו באופן מוחלט. הגישה שלי למדריכים היא יותר כזרז - הם יכולים לעזור לך לחשוב על דברים מנקודת מבט שלא שקלת, או לעזור לך לנסח יותר בבהירות את האינטואיציות שלך. בסדרה שהבאת, למשל, ראיתי את הפרקים על נבלים והריגת הדמות הראשית. ולמרות שאני חושב שהגישה שלו נצמדת מדי לנוסחאות, הוא גרם לי לחשוב על התפקוד של דמויות בסיפור ואיך גיבורים ונבלים עובדים* (עד כמה שאני מבין, לפחות).
אז הגישה שלי למדריכים היא לקרוא אותם, לחשוב עליהם ולהשוות אותם ליצירות שאתה מכיר ואוהב. זו הסיבה שאני ממליץ על אתרים כמו לקסיקון טרקי-סיטי ו-TVTropes - הם קטלוג של תבניות נראטיביות ואיך שהן לרוב עובדות ביצירות שונות, ואפשר להבין מתוכן את הדינמיקות הסיפוריות שעומדות מאחוריהן. מעבר לזה אין לי המלצות ספציפיות, חוץ מאולי לחפש ספרי תסריטאות כמו Story של רוברט מקיי.


*רק שתי האגורות שלי בנושא: בני אדם טובים בהבנת דברים מסוימים ופחות טובים עם דברים אחרים, ולכן לתת סמל לאחד מהדברים האחרים האלה יכול לעזור לקורא לשקוע בסיפור יותר בקלות. ובגלל שאנחנו טובים במיוחד בלהבין אנשים אחרים, אחד התפקידים החשובים של דמויות הוא לייצג רעיון\ארגון\תופעה גדולים יותר. זה הרעיון של "לתת פנים" או לייצג דברים כמו חמדנות, תעשייה או האימפריה המרושעת - זו הופך אותם לאנשים, ואנשים אנחנו מכירים.
וזה נכון גם לדמות הראשית - במידה רבה היא הפנים של הסיפור, של אמונות מסוימות, ושל הקורא (לפחות בדרך כלל; הרבה סיפורים משחקים עם הדברים האלה). ונבל, לעומתו, הוא הפנים של הקונפליקט: הוא התמצות של האתגרים שעומדים מול הגיבור, והתגברות עליו היא התגברות על האתגרים האלה. זו הסיבה ש"נבל" הוא תבנית כל כך נפוצה - זו כנראה הדרך הטובה ביותר להסביר את העימות המרכזי של הסיפור ומה הגיבור צריך לעשות (להביס את אדון האש, להשמיד את הטבעת, להתאחד נגד וולדמורט וכולי). אז מה הופך נבל לנבל טוב? מה שהופך כל דמות לטובה: ביצוע התפקיד שלה בסיפור, אופי מעניין, או שניהם. סאורון הוא נבל טוב בגלל שהוא מבטא באופן מושלם את האתגר שנגד הגיבורים (אבל כדמות הוא משעמם לאללה), הנבל של Up הוא טוב בגלל היחסים שלו עם הגיבור (אבל התפקיד שלו הוא בעיקר "האיש הרע שצריך להביס"), וטום רידל מHPMOR הוא אדיר בגלל שניהם.
 
ת'ור אמר/ה:
האם זו דרך נחמדה להזכיר לי שאני צריך לסיים את תרגילי הכתיבה?
לא במקור, אבל אל תפחד לפרש אותה ככה! :)

את האתר השני פחות אהבתי, אני לא אוהב אנגלית והעיצוב שלו לא נוח לי. הראשון נחמד מאוד, אומנם אישית אני לא כותב מד''ב אבל לדעתי הוא יכול מאוד להועיל גם בז'אנרים אחרי.

כן, הוא קצת נוסחתי אבל זה די נוח. ממה שהבנתי תבניתיות זו תכונה כללית של אמריקאים.

ותודה על העצה התחתונה!
 
לא יצא לי לראות את הסרטונים האלה, אצפה בהזדמנות.

ות'ור - אני אשמח לסיום אתגרי הכתיבה, אם כי אני חייב להגיד שהסיפור שאני עובד עליו כרגע (עדיין בשלבי פיתוח ראשוניים) נוצר באופן עקיף דרכם.
 
חזרה
Top