הושלם שדרוג תחזוקה לפורום
שדרגנו את הפורום לגרסה עדכנית של PHPBB. אם אתם נתקלים בבעיות, זה המקום לדווח: שדרוג תחזוקה לפורום - ספטמבר 2019
בנוסף אנו שוקלים בטווח הארוך יותר לשדרג את מערכת הפורומים למערכת מודרנית יותר ונשמח לשמוע את דעתכם. זה הנושא בו אנחנו מציגים אפשרויות שונות: אז EnWorld עדכנו את האתר שלהם

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

דיונים על ספרים, סרטים ועוד - מאסימוב עד מורקוק, מטרייסי והיקמן עד לניל גיימן, בטמן וגם דריזט, ומעבר.
זהו גם פורום הכתיבה שלנו, במה לסיפורים שלכם.
סמל אישי של משתמש
kosem10
הודעות: 282
הצטרף: 14 דצמבר 2015, 15:59
מיקום: בכוכב ללא שם, הרחק מכל עין בן אנוש

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

שליחה על ידי kosem10 » 20 ספטמבר 2019, 13:16

שלום לכולם.
לאחרונה ראיתי כמה פוסטים וסרטונים שמדברים על ספרים/סרטים, ואומרים שיש להם רעיון מרכזי מאוד ברור, או בהסוואה כלשהי.
אבל מעולם לא הצלחתי להבין. איך מזהים דבר כזה? הרי הסופר לא כותב לך על כל דף:
אל תהיה דתי אל תהיה דתי
עוד נקודה, אם ארצה לכתוב ספר ולהכניס לו רעיון מרכזי, איך אעשה זאת?
ושאלה אחרונה: אני מניח שמזהים את זה לפי התנהגות דמויות, או בניית עולם, אבל איך מזהים איזה מהם זה הדבר?

מה אתם אומרים?
בקרוב משנה את התמונה לציור מקורי שלי. מקווה שיהיה טוב!
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17735
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

שליחה על ידי פלאפי » 20 ספטמבר 2019, 13:58

אני די בטוח שיש מאמרים אקדמאים ומלומדים בנושא. אבל אני לא אקדמאי אז אתן את השנקל שלי בנושא כקולנוען (ולכן גם אתייחס בעיקר לצופים ולא לקוראים) -

רעיון מרכזי זה מסר קצר ומהותי שהיוצר שותל במוחו של הצופה, בין אם הוא מודע לכך או לא.
זה יכול להיות איזשהו הנחיה מוסרית כמו באגדות עם המוכרות לכולם (עמי ותמי, כיפה אדומה), שם הרעיון המרכזי זה לרוב "תקשיב להורים שלך", כי רוב הסיפורים האלה נוצרו כדי להפחיד ילדים לצייתנות.
זה יכול להיות תהיה פילוסופית, כמו למשל "האם זו המציאות האמיתית?" כמו שהמטריקס גרם לכולנו לתהות.
זה יכול להיות זיקוק של סט ערכים מסויים, כמו למשל "חברות ואומץ הם הדברים הכי חשובים", שלדעתי עומד בבסיס של שר הטבעות.
הצופה לא חייב להיות מודע לרעיון המרכזי כדי לספוג אותו, וסיפורים מוצלחים הם כאלו שמצליחים להשתיל את הרעיון המרכזי במוחו של הצופה באפקטיביות.

איך מזהים רעיון מרכזי? קודם כל צריך להכיר את כל היצירה מתחילתה ועד סופה, כי הרעיון המרכזי לרוב נגזר מההבדל בין תחילתו של הסיפור לסופו. בסיפור שמתחיל מהיכרות בין אנשים שהם לחלוטין לא מתאימים אחד לשני ומסתיים בחתונה ביניהם, הרעיון המרכזי יכול להיות "אהבה גוברת על הכל", כמו למשל ביפה והחיה (או כל קומדיה רומנטית אבר). או במקרה ההפוך, בסיפור שמתחיל בזוג מאושר ונגמר בפרידה מכוערת, הרעיון המרכזי יכול להיות "אהבה לבדה זה לא מספיק כדי להיות ביחד" (500 ימים עם סאמר).
אפשר גם להסיק את הרעיון המרכזי מלבחון מה הם האלמנטים הכי חשובים בסיפור, ומה מאחד אותם. בסרט המאוד מורכב Cloud Atlas יש הרבה סיפורים קצרים שמשתלבים זה בזה. אם בוחנים מה מחבר כל אחד מהם, אפשר לראות שכולם עוסקים בשחרור משיעבוד בצורות שונות. על כן הרעיון המרכזי של הסרט הוא קריאה לצופה להשתחרר מהשיעבוד שבו הוא נמצא, לא משנה באיזה צורה הוא מגיע.

זה לא מחייב שלכל סיפור יש רק רעיון מרכזי אחד. אפשר לפרש סיפורים בצורות שונות כדי למצוא רעיונות מרכזיים שונים. למשל במטריקס, אני הסקתי שהשאלה "האם זו המציאות האמיתית" זה הרעיון המרכזי כי זה המסר שהיה לי הכי ברור ומהדהד. יש אנשים אחרים שהסיקו שהרעיון המרכזי בסרט הוא השחרור מכבלי המציאות שבו הם חיים, כי זה מסכם את המסע שעובר על ניאו (וגם קשור בכך ששני הבמאים של הסרט יצאו לאחר מכן מהארון כטרנסג'נדריות, מה שהאיר את הסרט באור שונה).
הרעיון המרכזי גם לא חייב להיות ברור בהכרח ליוצר בעת שהוא כותב את הסיפור. הרעיון המרכזי יכול להיחשף במהלך העבודה, או אפילו רק אחרי שהיא יוצאת לאור ואנשים אחרים נותנים את הפרשנות שלהם ליצירה. אני חושב שאין הרבה יוצרים שמתחילים לכתוב סיפור מלהגות רעיון מרכזי ואז לראות איזה עלילה אפשר לטוות סביבו. זה בדרך כלל משהו שנובע בצורה אורגנית מהתמות שהסיפור עוסק בהם.

אפשר לקשר בין חוסר ברעיון מרכזי ברור או נוכחות של רעיון מרכזי באנאלי לבין סיפורים גרועים. סרטי אימה קלישאתיים שהרעיון המרכזי שלהם מתמצה ב"X זה מפחיד" הם בדרך כלל לא מאוד זכירים, גם אם הם אפקטיביים רגעית ביכולת שלהם להבהיל את הצופה. זה בגלל שיש אינספור סרטים אחרים שהרעיון המרכזי שלהם זה שרוחות רפאים זה מפחיד, או זומבים זה מפחיד, או בובות קריפיות זה מפחיד. The Thing, לעומת זאת, הוא סרט קאלט שהוא גם מפחיד מאוד וגם זכיר, בגלל שהרעיון המרכזי שלו עוסק בפחד עמוק יותר מדברים שאי אפשר לדעת בוודאות.

בסופו של דבר, הקונספט של רעיון מרכזי מגיע מעולם הביקורת. זו דרך יעילה לבקר ולפרש יצירות, ולזקק את התמצית שלהם למשהו שאפשר להשוות בין אחת לשנייה. מנקודת מבט של יוצר אני חושב שפחות קריטי לחשוב על הנושא הזה, בגלל שכמו שאמרתי זה משהו שנובע בצורה אורגנית מתהליך היצירה. כן אפשר לנסות לעשות רפלקציה עצמית ולחלץ רעיון מרכזי מתוך משהו שאתה יצרת, כדי לבחון האם זה מתיישר עם האידיאלים שלך והמסרים שרצית להעביר בסיפור.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
ת'ור
The Thundering Archmage
הודעות: 5177
הצטרף: 03 יוני 2008, 18:21
תשובות: 8
מיקום: I have NOOOOOOO idea

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

שליחה על ידי ת'ור » 20 ספטמבר 2019, 16:57

אני לא אוהב את המושג "רעיון מרכזי". זה רומז שלכל יצירה יש אחד ורק אחד וזה לא נכון. הרבה יותר שימושי לדבר על תמות או על אמירות. אולי אם אחת מהן בולטת במיוחד אפשר לקרוא לה "הרעיון המרכזי", אבל לחשוב שיצירה יכולה להגיד רק דבר אחד או לעסוק רק בדבר אחד זה שטויות.

מה הרעיון המרכזי של הארי פוטר? "האהבה תנצח", "כולנו בני אדם" או "לא להתפתות לכוח"? כל אלה רעיונות שאפשר לקחת מהסדרה. מה הרעיון המרכזי של "אני, רובוט"? טבעה של תבונה או יחסי אנושות-טכנולוגיה? מה לעזאזל "הרוזן ממונטה קריסטו" אומר על צדק, האם הוא בעד לקחת את הצדק לידיים או לא?
אפשר להתווכח הרבה על מה הרעיונות\תמות\אמירות של יצירות, ולפעמים אפילו אי אפשר להכריע מה היחס של היצירה עצמה לנושאים שהיא עוסקת בהם. אישית אני אוהב יצירות שקשה לדעת מה בדיוק הן אומרות - זה הפתח לדיונים ארוכים ופורים, שבהם כל אחד יכול לנסות להבין מה הוא חושב. אני לא חושב שאפשר להכריע בוודאות מה הרעיון של יצירה כלשהי (ואם אפשר, זה לא כל כך מעניין), ואני לא חושב שצריך לדאוג מזה יותר מדי. אם זה מעניין אותך, תחשוב על זה. אם לא, פשוט תהנה מהספר\סרט\סדרה.


רק הערה אחרונה מנקודת המבט של יוצר: אני דווקא אוהב לחשוב מראש על התמות של מה שאני יוצר והרבה פעמים מתכנן אלמנטים מרכזיים סביב הרעיונות האלה. מנסיוני זה מוביל אותי לרעיונות מעניינים ומורכבים יותר. מצד שני, אני מכיר הרבה אנשים שמעדיפים לעבוד כמו פלאפי ולתת לרעיונות לצמוח בטבעיות. עניין של טעם, בסופו של דבר.
איתיליבנה כתב:מצאתי את הטיעון המוחץ שמוכיח את הוגנות הנזיר: כל המקצועות בסל"ש מאוזנים, וויזארדס דאגו לזה, אבל לנזיר יש "איזון" כמיומנות מקצוע!
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17735
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

שליחה על ידי פלאפי » 20 ספטמבר 2019, 20:09

אני חושב שהקונספט של רעיון מרכזי לא נועד כדי להגביל יצירות לאמירה אחת ספציפית, אלא כדי לנסות לזקק אותם למטרות ניתוח וביקורת. זה לא רומז שלכל יצירה יש רק רעיון מרכזי אחד (כמו שאמרתי, אפשר לפרש כל יצירה בהרבה דרכים), אלא זה בסה"כ כלי כדי לדבר על יצירות.

לגבי נקודת מבטו של היוצר, אני מאמין שרוב האנשים חושבים על תמות ואלמנטים מרכזיים לפני שהם ניגשים לכתוב משהו. הרעיון המרכזי כמו שהגדרתי אותו הוא כלי שמנתח את היצירה בדיעבד, ולכן אמרתי שפחות סביר שמישהו חושב מראש על להגדיר אותו לפני שהוא ניגש לכתוב משהו, כי זה נראה לי קשה לדעת מה בדיוק הולך לצאת לך.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
dragonitzan
הודעות: 3108
הצטרף: 15 ספטמבר 2016, 15:19
מיקום: מול המחשב, או מעבר לו.

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

שליחה על ידי dragonitzan » 26 ספטמבר 2019, 09:44

אחת המטרות של יצירה ספרותית היא לגרום לקורא לחשוב. לכן אני חושב שפחות משיש "נושא מרכזי", יש את ה"שאלה המרכזית" שסביבה סובב הספר - לרוב הסופר יתן את התשובה שלו, אבל לפעמים משאירים את השאלה פתוחה, ונותנים לקורא לחשוב.
סמל אישי של משתמש
הח׳אן הטטרי
הודעות: 5055
הצטרף: 07 אפריל 2017, 15:53
מיקום: יוּרטה במונגוליה

[דיון] איך מכניסים / מזהים רעיון מרכזי בספר?

שליחה על ידי הח׳אן הטטרי » 27 ספטמבר 2019, 14:17

לא מסכים. סיפור יכול להיות סביב שאלה (''האם האדם יוכל להתמודד עם הטכנולוגיה?'') אבל גם סביב רעיון (''אהבה מצחת הכל'', ''פחד מבדידות ומאי ודאות'').
There, where I have passed, the grass will never grow again.

ארבעת ההנאות הגדולות ביותר - מנוחה אחרי אימון קשה, מים לגרון צמא, התבוננות באדם אהוב, וההרגשה שאחרי תפילה.

תגובה מהירה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
   
שלח תגובה
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה